Aloite susien metsästyksen sallimiseksi saavuttanut päivässä jo yli 30000 allekirjoitusta!
On selvää, että tämä menee eduskuntaan.
https://www.kansa
laisaloite.fi/fi/aloite/7047
Kommentit (65)
Olen asunut yli 40 vuotta korvessa enkä ole yhtäkään sutta ikinä nähnyt. Silti tälläkin kylällä riehuu verenhimoinen susiviha, siksi että yksi dementoitunut, vahvoja lääkkeitä popsiva vanha akka kuulemma kerran näki susilauman jolkottelemassa paskahuusinsa tms. nurkilla. Oi aikoja, oi tapoja. 🙄
Haluatte lisää hirviä tielle? Hirvi tappaa useita ihmisiä vuodessa. Susi ei juribtapa ihmisiä, vaan ainoastaan yöksi ulos jötettyjä elikoita. Niitäkin koirat yhtä usein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Suden kannanhoidollinen metsästys on voitava aloittaa maassamme talvella 2020–2021."
Aloite kuitenkin kerää nimiä tammikuun 2021 loppuun, eli eduskunta pääsee aikaisintaan keväällä keskustelemaan aiheesta, joten aloitteen vaatimukset ovat mahdoton toteuttaa.Hah hah. 😄 Juurikin noin. Olen aina pitänyt näitä tappokiimaisia pienimunaisia metsästäjiä tyhminä mutta nytpä sillekin tuli sinetti. Miten eduskunta voisi hyväksyä aloitteen, joka on jo kääntynyt oman sisältönsä vastaisrksi?
Itse taidat olla tyhmä ja pienimunainen. Aloite on metsästäjäliiton tekemä ja he ajavat hanketta voimaan heti kun on mahdollista. Tämä aloite on vain yksi tapa viedä sitä eteenpäin. Itse en usko sen tulevan tänä talvena voimaan, mutta tulevaisuudessa kyllä.
Onko liitolla aikakone? Vai olisiko realistisempi tavoite 2021-2022 toiminut paremmin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Suden kannanhoidollinen metsästys on voitava aloittaa maassamme talvella 2020–2021."
Aloite kuitenkin kerää nimiä tammikuun 2021 loppuun, eli eduskunta pääsee aikaisintaan keväällä keskustelemaan aiheesta, joten aloitteen vaatimukset ovat mahdoton toteuttaa.Hah hah. 😄 Juurikin noin. Olen aina pitänyt näitä tappokiimaisia pienimunaisia metsästäjiä tyhminä mutta nytpä sillekin tuli sinetti. Miten eduskunta voisi hyväksyä aloitteen, joka on jo kääntynyt oman sisältönsä vastaisrksi?
Itse taidat olla tyhmä ja pienimunainen. Aloite on metsästäjäliiton tekemä ja he ajavat hanketta voimaan heti kun on mahdollista. Tämä aloite on vain yksi tapa viedä sitä eteenpäin. Itse en usko sen tulevan tänä talvena voimaan, mutta tulevaisuudessa kyllä.
No siinähän ajavat. Paskaakaan siitä ei ole tullut vaikka jo ainakin vuosikymmen ajettu. Mistähän se kertoo? Taitavat olla yhtä hitaita kaikissa toimissaan ja tyydyttämättömän akan nalkutus ajaa metsään toisten äijäin pierun ja viinan hajuja haistelemaan. Telakoituisivat vaikka keskenään niin saisivat jotain iloa elämäänsä muustakin kuin tappamisesta. >D
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut yli 40 vuotta korvessa enkä ole yhtäkään sutta ikinä nähnyt. Silti tälläkin kylällä riehuu verenhimoinen susiviha, siksi että yksi dementoitunut, vahvoja lääkkeitä popsiva vanha akka kuulemma kerran näki susilauman jolkottelemassa paskahuusinsa tms. nurkilla. Oi aikoja, oi tapoja. 🙄
Jaaha. Itse olen asunut syrjäseudulla 5 vuotta ja viimeksi pari viikkoa sitten oli susi takapihallani. Kaksi vuotta sitten näin ensimmäisen kerran ja siitä lähtien on toistuvasti ollut jälki- ja näköhavaintoja ihan muutaman kymmenen metrin päässä kotitalostani. Samoin monilla naapureilla. Kyllä ne vielä sinnekin eksyy kun oikein lisääntymään pääsevät!
Vierailija kirjoitti:
Mä oon itse metsästäjä, mutta en oikein tiedä mitä mieltä olisin tuosta aloitteesta. Tiedän liian vähän susiongelmista äänestääkseni vastaan tai puolesta. Tai no, kun en äänestä niin periaatteessa äänestän vastaan.
Meillä päin pyöri pari vuotta ennen uuteen laumaan liittymistä yksinäinen susi, joka raahasi vasan raatoa kerran pellolla ja jänikset kaikkosi alueelta kokonaan. Olin sitä mieltä, että jos susi meillä on ja metsästyskoirani se vie, niin ei voi mitään, vaikka koira tuiki rakas on (ja mainittakoon, että sisällä asuu.). Koira laskeminen irti näköetäisyydeltä on aina riski ja susi tekee mitä susi tekee. No meidän susi sitten lähti uuden lauman pariin. Muutoin en ikinä ole susia nähnyt, itse olin tietyllä tapaa aivan haltioissani, mutta vanhat ukot ei sitten muusta puhuneetkaan, kuin että pitäisi asian eteen tehdä jotain, ettei pesiydy alueelle, kun meidän metsästysalue muutoinkin tosi pieni.
Kuitenkin ymmärrän myös niitä, joille sudet aiheuttavat taloudellistakin haittaa. Ei puhuta mistään parin euron haitasta. Pelko on ehkä ylimitoitettu siltä osin, että hukat syö lapsia koulumatkalla, mutta pelko on kyllä aiheellinen. Se on oma keino puolustautua eikä se ole huono keino, kunhan ei mene överiksi,eli esim salametsästetä. Siltä osin päättäjiltä pitäisi tulla jo päätöksiä, niitä on odotettu sudenkin osalta alldaylong. Haaskaruokinta totuttaa suden ihmisen hajuun (luonteenomaisesti jos ja kun se kaikkoaa ihmistä, niin ei sitä näe kuin harvat jos silloinkaan) ja nämä laumasta pois ajetut on niitä, jotka sitä haittaa eniten aiheuttaa. Hyvin harva metsästäjäkään haluaa kaikista susista eroon, vaan nimenomaan sairaista ja niistä jotka on toistuva ongelma. Sen suhteen olen kannanhoidollisen metsästyksen puolella, että se ehkä estäisi jumalattoman salametsästyksen plus susien häiriökäyttäytymisen, joka kyllä eritoten Kainuussa ja Lapissa on lähes arkipäivää. Salametsästystä vastaan olen aina ollut ja tulen olemaankin aina. Olen myös vastaan haaskaruokintaa kohtaan varsinkin valokuvien toivossa.
Eli sinänsä voisin allekirjoittaa, mutta en tiedä asiasta sen tarkemmin kuin mitä ohimennen lukenut mm susien ilmaantumisista pihapiireihin ja vahingoista, joten en tutkimatta ainakaan äänestä puolesta. Eli on meitä metsästäjiä sellaisiakin, ja suurinosa!, jotka ei räiski jokaista vastaantulijaa kohti.
Riistakeskus ne luvat jakaisi kuten muidenkin eläimien kohdalta. Kun häirikkösudet poistetaan, susivihakin laantuisi.
Huvittavaa, että kaupunkilaiset vaatii valkoposkihanhikannan harventamista, koska on vallannut ihmisten oleskelualueita. Mutta susikantaa ei silti saa harventaa, vaikka kulkevat ihmisten pihoilla. Susi ei enää pelkää ihmistä. Minä ymmärrän pelätä sutta.
Ja haluaisin nähdä yhdenkin aikuisen, joka laittaisi pienen lapsensa kulkemaan 1-2kilometrin koulumatkaa alueella, jossa susia on nähty liikkuvan. Etenkin ne "Ei susi ole ihmistä tappanut vuosisatoihin". Johtuneekohan siitä, että lapsia suojellaan ja syrjäseuduilla järjestetään susikyytejä. Tulkaa toki itse näyttämään mallia miten lapset uskaltaa laskea kulkemaan koulumatkaa alueella, jossa liikkuu susilauma?
Vierailija kirjoitti:
Minä olen vuosikymmenet asunut täällä korvessa, enkä ole susia nähnyt.
Silti olen löytänyt pellolta koiran pään, naapureista niitä on hävinnyt. Toki välillä on ollut pitkä tauko, mutta nyt niitä mahdollisesti on taas pihoilla havaittu (mahdollisesti, koska määritys on riistakameran kuvistakin ja jäljistä vaikeaa), kesken metsästyksen on koiria löytynyt kuolleena tms.
Susivihaa täällä ei näy, mutta toki ihmiset ovat huolissaan, kun pihoista ja läheltä löytyy jälkiä ja kameroista siihen viittaavia kuvia.
Varmaan johtuu näistä viime aikojen tapahtumista, joissa sudet ovat tappaneet mm lampaita ja koiria myös ihan pihoista ja aidatulilta alueilta. Viimeksi meni 37 lammasta samalla kertaa eikä kaikkia oltu edes syöty, vain raadeltu, purtu ja kidutettu. Osa jouduttiin lopettamaan. Ja viranomaiset kävivät tutkimassa keissin, joten ei lammasfarmari itse raadellut eläimiään, mitä joku tulee tänne kohta ehdottamaan.
Ei vaan mene jakeluun, että on kyse petoeläimistä, joita ei ole hyvä olla liikaa ja niitä on liikaa kun ne tulevat pihoihin ja lakkaavat pelkäämästä ihmistä. Täällä on taas jälleen ääripäät edustettuna: "ihqut viattomat sudet" ja nämä joiden mielestä koko laji pitäisi hävittää. Kummatkin väärässä. Kummatkin cityvihreän vieraantuneita luonnosta.
Maalaiset on pelkureita. Pelkäävät pyssyjen kanssa että susi tulee ja syö.
Toivottavasti ei mene läpi ainakaan, metsästäjänä en mitenkään hyväksy että susia metsästetään, niitä on kuitenkin vielä niin vähän, vaikka meidänkin takapihalla asuu iso 8 suden lauma. Kertaakaan en ole sutta nähnyt edes. Tämä on todella häpeällinen aloite metsästäjiltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oon itse metsästäjä, mutta en oikein tiedä mitä mieltä olisin tuosta aloitteesta. Tiedän liian vähän susiongelmista äänestääkseni vastaan tai puolesta. Tai no, kun en äänestä niin periaatteessa äänestän vastaan.
Meillä päin pyöri pari vuotta ennen uuteen laumaan liittymistä yksinäinen susi, joka raahasi vasan raatoa kerran pellolla ja jänikset kaikkosi alueelta kokonaan. Olin sitä mieltä, että jos susi meillä on ja metsästyskoirani se vie, niin ei voi mitään, vaikka koira tuiki rakas on (ja mainittakoon, että sisällä asuu.). Koira laskeminen irti näköetäisyydeltä on aina riski ja susi tekee mitä susi tekee. No meidän susi sitten lähti uuden lauman pariin. Muutoin en ikinä ole susia nähnyt, itse olin tietyllä tapaa aivan haltioissani, mutta vanhat ukot ei sitten muusta puhuneetkaan, kuin että pitäisi asian eteen tehdä jotain, ettei pesiydy alueelle, kun meidän metsästysalue muutoinkin tosi pieni.
Kuitenkin ymmärrän myös niitä, joille sudet aiheuttavat taloudellistakin haittaa. Ei puhuta mistään parin euron haitasta. Pelko on ehkä ylimitoitettu siltä osin, että hukat syö lapsia koulumatkalla, mutta pelko on kyllä aiheellinen. Se on oma keino puolustautua eikä se ole huono keino, kunhan ei mene överiksi,eli esim salametsästetä. Siltä osin päättäjiltä pitäisi tulla jo päätöksiä, niitä on odotettu sudenkin osalta alldaylong. Haaskaruokinta totuttaa suden ihmisen hajuun (luonteenomaisesti jos ja kun se kaikkoaa ihmistä, niin ei sitä näe kuin harvat jos silloinkaan) ja nämä laumasta pois ajetut on niitä, jotka sitä haittaa eniten aiheuttaa. Hyvin harva metsästäjäkään haluaa kaikista susista eroon, vaan nimenomaan sairaista ja niistä jotka on toistuva ongelma. Sen suhteen olen kannanhoidollisen metsästyksen puolella, että se ehkä estäisi jumalattoman salametsästyksen plus susien häiriökäyttäytymisen, joka kyllä eritoten Kainuussa ja Lapissa on lähes arkipäivää. Salametsästystä vastaan olen aina ollut ja tulen olemaankin aina. Olen myös vastaan haaskaruokintaa kohtaan varsinkin valokuvien toivossa.
Eli sinänsä voisin allekirjoittaa, mutta en tiedä asiasta sen tarkemmin kuin mitä ohimennen lukenut mm susien ilmaantumisista pihapiireihin ja vahingoista, joten en tutkimatta ainakaan äänestä puolesta. Eli on meitä metsästäjiä sellaisiakin, ja suurinosa!, jotka ei räiski jokaista vastaantulijaa kohti.
Riistakeskus ne luvat jakaisi kuten muidenkin eläimien kohdalta. Kun häirikkösudet poistetaan, susivihakin laantuisi.
Tietysti, ja olen samaa mieltä. Ehkä sitä on vain vaikea kuvitella miten itse toimisi, jos susi olisi todella itsellekin ongelma, kun se ei vielä itselle ole ongelma. Ehkä siinä vaiheessa kun kolmas arvokas metsästyskoira menee suden suuhun, en ehkä itsekään olisi niin myötämielinen sitä eläintä kohtaan kuin mitä nyt tuon yhden nähdessäni. Mutta kuten sanoin, ymmärrän myös toista puolta ja sen suhteen olen kannanhoidollisen metsästyksen kannalla, että se estäisi varmasti tuon susivihan ja salametsästyksen. Pitää ottaa aikaa ja tutkia aloite. Rhy:n vetämänä siinä on varmasti ajateltu muutakin, kuin yksityisten "kaikki sudet pitää tappaa" aloitukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen vuosikymmenet asunut täällä korvessa, enkä ole susia nähnyt.
Silti olen löytänyt pellolta koiran pään, naapureista niitä on hävinnyt. Toki välillä on ollut pitkä tauko, mutta nyt niitä mahdollisesti on taas pihoilla havaittu (mahdollisesti, koska määritys on riistakameran kuvistakin ja jäljistä vaikeaa), kesken metsästyksen on koiria löytynyt kuolleena tms.
Susivihaa täällä ei näy, mutta toki ihmiset ovat huolissaan, kun pihoista ja läheltä löytyy jälkiä ja kameroista siihen viittaavia kuvia.
Mm, ihan ilahduttava kertomus että hullujen metsästäjien räyskäkoirat saaneet mitä ansaitsevat. Pidän kaikista eläimistä PAITSI näistä räyskistä. Toki eihän se niiden vika ole että omistaja sairas mulkku, mutta silti.
Pelotellaan ne korpiinsa muutama ampumalla. Viranomaisen toimesta.
Ei anneta metsävellihousupyssykkäpojille niitä lupia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko liitolla aikakone? Vai olisiko realistisempi tavoite 2021-2022 toiminut paremmin?
Realistisempi on vielä myöhempään, mutta hyvä että ajavat läpi mahdollisimman nopeasti.
Itärajalla liikkuu häiriösusia, jotka kulkevat rajan yli. Venäjän puolella on paljon susia eikä ne tunne maarajoja, vaan susilaumat oleskelevat myös rajavyöhykkeen tuntumassa pienien kylien metsissä ja osa käy pihoilla. Nämä sudet ovat uhka maataloudelle ja myös muille elinkeinoille, kuten metsästykselle. Metsästys kun ei toimi niin, että esim.lintukoira pidetään hihnassa kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaaha. Itse olen asunut syrjäseudulla 5 vuotta ja viimeksi pari viikkoa sitten oli susi takapihallani. Kaksi vuotta sitten näin ensimmäisen kerran ja siitä lähtien on toistuvasti ollut jälki- ja näköhavaintoja ihan muutaman kymmenen metrin päässä kotitalostani. Samoin monilla naapureilla. Kyllä ne vielä sinnekin eksyy kun oikein lisääntymään pääsevät!
No hyy kun pelottaa. Eksykööt sitten. Nuohan liikkuvat öisin ja minä nukun silloin. Suosittelen sinullekin.
Susi kuuluu Suomen luontoon ja sudella on oikeus elää. Muuttakaa pois susialueelta. Ei se niin mene, että ihmisellä on "oikeus" tappaa kaikko eläimet tieltään reviirien vuoksi,mutta annapa jos susi nappaisee jonkun lampaan, kun ihminen on niitä sen reviirille tuonut, niin se on väärin. Samaan hengenvetoon valitetaan hirvikantaa, no ei se ainakaan vähene siitä että niiden ainoat luonnon metsästäjät tapetaan pois. Susien katoamisella olisi todella huonoja seuraamuksia metsien ekosysteemeille, kun saaliseläinten kannat kasvavat yli kantokynnyksen. Ei ole rajaa ihmisen itsekkyydellä ja tyhmyydellä...
Vierailija kirjoitti:
Susi kuuluu Suomen luontoon ja sudella on oikeus elää. Muuttakaa pois susialueelta. Ei se niin mene, että ihmisellä on "oikeus" tappaa kaikko eläimet tieltään reviirien vuoksi,mutta annapa jos susi nappaisee jonkun lampaan, kun ihminen on niitä sen reviirille tuonut, niin se on väärin. Samaan hengenvetoon valitetaan hirvikantaa, no ei se ainakaan vähene siitä että niiden ainoat luonnon metsästäjät tapetaan pois. Susien katoamisella olisi todella huonoja seuraamuksia metsien ekosysteemeille, kun saaliseläinten kannat kasvavat yli kantokynnyksen. Ei ole rajaa ihmisen itsekkyydellä ja tyhmyydellä...
Ei se niin ole, että ihminen on muuttanut "susien alueelle", vaan sudet ovat alkaneet liikkua asutuksen keskellä vasta myöhemmin. Esim. meidän sukutila on ollut paikallaan neljän sukupolven ajan samassa paikassa eikä siellä ole susia näkynyt lähelläkään ennen - 90-lukua. Silloin ilmestyi ensimmäisiä laumoja lähimetsistä asutusalueelle, ei ne aiemmin niin röyhkeitä olleet, että tulivat pihoille pyörimään.
Ps. Jos valkoposkihanhet on ongelma niin mitäs olette muuttaneet niiden alueelle. Muuttakaa pois sieltä kaupungeista ja antakaa hanhien olla rauhassa. Ihmeellistä luonnosta vierautumista tuollainen.