Millaista on omistaa kesämökki?
Mökkikuume oli kova muutama vuosi sitten. Kierrettiin 2 kesää näyttöjä, lopulta löydettiin täydellinen paikka, upea mökki vaikka aavistuksen liian pieni. Tehtiin kuitenkin tarjous mökistä, me ei sitä tuolloin saatu ostettua kun hinta nousi lopulta meille liikaa. Silloin oli sitten kuitenkin helppo vetäytyä kun kuitenkin se tuntui vähän liian pienelle. Pari vuotta meni, en juurikaan ole harmitellut, ettei sitä mökkiä saatu. Samalla myös pahin mökkikuume katosi. Koko tämän ajan olen kuitenkin seuraillut myytäviä mökkejä satunnaisesti. Yhtään vastaavaa, mistä olisin kiinnostunut ja hinta olisi saavutettavissa, ei ole tullut vastaan. Nyt keväällä on alkanut harmittaa, ettei sitä mökkiä saatu. Kuinka ollakaan, nyt myyntiin on tullut saman järven rannalta pikkusen isompi mökki, "kuin meille tehty".
Ollaan vuokrattu kesäisin mökki viikoksi. Olen nauttinut olostani, mutta onhan se vähän kuin vieraisilla olisi. En tiedä onko minulla ruusunpunaiset lasit päässä ajatuksesta millaista on omistaa kesämökki.
Te kenellä on oma mökki, millaista on omistaa oma kesämökki?
Kommentit (26)
Hirmu riesahan se on ja meidän tapauksessa liian monen tunnin päässä niin puuduttavat autoilut vielä päälle.
Mikäs tässä on köllötellä. Matkaa 30 minuuttia.
Vierailija kirjoitti:
Hirmu riesahan se on ja meidän tapauksessa liian monen tunnin päässä niin puuduttavat autoilut vielä päälle.
mikä on liian pitkä matka?
Vierailija kirjoitti:
Työleiri, myin pois
Joo, hyvä että ehti istua juomaan kupin kahvia, kun taas jotain piti olla korjaamassa.
Mun maailman paras paikka. Onneksi mieheni tykkää tästä yhtä paljon kuin minä.
Lapsena oli todella mukavaa. Koko kesä oltiin. 25 min kaupunkiin.
Riippuu minkä kuntoisen ostat. Oma mökki on perintömökki, jota olen nyt neljättä vuotts vähitellen ns. kursinut kasaan, niin kyllähän siellä on paljon tekemistä. Asun kerrostalossa, niin mökki on hyvä vastapaino. Laiskalle mökki ei sovi.
Meistä mukavaa. Tietty on tekemistä niinkuin on omakotitalossakin. Tänään pesin lasitetun parvekkeen ikkunoita, hoidin kasveja, käytiin laittamassa verkot järveen pyyntiin. Nyt odotellaan saunan lämpenemistä, mies katselee jalkapalloa ja minä selailen nettiä. Huomenna kaupunkiin, 1,5 tunnin matka ja juhannukseksi takaisin.
Tehdään suht paljon etätöitä täältä, tunnetaan paikallisia ja muita mökkiläisiä. On meille kakkoskoti enemmän kuin kesämökki. Ja tekeminen on jotenkin mökillä rennompaa kuin kaupungissa, uskalletaan omin päin nikkaroida, maalata ja laitella kun kaupungissa tilataan ammattilaiset (tietty sähkö yms. tekee täälläkin ammattilaiset). Rakastan mökkiä ja tätä kaunista, rauhallista paikkaa. Juuri ihailin metsähanhien lentoa mökin yli, joutsenet pesivät lähellä, kuikka huutelee ja saukkokin on sukellellut ihan mökkimme vieressä. Marjastamme, sienestämme, hoidamme kasvimaata... Mutta eihän kaikki tällaisesta nauti.
Ihan paskalta. Erosin ja jätin mökin miehelle.
Kesämökki kannattaa ostaa syksyllä.
Se on työleiri yhtä paljon kuin omakotitalokin eli ihan itsestä kiinni, mitä mökillä haluaa tehdä. Loppupelissä on tylsää vain lepäillä terassilla.
Olen viettänyt kesiäni 1950-luvun alusta samalla paikkakunnalla maalaistalossa, kunnes vanhempani ostivat mökkitontin järven rannalta 1956. Siitä saakka samalla tontilla, nyt toinen rakennus, talviasuttava kaikilla herkuilla. Nyt sen omistaa toinen poika perheineen. On kivaa tekemistä omaan tahtiinsa ja jälki näkyy pihatöissä. Ei nurmikkoa, ei marjapensaita, ei omenapuita. Mustikoita ja puolukoita ja yrttejä joita miniä kasvattaa. Ihanaa on yhdessä ja yksin. Lapsuusystäviä on paljon.
Meillä on mökki pikemminkin kakkosasunto. On se ihan kiva, välillä tehdään sieltä etätöitä. Nurmikonleikkuut ja lumityöt teetetään, niin on kiva mennä kun ei ole liikaa töitä. Istutuksia on vain sen verran kuin jaksetaan hoitaa, eikä niistä oteta suurta stressiä. Jos ei jonain vuonna ehditä poimia marjoja marjapensaista tai omenoita puista, niin sanotaan naapureille että ne saa poimia jos haluaa.
Mutta on siellä silti aina jotain pientä laittoa ja huoltoa. Jos ei yhtään tykkää tehdä mitään pihatöitä tai remppahommia tai huolehtia likakaivon tyhjentäjiä tai uima-altaan täyttäjiä käymään, niin kannattaa sitten pysyä vuokramökillä.
Tykkään. Kun olin vielä työelämässä mökillä lähinnä lepäiltiin kesäviikonloput ja kesäloma. En halunnut mitään nurmikenttää tai kasvimaita tai muuta ylimääräistä työtä. Mökkimme oli uusi eikä vaatinut kunnostustöitä. Nyt ollaan eläkkeellä ja vietetään koko kesä pääosin mökillä. Kun ei enää työelämä rasita niin tykkäämme puuhailla mökillä, olemme laittaneet kukka- ja vihannesistutuksia, mies kalastaa yms.
Parasta omassa mökissä on se, että siellä voi viettää koko kesän ja toisaalta jos on huonot säät ja huvittaa enemmän olla kaupungissa ei ole sidottu viettämään siellä jotakin tiettyä viikkoa. Mökki on myös kalustettu mieleiselläni tavalla ja siellä on sellaiset astiat joista tykkään ja joita tarvitsen. Myös varavaatteita on riittävästi siellä ja lenkkarit, rantasandaalit ja saappaat aina eikä tarvitse kuljetella erikseen. Myös ruuanlaitto on helppo kun siellä on valmiina perusaineita, mausteita, jäätelöä pakastimessa ym.
Jos on aikaa olla mökillä, en ostaisi kovin pitkä matkan päästä, että voisi myös piipahdella siellä.
Ei ole työleiri, ellei itse tee siitä sellaista. Voi käyttää mökkitalkkaria ja itse rentoutua.
Ihan hankinta on ollut. Aina sinne mentiin innokkaana viikonlopuiksi, ensin kohentamaan mökkiä ja puutarhaa, sitten kalastamaan ja saunomaan illalla usein ystävien kanssa.
Nyt ollaan vanhoja ja käydään vain päiväselti istuttamassa kasveja ja keräämässä satoa.
Asiaa auttoi, että mies on työhullu ja nauttii juurikin fyysisestä työstä. Itse olen enemmän visionääri ja sunnittelen asioita ja toimin työnjohtajana.
Työleiri, myin pois