Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Näin minä puutuin kiusaamiseen!

Vierailija
03.10.2013 |

Haluan kertoa pienen tarinan menneeltä talvelta. Ehkä se opettaa jotain, ehkä se saa tajuamaan miten vaikeaa joidenkin lasten on olla lapsia.

Asuin silloin pohjakerroksessa, vilkkaan pyörätien varrella jossa kulki paljon ala-aste -ikäisiä koululaisia. Olin juuri mennyt ulos tupakille kun huomasin kahden isomman pojan kiusaavan pientä tyttöä ja heittävän hänen Hello Kitty -repun ja pipon korkealle puuhun. Tyttö itki. Kiipesin parvekeaitani yli ja puutuin tilanteeseen vaatien poikia hakemaan puusta tytön omaisuuden. Sain kuulla olevani "vitun huora", "saatanan läski" ja että miten niiden isoveljet tulevat ja tappavat mut. Lopulta pitkän keskustelun jälkeen pojat hakivat tavarat alas ja antoivat ne tytölle, jonka silmistä paistoi vilpitön kiitollisuus. Pojat lähtivät pois, huudellen mua vielä huoraksi. Juttelin tytön kanssa pitkään ja kerroin miten väärin pojat tekivätkään ja yritin parhaani mukaan valaa tyttöön uskoa, kiusaaminen oli kai jatkunut jo pitempään. Luotani poistui hymyilevä ja onnellinen pikkutyttö ja tunsin tehneeni jotain oikein. 

Olisipa tämä tarina loppunut tähän, mutta ei...

Hetken päästä parvekkeeni eteen tuli seisomaan nainen lastenrattaiden kanssa, seurailin häntä ikkunasta hetken. Viidennen hänen polttamansa savukkeen jälkeen menin parvekkeelle ihmettelemään tilannetta, eihän sitä kovin usein kukaan keskellä pyörätietä seiso. Nainen kiinnitti minuun heti huomionsa ja ryntäsi parvkeaidalle, jos aitaa ei olisi ollut välissä, olisi hän luultavasti napannut mua rinnuksista kiinni. "MITÄ HELVETTIÄ SÄ OLET TEHNYT MUN POJALLE?" olivat hänen ensimmäiset sanansa. Poika oli kotona kertonut että "Joku läski ämmä " oli käskenyt häntä hakemaan puusta hänen sinne heittämänsä tavarat. Nainen oli vakaasti sitä mieltä että hänen poikansa toimi aivan oikein, olivathan pojat vain poikia. Ja olisihan minun aikuisena pitänyt hakea ne, jos kerta väkisellä haluan muiden asioihin puuttua. Ja onhan hänen mielestään toki vaarallista laittaa pikkupoika kiipeämään puuhun ja muuta lässytystä. 

Yritin kertoa hänelle että kyse on kiusaamisesta ja siitä että tuollainen käytös voi aiheuttaa tytölle vuosia kestäviä oireita. Naisen mielestä vika on silloin tytössä, että tyttö on valmiiksi heikko, jos tuommoisesta mielensä pahoittaa. Nainen perusteli poikansa käytöstä vapaalla kasvatuksella ja yritti oikeuttaa sitä kaikilla tavoilla. 

Mulla kilahti päässä. Nostin hihani ja näytin viiltelyarpeni, jokainen aikoinaan tikattu, yhteensä noin 150 tikkiä. Vein käteni aivan naisen silmien eteen ja sanoin: "Jokainen näistä arvista on poikasi kaltaisen lapsen tekojen seurausta. Mut on aikoinaan tuhottu täysin. Vuosikaudet mä oon kärsinyt poikasi kaltaisten ihmisten takia. Jos mä näen jonkun tekevän sitä muille, puutun siihen aikuisena. Ja niin pitäisi sinunkin."

Käännyin ja kävelin sisälle. En jäänyt seuraamaan naisen reaktiota, joka näin jälkeenpäin harmittaa suuresti. Toivon sydämmeni pohjasta että hän ymmärsi jotain.

Pahoittelut huonosta kappalejaosta ja muista kirjoitusvirheistä. Kirjoitin tämän aika tunnepuuskan alaisena.

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
03.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki tikatut haavat olivat sen verran syviä ja vaikeasti paranevia että ne koettiin tärkeäksi tikata. Mun käsivarsissa on nykyäänkin enemmän arpea kuin ihoa.

-ap

Vierailija
22/30 |
03.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2013 klo 15:31"]

Anteeksi nyt, mutta sinänsä ihana tarina, mutta todellakin vain se: Tarina.

Viiltelyjälkiä EI TIKATA. Ihan ensimmäisenä. Ei kukaan viiltele itseään ja sen jälkeen lähde tikattavaksi. Varsinkaan kerta toisensa jälkeen. Vai meinaatteko että ap viilteli itselleen 150 tikkiä vaativat haavat ja sen jälkeen lähti lääkäriin?

Toisekseen edes tyhmin äiti ei puolusta lastaan kaikilla maailman suurimmilla kliseillä, kuten vapaa kasvatus ja pojat on poikia jne jne.

[/quote]Ja taas löytyi joku joka toisten asioista paremmin perillä kuin toiset itse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
03.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei taida olla juttu totta, mutta jos olisi niin olisin itse toiminut toisin. Olisin seurannut naista ja tehnyt heidän perheestä ls- ilmoituksen. Tämä äiti olisi saanut keskusteluapua kasvatukseensa. Ei ole hyvin asiat siinä perheessä.

Vierailija
24/30 |
03.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2013 klo 15:49"]

Kaikki tikatut haavat olivat sen verran syviä ja vaikeasti paranevia että ne koettiin tärkeäksi tikata. Mun käsivarsissa on nykyäänkin enemmän arpea kuin ihoa.

-ap

[/quote]

Hyvä, ettet onnistunut tavoitteessasi!

Vierailija
25/30 |
03.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Toisekseen edes tyhmin äiti ei puolusta lastaan kaikilla maailman suurimmilla kliseillä, kuten vapaa kasvatus ja pojat on poikia jne jne."

Meidän keskimmäisellä lapsella oli opettaja, joka ei puuttunut koskaan siihen jos pojat kiusasivat tyttöjä ja kommentti todellakin oli että pojat ovat poikia. Meidän tyttäreltä ei rikottu tai varastettu mitään, mutta monelta muulta kyllä. Lopulta opettaja sai onneksi kenkää viinan vuoksi, joten saatiin kunnollinen opettaja.

Vierailija
26/30 |
03.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2013 klo 15:50"]

[quote author="Vierailija" time="03.10.2013 klo 15:31"]

Anteeksi nyt, mutta sinänsä ihana tarina, mutta todellakin vain se: Tarina.

Viiltelyjälkiä EI TIKATA. Ihan ensimmäisenä. Ei kukaan viiltele itseään ja sen jälkeen lähde tikattavaksi. Varsinkaan kerta toisensa jälkeen. Vai meinaatteko että ap viilteli itselleen 150 tikkiä vaativat haavat ja sen jälkeen lähti lääkäriin?

Toisekseen edes tyhmin äiti ei puolusta lastaan kaikilla maailman suurimmilla kliseillä, kuten vapaa kasvatus ja pojat on poikia jne jne.

[/quote]Ja taas löytyi joku joka toisten asioista paremmin perillä kuin toiset itse.

[/quote]

Minä ainakin kävin tikkauttamassa viiltelyjäljet. Sitä ei voi tietää sellainen, kuka ei sitä ole elänyt.

Hienoa ap. Olen ylpeä sinusta.

Vierailija
27/30 |
03.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvostusta!!

Vierailija
28/30 |
03.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa, ap! 

Vierailija
29/30 |
03.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2013 klo 14:42"]

Juu, mammat tuli helposti silmille, jos heidän kakaralleen ärähti. Tai saati sitten siirsi hullun ja riehuvan pennun kädestä syrjemmälle. Huudetaan heti poliisia ja koskemattomuutta yms.

Tulee vankilat olemaan täynnä muutaman vuoden päästä. Onneksi nämä rajattomat kiusaajat yleensä sortuu kokeilemaan huumeita ja mammat hokee, että eihän niille voi mitään. Rahat ei riitä heidän hoitamiseen ja nistit kuolee kadulle.

[/quote]

Kieltämättä lohdullista. Mutta vielä parempi olisi, jos olisivat jääneet kokonaan lisääntymättä. Maailma olisi säästynyt paljolta pahalta.

Vierailija
30/30 |
03.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi jumalauta mikä "äiti". :D

Kumpa se lukis tätä ja tulis kommentoimaan tänne jotain, niin saatais vähän nauraa sille/samalla näkis muiden mielipiteet asiasta niin ehkä menis kaaliin monikin asia !

Siks heittomerkeissä tuo äiti, koska eihän tuo ole edes mikään vitun ÄITI!

Siis ei kehtaa kasvattaa lastaan, jonka perustelee jollakin helvetin vapaalla kasvatuksella, niin mikä se äiti tämmönen on... Salli mun nyt hyvä jumala jo nauraa :DDD

A) Kumpa nuo pojat menis huostaan ja sais kasvatusta

B) Miten minä puuttuisin kiusaamiseen. Niin kumpaankin kovalla kädellä, siihen että minun lastani kiusataan mutta myös jos oma lapseni kiusaa vaikka hänet tullaan aina kasvattamaan kiusaamisen vastaisuuteen mutta myös itsensä puolustamiseen, mikä ei ole tietenkään sama asia kuin kiusaaminen. Niin tuota jos mun lasta kiusattais ja saisin sen tietooni toivon mukaan lapseni kautta tai sitten jostain muualta mutta kun olen lapsen kanssa keskustellut asiasta niin eka kouluun yhteyttä ja sitten sen kiusaaja lapsen vanhempiin ja minä toivon että siellä kotona se nulikka laitetaan kuriin ihan perinpohjasesti koska sieltähän se lähtee, mut vielä myös niin et opettajien kanssa selvitetään tämä homma koulussa..

Sit jos ei silti tahdo tuosta hommasta tulla loppua/kiusaamisesta, että eivät siellä kotona sitä ala-ikästä lastansa kuriin saa, niin annahan kun minä meen sinne koululle ja kyttään koko päivän että mun lapsi saa olla rauhassa tai koulun jälkeen jossain sitten muualla tai kun törmään siihen kiusaaja kakaraan niin kyllä valahtaa sillä muksulla kusi tai paska punttiin kun minä vähän ravistelen sitä ja sanon sille suoraan, kerta eivät kotona siihen mitään kuria saa.

Sillä jos eivät kotona mitään kuria saa, niin ei oo se syy minkä takia mun lapsi/hänen elämänsä pistetään todellakin pilalle. Ja loput saa hoitaa sosiaalitoimi, eli siitä lapsesta/perheestä menee myös ilmotus siinä vaiheessa sinne päin.

Kun fakta on se, et jokainen täällä loppupeleissä puolustaa sitä oman lapsensa etua/ajaa sen oikeuksia. Vaikka aikuisten pitäis osatakkin toimia puolueettomasti ja tunnistaa oikea/väärä käytös ja puolustaa sitä kiusattua lasta, vaikka oma kiusaisi ja rangaista sitä omaa lasta joka sitten kiusaa, ottaa selvää mistä sellanen käytös johtuu ja puuttua niihin ongelmiin ja kasvattaa lastaan toisenlaiseksi.

Ketään ei saa kiusata, ei koskaan mistään syystä ikinä, kiusaaminen on aina väärin!

Terv. nimimerkillä tuollanen vitun huoran huutaminen ei auta tuolta nulikalta enää yhtään mitään, tullut aikoinaan jo tarpeen tutuksi ;)