Ongelmana kamalan hajuinen stressihiki
Eli jos liikun, kainalot haisee normaalille hielle.
mutta jos minulla on kova kiire/stressi tms kainalo hiki haisee käsittämättömän pahalle ja pistävälle. neuletakitkin jää pahan hajuisiksi ja varmaan kaikki muutkin haistaa. Tuo ajatus muuten että kaikki muutkin haistaa saa aina hien puskemaan entistä voimakkaammin :D
eli olisko hyviä vinkkejä ongelmaan ja suositelkaa vaikka hyviä dödöjä. Nyt käytössä on rexonan antipersprinantti.. Ei toimi
Kommentit (65)
Voi jestas tuota yhtä jankkaajaa. Kyse ei ole pesutekniikasta.
Nivean stress protect-dödö toimii ainakin mulla. Muuten käytän nivean perusdödöä, mutta jos tiedän, että jännitystä aiheuttava tilanne tulossa niin käytän tuota. Stressihiki on tosiaan paljon voimakkaampaa ja siihen ei tuo tavallinen dödö riitä.
Homman nimi on tämä.
Ihmisillä on kahdenlaisia hikirauhasia. Yksi hikirauhastyyppi erittää vettä ja mineraaleja sisältävää hikeä, kun kehon täytyy päästä eroon liikalämmöstä. Toinen (apokriininen) erittää runsaasti rasvaa ja hajuaineita sisältävää seosta, joka muilla nisäkkäillä toimii mm. varoitushajuna. Kun yksi lauman jäsen kohtaa vaaratilanteen, se erittää tuota seosta hikirauhasistaan, jolloin muutkin lauman jäsenet pystyvät valmistautumaan vaaraan heti, kun ne haistavat tuon hajun.
Ihmisilläkin se toimi varoitushajuna, mutta heikosti. Kun tuota toista apokriinistä hikityyppiä annetaan ihmisten haisteltavaksi, heidän pulssinsa tihenee ja stressihormonitasot nousevat. Sama reaktio kuin muilla nisäkkäillä: valmistautuminen vaaraan.
Tuo apokriininen hikityyppi oikeasti haisee. Sen on tarkoituskin haista.
Mitä tulee siihen, että homma hoidetaan etukäteen Rexonalla, se ei toimi. Haju tulee vasta siinä vaiheessa, kun apokriiniset hikirauhaset alkavat erittää niiden tuottamaa seosta ja iholla aina olevat bakteerit alkavat hyödyntää sitä. Millään Rexonalla tai muullakaan ei saada kemikaaleista pois niiden hajuja ennen kuin kemikaalia on edes pestävissä. Pesun aikana se on syvällä ihon alla hikirauhasissa. Saippua ei sinne pääse.
Sen takia Rexonan käyttäminen etukäteen on yhtä tehokasta kuin juhlien aikana syntyneen sotkun ehkäisy siivoamalla juhlan aattona. Ei se auta.
Kannattaa myös huomata sellainen metka seikka, että aivan kaikki eivät haista tuota apokriinisten hikirauhasten tuotetta kovinkaan hyvin. Saatat itse haista sille hyvinkin voimakkaasti, etkä tiedä siitä mitään, jos et haista koko hajua. Ennen ehdottoman varmaa tietäväisyyttä voisit kysäistä muilta, onko olemassa hajuja, joita et itse tunnu haistavan...
Mielenkiintoista et kilpparivaiva tekee tuota, en ole kuullutkaan... käy kyllä järkeen kun ajattelee omaa pistävää hikeä ja sairautta. Vielä ällömpää on et nykyään myös alapää on alkanut hikoilla - liekö sairaudella osuutensa tässäkin..hyh:(
Voi läpäläpä noita pesutekniikkajuttuja. Eiköhän aikuiset ihmiset osaa tehdä niinkin yksinkertaisen asian, kuin pestä kainalonsa. Siinä vaiheessa kun tuntuu, että haisee hirveältä, jokainen varmaan ottaa sen saippuan käteen.
Mulla on ollut pari stressijaksoa elämässä, jolloin oon tunnistanut tuon ongelman, ja se oli kyllä hirveää! Apteekin tuote jota laitetaan ensin päivittäin, sitten harvenevasti ja lopulta vain kerran viikossa, auttoi. Ja peseytyä siis saa normaalisti, tuote imeytyy ihohuokosiin. Vitsi kun en muista nimeä, apteekista kysymällä saa oikeasti parhaat tuotteet.
Kävin lukemassa kilpirauhasen vajaatoiminnan oireista. Stressihiki on ainoa, mitään muita oireita minulla ei ole.
nro 7
Mun vinkki on edellämainittujen lisäksi pestä ne kainalot kahteen kertaan palasaippualla. Ensin normaali pesu, kunnon huuhtelu ja sitten toisto. Keinokuituiset vaatteet pois. Oman stressihikikauden aikana vaihdoin muuten pikkuhousut myös keskellä päivää. Mulla tuo Rexona Maximum ei toiminut, mutta Triple Dry toimi.
Jos pitää esiintyä tai pitää puhe tai jossain koulutuksessa keskustella niin silloin mulle tulee tuo "kissankusihiki". Myös muissa tilanteissa voi tulla.Johtuukohan adrenaliinista,kortisolista tms? Siihen ei auta mikään muu kuin käydä pesaseen kainalot kahvipaussilla......
Minulla toimii tuohon yhdistelmä mineraalikividödö + päälle vielä Garnierin 48 h violettikorkkinen dödö. Kumpikaan yksin ei toimi riittävästi, mutta yhdistelmänä toimivat hyvin.
Mulla oli myös ap:n kuvailema stressihiki-ongelma. Asiasta muodostui noidankehä, mitä enemmän mielessäni mietin, että siinä ja siinä tilanteessa tulen taatusti hikoilemaan, niin se hikoilu oikein moninkertaistui. Omalta kohdaltani hikoilu oli jollain tasolla psyykkistä ja itseaiheutettua.
Ainoa aine joka mulla tepsi, oli tuo absolut torr. Käytin sitä pari vuotta ja aktiivisesti "psyykkasin" itseäni kuiviin kainaloihin. Tuona aikana sain itsevarmuutta selvitä stressitilanteista ilman hikeä, ja tällä hetkellä pärjään ihan vaan perus-dödöllä. Jos tilanne joskus taas ajautuu siihen, että alan stressihikoilla hirveitä määriä, otan absolutin taas käyttöön.
"pese paremmin" logiikalla ongelma (pelon haju) olisi hoidettavissa desinfiointiin tarkoitetuilla tuotteilla. Käsidesiä tai septidiniä kainaloon.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2013 klo 21:10"]
Jos joku haisee jo suihkusta tullessa, silloinhan ei varmasti ole pessyt kainaloitaan kunnolla!
""""Hei luulin että olen ainoa joka kärsii tästä vaivasta!!! Stressitilanteissa kainalot ja alapää haisee kamalalle. Jos tiedän edessä olevan stressitilanteen, käytän aina pikkuhousunsuojaa, joka nappaa ainakin osan hajuista. Kainaloiden hajulle en voi juuri mitään. Haju saattaa tuntua jo heti suihkun ja dödön jälkeen... Kurja vaiva."""""
[/quote]
Kuulepas nyt, sinä asiasta puhuva, vaikka et mitään tiedä, minulla oli tasan tuo aloittajan mainitsema ongelma VUOSIA aivan normaalista hygieniasta huolimatta.
Mutta kun sain kilpirauhaslääkityksen, niin SAMAN PESUKÄYTÄNNÖN JATKAMISEN KANSSA vaiva hävisi!!!
SELITÄPÄS SE!
t.5
[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 10:25"]
"pese paremmin" logiikalla ongelma (pelon haju) olisi hoidettavissa desinfiointiin tarkoitetuilla tuotteilla. Käsidesiä tai septidiniä kainaloon.
[/quote]
Näin olen myös tehnyt veskissä tauolla, ensin pessyt ja sitten vielä pyyhkäissyt paperilla jossa käsidesiä.
t kissankusihikijännittäjä.
ps muulloin ei mun kainalot haise, eikä jalat.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2013 klo 22:51"]
Voi jestas tuota yhtä jankkaajaa. Kyse ei ole pesutekniikasta.
[/quote]
Kyseinen tyyppi voisi googlettaa asiaa, eikä jankata täällä Mutta sehän on palstan vakiojankkaaja. Etkö tunne jo tyyliä. Ei siitä kannata välittää. Sillä on varmaan masennuslääkkeen vieroitus meneillään, kun on niin kiukkuinen.
Feromonit, siinä syy
[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 00:05"]
Mielenkiintoista et kilpparivaiva tekee tuota, en ole kuullutkaan... käy kyllä järkeen kun ajattelee omaa pistävää hikeä ja sairautta. Vielä ällömpää on et nykyään myös alapää on alkanut hikoilla - liekö sairaudella osuutensa tässäkin..hyh:(
[/quote]
Siis onko sulla kilpparisairaus? Kun mulla lähti tuo hienhaju vasta siinä vaiheessa, kun mun hoito saatiin oikein hyvälle tasapainotasolle ja se tarkoitti minun tapauksessani Thyroxinin rinnalle otettavaa T3-hormonia, Liothyroninia. Se hävitti hienhajun.
Minun muita oireitani olivat ennen hoitoa siis, masennus, ummetus, väsymys, kiukkuisuus, ärähtely. Mutta ihmiset ovat yksilöitä, kannattaa etsiä oireita ja jos itsellä on useampia, on vajaatoiminnan mahdollisuus olemassa, vaikka jotkin "keskeiset" oireet puuttuisivatkin tai olisi mukana jokin liikatoiminnan oire.
Itselläni ei esimerkiksi ollut lainkaan palelua tai hiustenlähtöä eikä painonnousua. Joskus hoitoa on vaikea saada, koska arvot ovat viiterajoissa ja tuntuu, että tämä on nykyään yhä yleisempi tilanne, mutta kyllä sellaisetkin oireilevat pitäisi hoitaa. Voidaan tällöin ensin sulkea pois muiden syiden mahdollisuus kilpirauhasoireisiin.
t.5
Sama juttu, sosiaalisissa tilanteissa, ei muuten. Ehkä jollain on ratkaisu!
En tiedä ratkaisua, mutta ongelman tunnen.
Kilpirauhasen vajaatoiminta voi aiheuttaa tuota. Jos teillä on muitakin sen oireita niin asia kannattaa tutkia kunnolla. t. entinen ongelmasta kärsijä
[quote author="Vierailija" time="03.10.2013 klo 22:37"]
Tottakai pesen! Mutta kun se tulee jopa dödönkin läpi.
[/quote]
Olen pahoillani sinun ja lähimmäistesi takia.
Moni tosiaan pesee, mutta väärällä aineilla ja tavalla, mutta nyt mulle riitti tää.
Sinulla ei ole tietenkään sama ongelma kuin muilla, joiden kainalot haisee ja siihen auttaa kunnon pesu.
Koeta pärjätä..