Sotkeva tuttavaperhe. Joku ehkä muistaa. Se on ohi nyt.
Tein virallisen, pyhän päätöksen viikonloppuna. Kutsuin tuon sotkevan tuttavaperheen viimeistä kertaa kylään. Päätin, että nyt jätän rätin keittiöön, tarjoan aivan tavallista ruokaa, en nouse tuoliltani pyyhkimään kenenkään käsiä, en juokse perään, en sano mitään. Annoin viimeisen mahdollisuuden tuttavaperheelle huomata, millaisen järkyttävän kaaoksen saavat joka ikinen kerta meillä aikaan.
Katastrofiksi meni, se oli tarkoituskin. Nyt kuitenkin kävi niin, että tuttavaperhe TAJUSI! Me mieheni kanssa istuimme sohvalla aivan tyynen rauhallisesti (vaikka sisustat kiehuivat kuumina!), kun lapset ravasivat kuraisilla kengillään valkoisen maton päälle pomppimaan, juoksivat vanhempiaan karkuun sohvalle ulkovaatteillaan (vanhemmat ulkokengät jalassa) ja sotkivat eteisen jo siis minuutti ovesta sisään tultuaan.
Syöminen oli yhtä sotkemista. Pöytäliina lainehti mehussa ja lattialla oli kaikenlaista, mitä nuorempi ei "jaksanut syödä" ja oli heittänyt sinne.
Tussit olin piilottanut, samoin sakset ja laitoin vitriinistä kaikki perintöastiat pois. Ihan hyvä, koska kaksi viinilasia meni rikki riehumisleikissä.
En edes jaksa kirjoittaa kaikkea, mutta koti oli hävityksen kauhistus. Nyt se oli siis todellakin aivan hirveässä kunnossa, kun olivat tekemässä lähtöä. Huomasin tuttavaperheen silmistä, miten häpesivät ja miten huomasivat, mitä olivat saaneet aikaan. Perheenäiti sanoi, että laittaisin niistä viinilaseista uusien hinnat ylös ja tilinumeron, maksaisivat. Sanoin kylmän rauhallisesti, että laitan myös maton ja sohvan pesun sekä siivouslaskun siivoojasta, joka tulee tunnin päästä tänne siivoamaan. Äiti oli tosi häpeissään, mutta vihdoinkin tajusi.
Tämä oli viimeinen kerta. Nyt ei enää. Seuraavat kerrat sitten puistopiknikkien ja HopLoppien merkeissä.
Alkuperäinen viestini: http://www.vauva.fi/keskustelu/3849479/ketju/sotkeva_tuttavaperhe_kylassa
Ai niin, arvatkaapas kuinka paljon tuli vierailulle hintaa maton pesusta, sohvanpäällisten kemiallisesta pesusta sekä neljän tunnin siivouksesta? Ottakaa siis huomioon, että meillä on aina siistiä, siivooja ei todellakaan siivonnut meidän sotkujamme, ainoastaan tämän vierailun aiheuttamat sotkut (kahden WC:n siivous, lattioiden imurointi hiekasta, lattioiden pesu, seinien pesu, monen sisäikkunan pesu, ruokapöydän tuolien pyyhkiminen, monen seinäpinnan pyyhkiminen mm. rasvasta ja jäätelöstä..). 379,20 euroa! En lisännyt tähän senttiäkään pahanmielen lisää, laitoin tämän heille sunnuntai-iltana ja tänään oli raha tilillä.
Kommentit (122)
Otathan hinnassa, jonka laskutat muilta, huomioon kotitalousvähennyksestä saamasi hyödyn. Ei mitään rahastamista!
[quote author="Vierailija" time="02.10.2013 klo 14:01"]
[quote author="Vierailija" time="02.10.2013 klo 13:59"]
Oikeesti, kehtaako joku kutsua siivoojan ja laskuttaa vieraita? Vaikka kuinka sotkisivat...
[/quote]
Kyllä vihdoin ja viimein kehtasin. Lue tuo toinen aloitus, se ehkä valaisee tätä ahdistavaa tilannetta.
ap
[/quote]
Ap, olet sankarini. Olen sinusta tavattoman ylpeä. Vaatii kanttia voittaa oma liiallinen kiltteytensä ja puolustaa omia rajojaan. Tuollaiset öykkärit eivät opi elleivät joudu konkreettisesti vastuuseen teoistaan. Vai onko täällä joku sitä mieltä, että aloittajan olisi itse pitänyt maksaa muiden sotkujen siivoamisesta?
[quote author="Vierailija" time="02.10.2013 klo 14:59"]
Mutten siltikään (ja kyllä luin edellisen aloituksen) ymmärrä kuinka joku kehtaa laittaa pesulalaskun kaverilleen. Iso paukku lapsiperheelle maksettavaksi yllättäen.
[/quote]
Jos hankkii lapsia, täytyy kyetä myös vastaamaan lastensa käyttäytymisestä ja heidän aiheuttamistaan tuhoista.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2013 klo 14:46"]
[quote author="Vierailija" time="02.10.2013 klo 14:41"]
Aikuiset osaa hoitaa asiat aikuisten tavalla.
[/quote]
Huoh. Ap tuossa juuri kertoi, että vuosien yritykset hoitaa asiat "aikuisten tavalla" eivät tuottaneet tulosta. Osaatko sinä lainkaan lukea?
[/quote]
Miksi ap ylipäätään kutsui ko. ihmiset uudelleen ja uudellen kylään? Mulle ois riittänyt yksi kerta mainiosti. Tuskin ne nyt väkisin ovesta sisään tunkivat? Ainakaan joka kerta?
"Vanhemmat eivät ymmärrä. Sehän tässä se ongelma on ollutkin vuosikausia. Siisteyskäsitys on aivan eri planeetalta. Heille se, että seinät ovat täynnä piirustuksia ja vuosikertamustikkakakkujen jälkiä, on mukavan kotoista."
Tuo on aivan totta. Miten ihmeessä joku voi katsella vaikkapa värikynillä sotkettua seinää vuodesta toiseen (tai kutsua sotkua "taideteokseksi") tai istua sohvalla, joka on täynnä kuivunutta ruuantähdettä? Tätä epäsiisteyttä ja törkyä sitten kutsutaan elämisen jäljiksi ja kotoisuudeksi.
Mennään vuosia eteenpäin niin jo on sama elämisen jäljen ja kotoisuuden ihannoijamamma raivon partaalla, kun teini ei siivoa omaa huonettaan "kuinka se voi asua sellaisessa törkyhuoneessa". Hyvin, sehän on vain kotoista.
Kyllä minä ainakin siivoan ihan itse vieraiden aiheuttaman mahdollisen sotkun, ei siihen siivoojaa tarvita.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2013 klo 15:17"]
Kyllä minä ainakin siivoan ihan itse vieraiden aiheuttaman mahdollisen sotkun, ei siihen siivoojaa tarvita.
[/quote]
Kukin tavallaan. Minä teen normaalin ylläpitosiivouksen vieraiden lähdettyä: lakaisen muruset, tiskaan tiskit, pyyhin tasot. Jos on sotkettu ja hajotettu jotenkin erityisesti, kutsun siivoojan, ja lasku lähtee sotkijalle. Mattoja en pese enkä verhoiluja puhdista, kun syy on selvästi vieraan. Eipä laskutukseen ole kyllä tarvinnut turvautua kuin kerran, ja silloin vieraat olivat aidosti pahoillaan ja vaativat saada maksaa.
Vieraanvaraisuuteen ei kuulu se, että kustantaa itse vieraidensa huonon käyttäytymisen seuraukset.
Omassa lapsuudessa kun mentiin kylää, tiedettiin että ollaan kylässä eikä siellä saanut tehdä samoja asioita kuin kotona, koska ei oltu kotona vaan toisten kotona. Nykykakarat saa juosta, kiipeillä, aukoa laatikoita, räpeltää tietokoneita, ottaa mitä tahansa paperia jota sutata, syödä ja sotata missä tahansa, koska vanhemmat lähtee siitä, että koko muun maailman on sopeuduttava ja penskoja ei voi kieltää, niiltä ei voi vaatia mitään ja jatkuvasti toistuvan sanonnan mukaisesti, kaiken ja kaikkien on toimittava "lasten ehdoilla". Ja sitten ihmetellään, miksi häiriökäyttäytyminen on lisääntynyt. Ei tarvitse olla kummoinenkaan nero, että ymmärtää syy-seurausyhteyden.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2013 klo 15:07"]
[quote author="Vierailija" time="02.10.2013 klo 15:04"]
Paitsi jos tää vieraileva perhe lisääntyy tasaisin väliajoin : )
[/quote]
Ai niin tietysti. Ja lisäksi ap on kauhean rohkea, kun ihan anonyyminä kirjoittaa tarkasti, että 2 viinilasia hajosi ja siivouslaskukin on eurolleen. Muahhah :DD Kuinka kauhean hölmöjä naisia tällä palstalla on, kun nielevät ihan kaiken? Triollitpeikot paisuvat sairaalloisen lihaviksi, pamauttakaa niitä laminoidulla BMI-taulukolla.
[/quote]
Minä ainakin heitän vastaavissa keksittyä faktaa. Oikeasti hajosi vaikka kastehelmikippoja ja siivouslasku olikin 299,89 e.
Ei kai kukaan niin hölmö ole, että rehellisesti on tunnistettavissa? Ei tarkka fakta ole aina trolliprovon merkki.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2013 klo 14:05"]
[quote author="Vierailija" time="02.10.2013 klo 14:03"]
Jos kertomasi on totta niin menit aika pitkälle.
Jos on kyse ihmisistä, jotka haluat pitää elämässäsi tai jos tiedät etteivät he etukäteen suunnittele tulevansa teille sotkemaan niin teit aika nöyryyttävän tempun. Vanhempien kanssa keskustelu aiheesta olisi ollut paljon diplomaattisempi tapa hoitaa asia. Tämä on toki vain minun mielipiteeni, mutta itse en haluaisi ketään nöyryyttää tuolla tavalla.
[/quote]
Vanhemmat eivät ymmärrä. Sehän tässä se ongelma on ollutkin vuosikausia. Siisteyskäsitys on aivan eri planeetalta. Heille se, että seinät ovat täynnä piirustuksia ja vuosikertamustikkakakkujen jälkiä, on mukavan kotoista. Meille ei.
ap
[/quote]
apua, meillä on kotona seinät täynnä lasten piirustuksia (paperisia), ja syödään olkkarissakin sohvalla ja lattialla ja en viitsi koko ajan nipottaa jos käsi käy ikkunassa.
Mutta kylässä tehdään aina niin että meistä ei jää sotkua ja haittaa, tietenkin.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2013 klo 15:29"]
Nykykakarat saa juosta, kiipeillä, aukoa laatikoita, räpeltää tietokoneita, ottaa mitä tahansa paperia jota sutata, syödä ja sotata missä tahansa, koska vanhemmat lähtee siitä, että koko muun maailman on sopeuduttava ja penskoja ei voi kieltää, niiltä ei voi vaatia mitään ja jatkuvasti toistuvan sanonnan mukaisesti, kaiken ja kaikkien on toimittava "lasten ehdoilla". Ja sitten ihmetellään, miksi häiriökäyttäytyminen on lisääntynyt. Ei tarvitse olla kummoinenkaan nero, että ymmärtää syy-seurausyhteyden.
[/quote]
Juuri näin.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2013 klo 15:36"]
[quote author="Vierailija" time="02.10.2013 klo 14:05"]
[quote author="Vierailija" time="02.10.2013 klo 14:03"]
Jos kertomasi on totta niin menit aika pitkälle.
Jos on kyse ihmisistä, jotka haluat pitää elämässäsi tai jos tiedät etteivät he etukäteen suunnittele tulevansa teille sotkemaan niin teit aika nöyryyttävän tempun. Vanhempien kanssa keskustelu aiheesta olisi ollut paljon diplomaattisempi tapa hoitaa asia. Tämä on toki vain minun mielipiteeni, mutta itse en haluaisi ketään nöyryyttää tuolla tavalla.
[/quote]
Vanhemmat eivät ymmärrä. Sehän tässä se ongelma on ollutkin vuosikausia. Siisteyskäsitys on aivan eri planeetalta. Heille se, että seinät ovat täynnä piirustuksia ja vuosikertamustikkakakkujen jälkiä, on mukavan kotoista. Meille ei.
ap
[/quote]
apua, meillä on kotona seinät täynnä lasten piirustuksia (paperisia), ja syödään olkkarissakin sohvalla ja lattialla ja en viitsi koko ajan nipottaa jos käsi käy ikkunassa.
Mutta kylässä tehdään aina niin että meistä ei jää sotkua ja haittaa, tietenkin.
[/quote]
niin ja lapset eivät riko tavaroita, minä ja mies rikomme enemmän.
Miten osasit ajoittaa siivoojan saapumisen tunnin kuluttua siitä, kun vieraat lähtivät? Oliko päivä lauantai vai sunnuntai ja mistä firmasta saa viikonloppuna kotisiivousta? Kuinka paljon etukäteen piti tilata, että sai siivouksen juuri tuoksi ajankohdaksi?
Kyllähän se usein on niin, että perheen omasta kodista näkee sen yleisenkin asenteen siisteyteen. Ei minusta koko kämpän tarvitse olla mitään "meillä asuu lapsi"-julistusta, esim. piirrokset voivat olla lasten huoneissa, perustöherrysten paikka ei ole olohuoneen paraatiseinällä. Syömisen paikka ei ole sohva tai television katselun yhteydessä ylipäätään (siitähän ne läskit lapset ja aikuiset tulee kun teeveetä katsoessa on koko ajan mässytettävä jotakin ja "oho meni koko megapussi sipsejä etten huommanutkaan"), leluja ei tarvitse olla jokaisessa huoneessa ja kun on leikitty, opetetaan että ne kerätään laatikkoon. Kovin usein lapsiperheiden kodit on järkyttäviä lääviä, johon osasyynä voi olla se että kun sotkua tulee koko ajan lisää vaikka kuinka siivoaisi, mutta kun äipän olisi lakattava olemasta palvelija kodissaan ja vaadittava lapsilta edes se, että omat jäljet siivotaan eikä kaikkialla tarvitse tehdä kaikkea.
Kylläpä on tärkeitä ystäviä! Itse olisin lopettanut ystävyyssuhteen jo kauan sitten tuollaisiin ihmisiin.En ymmärrä miksi ole thalunnut pitää ystävyyttä tuollaisiin ihmisiin ylipäätään?`???????? MIKSI????
Ap:n tuttavaperheen lapsissa täytyy olla joku kehityshäiriö tai sitten ovat poikkeuksellisen huonosti kasvatettuja. Jos lapsi vuosikausia kusee lattialle tai piirtää seiniin niin ei se nyt ihan normaalia ole.
Meillä on 1-vuotias lapsi ja emme mene kylään sellaisiin paikkoihin joissa saan koko ajan olla kieltämässä. Lapsi ei tuhoa tahallaan omaisuutta mutta jos joka paikka on täynnä lasiesineitä ja mittaamattoman arvokkaita vaaseja niin kyläily saa aikaan pelkästään ahdistusta kaikissa osapuolissa. Lapseni on aina ollut kova pulauttelemaan ja saataa edelleenkin pulauttaa/oksentaa täysin yllättäen vaikka ruokailusta olisi jo tunteja aikaa. Pari kertaa meille on käynyt niin että olen etukäteen varoittanut että lapsi saattaa pulauttaa ja pyytänyt että voisiko kalliinnäköisen tai hankalasti pestävän maton ottaa pois. Emäntä on sanonut että ei pikku tahrat haittaa mutta sitten kuitenkin ollaan naama nyrpällään kun vahinko on sattunut. Rasittavaa sellainenkin. Ei lasta voi koko vierailun ajan pitää väkisin sylissä tai estää menemästä matolle joka peittää lähes koko olohuoneen lattian, joten emme ole menneet noihin paikkoihin enää uudelleen kylään.
Minä välttelen lapsiperheitten kutsumista kotiini, koska niin monia lapsia ei kasvateta ollenkaan. Meillä syödään pöydän ääressä, kengät jätetään eteiseen, sängyillä ei hypitä ja käyttäydytään muutenkin asiallisesti. Toista kertaa en pyydä kylään perhettä, jossa lapset eivät näitä sääntöjä noudata. Oma koti, omat tavat.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2013 klo 16:08"]
Ap:n tuttavaperheen lapsissa täytyy olla joku kehityshäiriö tai sitten ovat poikkeuksellisen huonosti kasvatettuja. Jos lapsi vuosikausia kusee lattialle tai piirtää seiniin niin ei se nyt ihan normaalia ole.
Meillä on 1-vuotias lapsi ja emme mene kylään sellaisiin paikkoihin joissa saan koko ajan olla kieltämässä. Lapsi ei tuhoa tahallaan omaisuutta mutta jos joka paikka on täynnä lasiesineitä ja mittaamattoman arvokkaita vaaseja niin kyläily saa aikaan pelkästään ahdistusta kaikissa osapuolissa. Lapseni on aina ollut kova pulauttelemaan ja saataa edelleenkin pulauttaa/oksentaa täysin yllättäen vaikka ruokailusta olisi jo tunteja aikaa. Pari kertaa meille on käynyt niin että olen etukäteen varoittanut että lapsi saattaa pulauttaa ja pyytänyt että voisiko kalliinnäköisen tai hankalasti pestävän maton ottaa pois. Emäntä on sanonut että ei pikku tahrat haittaa mutta sitten kuitenkin ollaan naama nyrpällään kun vahinko on sattunut. Rasittavaa sellainenkin. Ei lasta voi koko vierailun ajan pitää väkisin sylissä tai estää menemästä matolle joka peittää lähes koko olohuoneen lattian, joten emme ole menneet noihin paikkoihin enää uudelleen kylään.
[/quote]
eli ennemmin sitten se isäntäperhe rullaa melkein koko lattian peittävän maton pois (ei mikään helppo homma) kuin että sinä lapsesi äitinä vahtisit lasta. Jep.
Monet lapsiperheet ihmettelee, miksi heillä on niin vähän sosiaalista elämää ja kukaan ei kutsu enää kylään ja epäilevät, että syy on se kun heillä on lapsia. Just siksi, ja perustelut voi lukea tästä topasta.
Kenkien poisottamisessako sisällä on jonkun mielestä jotakin outoa? Siis ulkonahan kävellään ties mihin likaan, ihanko oikeasti haluatte kotinne lattioille ja matoille kaiken mihin ulkokengillä ulkona kävellessä luonnollisesti astutaan?
"Iso paukku lapsiperheelle maksettavaksi yllättäen."
Täällä on hienoja yleistyksiä. Lapsiperhe = vähävarainen. Tekee varakkaat ja hyvätuloisetkin lapsia, onneksi.