Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vinkkilista jalkaleikkaukseen menevälle, varauskielto 2 kk

Vierailija
01.09.2020 |

Huolestuttaa, miten kaikki tulee menemään. Haluaisiko joku tuon kokenut neuvoa? Jalalla ei tosiaan saa varata. Suihkussa käyntiä varten ajattelin investoida sellaiseen vesitiiviiseen suihkusukkaan. Vedenkestävä jakkara pitää myös hommata. Collegehousuja pitää ostaa, mutta mahtuuko legginssit polvesta nilkkaan ulottuvan kipsin päälle? Voi tulla muuten kylmä talvella.

Kommentit (50)

Vierailija
1/50 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokaa pystyn varmaan tekemään, mutta lapsen täytyy varmaan olla silloin paikalla roudaamassa tavaroita ja astioita minulle. Hän on kuitenkin sen verran lyhyt, ettei yllä yläkaappeihin.

Vierailija
2/50 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leggarit ei mahdu. Kalsarit kätevä äitini ompeli tarroilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/50 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin, siis mikä leikkaus? leikkaushaavaa pitää nimenomaan suihkutella joka päivä, eikä pitää mitään sukkia...

Vierailija
4/50 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elät ihan kuten ennenkin ,muttet varaa sille kintulle. Onhan sulla toinen jalka että voit seisoskella ja kinkata eteenpäin helposti.

Vierailija
5/50 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarvitset jonkun auttamaan kotona ensimmäisinä päivinä. Kipsatun jalan kanssa on hankala liikkua. Jopa sängylle nostaminen voi olla vaikeaa.

Vierailija
6/50 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elät ihan kuten ennenkin ,muttet varaa sille kintulle. Onhan sulla toinen jalka että voit seisoskella ja kinkata eteenpäin helposti.

Niin, kyynärsauvoilla kävelen. Käsissä on vaikea kantaa mitään.

Vierailija
7/50 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse nosteli parin kilon puntteja ennen jalkaleikkausta. Halusin vahvistaa käsilihaksia etukäteen koska tiesin että joudun käyttämään kyynärsauvoja ja tarvin lisää voimaa käsivarsiin. Lisäksi laihdutin muutaman kilon, ajattelin että olisi sitten helpompaa ja kevyempää liikkua. Ja koska leikkauksen jälkeen (kun ei pääse kunnolla liikkeelle) tuppaa paino kuitenkin nousemaan.

Vierailija
8/50 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suihkusukkana käytin mustaa jätesäkkiä. Leveällä maalarinteipillä kiinni, ei jeesusteipillä, sitä irti repiessä lähtee nahka. Collegehousujen alla pidin tarvittaessa miesten pitkiä kalsareita, leggarit eivät mahtuneet. Sit mulla oli tilava neliön muotoinen olkalaukku, jossa kuljettelin tavaroita, esim. postilaatikolla kävin sen kanssa. Baarijakkara oli hyvä ruuanlaitossa, kun voi istua korkeammalla. Kyllä sitä matkan varrella kaikkia konsteja keksii. Aluksi paikat kipeytyvät, mutta äkkiä ne tottuvat. Tsemppiä.

Vierailija
9/50 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

niin, siis mikä leikkaus? leikkaushaavaa pitää nimenomaan suihkutella joka päivä, eikä pitää mitään sukkia...

Minulle laitetaan kipsi jalkaan. Kipsiä ei saa kastella.

Vierailija
10/50 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloin käyttää vyölaukkua jossa kulki mukana kaikki tarpeellinen. Vaikea kantaa käsissä mitään kun käyttää kyynärsauvoja

Vierailija
11/50 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suihkusukkana käytin mustaa jätesäkkiä. Leveällä maalarinteipillä kiinni, ei jeesusteipillä, sitä irti repiessä lähtee nahka. Collegehousujen alla pidin tarvittaessa miesten pitkiä kalsareita, leggarit eivät mahtuneet. Sit mulla oli tilava neliön muotoinen olkalaukku, jossa kuljettelin tavaroita, esim. postilaatikolla kävin sen kanssa. Baarijakkara oli hyvä ruuanlaitossa, kun voi istua korkeammalla. Kyllä sitä matkan varrella kaikkia konsteja keksii. Aluksi paikat kipeytyvät, mutta äkkiä ne tottuvat. Tsemppiä.

Kiitos, hyviä vinkkejä :)

Vierailija
12/50 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista pyytää kunnon lääkkeet. Alkuun Oxynormia ja jatkoon Panacodia.

Vierailija
13/50 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suihkujakkara. Ei tarvi yhdellä jalalla pyöriä liukkaalla kaakelilattialla.

Samoin voit sitten pitää sitä jalkaa poissa suihkun alta( tietysti suojattu muovilla tms. sopiva.)

Vierailija
14/50 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse nosteli parin kilon puntteja ennen jalkaleikkausta. Halusin vahvistaa käsilihaksia etukäteen koska tiesin että joudun käyttämään kyynärsauvoja ja tarvin lisää voimaa käsivarsiin. Lisäksi laihdutin muutaman kilon, ajattelin että olisi sitten helpompaa ja kevyempää liikkua. Ja koska leikkauksen jälkeen (kun ei pääse kunnolla liikkeelle) tuppaa paino kuitenkin nousemaan.

Minä ostin jo omat kyynärsauvat, kun niitä saa parilla kympillä ja apuvälinelainaamoon on matkaa. Totesin jo, että käsivoimani ovat aivan surkeat, enkä jaksa könkätä keppien kanssa kuin muutaman kerran huoneen poikki :( Olen vähän treenaillut noiden keppien kanssa, mutta menen äkkiä jumiin siitä. Punttien nostelu olisi varmaan parempi. Tässä on 2 kk aikaa treenata ellei koronahommelit siirrä leikkausta.

Vierailija
15/50 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muista pyytää kunnon lääkkeet. Alkuun Oxynormia ja jatkoon Panacodia.

Jään pariksi päiväksi sairaalaan, siinä saadaan toivottavasti katsottua lääkitys sopivaksi. Oxynormista alan yrjötä, toivottavasti löytyy sellaiset lääkkeet, joilla ei ole mitään tekemistä tuon kanssa. Panacodistakin tulee huono olo, mutta sen kanssa pärjään jotenkin.

Vierailija
16/50 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota huomioon että sairaalasta ei ehkä saa niitä sauvoja heti mukaan. Tai siis tarkista asia ennen leikkausta.

Pääkaupunkiseudulla sauvat joutui hakemaan erikseen välinelainaamosta. Lonkka (nivelrikko) paskana niin ettei päässyt melkein kävelemään, piti hakea etikseen, terveyskeskuksessa ei ollut lainaan niitä mukaan.

Ihme meininkiä, mitä jos on nyrjäyttänyt nilkkansa, miten sitä lähtee hakee niitä jostain täysin toisesta paikasta? Taksilla tai autolla tietysti, kun ei muu auta.

Toivottavasti jos on jalkamurtuma niin annetaan heti mukaan...(paikkakunnalla murtumat hoidetaan keskitetysti yhdessä terveyskeskuksessa, se pitää vaan ite tietää onko murtuma..)

Varaudu kun saat kipsin pois niin niiden lihasten kuntoutus on tuskaa.

Itse kävelin sauvoilla 2viikkoa kun jalkapöydän yli ajoi auton rengas.

Kun palasin kaksikävelyyn oli telotun jalan pohje järkyn kipeä seuraavan viikon kun sitä en ollut käyttänyt

kahteen viikkoon.

Pyydä kunnon ohjeet miten kävellä sauvoilla että minimoit rasituksen niin käsille kuin toiselle jalalle.

Vierailija
17/50 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo kipulääkitys on asia, joka minua huolestuttaa eniten. Kestän tosi huonosti vahvoja kipulääkkeitä. En tiedä johtuuko se matalasta verenpaineestani, mutta olen heti ihan tokkurassa, huimaa ja yrjöttää.

Vierailija
18/50 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano ehdottomasti lääkärillesi että Oxysta tulee huono olo ja tarvitset sen kanssa pahoinvointilääkkeet!

Vierailija
19/50 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Napapiikki tulee myös, kerran päivässä pistetään vatsarasvaan, yök! Mies on sanonut, että ehkä voi pistää. Toivottavasti tekee sen.

Vierailija
20/50 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ostin jo omat kyynärsauvat, kun niitä saa parilla kympillä ja apuvälinelainaamoon on matkaa. Totesin jo, että käsivoimani ovat aivan surkeat, enkä jaksa könkätä keppien kanssa kuin muutaman kerran huoneen poikki :( Olen vähän treenaillut noiden keppien kanssa, mutta menen äkkiä jumiin siitä. Punttien nostelu olisi varmaan parempi. Tässä on 2 kk aikaa treenata ellei koronahommelit siirrä leikkausta.

Okei, kerkesitkin vastaamaan. Pyydä sairaalassa ollessasi että sauvojen pituus katsotaan oikeaksi pituuteesi nähden.

Sitä saa törkeän kipeät hartiat jos se on väärä korkeus. Ka liian lyhyetkään ei pidä olla jotta leikattu jalka ei vahingossa osu.