Aloite susien metsästyksen sallimiseksi saavuttanut päivässä jo yli 30000 allekirjoitusta!
On selvää, että tämä menee eduskuntaan.
https://www.kansa
laisaloite.fi/fi/aloite/7047
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut yli 40 vuotta korvessa enkä ole yhtäkään sutta ikinä nähnyt. Silti tälläkin kylällä riehuu verenhimoinen susiviha, siksi että yksi dementoitunut, vahvoja lääkkeitä popsiva vanha akka kuulemma kerran näki susilauman jolkottelemassa paskahuusinsa tms. nurkilla. Oi aikoja, oi tapoja. 🙄
Minä olen vuosikymmenet asunut täällä korvessa, enkä ole susia nähnyt.
Silti olen löytänyt pellolta koiran pään, naapureista niitä on hävinnyt. Toki välillä on ollut pitkä tauko, mutta nyt niitä mahdollisesti on taas pihoilla havaittu (mahdollisesti, koska määritys on riistakameran kuvistakin ja jäljistä vaikeaa), kesken metsästyksen on koiria löytynyt kuolleena tms.
Susivihaa täällä ei näy, mutta toki ihmiset ovat huolissaan, kun pihoista ja läheltä löytyy jälkiä ja kameroista siihen viittaavia kuvia.Mm, ihan ilahduttava kertomus että hullujen metsästäjien räyskäkoirat saaneet mitä ansaitsevat. Pidän kaikista eläimistä PAITSI näistä räyskistä. Toki eihän se niiden vika ole että omistaja sairas mulkku, mutta silti.
No suurin osa ei ole ollut metsästyskoiria vuosikymmenien aikana mitä olen kuullut.
Meitin isovanhemmat vaivalla sai suden metsästettyä pois ja nyt hölmöläiset tuovat sitä takaisin. Susi ei ollut sataa vuoteen näillä main kulkenut eikä se enää kuulu Suomen luontoon.
Entä Siperian sapelihammastiikeri, eikös sekin pitäisi siirtoistuttaa Suomeen? On se varmaan joskus Suomen kamaralla kulkenut ...
Vierailija kirjoitti:
Vieraili8ja kirjoitti:
Mä oon itse metsästäjä, mutta en oikein tiedä mitä mieltä olisin tuosta aloitteesta. Tiedän liian vähän susiongelmista äänestääkseni vastaan tai puolesta. Tai no, kun en äänestä niin periaatteessa äänestän vastaan.
Meillä päin pyöri pari vuotta ennen uuteen laumaan liittymistä yksinäinen susi, joka raahasi vasan raatoa kerran pellolla ja jänikset kaikkosi alueelta kokonaan. Olin sitä mieltä, että jos susi meillä on ja metsästyskoirani se vie, niin ei voi mitään, vaikka koira tuiki rakas on (ja mainittakoon, että sisällä asuu.). Koira laskeminen irti näköetäisyydeltä on aina riski ja susi tekee mitä susi tekee. No meidän susi sitten lähti uuden lauman pariin. Muutoin en ikinä ole susia nähnyt, itse olin tietyllä tapaa aivan haltioissani, mutta vanhat ukot ei sitten muusta puhuneetkaan, kuin että pitäisi asian eteen tehdä jotain, ettei pesiydy alueelle, kun meidän metsästysalue muutoinkin tosi pieni.
Kuitenkin ymmärrän myös niitä, joille sudet aiheuttavat taloudellistakin haittaa. Ei puhuta mistään parin euron haitasta. Pelko on ehkä ylimitoitettu siltä osin, että hukat syö lapsia koulumatkalla, mutta pelko on kyllä aiheellinen. Se on oma keino puolustautua eikä se ole huono keino, kunhan ei mene överiksi,eli esim salametsästetä. Siltä osin päättäjiltä pitäisi tulla jo päätöksiä, niitä on odotettu sudenkin osalta alldaylong. Haaskaruokinta totuttaa suden ihmisen hajuun (luonteenomaisesti jos ja kun se kaikkoaa ihmistä, niin ei sitä näe kuin harvat jos silloinkaan) ja nämä laumasta pois ajetut on niitä, jotka sitä haittaa eniten aiheuttaa. Hyvin harva metsästäjäkään haluaa kaikista susista eroon, vaan nimenomaan sairaista ja niistä jotka on toistuva ongelma. Sen suhteen olen kannanhoidollisen metsästyksen puolella, että se ehkä estäisi jumalattoman salametsästyksen plus susien häiriökäyttäytymisen, joka kyllä eritoten Kainuussa ja Lapissa on lähes arkipäivää. Salametsästystä vastaan olen aina ollut ja tulen olemaankin aina. Olen myös vastaan haaskaruokintaa kohtaan varsinkin valokuvien toivossa.
Eli sinänsä voisin allekirjoittaa, mutta en tiedä asiasta sen tarkemmin kuin mitä ohimennen lukenut mm susien ilmaantumisista pihapiireihin ja vahingoista, joten en tutkimatta ainakaan äänestä puolesta. Eli on meitä metsästäjiä sellaisiakin, ja suurinosa!, jotka ei räiski jokaista vastaantulijaa kohti.
Riistakeskus ne luvat jakaisi kuten muidenkin eläimien kohdalta. Kun häirikkösudet poistetaan, susivihakin laantuisi.
Meillä on tuo 8 suden lauma takapihalla ja ihmisillä susiviha, vaikka yhtäkään häirikkösutta ei ole. Metsästäjillä on susiviha, koska sudet syövät ne hirvet joita metsästäjät haluisivat minun metsässäni kasvattaa. Olen metsästäjä ja metsänomistaja, olen sitä mieltä että ehdottomasti nyt kun meillä on tuo 8 suden lauma on hirvien suhteen parempi tilanne, mitä silloin kun ei ollut susilaumaa ja metsästäjät kasvattivat toisten metsissä hirviä karjanaan kuin omia olisivat.
Mielestäni Susie pitäisi jättää rauhaan.
Hauska nähdä miten paljon paremmin metsästäjät täällä argumentoi haukkumatta muita kuin luonnonsuojelijat.