Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Liian tyhmä sairaanhoitajaksi

Vierailija
03.10.2013 |

Olen opiskellut reilu vuoden sairaanhoitajaksi. Teoriaosuudet menee joten kuten, mutta käytännön harjoituksissa sanalla sanoen TYHMÄ! En ymmärrä mistään mitään, en ole onnistunut harjoituksista huolimatta onnistuneesti kanyloimaan ja olen  harjoitustilanteissa ihan sormi suussa. En tajua mitään nesteiden tiputuksesta tai erilaisista monitoroinneista. Ei mulla pysy numerot päässä, että mikä on normaali hengitysfrekvenssi tai happisaturaatio, niin että osaisin käytännön tilanteessa verrata sitä näytöllä näkyvään lukuun. Kaikki laitteet ja vempaimet on ihan mystiikkaa. Saati että ymmärtäisin, mitä pitää tehdä, jos jokin peruselintoiminto romahtaa. Muille asiat tunuu menevän kaaliin ja kaikki muut loistavat käytännön harjoituksissa, mutta minä en tajua yhtään mitään.

Nyt vaan mietin, että pitäisikö suosiolla lopettaa koko koulu, kun opintoja ei vielä ihan kauheasti ole takana. On vaan niin iso asia myöntää itselleen, että ei pysty johonkin ja on vaan oikeasti liian tyhmä.

Kommentit (52)

Vierailija
41/52 |
03.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ok, sulla on itsevarmuus huono ja siihen jännittäminen päälle, aika sutta tulosta siinä tulee. Teet parhaasi, menet töihin ja totut toimimaan sitten tutussa paikassa niinkuin pitääkin.

Vierailija
42/52 |
03.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikista ei siihen vaan ole, näin uskon. Itse onnistuin aikanaan saamaan opinnot läpi, vaikka tuntemukset oli ihan samat kuin Ap:lla. Jäin sitten äitiyslomalle, sain monta lasta peräkkäin. Toiminkin sitten tuossa ammatissa vanhaikodissa. Mutta ikinä se ei ollut mun juttu, joten lähdin yliopistoon opiskelemaan valtiotieteiden maisteriksi. Olen ollut sosiaalityöntekijä nyt jo toistakymmentä vuotta, ja se sopii minulle. En halua laskea lääkelaskuja, elvyttää, enkä olla välittömässä vastuussa toisten hengestä. Mä menen akuuttitilanteissa ihan paniikkiin ja solmuun. Tämä sopii minulle paremmin. Jos vielä palataan Ap:n aloitukseen, niin en kutsuisi tuota tyhmyydeksi. Kaikista ei vain ole kaikkeen, ja kaikki eivät ole kädentaidoiltaan yhtä hyviä. Eivätkä teorian soveltamisessa käytäntöön akuuttitilanteissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/52 |
03.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2013 klo 20:32"]

Kaikista ei siihen vaan ole, näin uskon. Itse onnistuin aikanaan saamaan opinnot läpi, vaikka tuntemukset oli ihan samat kuin Ap:lla. Jäin sitten äitiyslomalle, sain monta lasta peräkkäin. Toiminkin sitten tuossa ammatissa vanhaikodissa. Mutta ikinä se ei ollut mun juttu, joten lähdin yliopistoon opiskelemaan valtiotieteiden maisteriksi. Olen ollut sosiaalityöntekijä nyt jo toistakymmentä vuotta, ja se sopii minulle. En halua laskea lääkelaskuja, elvyttää, enkä olla välittömässä vastuussa toisten hengestä. Mä menen akuuttitilanteissa ihan paniikkiin ja solmuun. Tämä sopii minulle paremmin. Jos vielä palataan Ap:n aloitukseen, niin en kutsuisi tuota tyhmyydeksi. Kaikista ei vain ole kaikkeen, ja kaikki eivät ole kädentaidoiltaan yhtä hyviä. Eivätkä teorian soveltamisessa käytäntöön akuuttitilanteissa.

[/quote]

Olen samaa mieltä kanssasi, että kaikille ei vaan ala sovi vaikka se kiinnostaisikin. Pitää pystyä soveltamaan teoriatietoa käytäntöön, toimimaan nopeasti kun potilaan vointi romahtaa, kyetä itsenäiseen työhön ja käyttämään maalaisjärkeään. Usein nämä ihmiset huomaavat asian jo koulutuksen aikana, jos eivät ole oikealla alalla. Kannattaa kuitenkin kokeilla muutama harjoittelu ensin ja katsoa miten ne menevät.

Hoitajan tarvitsee olla rohkea kohtaamaan erilaisia ihmisiä, laittaa rajat huonostikäyttäytyvälle ja sekavalle potilaalle, olla tukena ja turvana sekä omaisille että potilaalle. Kovin arka ei mielestäni sovi hoitotyöhön.

Vierailija
44/52 |
03.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2013 klo 20:14"]

[quote author="Vierailija" time="03.10.2013 klo 20:03"]

Rupea psykiatriseksi hoitajaksi tai terkaksi, jos mahdollista.

[/quote]

Terkaksi on eri koulutus. TH:lla on kyllä sairaanhoitajan koulutus, mutta terkkariksi haetaan erikseen ja se on pidempi koulutus. Jos ei ole tarpeeksi hyviä sairaanhoitajan taitoja/ tietoja, ei kyllä pärjää terveydenhoitajana, joka yleensä työskentelee yksin ja tarvitsee vahvan teoriatiedon.

Terveisin ammattikorkeakoulun opettaja, sh- kätilö,th ja Ttm

[/quote]

Terveydenhoitaja neuvolassa on vastuullisessa työssä, mutta ei sitä voi verrata esim. päivystyksen sairaanhoitajan työn vastuullisuuteen joka päivä, joka ikinen potilas.

Vierailija
45/52 |
03.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveydenhoitajahan on lähtökohtaisesti tekemisissä perusterveiden ihmisten kanssa, raskaushan ei ole sairaus. Siinä mielessä työ on yhtä vastuullista kuin terveysaseman sairaanhoitajankin, lähes kaikesta konsultoidaan joko lääkäriä tai äitiyspolia, käyrät kertovat onko aihetta huoleen. Sen sijaan esim. teholla voi olla kyse minuuteista, jos reisivaltimo aukeaa katetroinnin jälkeen ym. siellä jokainen potilas on kriittisesti sairas sinne tullessaan ja tarvitsee tehohoitoa. Monia muitakin vastaavia paikkoja on erikoissairaanhoidon puolella.

Vierailija
46/52 |
03.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, se sama terkkahan on tosiaan pätevä toimimaan siellä päivystyksessäkin.

- ei alalla

Vierailija
47/52 |
03.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niinhän hän on, mutta kun korostettiin sitä, että neuvolassa ei voisi työskennellä, jos ei ole lahjakas akuuttihoidossa ym. Sehän nimenomaan on sellainen paikka, missä ainoa hätätilanne voi olla sikiön taky- tai bradykardia, äänten kuulumattomuus tms. jolloin laittaa vain taksilla äitipolille. Kaikkeen muuhun on aikaa käytettävissä vaikka kuinka. 

Vierailija
48/52 |
03.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on just toisin päin, ap, eli tyhmä on sellainen joka osaa käytännön hommat ja älykäs sellainen, joka loistaa teoriassa :) Pää pystyyn, ne toiset niitä nuijia on, et sinä!

Vierailija
49/52 |
03.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaanhoitaja on yksi niistä ammateista, joissa sinun on hallittava teoriatieto ja osattava se täydellisesti käytännössä, tilanteessa jossa moni muu "jäätyy". Yksikin pikkuvirhe voi olla kohtalokas, jos et osaa työtäsi. Sairaaloissa jokaisen sairaanhoitajan on osattava elvyttää ja osallistuttava elvytykseen. Jos et huomaa potilaan voinnissa muutoksia, teet virheitä ym. niin onhan se paha :( Työ on TODELLA vastuullista.

Vierailija
50/52 |
03.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit tappaa potilaan pilkkuvirheellä, tekemällä väärän yhteenlaskun tai lyhentämällä milligramman "millinä", jolloin joku muu antaa lääkettä millilitroina ym.ym.

Vierailija
51/52 |
03.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2013 klo 21:02"]

Se on just toisin päin, ap, eli tyhmä on sellainen joka osaa käytännön hommat ja älykäs sellainen, joka loistaa teoriassa :) Pää pystyyn, ne toiset niitä nuijia on, et sinä!

[/quote]

Älykäs osaa kyllä myös soveltaa sitä teoriatietoa käytäntöön. Kirjaviisaudesta ei hoitoalallla ole mitään hyötyä, jos niitä asioita ei osaa käytännössä. Hoitoalalla tarvitaan sekä teoriatietoa että käytännön osaamista ja niiden soveltamista.

Vierailija
52/52 |
03.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis olet opiskellut reilu vuoden? Ei se vielä kerro mitään kyvyistäsi. Sinulla on todennäköisesti ollut vasta ensimmäinen tai toinen harjoittelu ja on harmi jos olet heti mennyt erikoissairaanhoitoon jollekin akuutille osastolle (jos on monitoroitujakin potilaita). Siellä herkästi menee pää pyörälle, ei pysy yhtään kärryillä,varsinkin alkuun, ja etenkin jos ohjaus on huonoa. 

Alkuvaiheessa opiskeluja joku hengitysfrekvenssin tai elvytyskaavion muistaminen ei ole oleellisinta, ne ovat nippeleitä ja sinänsä tärkeitä asioita jotka opit kyllä. Opiskelijana ei ole oikeaa vastuuta, ja ilman vastuuta ei tule edes kokeiltua kunnolla siipiä tositilanteissa. Sinun ei kylläkään tarvitse hakeutua töihin vastavalmistuneena ensimmäisenä päivystykseen tms paikkoihin joissa pitää olla nopea ja kylmäpäinen. 

Anna itsellesi vielä vähän aikaa. Olen paljon ohjannut opiskelijoita, ja on suuri ero siinä missä vaiheessa opiskelija tulee meidän osastolle, jossa melkein kaikki ovat monitorissa ja jolla tapahtuu silloin tällöin elvytyksiä ja muita äkkitilanteita. Opiskelujen alussa olevat eivät saavuta samaa tasoa kuin lopussa olevat, ja se on ihan ok. On myös iso ero lähihoitajapohjalta ja lukiopohjalta opiskelevissa, sekä nuorissa ja aikuisopiskelijoissa. Ole armollinen itsellesi.

Työelämässä paikoissa, joissa tarvitaan usein elvytystaitoja, on myös usein toistuvaa elvytyskoulutusta. Koulutusta on myös muuten tarjolla. Myös työelämässä on siis uuden oppimista ja harjoittelua. 

sh

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi yksi