Sotkeva tuttavaperhe. Joku ehkä muistaa. Se on ohi nyt.
Tein virallisen, pyhän päätöksen viikonloppuna. Kutsuin tuon sotkevan tuttavaperheen viimeistä kertaa kylään. Päätin, että nyt jätän rätin keittiöön, tarjoan aivan tavallista ruokaa, en nouse tuoliltani pyyhkimään kenenkään käsiä, en juokse perään, en sano mitään. Annoin viimeisen mahdollisuuden tuttavaperheelle huomata, millaisen järkyttävän kaaoksen saavat joka ikinen kerta meillä aikaan.
Katastrofiksi meni, se oli tarkoituskin. Nyt kuitenkin kävi niin, että tuttavaperhe TAJUSI! Me mieheni kanssa istuimme sohvalla aivan tyynen rauhallisesti (vaikka sisustat kiehuivat kuumina!), kun lapset ravasivat kuraisilla kengillään valkoisen maton päälle pomppimaan, juoksivat vanhempiaan karkuun sohvalle ulkovaatteillaan (vanhemmat ulkokengät jalassa) ja sotkivat eteisen jo siis minuutti ovesta sisään tultuaan.
Syöminen oli yhtä sotkemista. Pöytäliina lainehti mehussa ja lattialla oli kaikenlaista, mitä nuorempi ei "jaksanut syödä" ja oli heittänyt sinne.
Tussit olin piilottanut, samoin sakset ja laitoin vitriinistä kaikki perintöastiat pois. Ihan hyvä, koska kaksi viinilasia meni rikki riehumisleikissä.
En edes jaksa kirjoittaa kaikkea, mutta koti oli hävityksen kauhistus. Nyt se oli siis todellakin aivan hirveässä kunnossa, kun olivat tekemässä lähtöä. Huomasin tuttavaperheen silmistä, miten häpesivät ja miten huomasivat, mitä olivat saaneet aikaan. Perheenäiti sanoi, että laittaisin niistä viinilaseista uusien hinnat ylös ja tilinumeron, maksaisivat. Sanoin kylmän rauhallisesti, että laitan myös maton ja sohvan pesun sekä siivouslaskun siivoojasta, joka tulee tunnin päästä tänne siivoamaan. Äiti oli tosi häpeissään, mutta vihdoinkin tajusi.
Tämä oli viimeinen kerta. Nyt ei enää. Seuraavat kerrat sitten puistopiknikkien ja HopLoppien merkeissä.
Alkuperäinen viestini: http://www.vauva.fi/keskustelu/3849479/ketju/sotkeva_tuttavaperhe_kylassa
Ai niin, arvatkaapas kuinka paljon tuli vierailulle hintaa maton pesusta, sohvanpäällisten kemiallisesta pesusta sekä neljän tunnin siivouksesta? Ottakaa siis huomioon, että meillä on aina siistiä, siivooja ei todellakaan siivonnut meidän sotkujamme, ainoastaan tämän vierailun aiheuttamat sotkut (kahden WC:n siivous, lattioiden imurointi hiekasta, lattioiden pesu, seinien pesu, monen sisäikkunan pesu, ruokapöydän tuolien pyyhkiminen, monen seinäpinnan pyyhkiminen mm. rasvasta ja jäätelöstä..). 379,20 euroa! En lisännyt tähän senttiäkään pahanmielen lisää, laitoin tämän heille sunnuntai-iltana ja tänään oli raha tilillä.
Kommentit (122)
You proved your point ja varmasti vanhemmat nyt tajusivat asian. Siltikin olisin itse hoitanut asian eri tavalla. Jos vanhemmat eivät oikeasti ymmärtäisi asiaa sen jälkeen kun olet kunnolla keskustellut heidän kanssaan olisin jatkossa tavannut heitä vain heidän kotonaan tai jossain muualla. En itse ainakaan saisi mitään mielihyvää siitä, että nöyryyttäisin kavereitani ja pistäisin lapsiperheen maksamaan satoja euroja vain siksi, että voisin osoittaa olevani oikeassa.
Olet itse huonokäytöksinen. Sivistyneesti olisit voinut sanoa ensimmäisen kerran jälkeen, että nähdään jossain muualla, kun lapsenne sotkevat aika paljon. Nyt ilmoitit tämän laskun kera, siivottuasi itse kerta toisensa jälkeen lasten sotkut. Voi olla, että ette olisi olleet enää tuttavia ensimmäisen vaihtoehdon jälkeen, mutta tuskin olette enää nytkään. Kuka voitti?
Kerrothan ap sitten vielä, miten teidän suhteenne tämän sotkijaperheen kanssa jatkui tästä eteenpäin!
[quote author="Vierailija" time="02.10.2013 klo 14:30"]
Olet itse huonokäytöksinen. Sivistyneesti olisit voinut sanoa ensimmäisen kerran jälkeen, että nähdään jossain muualla, kun lapsenne sotkevat aika paljon. Nyt ilmoitit tämän laskun kera, siivottuasi itse kerta toisensa jälkeen lasten sotkut. Voi olla, että ette olisi olleet enää tuttavia ensimmäisen vaihtoehdon jälkeen, mutta tuskin olette enää nytkään. Kuka voitti?
[/quote]
Tämä on vuosikausien ajan kestänyt piina, kyse ei ole yhdestä kerrasta. Olen yrittänyt sanoa nätisti, olen yrittänyt sanoa vähän suoremminkin, sanonut sitten jo ihan suoraankin päin naamaa. He ovat aina naurahtaneet, että minä olen vain sellainen neuroottinen siivoushullu ja kyllähän lasten eläminen pitää vähän jossain näkyäkin. Meillä on niin kliinistä ja hienoa, että hyvä vaan, että vähän tulee särmää joskus ja niitä kuuluisia "elämisen jälkiä".
Elettiin hetki niin, ettei kutsuttu. Sitten taas siivottiin. Ja yritettiin ottaa rennosti ja vaikka mitä. Vaikka mitenpäin oltiin, aloin lopulta vain stressata näitä tapaamisia ihan käsittämättömän paljon. Ei ollut enää mitään iloa tavata heitä meillä, se oli aina kamalaa.
Kun suora puhe ei auta, oli pakko toimia.
Kerron kyllä jatkossa, miten tästä mentiin eteenpäin.
ap
olet kusipää! Asetat ansan ja nautit siitä, että saat nöyryyttää pesulalaskuinesi. En ymmärrä. Jos olisit ystäväni, irtisanoisin ystävyytemme ja kertoisin kaikille kuinka kusipää oletkaan. Aikuiset osaa hoitaa asiat aikuisten tavalla.
Ymmärrän pointtisi, mutta toivon silti, että eivät ole enää kanssanne tekemisissa. Suhteenne ei selkeästikään ole tasa-arvoinen, vaan siinä on toisella tarve olla toisen yläpuolella: osoittaa omaa paremmuuttaan asioiden hoidossa suhteessa toiseen. Miksi teidän edes pitää olla ystäviä? Hankkikaa omanlaistanne siistiä tai boheemia seuraa, kun kummallakaan ei ole halua (ainakaan enää) kunnioittaa toista.
Vaikka lapseni eivät mitään sotkijoita olekaan, en selviytyisi tuommoisesta nöyryytyksestä.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2013 klo 14:41"]
Aikuiset osaa hoitaa asiat aikuisten tavalla.
[/quote]
Huoh. Ap tuossa juuri kertoi, että vuosien yritykset hoitaa asiat "aikuisten tavalla" eivät tuottaneet tulosta. Osaatko sinä lainkaan lukea?
Hyvä AP! Teit ihan oikein. Kiva, jos kuitenkin pystytte kaikesta huolimatta säilyttämään välit ko. perheeseen. Mä en henkilökohtaisesti jaksaisi ihmisten kanssa, jotka eivät osaa / jaksa / viitsi kasvattaa lapsiaan tai eläimiään. Mutta on mullakin sellaisia läheisiä, joiden kanssa tilanne on vaan kestettävä...
Pahin on lapsen koira, joka oksentaa, paskoo ja kusee ollessaan meillä hoidossa ja melkein aina matoille. Paskominen ja kuseminen on ihan silkkaa mielenosoitusta ja se tehdään matolle esim öisin. Jos otan matot pois, pelkään että seuraavana yönä menee sohva. Koira on aikoinaan asunut meillä, mutta ei enää hyväksy meille hoitoon joutumista vaikka hyvin pidetään ja varmasti ulkoilutetaan ja lenkitetään enemmän kuin lapsi tekee. Oksentaminen johtuu hotkimisesta, mutta sitä on vaikea estää kun ei kukaan jaksa koiraa syöttää lusikalla.
Toinen on ystäväperhe, joilla on huonostikasvatetut lapset ja epäsiisti koti. Olen ratkaissut ongelman sillä, että tapaamme ystäväni kanssa useimmiten ravintoloissa ilman lapsia tai hyvällä säällä kesällä ulkona meillä tai heillä.
"Meillä kerran ap:n tapainen kontrollifriikki tarjosi mustikkapiirakkaa ja itse alkoi valittaa, kun lapseni tahrasi hänen valkoisen designsohvansa."
Asutko jossakin keittokomerollisessa kämpässä jos sinusta on ok mennä sohvalle kahvittelemaan? Meillä kyllä kahvitellaan ihan pöydän ääressä. Vai oletko niitä, joiden pirjopetterillä on oikeus mennä minne tahansa tekemään mitä tahansa? Ihmettelen kyllä, ettei tuttavasi kieltänyt sohvalle menoa - katsos kun sen säännöt kenen luona ollaan ja jos ei sovi, voi lähteä.
Wou, miten joku voikaan olla lapsellinen :O Siis tarkoitan ap:ta. Toivon, ettet ole sukulaiseni, jonka luona käyminen on aina yhtä tuskaa! Kengät jätetään ulkopuolella, jos sukassa on vähänkään likaa, ei pääse edes sisään. Muutossa auttaminenkin oli yhtä tuskaa, kiva koittaa kantaa tavaroita sisään, kun kengät jätettiin ulos ja raijattiin kaikki tavarat tarkalleen mitattuihin paikkoihin.
No joo, onhan teitä sekopäitä.
Jep, en itsekään ymmärrä aikuisia jotka eivät saa lapsiaan kuriin. Mutten siltikään (ja kyllä luin edellisen aloituksen) ymmärrä kuinka joku kehtaa laittaa pesulalaskun kaverilleen. Iso paukku lapsiperheelle maksettavaksi yllättäen. Olisit ennen vierailua varoittanut että moinen paukku saattaa napsahtaa. Ylikliiniset ihmiset ovat todella rasittavia.
Provo tuo ap on.
Vuosikausia on perhettä opastanut ja yhä vaan lapset ovat pieniä ja juoksevat valkoisilla sohvilla kenkineen. On se kumma, kun eivät lapsetkaan kasva yhtään vuosikausiin.
:DD
Voihan sitä näinkin palstalaisia huudattaa.
Kyllä meilläkin riisuttiin kengät muuton aikana eteiseen. Tavarat ja kalusteet myös vietiin suoraan niille ajatelluille paikoille. Miksi kasata kamoja epämääräisiin läjiin, joista ne on kuitenkin kuljetettava paikoilleen, kun ne kerran voi viedä samalla vaivalla suoraan paikalleen?
"Oma moka, jos ei ymmärrä miten lasten kanssa ollaan. Tosin eipä valkoisia tavaroita ja designia hankitakaan kuin leuhottaakseen, joten elämäähän ne eivät kestä."
Elämää = sotkevat kersat, joille ei ole opetettu miten kylässä käyttäydytään?
Minkäköhän takia muiden ihmisten olisi hankittava huonekalunsa jostakin halpishuonekaluliikkeistä ja mahdollisimman järkevän (lue; ruman ja mummomaisen) värisinä jos heidän omat lapsensa osaavat syödä oikeassa paikassa? Tuttavallasi oli oletettavasti keittiö ja siellä keittiönpöytä ja materiaalit tarkoitettu syömiseen, mitä ihmettä kenenkään tarvitsee mennä sohvalle? Ja aivan normia on pestä pirjopetterin kädet jonkin sottaisen syömisen jälkeen vaikka ei oltaisi kylässäkään. Ei kai kukaan tosissaan kotonaan halua katsella mitään mustikkaisia seiniä, ketsuppisia ovia ja kastiketta matossa? Se ei ole elämää, se on vain epäsiistiä.
Leuhottamisesta, kyllä niitä designtuotteita varmasti löytyy sinullekin sopivan värisinä, ei kun ostamaan, niitä myydään ihan jokaiselle halukkaalle. Vai sekä siinä tuttavan sohvassa ärsytti, että se ei ollut halpakalusteliikkeestä?
[quote author="Vierailija" time="02.10.2013 klo 14:41"]
olet kusipää! Asetat ansan ja nautit siitä, että saat nöyryyttää pesulalaskuinesi. En ymmärrä. Jos olisit ystäväni, irtisanoisin ystävyytemme ja kertoisin kaikille kuinka kusipää oletkaan. Aikuiset osaa hoitaa asiat aikuisten tavalla.
[/quote]
Jos tämän kyläilevän perheen aikuiset osaisivat hoitaa asiat aikuisten tavalla, niin olisivat vuosikausia sitten jo kasvattaneet lapsensa, tai ohjeistaneet/auttaneet näitä käyttäytymään kuten kylässä pitää käyttäytyä. Ihan sama minkälaisessa sontasammiossa itse asuvat, tai palatsissa, mutta kylässä pitää käyttäytyä.
Outo kommentti ansasta. Eihän kenenkään luona kutsusta kyläily ole ansaan joutumista, tai isäntäperhee puolelta ansan asettamista, he itse laistavat vanhempien velvollisuuksista. Päivänselvää on se, että toisten ihmisten koteja kunnioitetaan, myös lapset, aina.
Mielestäni on jotenkin surullista, että niin monet aikuiset ihmiset pitävät tälläistä opetuksen antamista hyvänä ideana.
Lapset selittelevät ja puolustavat tekojaan usein sillä, että minä tein näin koska se toinen on tehnyt niin. Aikuisen ei pitäisi enää tälläistä tehdä. Aikuisen pitäisi ymmärtää, että toisten ihmisten teoille ja typeryyksille ei voi mitään, ainoa asia johon itse voi vaikuttaa on se oma käytös ja reagointi. Kaksi väärää ei tee oikeaa.
Valitettavasti olen tietoinen siitä, että tälläinen suhtauminen asioihin ei saa hirveästi kannatusta...
Mielestäni on jotenkin surullista, että niin monet aikuiset ihmiset pitävät tälläistä opetuksen antamista hyvänä ideana.
Lapset selittelevät ja puolustavat tekojaan usein sillä, että minä tein näin koska se toinen on tehnyt niin. Aikuisen ei pitäisi enää tälläistä tehdä. Aikuisen pitäisi ymmärtää, että toisten ihmisten teoille ja typeryyksille ei voi mitään, ainoa asia johon itse voi vaikuttaa on se oma käytös ja reagointi. Kaksi väärää ei tee oikeaa.
Valitettavasti olen tietoinen siitä, että tälläinen suhtauminen asioihin ei saa hirveästi kannatusta...
[quote author="Vierailija" time="02.10.2013 klo 15:04"]
Paitsi jos tää vieraileva perhe lisääntyy tasaisin väliajoin : )
[/quote]
Ai niin tietysti. Ja lisäksi ap on kauhean rohkea, kun ihan anonyyminä kirjoittaa tarkasti, että 2 viinilasia hajosi ja siivouslaskukin on eurolleen. Muahhah :DD Kuinka kauhean hölmöjä naisia tällä palstalla on, kun nielevät ihan kaiken? Triollitpeikot paisuvat sairaalloisen lihaviksi, pamauttakaa niitä laminoidulla BMI-taulukolla.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2013 klo 14:07"]
No ei hemmetti. Minä en päästäis mokomia sotkijoita toista kertaa sisään, mutta kyllä toi sun temppus on vähän typerä. Varta vasten kutsuit "antaaksesi opetuksen" ja laitoit laskun perään? Miksi sä ylipäätään haluat olla noiden tuttava?
Mun lapseni osaavat käyttäytyä ja olla siististi vieraissa, mutta tuollaisen tempauksen jälkeen en tasan lähtisi sun kanssas mihinkään HopLopeihin. Varmaan maksaisin laittamasi laskun, ja sen jälkeen en vastaisi puhelimeen enää. Vaikka ymmärrän harmisi, temppu oli tosi lapsellinen.
[/quote]
Tein tosi typerästi, sen myönnän. Mikään muu ei vain auttanut.
ap