Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Näin minä puutuin kiusaamiseen!

Vierailija
03.10.2013 |

Haluan kertoa pienen tarinan menneeltä talvelta. Ehkä se opettaa jotain, ehkä se saa tajuamaan miten vaikeaa joidenkin lasten on olla lapsia.

Asuin silloin pohjakerroksessa, vilkkaan pyörätien varrella jossa kulki paljon ala-aste -ikäisiä koululaisia. Olin juuri mennyt ulos tupakille kun huomasin kahden isomman pojan kiusaavan pientä tyttöä ja heittävän hänen Hello Kitty -repun ja pipon korkealle puuhun. Tyttö itki. Kiipesin parvekeaitani yli ja puutuin tilanteeseen vaatien poikia hakemaan puusta tytön omaisuuden. Sain kuulla olevani "vitun huora", "saatanan läski" ja että miten niiden isoveljet tulevat ja tappavat mut. Lopulta pitkän keskustelun jälkeen pojat hakivat tavarat alas ja antoivat ne tytölle, jonka silmistä paistoi vilpitön kiitollisuus. Pojat lähtivät pois, huudellen mua vielä huoraksi. Juttelin tytön kanssa pitkään ja kerroin miten väärin pojat tekivätkään ja yritin parhaani mukaan valaa tyttöön uskoa, kiusaaminen oli kai jatkunut jo pitempään. Luotani poistui hymyilevä ja onnellinen pikkutyttö ja tunsin tehneeni jotain oikein. 

Olisipa tämä tarina loppunut tähän, mutta ei...

Hetken päästä parvekkeeni eteen tuli seisomaan nainen lastenrattaiden kanssa, seurailin häntä ikkunasta hetken. Viidennen hänen polttamansa savukkeen jälkeen menin parvekkeelle ihmettelemään tilannetta, eihän sitä kovin usein kukaan keskellä pyörätietä seiso. Nainen kiinnitti minuun heti huomionsa ja ryntäsi parvkeaidalle, jos aitaa ei olisi ollut välissä, olisi hän luultavasti napannut mua rinnuksista kiinni. "MITÄ HELVETTIÄ SÄ OLET TEHNYT MUN POJALLE?" olivat hänen ensimmäiset sanansa. Poika oli kotona kertonut että "Joku läski ämmä " oli käskenyt häntä hakemaan puusta hänen sinne heittämänsä tavarat. Nainen oli vakaasti sitä mieltä että hänen poikansa toimi aivan oikein, olivathan pojat vain poikia. Ja olisihan minun aikuisena pitänyt hakea ne, jos kerta väkisellä haluan muiden asioihin puuttua. Ja onhan hänen mielestään toki vaarallista laittaa pikkupoika kiipeämään puuhun ja muuta lässytystä. 

Yritin kertoa hänelle että kyse on kiusaamisesta ja siitä että tuollainen käytös voi aiheuttaa tytölle vuosia kestäviä oireita. Naisen mielestä vika on silloin tytössä, että tyttö on valmiiksi heikko, jos tuommoisesta mielensä pahoittaa. Nainen perusteli poikansa käytöstä vapaalla kasvatuksella ja yritti oikeuttaa sitä kaikilla tavoilla. 

Mulla kilahti päässä. Nostin hihani ja näytin viiltelyarpeni, jokainen aikoinaan tikattu, yhteensä noin 150 tikkiä. Vein käteni aivan naisen silmien eteen ja sanoin: "Jokainen näistä arvista on poikasi kaltaisen lapsen tekojen seurausta. Mut on aikoinaan tuhottu täysin. Vuosikaudet mä oon kärsinyt poikasi kaltaisten ihmisten takia. Jos mä näen jonkun tekevän sitä muille, puutun siihen aikuisena. Ja niin pitäisi sinunkin."

Käännyin ja kävelin sisälle. En jäänyt seuraamaan naisen reaktiota, joka näin jälkeenpäin harmittaa suuresti. Toivon sydämmeni pohjasta että hän ymmärsi jotain.

Pahoittelut huonosta kappalejaosta ja muista kirjoitusvirheistä. Kirjoitin tämän aika tunnepuuskan alaisena.

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
03.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

OT, 150 viiltoa ja joka ikinen on tikattu? Outs, melkoisia ovat olleet...

Hyvä, että autoit tyttöä!

Vierailija
2/30 |
03.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet upea ihminen! Kiitos sulle. Pelastit varmasti sen tytön päivän ja ehkä jotain enemmänkin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
03.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienosti toimit! Olisipa sinunlaisiasi ihmisiä enemmän.

Vierailija
4/30 |
03.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikein teit! Ja hyvä että uskallat puuttua asiaan!

Itse seurasin vuosia vierestä kun ystävääni kiusattiin henkisesti ja fyysisesti. Melkeimpä vihaan itseäni sen takia, kun en uskaltanu puuttua kiusaamiseen.

nyt aikuisena en siedä YHTÄÄN kiusaamista. En omilta enkä muiden lapsilta. Naapureiden mielestä olen varmaan kauhea ämmä, kun puutun kiusaamiseen samantien.

Nykyajan trendinä tuntuu hiekkalaatikollakin pienten lasten keskuudessa olevan "vahvin selviää" :( Eräskään äiti ei tehnyt mitään vaikka poikansa raapi toiselta naaman verille. Ja ikää tällä kiusaaja pojalla oli 3 vuotta.

Vierailija
5/30 |
03.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vitonen seurasi siis ystävänsä kiusaamista ala-asteelta yläasteen ysille :(

Vierailija
6/30 |
03.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäi hyvä mieli tekstistäsi. 

Itse aikoinaan koulukiusattu ja ongelmia myös muualla. Mm. huono itsetunto, vieläkin kärsin. Pari vuotta sitten viilsin rannettani, menin psykoosiin. Onneksi tajusin että pitää lopettaa. Kipua ei tuntunut. Jouduin sairaalaan suljetulle. Edelleenkin vaikeuksia luottaa ihmisiin tai kertoa asioistani tai kerron liikaa/väärälle ihmiselle. Täällä silti vielä kuljeskellaan.

Vierailija
7/30 |
03.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, mammat tuli helposti silmille, jos heidän kakaralleen ärähti. Tai saati sitten siirsi hullun ja riehuvan pennun kädestä syrjemmälle. Huudetaan heti poliisia ja koskemattomuutta yms.

Tulee vankilat olemaan täynnä muutaman vuoden päästä. Onneksi nämä rajattomat kiusaajat yleensä sortuu kokeilemaan huumeita ja mammat hokee, että eihän niille voi mitään. Rahat ei riitä heidän hoitamiseen ja nistit kuolee kadulle.

Vierailija
8/30 |
03.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikein teit, hyvä!

Jos omat lapseni käyttäytyisivät joskus noin idioottimaisesti, haluaisin kuulla siitä. Laittaisin lapset pyytämään anteeksi jne.

Noitten huligaanien äiti ansaitsisi oikein kunnon turpaanvedon. Katsoisin muualle jos joku sen hakkaisi teholle.

Vierailija
9/30 |
03.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

hakkaisi teholle??? hyi oks suakin vaan :(

Vierailija
10/30 |
03.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2013 klo 14:49"]

hakkaisi teholle??? hyi oks suakin vaan :(

[/quote]

Jos joku tuolle niin tekisi niin minä en todellakaan huomaisi yhtikäs mitään.

Juu, on melkoisen teoreettista -valitettavasti.

Vierailija
11/30 |
03.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ap, oikein teit! Jos oma lapseni kiusaisi jotain, toivoisin todellakin että siihen puututaan. Ei tulisi mieleenkään alkaa avautua tuollaisesta, kertoo mielestäni äidistäkin aika paljon... Eikä mitään positiivista.

Vierailija
12/30 |
03.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2013 klo 14:39"]

Ja vitonen seurasi siis ystävänsä kiusaamista ala-asteelta yläasteen ysille :(

[/quote]

Oletkohan vitonen minun ystäväni? Jos olet tai muutenkin: Itse en ainakaan koskaan odottanut YSTÄVIENI puuttuvan kiusaamiseeni, osa toki yritti, mutta yleensä se vain pahensi tilannetta. Joten, tuskin kouluaikainen ystäväsi on siitä sinulle katkera, todennäköisesti jos hän jollekin on katkera (toivottavasti hänen kannaltaan ei ole) niin se on ne kiusaajat.

AP teki hienosti :)

Vierailija
13/30 |
03.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

upeaa, AP!! <3

Vierailija
14/30 |
03.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienosti toimittu, mutta on tosi harmi, että asiossa on aina se, MUTTA. Mitä tapahtuu, jos ja kun tuo tyttö kohtaa pojat seuraavaksi. Miten paljon saivat lisää vettä myllyynsä. Tytön kasvot on sinun kasvosi.

Minä olisin ehkä hätyytellyt pojat pois ja hakenut pipon jne. Ja kaikessa hiljaisuudessa ottanut selville keitä pojat ovat. Ehkä vanhematkin olisvat osanneet suhtautua tilanteeseen vakavammin/rakentavammin, kun ei ole aikuinen "hyökännyt" heidän lapsen kimppuun ja pojat pääseet liioittelemaan tapahtunutta.

Vierailija
15/30 |
03.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä juttu!

Joskus kun oikein näitä juttuja ajattelee, ihmetyttää että miten opettajat pystyvät ollenkaan hoitamaan työtään kun ton naisen kaltaisia vanhempia on nykyään niin paljon. Helposti tullaan silmille, jos vähänkään komentaa ja ojentaa heidän "vapaan kasvatuksen" saaneita hirviömussukoitaan.

Eikä tollaiset vatipäät tajua yhtään, minkälaisen karhunpalveluksen tekevät lapsilleenkin. Jos ei sitä kuria saa mistään, ei kotoa eikä mamma anna koulunkaan ojentaa, niin se on sitten loppuviimein poliisi, oikeuslaitos ja vankila jotka sen tekevät. Niille ei mammakaan voi mitään.

Vierailija
16/30 |
03.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2013 klo 14:29"]

Haluan kertoa pienen tarinan menneeltä talvelta. Ehkä se opettaa jotain, ehkä se saa tajuamaan miten vaikeaa joidenkin lasten on olla lapsia.

Asuin silloin pohjakerroksessa, vilkkaan pyörätien varrella jossa kulki paljon ala-aste -ikäisiä koululaisia. Olin juuri mennyt ulos tupakille kun huomasin kahden isomman pojan kiusaavan pientä tyttöä ja heittävän hänen Hello Kitty -repun ja pipon korkealle puuhun. Tyttö itki. Kiipesin parvekeaitani yli ja puutuin tilanteeseen vaatien poikia hakemaan puusta tytön omaisuuden. Sain kuulla olevani "vitun huora", "saatanan läski" ja että miten niiden isoveljet tulevat ja tappavat mut. Lopulta pitkän keskustelun jälkeen pojat hakivat tavarat alas ja antoivat ne tytölle, jonka silmistä paistoi vilpitön kiitollisuus. Pojat lähtivät pois, huudellen mua vielä huoraksi. Juttelin tytön kanssa pitkään ja kerroin miten väärin pojat tekivätkään ja yritin parhaani mukaan valaa tyttöön uskoa, kiusaaminen oli kai jatkunut jo pitempään. Luotani poistui hymyilevä ja onnellinen pikkutyttö ja tunsin tehneeni jotain oikein. 

Olisipa tämä tarina loppunut tähän, mutta ei...

Hetken päästä parvekkeeni eteen tuli seisomaan nainen lastenrattaiden kanssa, seurailin häntä ikkunasta hetken. Viidennen hänen polttamansa savukkeen jälkeen menin parvekkeelle ihmettelemään tilannetta, eihän sitä kovin usein kukaan keskellä pyörätietä seiso. Nainen kiinnitti minuun heti huomionsa ja ryntäsi parvkeaidalle, jos aitaa ei olisi ollut välissä, olisi hän luultavasti napannut mua rinnuksista kiinni. "MITÄ HELVETTIÄ SÄ OLET TEHNYT MUN POJALLE?" olivat hänen ensimmäiset sanansa. Poika oli kotona kertonut että "Joku läski ämmä " oli käskenyt häntä hakemaan puusta hänen sinne heittämänsä tavarat. Nainen oli vakaasti sitä mieltä että hänen poikansa toimi aivan oikein, olivathan pojat vain poikia. Ja olisihan minun aikuisena pitänyt hakea ne, jos kerta väkisellä haluan muiden asioihin puuttua. Ja onhan hänen mielestään toki vaarallista laittaa pikkupoika kiipeämään puuhun ja muuta lässytystä. 

Yritin kertoa hänelle että kyse on kiusaamisesta ja siitä että tuollainen käytös voi aiheuttaa tytölle vuosia kestäviä oireita. Naisen mielestä vika on silloin tytössä, että tyttö on valmiiksi heikko, jos tuommoisesta mielensä pahoittaa. Nainen perusteli poikansa käytöstä vapaalla kasvatuksella ja yritti oikeuttaa sitä kaikilla tavoilla. 

Mulla kilahti päässä. Nostin hihani ja näytin viiltelyarpeni, jokainen aikoinaan tikattu, yhteensä noin 150 tikkiä. Vein käteni aivan naisen silmien eteen ja sanoin: "Jokainen näistä arvista on poikasi kaltaisen lapsen tekojen seurausta. Mut on aikoinaan tuhottu täysin. Vuosikaudet mä oon kärsinyt poikasi kaltaisten ihmisten takia. Jos mä näen jonkun tekevän sitä muille, puutun siihen aikuisena. Ja niin pitäisi sinunkin."

Käännyin ja kävelin sisälle. En jäänyt seuraamaan naisen reaktiota, joka näin jälkeenpäin harmittaa suuresti. Toivon sydämmeni pohjasta että hän ymmärsi jotain.

Pahoittelut huonosta kappalejaosta ja muista kirjoitusvirheistä. Kirjoitin tämän aika tunnepuuskan alaisena.

[/quote]

Anteeksi nyt, mutta sinänsä ihana tarina, mutta todellakin vain se: Tarina.

Viiltelyjälkiä EI TIKATA. Ihan ensimmäisenä. Ei kukaan viiltele itseään ja sen jälkeen lähde tikattavaksi. Varsinkaan kerta toisensa jälkeen. Vai meinaatteko että ap viilteli itselleen 150 tikkiä vaativat haavat ja sen jälkeen lähti lääkäriin?

Toisekseen edes tyhmin äiti ei puolusta lastaan kaikilla maailman suurimmilla kliseillä, kuten vapaa kasvatus ja pojat on poikia jne jne.

Vierailija
17/30 |
03.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on niin tyypillistä, että lapsi (kiusaaja) menee kotiin ja kertoo ihan eri version asiasta. Ja kaikenlisäksi joku hölmö äiti uskoo sen siltä istumalta.

Vierailija
18/30 |
03.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viiltelyjäljet tikataan jos on suljetulla osastolla ja jokaisen viiltelykerran jälkeen jää melko varmasti kiinni 6h kuluessa. Aamu- ja iltalääkkeiden jaon yhteydessä tarkistettiin viiltelijöiltä käsivarret. Kaikki haavat eivät tulleet tietenkään kerralla, vaan muutaman vuoden kuluessa. 

Vierailija
19/30 |
03.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2013 klo 15:40"]

Viiltelyjäljet tikataan jos on suljetulla osastolla ja jokaisen viiltelykerran jälkeen jää melko varmasti kiinni 6h kuluessa. Aamu- ja iltalääkkeiden jaon yhteydessä tarkistettiin viiltelijöiltä käsivarret. Kaikki haavat eivät tulleet tietenkään kerralla, vaan muutaman vuoden kuluessa. 

[/quote]

Miksi ne tikataan? Oliko kaikki niin syviä ja vaarallisia?

Vierailija
20/30 |
03.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juurin näin aikuisen tulee toimia. Itse olen myös puuttunut koulumatkalla tapahtuvaan kiusaamiseen kerran. Yksi oli antamassa lumipesua toiselle ja viisi seurasi ringissä ympärillä. Varsinkin tämä yleisö muuttui noloksi kun joku puuttui tilanteeseen ja kiusattu oli kyllä silmin nähden helpottunut.

Olen myös puuttunut pienempiin asioihin, kuten roskaamiseen. Huomautan aina kun joku heittää jäätelöpaperit maahan tms. ja se oikeasti vaikuttaa lasten toimintaan, kun joku vaan viitsii vähän nähdä vaivaa ja vahtii rajoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän neljä