Vinkkilista jalkaleikkaukseen menevälle, varauskielto 2 kk
Huolestuttaa, miten kaikki tulee menemään. Haluaisiko joku tuon kokenut neuvoa? Jalalla ei tosiaan saa varata. Suihkussa käyntiä varten ajattelin investoida sellaiseen vesitiiviiseen suihkusukkaan. Vedenkestävä jakkara pitää myös hommata. Collegehousuja pitää ostaa, mutta mahtuuko legginssit polvesta nilkkaan ulottuvan kipsin päälle? Voi tulla muuten kylmä talvella.
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Sano ehdottomasti lääkärillesi että Oxysta tulee huono olo ja tarvitset sen kanssa pahoinvointilääkkeet!
Minulla on niin huonoja leikkauskokemuksia aiemmasta, että epäilen ettei siinä mikään pahoinvointilääkitys auta. Leikkauksen jälkeen kun on annettu lisää kipulääkitystä, se on ollut siinä sitten. Nyt ei onneksi nukuteta vaan tehdään selkäydinpuudutuksessa. Polilta lupasivat, että pääsen juttelemaan anestesialääkärin kanssa etukäteen. Toivotaan, että on hyödyllinen keskustelu.
En harjoittelisi sauvojen kanssa kävelyä etukäteen koska siinä kipeytyy joka tapauksessa kyynärpäät ja olkapäät. Treenaa käsiä muuten mutta säästä sauvat siihen hetkeen kun oikeasti tarvit niitä.
Tee myös ruokia valmiiksi pakkaseen.
Terveisin se joka harrasti punttijumppaa ennen leikkausta ja hankki vyölaukun.
Vierailija kirjoitti:
Napapiikki tulee myös, kerran päivässä pistetään vatsarasvaan, yök! Mies on sanonut, että ehkä voi pistää. Toivottavasti tekee sen.
Verenohennus siis?
Älä missään nimessä syö sitten mitään kalanmaksa, omega, helokkiöljyjä tms. samaan aikaan, vetenvuotoa lisää.
Ne myös pitäisi lopettaa 2 viikkoa ennen leikkausta jos sellaisia syö.
Olet siis nainen? Olethan kysynyt mitä tehdä jos syöt e-pilleriä, niistä voi tulla veritulppa jos on jossain leikkauksessa tai pitkään liikkumatta. Ne pitäisi kai lopettaa ajoissa/vaihtaa ehkä keltarauhashormoniin jo kuukautta ennen, siis kysy ajoissa.
Kädet ei ole KOSKAAN vapaana, eli unohda kyky kanniskella asioita edes huoneesta toiseen. Itsellä oli räsymatto jolla hiissasin itseäni pisin lattioita kun piti päästä keittiöön. Sieltä sitten kokosin tarvitsemani särpimet tarjottimelle jota pukkasin pisin lattiaa. En voinut syödä istualteen joten ruokatarvikkeet piti saada sängyn ääreen missä pystyin syömään jalka koholla. Jos tällainen lattiarättinä pyöriskely ei kiinnosta niin suosittelen hommaamaan pyörällisen tarjoilupöydän. Keittiöjakkara on myös olennainen sillä et jaksa seisoksia yhdellä jalalla kokkaamassa.
Joo ja lattiarätti jatkaa että itse pistin napapiikin mieluiten itse. Varaudu siihen että maha on sitten kuin pakanamaan kartta, ja mustelmakohtiin ei saa pistellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
niin, siis mikä leikkaus? leikkaushaavaa pitää nimenomaan suihkutella joka päivä, eikä pitää mitään sukkia...
Minulle laitetaan kipsi jalkaan. Kipsiä ei saa kastella.
No se ei tullut selväksi kylläkään aloituksesta. Itse kävin siis lonkkaleikkauksessa ja siinä oli tosi tärkeää suihkutella sitä leikkaushaavaa.
Suihkutuolin saa kyllä lainaan apuvälinelainaamosta. Lainaa tai osta torista vanhat rämät lastenvaunut, niillä voit kuskata tavaroita paikasta toiseen.
Täällä kyynärsauvoilla kävelystä videoita, ota huomioon sitten omat ohjeesi joka taisi olla ettei saa varata jalalle.
https://www.terveyskyla.fi/kuntoutumistalo/kuntoutujalle/videot/kyynärs…
Hanki baarijakkara jotta voit syödä siinä keittiönpöydän ääressä
Niin, käythän oman kuntasi välinelainaamossa, etukäteen. Sieltä saat sauvat ja suihkutuolit ja pönttökorokkeet ja sellaiset tartuntapihdit, joilla voi napata tavaraa alhaalta ja ylhäältä, ne varsinkin oli tosi kätevät. Niin ja myös korokkeet sänkyyn jos tarvis. Itselläni oli kaikki nuo.
Ja tukeva sellainen
Kokeile nousta yhtä jalkaa käyttäen
https://hoito-ohjeet.fi/OhjepankkiVSSHP/Kyynärsauvakävely.pdf
Voit tutustua tuohon kävelyn ohjeisiin etukäteen.
Nosta kaikki tarvittava alahyllyiltä ja alakaapeista, sekä ylähyllyiltä myös käden ulottuville. Mun ainakin oli vaikeaa kurotella alas, varsinkin jonnekin alakaappien takimmaisiin sopukoihin.
Pakkasin herkut pakasterasiaan olkakassiin ja suuntasin sohvalle.
Herkkuja ja valmiskahveja oli käytössä. Alkuun eineslinjalla
Vierailija kirjoitti:
Niin, käythän oman kuntasi välinelainaamossa, etukäteen. Sieltä saat sauvat ja suihkutuolit ja pönttökorokkeet ja sellaiset tartuntapihdit, joilla voi napata tavaraa alhaalta ja ylhäältä, ne varsinkin oli tosi kätevät. Niin ja myös korokkeet sänkyyn jos tarvis. Itselläni oli kaikki nuo.
Oliko sinulla lonkkaleikkaus? Ajattelin, että jalkaterä/nilkkaleikkauksessa ei tarvittaisi korokkeita. Jotkut hupitartuntapihdit meillä onkin, täytyy tutkia, onko niistä mihinkään.
Apuvälinelainammosta saat lainaan suihkutuolin ja tarvittaessa pyörätuolin jos et jaksa liikkua pelkästään sauvoilla.Pyörätuolissa istuessa voit tehdä myös jotain keveitä kotihommia.kelaat pyörätuolilla suihkuhuoneen ovelle josta siirryt suihkutuoliin peseytymään ja takaiisn tullessa samoin.Kyynärsauvoilla on melko mahdoton liikkua pelkästään suihkutilassa, jos jalalle ei saa yhtään varata .Voit laittaa suihkutilaan Myös pirtinpenkin jos sellainen on , siihen ovelle ja sitä pitkin siirryt istuen suihkutuoliin.
Ei enää av, yv, saanko mitat, kysyn mieheltä? No en sitten kyllä mee ikinä jalkaleikkaukseen.
Tuo on muuten hyvää aikaa keskittyä mahdolliseen laihdutukseen. Varaa kotiin vain terveellisiä aineksia. Itse ainakaan en päässyt minnekään kauppoihin viikkokausiin kun en voinut autolla ajaa. Tuli hoidettua sokerivieroitus hyvin. Tein ruoka-annoksia valmiiksi pakkaseen.
Treenaisin myös siihen leikkaukseen menevään raajaan kunnolla lihasvoimaa etukäteen. Jos et käytä sitä kahteen kuukauteen, lihakset menee tosi heikkoon kuntoon, ja saat tosissaan kuntouttaa niitä seuraavat neljä kuukautta, että pystyt edes jotenkin käyttämään sitä jalkaa ja pysyt yleensä pystyssä.
Ota jo etukäteen fyssarilta kunnon ohjeet, miten treenata jo heti kipsin kanssa, kun kivut sallivat. Jotain jalan nostoja makuulta jne.
Lenkkari vaa jalkaan niin voit hyppiä asunnossa helposti.
Ellet ole ylipainoinen tai et ole koskaan liikuntaa harrastanut.
Olen ollut ihan samassa jamassa, ekan viikon jälkeen ei mitään hätää,sitä äkkiä keksii keinot tehä kaikki asiat .