Jos valitaan 57 sattumamvaraista ihmistä, kuinka suuri todennäköisyys on, että ainakin kahdella on sama syntymäpäivä?
Mitä arvioit?
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
57/365 eli noin 15%
niin sitä äkkiä kuvittelisi, mutta meillä on syntyvyydessä piikit tiettyinä aikoina. ne pitäisi myös huomioida.
t. marraslapsi, 9kk ystävänpäivän jälkeen.
Näissäkin vastauksissa näkee, että ihmisten tyhmyyttä ei vain voi yliarvioida. :D
Mihin valittu luku perustuu, johonkin tutkimukseen tai todennäköisyyteen?
Sattumanvaraisesti valittuna voi olla että tulee pelkkiä talvilapsia. Tuolloin todennäköisyys on pieni koska talvikuukausina syntyy vähiten lapsia. Ihan biologiaa, talvella syntyneillä on ollut heikoimmat tsäänssit selvitä seuraavaan satokauteen.
Matemaattisesti tämä epäilemättä voidaan osoittaa vääräksi vaikka fakta se on kuitenkin.
En osaa vastata kysymykseen, en hallitse todennäköisyyslaskentaa. Mutta kerronpa tapauksen todellisesta elämästä. Äitini serkku kuoli muutamia vuosia sitten. Hänellä ja minulla oli sama syntymäpäivä, ikäeroa noin 35 vuotta. Siunaustilaisuudessa kävi ilmi, että tilaisuudessa oli kolmaskin, jolla oli sama syntymäpäivä, nimittäin pappi. Hän oli meistä nuorin, minua kolmisenkymmentä vuotta nuorempi. Tilaisuudessa oli noin 60-70 osallistujaa.
Riittääkö sama päivämäärä, vuodesta riippumatta. Omassa lähipiirissä on kolme päivämäärää joilla kaksi syntymäpäivää (yhdellä parilla on myös sama vuosi eivätkä ole sukua toisilleen).
Vierailija kirjoitti:
Mihin valittu luku perustuu, johonkin tutkimukseen tai todennäköisyyteen?
Sattumanvaraisesti valittuna voi olla että tulee pelkkiä talvilapsia. Tuolloin todennäköisyys on pieni koska talvikuukausina syntyy vähiten lapsia. Ihan biologiaa, talvella syntyneillä on ollut heikoimmat tsäänssit selvitä seuraavaan satokauteen.
Matemaattisesti tämä epäilemättä voidaan osoittaa vääräksi vaikka fakta se on kuitenkin.
Oletus on, että todennäköisyyteen.
Vierailija kirjoitti:
Mihin valittu luku perustuu, johonkin tutkimukseen tai todennäköisyyteen?
Sattumanvaraisesti valittuna voi olla että tulee pelkkiä talvilapsia. Tuolloin todennäköisyys on pieni koska talvikuukausina syntyy vähiten lapsia. Ihan biologiaa, talvella syntyneillä on ollut heikoimmat tsäänssit selvitä seuraavaan satokauteen.
Matemaattisesti tämä epäilemättä voidaan osoittaa vääräksi vaikka fakta se on kuitenkin.
Eikös lapsia synny eniten maaliskuussa, juhannuksena pannaan paksuhuksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin valittu luku perustuu, johonkin tutkimukseen tai todennäköisyyteen?
Sattumanvaraisesti valittuna voi olla että tulee pelkkiä talvilapsia. Tuolloin todennäköisyys on pieni koska talvikuukausina syntyy vähiten lapsia. Ihan biologiaa, talvella syntyneillä on ollut heikoimmat tsäänssit selvitä seuraavaan satokauteen.
Matemaattisesti tämä epäilemättä voidaan osoittaa vääräksi vaikka fakta se on kuitenkin.
Eikös lapsia synny eniten maaliskuussa, juhannuksena pannaan paksuhuksi.
Ilmeisesti vieläkin, mutta aikojen saatossa ovat erot kuukausien välillä tasoittuneet.
57/365 eli noin 15%