Mihin veisin norjalaiset Suomessa?
Meille on tulossa ensi kesänä norjalaispariskunta vierailulle ja nyt olen miettinyt että mitä heille näyttäisin ja mihin heidät veisin Suomessa. Lappiin heitä on turha viedä tuntureita katsomaan, heillä itsellään on tuntureita ja vuoria omasta takaa. Saaristoon myöskin turha viedä, vuonoja ja saaria myös omasta takaa Norjassa.
Kannaittasikohan satsata kulttuurielämyksiin, eli veisinkö heidät esim. Savonlinnan oopperajuhlille, tai sitten johonkin älyttömään suomalaiseen kesätapahtumaan, mietin suopotkupallon maailmanmestaruuskisoja, olisi aika mielenkiintoista ja tarpeeksi hullua menoa.
Nyt ehdotuksia, minne heidät veisin ja mitä Suomesta näyttäisin?
Kommentit (16)
Se nyt pikkasen riippuu mistä ovat kiinnostuneitaja mistä itse oot kiinnostunut, siitähän se riippuu. Onko idea näyttää jotain hienoa vai viihtyä? Monet tykkää vaan nähdä " aitoa elämää", minkä sortin/alan ihmisiä ovat, vaikuttaa.
[quote author="Vierailija" time="05.10.2013 klo 06:57"]
Se nyt pikkasen riippuu mistä ovat kiinnostuneitaja mistä itse oot kiinnostunut, siitähän se riippuu. Onko idea näyttää jotain hienoa vai viihtyä? Monet tykkää vaan nähdä " aitoa elämää", minkä sortin/alan ihmisiä ovat, vaikuttaa.
[/quote]
Luontoihmisiä ovat, kiinnostuneita kalastuksesta ja kauniista luonnosta, mutta mitä näyttäisi kun luonto on niin kaunis Norjassa, asuvat Bergenissä meren rannalla.
Tervehdys täältä Norjasta.
-Vie ne mökille jos sulla on mahdollisuus. Nuotiot ja makkarat. Vaikka me suomalaiset ihailemme Norjan luontoa, niin on se kuulkaa se meidän omakin luonto kaunis.
-Kulttuurijutuissa muista että ne ei osaa meidän kieltä. Norjalainen ärsyytyy hyvin helposti jos ei pääse juonesta kiinni. Ehkä nähtävyyksien kiertely, museot ja shoppailu (sisustusliikkeet!) vois olla jees.
Mihinkö veisit? Ruotsinlaivaan. Täällä ei ole mitään nähtävää. Tukholmassa on.
Hämeenlinnan keskiaikamarkkinat. Tammelan Hakkapeliittatapahtuma. Saaren kansanpuiston juhannus. Pitkospuumatka Torron suolla ja sen jälkeen sienestämään ja saunaan.
Mä myös olisin suomalaisen mökin kannalla. Ja riippuen siitä milloin tulevat, voit viedä sienestämään/marjastamaan. Jos ei metsäretki innosta, niin käykää vaikka poimimassa pari litraa mansikoita joltain itsepoimintapellolta. Mökkeilyyn tietenkin kuuluu saunominen, mutta käyttäisin heidät tavallisen saunan lisäksi myös jossain savusaunassa.
Mökin lisäksi veisin varmaan Heurekaan tai Kiasmaan, riippuen siitä mistä ovat kiinnostuneita. Ja Lintsille maailmanpyörään illalla ennen sulkemisaikaa.
En veisi oopperaan, koska kuten joku sanoi kieli voisi olla ongelmaksi.
Suojalkapallo on myös ihan hauska idea, kuin myös jotkut saappaan heiton sm- kisat.
Norjalaisethan tulevat usein ihailemaan pohjanmaan lakeuksia. Miten olisi jokin luontojuttu tasamaalla? Se on heille eksoottista.
[quote author="Vierailija" time="05.10.2013 klo 08:19"]
Mä myös olisin suomalaisen mökin kannalla. Ja riippuen siitä milloin tulevat, voit viedä sienestämään/marjastamaan. Jos ei metsäretki innosta, niin käykää vaikka poimimassa pari litraa mansikoita joltain itsepoimintapellolta. Mökkeilyyn tietenkin kuuluu saunominen, mutta käyttäisin heidät tavallisen saunan lisäksi myös jossain savusaunassa.
Mökin lisäksi veisin varmaan Heurekaan tai Kiasmaan, riippuen siitä mistä ovat kiinnostuneita. Ja Lintsille maailmanpyörään illalla ennen sulkemisaikaa.
Suojalkapallo on myös ihan hauska idea, kuin myös jotkut saappaan heiton sm- kisat.
[/quote]
Mökille olisi tarkoitus viedä ja mietin jos vaikka hillasuolle sitten, jos tulevat hilla-aikaan, se voisi olla eksoottista, en tiedä onko tuolla tuntureilla Bergeniin lähellä hillasoita Norjassa. Mutta he haluavat kiertää Suomea muuallakin kuin Kainuussa. Voisin viedä tietenkin heidät kuvaamaan karhuja ja muita villieläimiä.
[quote author="Vierailija" time="05.10.2013 klo 06:24"]
Meille on tulossa ensi kesänä norjalaispariskunta vierailulle ja nyt olen miettinyt että mitä heille näyttäisin ja mihin heidät veisin Suomessa. Lappiin heitä on turha viedä tuntureita katsomaan, heillä itsellään on tuntureita ja vuoria omasta takaa. Saaristoon myöskin turha viedä, vuonoja ja saaria myös omasta takaa Norjassa.
Kannaittasikohan satsata kulttuurielämyksiin, eli veisinkö heidät esim. Savonlinnan oopperajuhlille, tai sitten johonkin älyttömään suomalaiseen kesätapahtumaan, mietin suopotkupallon maailmanmestaruuskisoja, olisi aika mielenkiintoista ja tarpeeksi hullua menoa.
Nyt ehdotuksia, minne heidät veisin ja mitä Suomesta näyttäisin?
[/quote]
Itse veisin ne piiloon! Mainehan siinä menee, jos norjalaisten kanssa näyttäytyy.
Tuo ne tänne Pohjois-Karjalaan! Täällä on iloisia ihmisiä ja kesällä aivan ihania maisemia. Voisi käydä laskemassa Ruunaan koskia ja katsomassa Kolia. Joensuun torilla voi syödä marttojen tekemät piirakat ohimennessään..
Järvi-Suomi on näyttämisen arvoinen. Sellainen rauhallinen tuuleton järvi. Hillasuolla olen ollut Norjassa. Norjalaiset arvostavat hillaa. Missäpäin Norjaa he asuvat?
musiikkitalolle, Sibeliuksen Ainolaan (Jean Sibelius on maailmankuulu säveltäjä), Sibeliusmonumentille, kävelylle Esplanaadin puistoon, RSO:n konserttiin, Kansallismuseoon ja Mannerheimin museoon ehdottomasti. Jos aikaa jää niin Ateneumiin ja ehkä Kiasmaan. Sibelius monumentille, Suomenlinnaan ja Helsingin kaupungin museoon. Myös työväenasuntomuseo Kalliossa on hyvä paikka, ainutlaatuinen..... Turun linna ja Savonlinna ja nuo oopperajuhlat kanssa. Ehkä joku muukin musiikkiviikko, Naantali? Ja Kultaranta?
Kuinka paljon aikaa Teillä on?
Olen samaa mieltä, että Lappia ei kannata Norjalaisille näyttää, heillä on omassa maassaan paljon kauniimpia tuntureita/lumivuoria kuin meillä täällä Suomessa. Vuonotkin ovat niin kauniita, että meidän saaristot kalpenevat.
Ehkä joku tehdaskäyntikin olisi kiva saada ohjelmaan? Esitellä vaikka paperitehdas/tehdasmuseo.....
[quote author="Vierailija" time="05.10.2013 klo 08:19"]
[/quote]
Miten oopperassa kieli olisi norjalaisille merkittävästi suurempi ongelma kuin suomalaisille? Kansallisooppera tekstittää suomen lisäksi ruotsiksi ja englanniksi, joita tietääkseni norjalaiset ymmärtävät siinä kuin suomalaisetkin.
Vaikka itse en mikään erityisen suuri oopperan ystävä olekaan, ihmettelen tuota, ettei oopperaan voisi mennä kielen takia. Eihän niistä sanoista laulettaessa välttämättä suomalainenkaan saa selvää.
Ihmisethän käyvät ulkomailla jatkuvasti oopperoissa. Lukevat sen lehtisen, jossa selitetään, mitä missäkin kohtauksessa tapahtuu ja sitten keskittyvät musiikkiin ja tunnelmaan. Joissakin paikoissa on tekstityskin.
Mutta siis jo ehdotetuista kohteista komppaan Pohjanmaan lakeuksia, keskiaikamarkkinoita (jotta on edes vähän hulinaa tarjolla) ja Kainuun hillasoita ja karhuvalokuvausta tms.
No ne raahaa aina katsomaan sitä oopperataloaan, joten vie ne meidän oopperatalolle. Sitten heti perään Finlandia-talolle.
Joo, Norja on aika hieno maa, sitä on vaikea peitota luonto- tai millään muillakaan elämyksillä.