Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka pitkään polttomoottoriautolla pitäisi ajaa 15-20 asteen pakkasessa ennen kuin akku lataantuu merkittävästi?

Vierailija
04.01.2024 |

Eli jos ajaa usein pieniä matkoja, niin akku pikemmin tyhjenee, koska ei ala ottaa virtaa ennen kuin jonkinverran lämmennyt itse ja kylmästartti syö latausta. Menikö oikein? Jos ajaa vain lyhyitä matkoja, niin kannattaa pikemmin jättää väliin ei-välttämättömät kerrat, jos haluaa, että akun lataus riittäisi kylmäkäynnistyksiin.

Voiko moottorilämmöstä päätellä jotain? Vai koheneeko akun kyky ottaa lisävarausta eri tahtiin sen kanssa?

Autohenkilöt ja palstafyysikot, auttakaa!

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tähän varmaan ole yhtä oikeaa vastausta. Itse olen kuullut, että 15 min pitäisi ajaa, jotta startissa menetetty varaus on saatu takaisin.

Vierailija
2/10 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain kerran huollosta ohjeen,että kun on vaihdettu uusi akku,niin pitäisi ajaa yhtäjaksoisesti 20 min,että latautuu. Olen noudattanut tätä ohjetta,kun ulkoilutan autoani näin pakkasilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko parempi ajaa hitaampia kaupungin katuja kun minusta tuntuisi että moottoritieajossa jäätävä viima voisi jäähdyttää akkua uudelleen, tai ei koskaan lämpeäkään?

Vierailija
4/10 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse käynnistän auton vain n. Yli 30min ajoja varten. Kaikki lyhyemmät menee kävellen tai pyörällä. Kauppareissut työmatkojen ohella.

Vierailija
5/10 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä muistan, että ohjeena oli ajaa ainakin 30min, osa ainakin moottoritiellä, että moottori lämpeää kunnolla. tää voi olla kyllä liian vähän näillä pakkasilla

Vierailija
6/10 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moottoritila eli akku lämpenee lähes paikallaan pysyen parhaiten. Mutta viisasta on käyttää kuumaa vettä muovikasseissa akun kylkeen, on tehokasta. 

Halpa yleismittari kertoo akun tilasta paljon, kun seuraa aamuisin jännitettä.

Mutta halvin akku ei ota virtaa hyvin vastaan.

Vierailija
7/10 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

10 vuotta sitten akkumerkkejä on testattu TMssa !

Vierailija
8/10 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos auto seisoo ulkona pakkasessa eikä sitä saa välillä mihinkään lämpimään niin kyllä sillä pitäisi ajaa puolisen tuntia että vähänkään tyhjäksi päässyt akku latautuu merkittävästi. 

Pohjoisen 30-40 asteen pakkasissa kunnolla tyhjäksi päässyt akku korkkaa sitten kerrasta jos se  pääsee jäätymään.

Vierailija
9/10 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tiedoista!

Vierailija
10/10 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tietää että akku on jäätynyt? Auttaisiko akun lämmittely kuumailmapuhaltimella autossa paikallaan ollessa?