Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Stockmann joulutyöntekijät - otetaanko kokemattomia?

Vierailija
02.10.2013 |

Millainen on "heikoin" tausta,jolla tiedät jonkun päässeen yritykseen joulutyöntekijäksi tai ylipäätään töihin?

Kannattaako työttömän olemattomasti kokemusta omaavan edes hakea? Tavaratalo kun on profiloitunut "paremman" väen ketjuksi.

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
03.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaisin, takaapäin.

Vierailija
22/34 |
03.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ystävä on Stockalla töissä amispohjalta, on toki nätti tyttö. Aloitti muistaakseni Herkun kassalta ja siirtyi myöhemmin osastomyyjäksi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
03.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata hakee, jos ei oo nätti, kiltti "naapurintyttö". Ei ne haluu sinne mitään wt- tai öykkäriperheiden jälkeläisiä, vaan taustan täytyy olla vanhan rahan, lääkäri-, juristi- tai vastaavasta perheestä

Vierailija
24/34 |
03.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun ensimmäinen kunnon työpaikkani oli juurikin Stockan jouluapulaisena, eli pääsin sinne aivan nollakokemuksella paketoimaan joululahjoja. Tämä oli kylläkin vähän paremman taloustilanteen aikaan. Hauskaa oli, ja myöhemmin pääsin ihan vakkarimyyjäksi, mikä tosin sitten jäi korkeakouluopintojen vuoksi. Suosittelen kyllä hakemaan, ei siitä haittaakaan ole!

Vierailija
25/34 |
03.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2013 klo 00:07"]

[quote author="Vierailija" time="02.10.2013 klo 23:37"]

Stockalle auttaa nämä avut

-miellyttävä, huoliteltu ulkonäkö

-korkeakouluopiskelija, esim. kauppakorkeakoulu, hanken

-henkilöllä muuten sosiaalista kompetenssia

-keskiluokkainen tai hyvän perheen tausta

Olen vaan pannut merkille, että jotenkin Stockalle ainakin täällä Helsingissä osataan valita sellaisia, joilla todella on sosiaalista kyvykkyyttä asiakaskohtaamisiin ulkonäön lisäksi ja tietenkin se tausta, josta henkilö tulee, vaikuttaa tähän.

[/quote]

Kysytäänkö hakukaavakkeessa perhetaustasta vai miten se työnantajalle ilmenee? Vai työnhakijan itse kannattaa haastattelussa ottaa puheeksi: "Olen muuten lakimies/lääkäri/yritysjohtajaperheestä"?

[/quote]

No tein ton listan sillä perusteella, minkälaisia Stockan työntekijöitä tiedän/tunnen. En siis tiedä ketään amispohjalta siellä eikä joitakin asiakkaita voi palvella, jos on "herravihaa" vaan ennemmin niin, että samanlaisesta taustasta tulevat osaavat paremmin palvella oman kaltaisiaan tyyppejä. En osaa paremmin nyt kiteyttää. Se ei kuitenkaan ole mikään sattuma, että jouluapulaiseksikin otetaan joku Hankenilla opiskeleva Pernilla kuin Pieksämäeltä kotoisin oleva Lissu, jonka äiti on keittäjä ja isä bussikuski. Kannattaisi kuitenkin ymmärtää tuo siten, että kotitaustalla on merkitystä mutta ei se mitään suoraa syy-seuraus -suhdetta tarjoa.

4

Vierailija
26/34 |
03.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2013 klo 23:33"]

Minun ensimmäinen kunnon työpaikkani oli juurikin Stockan jouluapulaisena, eli pääsin sinne aivan nollakokemuksella paketoimaan joululahjoja. Tämä oli kylläkin vähän paremman taloustilanteen aikaan. Hauskaa oli, ja myöhemmin pääsin ihan vakkarimyyjäksi, mikä tosin sitten jäi korkeakouluopintojen vuoksi. Suosittelen kyllä hakemaan, ei siitä haittaakaan ole!

[/quote]

Millä perustelit, miksi sinut täytyisi valita, jos työkokemustakaan ei ollut?

Vierailija
27/34 |
03.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

ootko missi/malli?

Vierailija
28/34 |
03.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin kertoa, että Stockmann palkkaa jouluapulaisiksi ja hulluille päiville yms. ensisijaisesti sellaisia, jotka ovat jo olleet talossa töissä ja tuntevat tavat. Eli jos kerran saa jalan oven väliin niin lisää töitä on tiedossa joka vuosi kiireaikoina. Mutta en sitten osaa sanoa, miten sinne pääsisi töihin. Paitsi suhteilla

Vierailija
29/34 |
03.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2013 klo 23:38"]

[/quote]

Millä perustelit, miksi sinut täytyisi valita, jos työkokemustakaan ei ollut?

[/quote]

En kyllä enää yhtään muista, sen verran tuosta on aikaa. Ihan vain totesin olevani ahkera, nopea oppimaan ja positiivinen henkilö, perinteiset työnhakuklisheet. Muistaakseni haastattelussa näytin YO-todistustani, kun olin sen vuoden ylioppilas, eikä mitään työkokemusta ollut. Yleisarvosana oli E ja ruotsi L, eli ehkä se vähän nosti pisteitä.

Ja sen verran vielä, etten ole suomenruotsalainen tai mistään aatelisperheestä tai ns. hienosta suvusta. Vanhempani tosin ovat ihan hyvissä ammateissa, mutta se ei tullut missään vaiheessa haastattelua ilmi. Ja mikään kaunotar en todellakaan ole - reippaasti oli/on ylipainoa, kärsin tuolloin aknesta, enkä edes ole mikään ylipuhelias ekstrovertti, enemmänkin introvertti. Ja korostan yhä, olin töissä lahjapakkaamossa, mikä ei tosiaankaan ole tavaratalon hierarkiassa mikään hienona pidetty osasto.

Vierailija
30/34 |
03.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki ne mun tutut, jotka on olleet Stockalla töissä, on kyllä olleet korkeakoulun käyneitä tai korkeakouluopiskelijoita. Jaa, paisti yksi on ihan lukio- ja amispohjalta siellä vakituisena, mutta se on sellainen asioiden kaunistelija, että taatusti osannut luodan itsestään haastattelussa jonkin ihan erikoishuippuihmekuvan.

Siellä pitää sitten osata toimia myös. Mun yksi kaveri aloitti kassalla, mutta siirrettiin varastohommiin, kun paketit ei miellyttäneet asiakkaita....

Vierailija
31/34 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2013 klo 19:11"]

4/22:lle kommentoin sen verran, että tuo kirjoituksesi kertoo enemmän sinun mielikuvistasi mitä sinä ajattelet "Stockmannin olevan".

[/quote]

Tietysti se on. Tiedän muutaman Stockan myyjän ja arvio tulee ihan siltä pohjalta. Tarkemmin ajateltuna muistan vuosien takaa hampurilaisravintolan vuoropäällikön, joka päätyi sinne myyjäksi (oli fiksu tyyppi) ja yo-pohjaisen kokiksi kouluttautuneen, joka oli Herkussa töissä (ei myöskään mikään hönö amis vaan terävä tyyppi). Muuten suurin osa tietämistäni myyjistä on tosiaan noita, jotka ovat korkeakouluopiskelijoita.

Ja tietenkään sinne ei pääse kuka tahansa, kuten H&M:äänkään ei pääse kuka tahansa.

4

Vierailija
32/34 |
03.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2013 klo 00:05"]

Siskoni oli 18-vuotiaana kausiapulaisena, oli silloin vielä täysin kokematon. Tapasi vasta seuraavana kesänä nykyisen aviomiehensä, joka oli hänen ensimmäisensä.

[/quote]Miten tää nyt liittyi aiheeseen?

Vierailija
33/34 |
03.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

4/22:lle kommentoin sen verran, että tuo kirjoituksesi kertoo enemmän sinun mielikuvistasi mitä sinä ajattelet "Stockmannin olevan".

Totuus on se, että siellä varastolla on ihan vaan amatsun käyneitä, samoin moni peruskoulun jälkeen merkonomiksi opiskelija on harjoittelussa/kausityöntekijänä/vakituisena ko. liikkeissä.

Kuten joku yllä kirjoitti: kun saa jalan oven väliin, niin siitä ura urkenaa (olettaen että hommat hoitaa hyvin). Nyt Hullut päivät tulossa, kausityöntekijät on jo valittu, mutta HP:n aikaan on paljon myös yötyötä tarjolla, kun tavaraa tuodaan myymälään ja laitetaan esille.

Tietynlaista "ulkokuorta" työntekijöiltä vaaditaan (siis niiltä jotka työskentelevät asiakkaiden kanssa) mutta tuo useimmissa liikkeissä vaatimuksena. Jos vaikka ihan perus H&M liikettä tai vastaavaa ajatellaan, niin ei sinnekään ihan kuka tahansa töihin pääse, vaikka ns. "halpaketju" onkin kyseessä.

Vierailija
34/34 |
21.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tiedän n. 200 stockalaisen taustat, ja tässä hieman otantaa:

- saa olla ruma

- saa olla ylipainoinen

- ei tarvitse meikata

- ei tarvitse olla ekstrovertti

- merkonomin papereilla pääsee helposti vakkariksi

- saa olla köyhästä perheestä

kausityöntekijällä odotetaan olevan:

- maalaisjärkeä

- malttia pysyä kassalla

- oma-aloitteisuutta

- ystävällinen

- kykyä osata myydä

- rohkeutta lähestyä asiakasta

- joissain tapauksissa tietoa myytävästä tuotealueesta.

Kaikki urbaanilegendat rahasta, aatelissuvusta jne on aivan tuulesta  temmattua. aivan varmasti myyjien joukossa on myös aatelisia, mutta mikään kriteeri se ei ole, kyse on kuitenkin pörssiyhtiöstä, ei kuninkaallisten mallitoimistosta. Suurin osa henkilökunnasta on tavallisia taatelintallaajia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi yhdeksän