Vinkkilista jalkaleikkaukseen menevälle, varauskielto 2 kk
Huolestuttaa, miten kaikki tulee menemään. Haluaisiko joku tuon kokenut neuvoa? Jalalla ei tosiaan saa varata. Suihkussa käyntiä varten ajattelin investoida sellaiseen vesitiiviiseen suihkusukkaan. Vedenkestävä jakkara pitää myös hommata. Collegehousuja pitää ostaa, mutta mahtuuko legginssit polvesta nilkkaan ulottuvan kipsin päälle? Voi tulla muuten kylmä talvella.
Kommentit (50)
Koroke sängyssä auttaa toki nilkkaleikattuakin
Vierailija kirjoitti:
Apuvälinelainammosta saat lainaan suihkutuolin ja tarvittaessa pyörätuolin jos et jaksa liikkua pelkästään sauvoilla.Pyörätuolissa istuessa voit tehdä myös jotain keveitä kotihommia.kelaat pyörätuolilla suihkuhuoneen ovelle josta siirryt suihkutuoliin peseytymään ja takaiisn tullessa samoin.Kyynärsauvoilla on melko mahdoton liikkua pelkästään suihkutilassa, jos jalalle ei saa yhtään varata .Voit laittaa suihkutilaan Myös pirtinpenkin jos sellainen on , siihen ovelle ja sitä pitkin siirryt istuen suihkutuoliin.
Nämä oli hyviä vinkkejä. Ite käytin kanssa pyörätuolia. Ei kädet kipeytynyt, ja tavaroiden Kanniskelu onnistuu.
On yllättävän vaikeaa kun ei yhtää saa varata toiselle jalalle.
Pyydä rollaattori keppien lisäksi. Sellainen, jossa on edessä kori, mihin voi laittaa tavaroita. Helpottaa tavaroiden kuljettamista kotona paikasta toiseen. Lisäksi ainakin aluksi rollaattorilla liikkuminen on mukavampaa yhdellä jalalla kuin keppien kanssa (tuntuu tukevammalta ja turvallisemmalta).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
niin, siis mikä leikkaus? leikkaushaavaa pitää nimenomaan suihkutella joka päivä, eikä pitää mitään sukkia...
Minulle laitetaan kipsi jalkaan. Kipsiä ei saa kastella.
No se ei tullut selväksi kylläkään aloituksesta. Itse kävin siis lonkkaleikkauksessa ja siinä oli tosi tärkeää suihkutella sitä leikkaushaavaa.
Selvästi sanotaan, että kipsi polvesta nilkkaan.
Vierailija kirjoitti:
Kädet ei ole KOSKAAN vapaana, eli unohda kyky kanniskella asioita edes huoneesta toiseen. Itsellä oli räsymatto jolla hiissasin itseäni pisin lattioita kun piti päästä keittiöön. Sieltä sitten kokosin tarvitsemani särpimet tarjottimelle jota pukkasin pisin lattiaa. En voinut syödä istualteen joten ruokatarvikkeet piti saada sängyn ääreen missä pystyin syömään jalka koholla. Jos tällainen lattiarättinä pyöriskely ei kiinnosta niin suosittelen hommaamaan pyörällisen tarjoilupöydän. Keittiöjakkara on myös olennainen sillä et jaksa seisoksia yhdellä jalalla kokkaamassa.
Ehkä en noin ekstremetoimintaan sentään lähde, kuin tuo mattohomma. Olipa hankalaa, kun et pystynyt syömään pöydän ääressä. Meillä on jääkaappi, mikro ja keittiön pöytä suurin piirtein kahden askeleen päässä toisistaan, mutta jos lämmittää ruuan, se saattaa hypätä lautaselta matkan varrella ellei ole suljetussa astiassa.
Meillä on tosiaan pieni koululainen, joka on käy ainakin kääntymässä kotona koulupäivien jälkeen, se auttaa varmasti paljon. Jospa syön lämpimän ruuan vasta kun hän on tullut koulusta. Niin ja pystyn minä toki syömään keittiön pöydänkin vieressä korkealla tuolilla, mutta alkuun jalkaa täytyy varmaan pitää ylhäällä.
Vierailija kirjoitti:
Pyydä rollaattori keppien lisäksi. Sellainen, jossa on edessä kori, mihin voi laittaa tavaroita. Helpottaa tavaroiden kuljettamista kotona paikasta toiseen. Lisäksi ainakin aluksi rollaattorilla liikkuminen on mukavampaa yhdellä jalalla kuin keppien kanssa (tuntuu tukevammalta ja turvallisemmalta).
Tätä rollaattoria minä mietin myös, mutta päädyin siihen, ettei sitä pystyisi käyttämään, jos toisen jalan varaan ei saa yhtään astua. Se menisi yhdellä jalalla hyppimiseksi, toimisiko se sitten?
Pyörätuli kuulostaa kyllä houkuttelevalta varsinkin alkuun. Ehkä pitäisi hakea sellainen, vaikka siitä ei puhuttu polilla mitään...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä rollaattoria minä mietin myös, mutta päädyin siihen, ettei sitä pystyisi käyttämään, jos toisen jalan varaan ei saa yhtään astua. Se menisi yhdellä jalalla hyppimiseksi, toimisiko se sitten?
Pyörätuli kuulostaa kyllä houkuttelevalta varsinkin alkuun. Ehkä pitäisi hakea sellainen, vaikka siitä ei puhuttu polilla mitään...
Jostain syystä pyörätuolia ei markkinoida, mut kannatan sitä. Sauvat sitten lisäksi. Käytät niitä vaihdellen tarpeen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nojaat käsillä siihen rollaattoriin joka toisella askeleella, samoin kuin keppien kanssa. Mulla oli lainassa sekä kepit että rollaattori, kun en jalan murtuman vuoksi saanut kolmeen kuukauteen varata jalalle ollenkaan. Enimmäkseen rollaattorin kanssa konkkasin eteenpäin, mutta nää on makuasioita mikä kenellekin tuntuu parhaalta. Tsemppiä leikkaukseen! :)
Yks jalka pois pelistä muuten terveellä liikunnallisella ihmisellä ei ole mikään suuri juttu.
Salilla näkee viikottain kipsin kans treenaavia.
Luultavasti kipulääkitykset huolehtivat siitä laihtumisesta aluksi ;) 10 kg minulla on vielä ylimääräistä, 3 kg olen juuri saanut tiputettua. Toivottavasti ne eivät tule takaisin ainakaan korkojen kera...