Poikani lopetti amkin kesken
Poikani olisi aloittanut toisen vuoden tradenomina, mutta ilmoitti että lopettaa kesken. Ei kuulema kiinnosta, ja sanoi että haluaa takaisin pk seudulle missä asuu kaikki kaverit. Oli siis joutunut kauemmas opiskelemaan, kun pisteet ei riittänyt lähemmäs ja oli vastentahtoisesti ottanut paikan sitten vastaan. Nyt asuu isänsä luona Helsingissä ilman töitä. Mitä tekisitte tässä vaiheessa? Poika on jo 22 vuotias, ja hänen ensikertalaisuus meni tässä samalla
Kommentit (65)
Mä valmistuin ton ikäisenä amk:sta ja olin jo tehnyt paljon töitä opintojen ohessa. Nyt teen oman alan töitä ja vieläpä suht vaativa sellaisia. Hävettää vätyksen puolesta😅😁
N23
Poikasi voisi käydä tradenomikursseja etänä, ison osan tutkinnosta voi hoitaa verkko-opintoina. Siihen ei este asui missä kaupungissa tahansa
Etköhän nyt palturoi taas ja huolella.
Vierailija kirjoitti:
Mä valmistuin ton ikäisenä amk:sta ja olin jo tehnyt paljon töitä opintojen ohessa. Nyt teen oman alan töitä ja vieläpä suht vaativa sellaisia. Hävettää vätyksen puolesta😅😁
N23
Hävettää jonkun kuvitteellisen ihmisen puolesta? Tämä kertoo vain sinusta.
Vierailija kirjoitti:
Etsivä nuorisotyö. Hengailu alkoholisti-isän kämpillä, kuulostaa siltä, että olisi hyvä löytää pian jotain muuta tehtävää.
https://www.hel.fi/kasvatuksen-ja-koulutuksen-toimiala/fi/palvelut/palv…
Olen samaa mieltä varsinkin kun poika itsekkin juo viikottain alkoholia. Huolestuttaa kovasti
Vierailija kirjoitti:
Saatiin taas uusi kaupankassalainen, siivoja, tai postinjakaja. Pk-seutu, pk-seutu, pk-seutu, vähän kyllästynyt tuohon jankutukseen kun nuoret ei tajua että elämää muuallakin. Omapa on valintansa. Jollain siivojan palkalla saa sitten maksella pk-seudun asumisia.
Mitä länkytät. Asuminen on isän luona ilmaista. Tai saa hyvät tuet omaan vuokrakämppään. Ja oikeesti, ei stadilaine voi budjaa jossai pöndellä. Eli muual ku stadis. Tätähän sä et voi tajuta.
Voisikohan opiskelupaikan vielä palauttaa ja tehdä jotain opintoja etänä? Tai etsiä työharjoittelupaikan? Eikö tradenomin tutkintoon kuulu puoli vuotta harjoittelua?
Vaikka "oikea" tapa olisi antaa lapsen kärsiä seurauksista, niin kyllä äidit kärsii myös ja yleensä suree menetettyjä mahdollisuuksia jopa enemmän kuin lapsi itse. Sinun kengissäsi ottaisin yhteyttä amkiin ja kysyisin onko vielä jotain vaihtoehtoja. Sitten pojan kanssa rauhallinen keskustelu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etsivä nuorisotyö. Hengailu alkoholisti-isän kämpillä, kuulostaa siltä, että olisi hyvä löytää pian jotain muuta tehtävää.
https://www.hel.fi/kasvatuksen-ja-koulutuksen-toimiala/fi/palvelut/palv…
Olen samaa mieltä varsinkin kun poika itsekkin juo viikottain alkoholia. Huolestuttaa kovasti
Sun poika voi olla masentunut. Isäkin voi olla. Sad.
Mun pojan into kouluttautua katkesi, kun ei päässyt haluamiinsa paikkoihin. Taustalla myös masennus jo lukioajoista asti. Jossain vaiheessa oli enemmänkin henkistä kriisiä, jolloin kävi juttelemassa asioista ja sai lääkkeitäkin. Nyt ei kuulemma käytä. Mitään terapiaa ei koe tarvitsevansa, niin ei siinä voi toinen ihminen tehdä muuta kuin tukea konkreettisesti l rahoittaa. Vai?
Vierailija kirjoitti:
Voisikohan opiskelupaikan vielä palauttaa ja tehdä jotain opintoja etänä? Tai etsiä työharjoittelupaikan? Eikö tradenomin tutkintoon kuulu puoli vuotta harjoittelua?
Vaikka "oikea" tapa olisi antaa lapsen kärsiä seurauksista, niin kyllä äidit kärsii myös ja yleensä suree menetettyjä mahdollisuuksia jopa enemmän kuin lapsi itse. Sinun kengissäsi ottaisin yhteyttä amkiin ja kysyisin onko vielä jotain vaihtoehtoja. Sitten pojan kanssa rauhallinen keskustelu.
Unohdat, että "oli paska ala". Ilman motivaatiota ei opiskelu kannata.
Jotain ihan muuta ?
Tiedän erään joka käveli yo- papereilla yliopistoon , pari vuotta kului.
Seuraavaksi toiseen korkeakouluun viittä vaille valmiiksi . Sitten ammattikouluun ja oppisopimus. Nyt 30 :nä tekee työtä sekä käsillään että aivoillaan ns.duunariammatissa.
Vierailija kirjoitti:
Siis tämä "poika" on 22 vuotias mies. Kyllä tämän ikäinen voi tehdä ihan itse jo valintansa, vaikka ne huonoja ehkä ovatkin... Ei tuossa ole äidillä mitään kouluun soittelemista. Poika on vähän aikaa tekemättä mitään ja odottelee motivaation palautumista. Ja jos ei se palaudu, niin sitten vaan syrjäytymään. Ei aikuista ihmistä voi pakottaa opiskelemaan tai tekemään elämällään mitään järkevää. Toki tukien vähentäminen ehkä motivoisi nykyihmisiä vähän enemmän tällaisessa maassa, missä mahdollisuuksia on vaikka kuinka paljon. Liian suuret tuet aiheuttavat osaltaan näitä huonoja valintoja. Mutta omia on valinnat.
"Ei halunnut asua ”pöndellä”. Lukion jälkeen meni armeijaan, jonka jätti kesken, ei ollut kuulema hänen paikkansa. Tämän jälkeen tehnyt satunnaisesti töitä, ennen viime vuoden syksyä kun pääsi opiskelemaan. Minulle sanoi että ei halua asua ”pöndellä” ja kuulema ”paska” ala"
Ikävä todeta, mutta näillä eväillä poikasi tulevaisuus ei vaikuta kovin valoisalta. Toivottavasti käänne parempaan tulee kuitenkin pian.
Seuraavaksi Jokelan kurssikeskukseen parin vuoden päästä.
Vierailija kirjoitti:
Ensikertalaisuus menee vain jos tutkinnon suorittaa loppuun. Ei siis huolta.
No.mistäs.tuon keksit? Jos ottaa paikan vastaan niin siinä menee ensikertalaisuus vaikkei päivääkään kävisi koulua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tradenomin opinnot eivät kestä kauan. Miksi ihmeessä jättäytyä ns. tyhjän päälle. Mitä teki peruskoulun tai lukion jälkeen?
Ei halunnut asua ”pöndellä”. Lukion jälkeen meni armeijaan, jonka jätti kesken, ei ollut kuulema hänen paikkansa. Tämän jälkeen tehnyt satunnaisesti töitä, ennen viime vuoden syksyä kun pääsi opiskelemaan. Minulle sanoi että ei halua asua ”pöndellä” ja kuulema ”paska” ala. Menee kuulema töihin lähiaikoina, mutta pojan tuntien siinä kestää. Ärsyttää, että olen kasvattanut tuollaisen vätyksen
Voi ap, I feel you! ♥️
Olemme samassa, vuotavassa paatissa. Oma poikani ei aikoinaan päässyt ykköspaikkaansa, niin ei sitten mennyt mihinkään. "Viranomaiskäskyllä" aloitti alaa sivuavan kurssin, jonka jätti kesken loppusuoralla. Kuulemma ahisti.
Nyt poika, aikuinen mies, on useamman vuoden harrastanut musiikintekoa. Sitä samaa tuntuvat tekevän lukuisat kaverinsa. Ihan kiva harrastus, mutta ei elätä. Eikä tule elättämään.
En ole raaskinut heittää pois kotoa. Kommunikaatiomme on minimaalista, enkä halua pilata välejämme vanhemman esiintulolla. 🤔
Siis useamman vuoden aikuinen mies loisinut ilman tuloja mamman helmoissa etkä uskalla ottaa itsenäistymistä puheeksi, jottei välit mene? 🤦♀️
No lohdutukseksi voin kertoa, ettei se sillä tradenomi ntutkinnollakaan välttämättä olisi töitä saanut! Ei ilman suhteita ainakaan. Ja paljon tradeja menee valmistuttuaan paremman puutteessa kaupan kassalle, myynnilliseen puh.aspaan ym.töihin ja niitä varmaan saisi halutessaan vaikka niillä vuoden opinnoillaankin. T: n:ttä vuotta työtön tradenomi
Opiskelu pöndellä on aina paljon parempi vaihtpehto kuin alkoholisoituminen Helsingissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tradenomin opinnot eivät kestä kauan. Miksi ihmeessä jättäytyä ns. tyhjän päälle. Mitä teki peruskoulun tai lukion jälkeen?
Ei halunnut asua ”pöndellä”. Lukion jälkeen meni armeijaan, jonka jätti kesken, ei ollut kuulema hänen paikkansa. Tämän jälkeen tehnyt satunnaisesti töitä, ennen viime vuoden syksyä kun pääsi opiskelemaan. Minulle sanoi että ei halua asua ”pöndellä” ja kuulema ”paska” ala. Menee kuulema töihin lähiaikoina, mutta pojan tuntien siinä kestää. Ärsyttää, että olen kasvattanut tuollaisen vätyksen
Voi ap, I feel you! ♥️
Olemme samassa, vuotavassa paatissa. Oma poikani ei aikoinaan päässyt ykköspaikkaansa, niin ei sitten mennyt mihinkään. "Viranomaiskäskyllä" aloitti alaa sivuavan kurssin, jonka jätti kesken loppusuoralla. Kuulemma ahisti.
Nyt poika, aikuinen mies, on useamman vuoden harrastanut musiikintekoa. Sitä samaa tuntuvat tekevän lukuisat kaverinsa. Ihan kiva harrastus, mutta ei elätä. Eikä tule elättämään.
En ole raaskinut heittää pois kotoa. Kommunikaatiomme on minimaalista, enkä halua pilata välejämme vanhemman esiintulolla. 🤔Siis useamman vuoden aikuinen mies loisinut ilman tuloja mamman helmoissa etkä uskalla ottaa itsenäistymistä puheeksi, jottei välit mene? 🤦♀️
Tässä kaupungissa ei niin vaan muuteta omilleen. Sekin on jo koettu.
Miksi kiusata kiusattua?
Sun mies vaikuttaa epämiellyttävältä henkilöltä.