Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sotkeva tuttavaperhe. Joku ehkä muistaa. Se on ohi nyt.

Vierailija
02.10.2013 |

Tein virallisen, pyhän päätöksen viikonloppuna. Kutsuin tuon sotkevan tuttavaperheen viimeistä kertaa kylään. Päätin, että nyt jätän rätin keittiöön, tarjoan aivan tavallista ruokaa, en nouse tuoliltani pyyhkimään kenenkään käsiä, en juokse perään, en sano mitään. Annoin viimeisen mahdollisuuden tuttavaperheelle huomata, millaisen järkyttävän kaaoksen saavat joka ikinen kerta meillä aikaan.

Katastrofiksi meni, se oli tarkoituskin. Nyt kuitenkin kävi niin, että tuttavaperhe TAJUSI! Me mieheni kanssa istuimme sohvalla aivan tyynen rauhallisesti (vaikka sisustat kiehuivat kuumina!), kun lapset ravasivat kuraisilla kengillään valkoisen maton päälle pomppimaan, juoksivat vanhempiaan karkuun sohvalle ulkovaatteillaan (vanhemmat ulkokengät jalassa) ja sotkivat eteisen jo siis minuutti ovesta sisään tultuaan.

Syöminen oli yhtä sotkemista. Pöytäliina lainehti mehussa ja lattialla oli kaikenlaista, mitä nuorempi ei "jaksanut syödä" ja oli heittänyt sinne.

Tussit olin piilottanut, samoin sakset ja laitoin vitriinistä kaikki perintöastiat pois. Ihan hyvä, koska kaksi viinilasia meni rikki riehumisleikissä.

En edes jaksa kirjoittaa kaikkea, mutta koti oli hävityksen kauhistus. Nyt se oli siis todellakin aivan hirveässä kunnossa, kun olivat tekemässä lähtöä. Huomasin tuttavaperheen silmistä, miten häpesivät ja miten huomasivat, mitä olivat saaneet aikaan. Perheenäiti sanoi, että laittaisin niistä viinilaseista uusien hinnat ylös ja tilinumeron, maksaisivat. Sanoin kylmän rauhallisesti, että laitan myös maton ja sohvan pesun sekä siivouslaskun siivoojasta, joka tulee tunnin päästä tänne siivoamaan. Äiti oli tosi häpeissään, mutta vihdoinkin tajusi. 

Tämä oli viimeinen kerta. Nyt ei enää. Seuraavat kerrat sitten puistopiknikkien ja HopLoppien merkeissä.

Alkuperäinen viestini: http://www.vauva.fi/keskustelu/3849479/ketju/sotkeva_tuttavaperhe_kylassa

Ai niin, arvatkaapas kuinka paljon tuli vierailulle hintaa maton pesusta, sohvanpäällisten kemiallisesta pesusta sekä neljän tunnin siivouksesta? Ottakaa siis huomioon, että meillä on aina siistiä, siivooja ei todellakaan siivonnut meidän sotkujamme, ainoastaan tämän vierailun aiheuttamat sotkut (kahden WC:n siivous, lattioiden imurointi hiekasta, lattioiden pesu, seinien pesu, monen sisäikkunan pesu, ruokapöydän tuolien pyyhkiminen, monen seinäpinnan pyyhkiminen mm. rasvasta ja jäätelöstä..). 379,20 euroa! En lisännyt tähän senttiäkään pahanmielen lisää, laitoin tämän heille sunnuntai-iltana ja tänään oli raha tilillä.

Kommentit (122)

Vierailija
81/122 |
02.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.10.2013 klo 15:07"]

Mielestäni on jotenkin surullista, että niin monet aikuiset ihmiset pitävät tälläistä opetuksen antamista hyvänä ideana.

Lapset selittelevät ja puolustavat tekojaan usein sillä, että minä tein näin koska se toinen on tehnyt niin. Aikuisen ei pitäisi enää tälläistä tehdä. Aikuisen pitäisi ymmärtää, että toisten ihmisten teoille ja typeryyksille ei voi mitään, ainoa asia johon itse voi vaikuttaa on se oma käytös ja reagointi. Kaksi väärää ei tee oikeaa.

Valitettavasti olen tietoinen siitä, että tälläinen suhtauminen asioihin ei saa hirveästi kannatusta...

[/quote]

Tuollaisen jeesustelun jälkeen olisi aina kiva tietää miten jeesustelija itse hoitaisi tilanteen? katkaisisi välit? Sietäisi ja maksaisi kaikki tuhot kerta toisensa jälkeen itse?

Vierailija
82/122 |
02.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teit ap ihan hyvin! Ap haluaa olla vieraittensa kanssa väleissä mutta ei nyt mihin hintaan tahansa. Pitää muistaa, että kakarat kasvatetaan omassa kodissa sisäsiisteiksi, -niin se vain on!

Vieras perhe ei ole niin tehnyt mutta silti kuskaa kakaroitaan toisten koteihin. Kumpi on vastuussa vahingonteosta? VANHEMMAT!

Ap on fiksu kun ei anna omalta osaltaan tapahtuneen vaikuttaa ystävyyteen. Pallo on nyt ystäväperheellä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/122 |
02.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.10.2013 klo 13:59"]

Oikeesti, kehtaako joku kutsua siivoojan ja laskuttaa vieraita? Vaikka kuinka sotkisivat...

[/quote]

Tietysti.

Vierailija
84/122 |
02.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.10.2013 klo 16:26"]

[quote author="Vierailija" time="02.10.2013 klo 16:08"]

Ap:n tuttavaperheen lapsissa täytyy olla joku kehityshäiriö tai sitten ovat poikkeuksellisen huonosti kasvatettuja. Jos lapsi vuosikausia kusee lattialle tai piirtää seiniin niin ei se nyt ihan normaalia ole.

Meillä on 1-vuotias lapsi ja emme mene kylään sellaisiin paikkoihin joissa saan koko ajan olla kieltämässä. Lapsi ei tuhoa tahallaan omaisuutta mutta jos joka paikka on täynnä lasiesineitä ja mittaamattoman arvokkaita vaaseja niin kyläily saa aikaan pelkästään ahdistusta kaikissa osapuolissa. Lapseni on aina ollut kova pulauttelemaan ja saataa edelleenkin pulauttaa/oksentaa täysin yllättäen vaikka ruokailusta olisi jo tunteja aikaa. Pari kertaa meille on käynyt niin että olen etukäteen varoittanut että lapsi saattaa pulauttaa ja pyytänyt että voisiko kalliinnäköisen tai hankalasti pestävän maton ottaa pois. Emäntä on sanonut että ei pikku tahrat haittaa mutta sitten kuitenkin ollaan naama nyrpällään kun vahinko on sattunut. Rasittavaa sellainenkin. Ei lasta voi koko vierailun ajan pitää väkisin sylissä tai estää menemästä matolle joka peittää lähes koko olohuoneen lattian, joten emme ole menneet noihin paikkoihin enää uudelleen kylään.

[/quote]

eli ennemmin sitten se isäntäperhe rullaa melkein koko lattian peittävän maton pois (ei mikään helppo homma) kuin että sinä lapsesi äitinä vahtisit lasta. Jep.

[/quote]

Luitko tekstiä ollenkaan? Kyse ei ole lapsen vahtimisesta, siitä minä huolehdin kyllä, mutta kerrotko minulle miten estetään ettei vauva pulauta lattialle? Olen todella itsekin kyllästynyt jatkuvasti kulkemaan rätti kädessä ja otan kaikki vinkit ilolla vastaan. Jos muuta tilaa kuin se olohuone ei ole osoitettu vieraiden kanssa olemiseen, niin vessassako minun pitää sen lapsen kanssa koko ajan olla? Mieluummin jäämme sitten kotiin.

Vierailija
85/122 |
02.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö keittiössä voi jutustella? Tai ruokailuhuoneessa, jos sellainen kyläpaikassa on? Takkahuoneessa? Mikä pakko on ängetä olkkariin?

Vierailija
86/122 |
02.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kyllä jutella vaikka missä, mutta vieras ei ole se joka määrää juttelupaikan. Ja kyllä paksu karvalankamatto voi olla keittiössäkin ruokapöydän alla. Jutun pointtina ei nyt ollut paikka vaan se matto.

Vierailija
87/122 |
02.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai oikeastaan pointti oli se, että miksi sanotaan ettei tahrat haittaa, vaikka sitten kuitenkin näyttää haittaavan. Sanoisi sitten suoraan heti asiasta kysyttäessä niin voisimme lähteä kotiin. Välit säilyisivät ehkä näin hiukan paremmin.

Vierailija
88/122 |
02.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.10.2013 klo 14:09"]

Ihan hyvä että kehtasit kutsua siivoojan ja laskuttaa. Jotkut ei osaa kasvattaa lapsiaan. Ehkä nyt vähän herättäisi. En kutsuisi itse toista kertaa

mä muistan kun lapsena äiti, tuiki tavallinen tehtaan pakkaaja, piti aina ennen kyläreissuja ohjeistuksen: kengät riisutaan sitten eteisessä, niiataan, sanotaan kädestä päivää, syödään nätisti pöydässä, yksi kerrallaan, ei ahmita eikä maistella joka lajia. Ei huudeta eikä remuta ja kiitetään. Aikuiset syö ensin ja lapset sitten. Lähtiessä autatte keräämään lelut pois. Sillä lailla toimittiin ja käsien pesu oli itsestäänselvyys. Samat opetan lapsilleni.

Nykyään tuntuu, että mitä enemmän on lukenut viisaita kirjoja, sitä enemmän lasten kasvatus on unohtunut...ensin tuli  70-luvun vapaa kasvatus, sitten niistä kasvoi uusavuttomia vanhempia.

[/quote]

Ihanko oikeesti 70 luku oli vapaata kasvatusta ? Kenellä? Ei ainakaan mun tietääkseni eikä mun 70 luvun kaveripiirissäni. Elämä oli melkoisen simppeliä ja sekä kotona, että koulussa toteltiin vanhempia - myös naapurin tätiä ja talomiestä. Ja uusavutonta musta ei todellakaan kasvanut ? Osaan kaikki kotihommat loistavasti, perkaan kalat, teen ruoat  ja osaan kaiken muunkin. Ollaanks me kasvettu eri planeetoilla 70 luku ?

Vierailija
89/122 |
02.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään tuntuu, että mitä enemmän on lukenut viisaita kirjoja, sitä enemmän lasten kasvatus on unohtunut...ensin tuli  70-luvun vapaa kasvatus, sitten niistä kasvoi uusavuttomia vanhempia.

[/quote]

Ja mitä niitten uusavuttomien lapsista on tullutkaan?????

Muistan oikein hyvin tuon 70-luvun:)

Silloin ajateltiin, että:

-sodat loppuvat SIVISTYKSEN ja lukutaidon myötä

-vapaus koittaa turhista säännöistä

-vapaa seksi tuo onnellisuuden kaikille

-ihan hyvin äiti voi hankkia lapsen itselleen. Viis siitä mitä se lapsi tarvitsee!

-Nurmikolla saa kävellä

-Aborttien määrä räjähti

-Huumeet eivät ole vaarallisia

-Bacardin ja cocacolan sekoitus oli muotijuoma

-Farkkuhameet tuli muotiin

-Lihavia ihmisiä ei juurikaan ollut

-Discot yleistyivät

-Avoliitot yleistyivät ja perhe-elämän merkitys sekosi

Kun katsoo seurauksia on pakko kysyä mikä on paremmin?

Vierailija
90/122 |
02.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikilla suinkaan ollut 70-luvulla vapaata kasvatusta. Tavalliset ihmiset eivät sitä harrastaneet, se oli enemmän yliopistohumanistien ja muiden punaviinistallareiden juttu. Mutta kun sitä harrasti tuleva eliitti, siitä tuli vähitellen normi.

Vierailija
91/122 |
02.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

70-luvulla kuului sanoa päivää ja teititellä vanhempia ihmisiä, jos osuttiin samaan aikaan esim. kaupan ovelle vanhemmille ihmisille avattiin ovi, koulussa viitattiin ja kun sai luvan vastata noustiin seisomaan pulpetin viereen ja vastattiin, kouluruokalassa kiitettiin ruokalan tätejä, kirjastossa pidettiin pää kiinni eikä juostu, kailotettu ja naurettu kovaäänisesti (siihen aikaan sai muuten porttikiellon kirjastoon, luokkakaveri sai kun mölysi liikaa) ja sen sellaista.

Luulen, että vapaa kasvatus ei ole aikakaudesta kiinni vaan siitä, haluaako vanhemmat nähdä vaivaa kasvattaa lapsistaan fiksuja ihmisiä vai päästä helpomalla antamalla niiden tehdä mitä ne haluaa ja sitten myöhemmin voidaankin syyttää ties mitä kirjainyhdistelmia......

Vierailija
92/122 |
02.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko sanaakaan AP:n viestistä. Pesulajonotkin on yleensä niin pitkiä, että parin viikon päästä alkais olla kustannukset tiedossa. Että ihan keksitty juttu.

Vierailija
93/122 |
02.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, jos tuttavaperhe oli teillä viikonloppuna sikailemassa (siis la tai su), niin miten ihmeessä osasit jo tuolloin su-iltana lähettää noinkin yksityiskohtaisen laskun (379,20€) perheelle? Tässä on nyt kyllä selkeästi pientä uskottavuusongelmaa...

Vierailija
94/122 |
02.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.10.2013 klo 13:57"]

Anna kun arvaan; olette lapseton pari? Kukaan muu ei ole niin dorka että pitää mitään valkoista sisustuksessa. Meillä kerran ap:n tapainen kontrollifriikki tarjosi mustikkapiirakkaa ja itse alkoi valittaa, kun lapseni tahrasi hänen valkoisen designsohvansa. Oma moka, jos ei ymmärrä miten lasten kanssa ollaan. Tosin eipä valkoisia tavaroita ja designia hankitakaan kuin leuhottaakseen, joten elämäähän ne eivät kestä.

[/quote]

Mulla oli  vilkkaat lapset, (nyt aikuisena tosi rauhallisia). Mutta sohvalla ei meidän lapset syöneet missään, ei kylässä eikä kotona. 

Vierailija
95/122 |
02.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.10.2013 klo 16:45"]

[quote author="Vierailija" time="02.10.2013 klo 15:07"]

Mielestäni on jotenkin surullista, että niin monet aikuiset ihmiset pitävät tälläistä opetuksen antamista hyvänä ideana.

Lapset selittelevät ja puolustavat tekojaan usein sillä, että minä tein näin koska se toinen on tehnyt niin. Aikuisen ei pitäisi enää tälläistä tehdä. Aikuisen pitäisi ymmärtää, että toisten ihmisten teoille ja typeryyksille ei voi mitään, ainoa asia johon itse voi vaikuttaa on se oma käytös ja reagointi. Kaksi väärää ei tee oikeaa.

Valitettavasti olen tietoinen siitä, että tälläinen suhtauminen asioihin ei saa hirveästi kannatusta...

[/quote]

Tuollaisen jeesustelun jälkeen olisi aina kiva tietää miten jeesustelija itse hoitaisi tilanteen? katkaisisi välit? Sietäisi ja maksaisi kaikki tuhot kerta toisensa jälkeen itse?

[/quote]

Ei ole tietenkään hyvä asia, jos tämä kaveriperhe ei ymmärrä kunnioittaa toisten kotia ja oikeasti aiheuttavat kauhean sotkun joka kerta kylässä käydessään. Tälläiset vieraat ovat erittäin huonotapaisia, enkä heitä puolustele, mutta toisten typeryys ei mielestäni ole oikeutus omalle typeryydelle.

Jos vieraat olisivat useamman kerran jättäneet ap:n kuvaileman sotkun jälkeensä pyytäisin kavereita avukseni siivoamaan ja selittäisin miksi asia minua häiritsee. Jos järkipuhe, perustelut ja rauhallinen asiasta keskustelu ei oikeasti auttaisi niin jatkossa tapaisin heitä muualla kuin omassa kodissani. En kokisi omaksi tehtäväkseni kouluttaa tai opettaa tätä perhettä kädestä pitäen. 

Ehkä olen jeesustelen, mutta näin minä toimisin. On minulle tapahtunut elämässä paljon pahempiakin asioita ja silti olen aina elänyt oman neuvoni mukaisesti. Yritän aina kohdella toisia kunnioittavasti ja ystävällisesti sain sitä samaa takaisin tai en.

Vierailija
96/122 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.10.2013 klo 14:01"]

Anna kun arvaan; olette lapseton pari? Kukaan muu ei ole niin dorka että pitää mitään valkoista sisustuksessa. Meillä kerran ap:n tapainen kontrollifriikki tarjosi mustikkapiirakkaa ja itse alkoi valittaa, kun lapseni tahrasi hänen valkoisen designsohvansa. Oma moka, jos ei ymmärrä miten lasten kanssa ollaan. Tosin eipä valkoisia tavaroita ja designia hankitakaan kuin leuhottaakseen, joten elämäähän ne eivät kestä.

[/quote]

Miksi teidän lapsi söi mustikkapiirakkaa sohvalla? Tai miksi hänet päästettiin mustikkapiirakkasotkuissaan sohvalle?

Ihan sama minkä värinen sohva, niin ei lasta päästetä toisen sisustusta sotkemaan.

[/quote]

Ei sisällä sohvan värillä ole mitään väliä, minulla on tumman ruskea sohva enkä siihenkään halua mustikkaa. 

Vierailija
97/122 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

siivoo ite sotkus. mistä tiijetää mitä siivoutit näiden kustannuksella? jos kotisi ei kestä vieraita, sano se jo ovella. mene itse heille kylään jos tahdot tavata. minun kotini on minun kotini, siisti, kaunis ja siivottu itse. koskaan kukaan vieras ei ole sitä niin kuntoon saanut että olisin moiseen alkanut..voi voi

Vierailija
98/122 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika lapsellista laskuttaa sotkevalta perheeltä siivouskulut. Itsepähän heidät kutsuit, olisit voinut jättää kutsumatta, kun tiesit miten siinä käy. Sanoa suoraan, että tavataan jossain muualla. Jos mulle olis lasku tullut perässä, niin olisin jättänyt maksamatta.

Ja ei, me ollaan siisti perhe. Ehkä välillä vähän liiankin siisti. Pidän siisteydestä, mutta jos tiedän, että joku perhe on sotkeva, en kutsu heitä meille. On monia muitakin paikkoja, missä sotkut eivät haittaa ja pystyy treffaamaan. Lapsellista touhua myöskin ap:ltä.

Vierailija
99/122 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon että tuo makasatetun laskun jälkeen ei ystävyyttä ole enää jäljellä.

Ap on tyytyväinen ja sotkuperhe hakee kaltaistaan seuraa.

Jos ystävyys säilyy tulee siihen särö väistämättä. Itse en lähtisi retkille laskun jälkeen vaikka se olisi oikeutettua.

Vierailija
100/122 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No huh.. meillä ainakin pestään kädet aina pöydästä noustua kotonakin ja siis vain pöydässä syödään...

[/quote]