Ongelmana kamalan hajuinen stressihiki
Eli jos liikun, kainalot haisee normaalille hielle.
mutta jos minulla on kova kiire/stressi tms kainalo hiki haisee käsittämättömän pahalle ja pistävälle. neuletakitkin jää pahan hajuisiksi ja varmaan kaikki muutkin haistaa. Tuo ajatus muuten että kaikki muutkin haistaa saa aina hien puskemaan entistä voimakkaammin :D
eli olisko hyviä vinkkejä ongelmaan ja suositelkaa vaikka hyviä dödöjä. Nyt käytössä on rexonan antipersprinantti.. Ei toimi
Kommentit (65)
[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 10:59"]
[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 00:05"]
Mielenkiintoista et kilpparivaiva tekee tuota, en ole kuullutkaan... käy kyllä järkeen kun ajattelee omaa pistävää hikeä ja sairautta. Vielä ällömpää on et nykyään myös alapää on alkanut hikoilla - liekö sairaudella osuutensa tässäkin..hyh:(
[/quote]
Siis onko sulla kilpparisairaus? Kun mulla lähti tuo hienhaju vasta siinä vaiheessa, kun mun hoito saatiin oikein hyvälle tasapainotasolle ja se tarkoitti minun tapauksessani Thyroxinin rinnalle otettavaa T3-hormonia, Liothyroninia. Se hävitti hienhajun.
Minun muita oireitani olivat ennen hoitoa siis, masennus, ummetus, väsymys, kiukkuisuus, ärähtely. Mutta ihmiset ovat yksilöitä, kannattaa etsiä oireita ja jos itsellä on useampia, on vajaatoiminnan mahdollisuus olemassa, vaikka jotkin "keskeiset" oireet puuttuisivatkin tai olisi mukana jokin liikatoiminnan oire.
Itselläni ei esimerkiksi ollut lainkaan palelua tai hiustenlähtöä eikä painonnousua. Joskus hoitoa on vaikea saada, koska arvot ovat viiterajoissa ja tuntuu, että tämä on nykyään yhä yleisempi tilanne, mutta kyllä sellaisetkin oireilevat pitäisi hoitaa. Voidaan tällöin ensin sulkea pois muiden syiden mahdollisuus kilpirauhasoireisiin.
t.5
[/quote] Vanha juttu jo, mutta vastaan kuitenkin, joo, minulla on kilpirauhasen vajaatoiminta, arvot ovat ok mutta oloja on edelleen, mm. paljon ristikkäisiä oireita sekä liikatoiminnasta että vajaatoiminnasta. Mulla on tosin ollut tätä stressihikiongelmaa jo ennen kilpparisairautta, mutta en varma itse asiassa milloin tämä sairaus on alkanut ylipäänsä kehittyä?? Ja tuolle yhdelle jankkaajalle tiedoksi ettei ole kyse hygieniaongelmasta, itse peseydyn päivittäin ja tämä ongelma on lähinnä "stressipäivinä".
Onpas kiva kuulla, että en ole ainoa tämän ongelman kanssa! Näin keski-ikää lähestyessä stressihiki on alkanut haista tosi voimakkaasti, eikä tarvitse olla kummoinenkaan stressitilanne.
Olen saanut hillittyä sitä, kun olen pessyt kainalot sappisaippualla natiseviksi, sitten hieronut kainaloihin vielä soodaa (tämän vinkin sain av:lta aikoinaan). Sooda poistaa hajua ja on sen verran karkeaa että kuorii vähän syvemmältäkin. Lopuksi olen suihkauttanut garnierin antiperspiranttia. Teho kestää noin puoli päivää, jolloin on taas paidanvaihto ja kainaloiden pesu edessä. Täytyy kokeilla vielä tuota Absolut torria, jos vaikka joskus pärjäisi koko päivän ilman että täytyy pelätä haisevansa ihan järkyttävälle.
Salviatee. Eli salvian lehtiä käytetään teen tavoin, pari viikkoa sitä vähän kitkerälle maistuvaa nestettä ja hikoilu joko loppuu kokonaan tai ainakin lakkaa haisemasta.
Välimerellä opittu niksi.
Päivittäinen pesu raffinoimattomalla merisuolalla auttaa pahanhajuiseen hikoiluun, sillä se desifioi sekä tappaa bakteereja, jolloin hiki ei haise.:)
http://jattasdiary.blogspot.fi/2014/03/merisuola-ihonhoidossa.html
Hei luulin että olen ainoa joka kärsii tästä vaivasta!!! Stressitilanteissa kainalot ja alapää haisee kamalalle. Jos tiedän edessä olevan stressitilanteen, käytän aina pikkuhousunsuojaa, joka nappaa ainakin osan hajuista. Kainaloiden hajulle en voi juuri mitään. Haju saattaa tuntua jo heti suihkun ja dödön jälkeen... Kurja vaiva.
Näin Stockalla alusvateosastolla niitä hikilappuja, joita voi "asentaa" paidan kainaloihin, ei ainakaan läikät aiheuta stressiä ja siitä taas lisähikoilua. Absolut Torr (apteekista) lopettaa hikoilun todella hyvin, jos vaan totut siihen kutinaan yön aikana (kerran viikossa).
Yllä mainittu Rexonan maximum protection on myös yllättävän hyvä!
Kainaloista löysä paita, ei tiukkoja, ihonmyötäisiä t-paitoja. Eikä mielellään tekokuitua.Apteekista esim. Bats dödöä.
Ne jo-valmiiksi-haisevat paidat etikkaliemessä liotettuna ja sit pesu. Jos ei auta niin roskiin.
Beetasalpaajakin (propral) auttaa jos esim. sos.tilanteiden jännitystä.
Äärimmäisissä tapauksissa mielialalääke pienellä annostuksella vähentää itsetarkkailun määrää ja sitä kautta oireita.
Kamala vaiva on. Btdt.
Nro 9 antoi hyvät vastaukset. Karvat ehdottomasti pois kainaloista. Absolute Torr toimii, samoin apteekin monet muut dödöt on ainoita mahdollisia. Tosiaan tekokuitupaidat on pahimpia, mutta puuvillaankin haju jämähtää joskus. On tärkeää saada paita kunnolla puhtaaksi, bakteerit jää muuten muhimaan siihenkin. Kainaloihin nestemäistä pesuainetta tai etikkaa, sitten pesu 60 asteessa.
Pesu kunnon perus Rexona palasaippualla on kaiken alku. Vaahdottaa oikein reippaasti, niin että kainalosta tulee nihkeän puhdas, saa vanhat dödöt ja hiet pois. Hicoderm apteekista tai vastaava.
Puhtaat puserot joka pv.
Tarkennuksena teille avuliaille vastaajille: tämä vaiva ei liity puhtauteen millään tavalla. nro 7
Mulla auttaa ACO:n 72h dödö. Käytän sitä joka toinen päivä ja lisäksi silloin kun tiedän että on jotain stressaavaa tiedossa. Vaikka joku puhe. Ei enää hiki haise.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2013 klo 15:56"]
No voi helvatti :(
ap
[/quote]
Musta tuntuu että mulla on hormonihiki.
Kappas vaan, nyt juuri ei oo.
Ei auta pesut, se alkaa heti taas.
Yli 40-v. oon.
13 lisää Absolut Torr oli myös tehokas, mutta iho ei tykännyt oikein siitä. Kauhee kutka seuraavana päivänä kun oli sitä laittanut.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2013 klo 20:50"]
Tarkennuksena teille avuliaille vastaajille: tämä vaiva ei liity puhtauteen millään tavalla. nro 7
[/quote]
Kuule, ei se itse hiki haise vaan ne bakteerit iholla. arvaa auttaako siihen jo soikeen kunnolla pesee??
Pesu jollakin suihkunestesaippualla tms. ei auta, sillä se kosteuttaa ihoa ja se ei oikeesti puhdista.
Usko nyt vaan huvikseen, että pesu on se joka auttaa, vaikka se noloa myöntää onkin.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2013 klo 20:50"]
[/quote]
Hienhajun synty
Vastaerittynyt hiki ei haise, ellei siihen ole verestä tullut tuoksuvia aineita, esimerkiksi valkosipulin tai jonkin muun voimakastuoksuisen ruoka-aineen tai alkoholin tuoksua. Myös B-vitamiineilla on ominainen tuoksunsa. Samat tuoksut voi tuntea uloshengitysilmassa.
Apokriinisten rauhasten erittämä hiki alkaa haista epämiellyttävältä, kun ihossa elävät bakteerit, etenkin korynebakteerit, hajottavat hien valkuaisaineita. Joillakin on kainaloissa, nivusseudussa tai jaloissa erytrasma . Kun apokriinisen hien valkuaisaineet hajoavat, vapautuu ammoniakkia ja haisevia, lyhytketjuisia rasvahappoja.
Jos joku haisee jo suihkusta tullessa, silloinhan ei varmasti ole pessyt kainaloitaan kunnolla!
""""Hei luulin että olen ainoa joka kärsii tästä vaivasta!!! Stressitilanteissa kainalot ja alapää haisee kamalalle. Jos tiedän edessä olevan stressitilanteen, käytän aina pikkuhousunsuojaa, joka nappaa ainakin osan hajuista. Kainaloiden hajulle en voi juuri mitään. Haju saattaa tuntua jo heti suihkun ja dödön jälkeen... Kurja vaiva."""""
Moi. Itselläni oli myös ongelma että stressaavissa tilanteissa, esiintymisissä tms. hiki haisi kissankuselle. Kainalot haisivat jo suihkusta tullessa, eikä dödöistä ollut mitään apua. Absolut Torr pelasti minut. Käytän sitä nyt säännöllisesti 2:n viikoin välein ja todellakaan hiki ei haise. Pitää muistaa ennen laittoa kuivata iho huolella, niin kirvely on hyvin vähäistä. Lomakausina kun tiedän ettei minun tarvitse esiintyä, jätän aineen pois. Yleensä n. kahden viikon jälkeen aineen laitosta huomaa että kainaloissa alkaa tuoksumaan "normaali" hiki.
Teki itsetunnolle hyvää saada ongelma loppumaan. Kainalot kun alkoivat tuoksumaan ja hikoamaan jo pelkästä ajatuksesta.
Mulla tehoaa se että pesen sebameb-saippualla kainalot aamuin illoin ja aina on tietysti karvat pois kainaloista ja Rexonan maximum protection-dödö.
Puserot valitsen aina niin ettei näy hikiläiskät koska siitä vasta ressiä tulee lisää.