Ei varaa osallistua hyvän ystävän häihin. Neuvoja?
Rakas ystävä menee äveriäisiin naimisiin ja haluaisin tietysti olla paikalla. Pukukoodi on se hienoin mahdollinen, ja häävieraat todella varakasta väkeä. Mulla ei ole varaa ostaa pukukoodiin sopivaa vaatetta ja pukuvuokratkin näyttävät olevan huimia. Valitettavasti mulla ei ole myöskään oikein ketään samankokoista ystävää, jolta voisin lainata mekkoa. Sitten pitäisi tietysti hommata lahjat ja asusteet ja meikki ja kampauskin olisivat kyllä paikallaan tämän luokan tilaisuuteen, toki ilmankin varmaan jotenkin selviäisin... En pysty valehtelemaan ystävälleni miksi en tule, joten nyt pitäisi sitten vaan jotenkin selvitä tästä. Mitä ihmettä sanoisin tai tekisin? Tiedän, että ystäväni kyllä toivottaisi minut tervetulleeksi missä tahansa halpiskoltussa, mutta en todellakaan kehtaa mennä tämän porukan sekaan sellaisena, etten täytä pukukoodin vaatimuksia. Mulla olisi koko ajan tosi vaivaantunut olo. Mitä tekisitte tässä tilanteessa?
Kommentit (82)
[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 20:32"]esitä meneväsi häihin ja hääpäivän aamuna soitat ja sanot, että olet vatsataudissa.[/quote]
Ei missään tapauksessa saa tehdä noin. Meillä on häät tulossa eräässä ravintolassa jonne maksamme etukäteen vieraiden määrän mukaan ruuat, alkumaljat ja eteispalvelun eli yksikin peruutus tietää meille 65 euron turhaa menoa :'(( Olisi kauheaa, jos joku peruuttaisi valheellisesti niin kuin ehdotit. Me ei olla mitään rikkaita ja vaikka oltaiskin niin silti!
Liitypä alueesi fb-kirpputoriin tai vaihtorinkiin. Niissä olen usein nähnyt iltapukuja myynnissä ja vuokrattavana ja ihmisten myös kyselevän iltapukuja. Sieltä voisit saada muutamalla kympillä jonkun. Kampauksen ja meikin voit ihan hyvin tehdä itse.
Vaatteita kannattaa etsiä kirppareilta tai kierrätyksestä. Kampauksen voisi saada halvemmalla ammattioppilaitoksen parturi-kampaajalinjan oppilastyönä.
Mä voin lainata vannealushametta. Sellainen on ollut kaapissa häistä saakka eli yli 10 vuotta...
Nyt mietit tarkkaan, niin varmasti keksit jonkun jolta voit lainata pukua. Simppelimpikin pikkumusta tai pitkä yksivärinen juhlapuku (mikä nyt koodi olikaan) ja saat upeita statement kaulakoruja edullisesti mistä vaan. Esim Cubuksessa on todella upeita kympillä parilla, eikä kukaan oleta että pitäisi olla aitoja. Meikki ja hiukset itse. Lahjaksi tyyliin lahjakortti "picnic ensi kesänä" tai "brunssi vappuna" jne...
Noista lahjaideoista - palveluslahjakorteista, kuivatuista syksyn lehdistä ja itsetehdystä saippuasta... ei sillä, että lahjat olisivat huonoja: olen aina ollut persoonallisten lahjojen puolestapuhuja. Mutta jos antaja ei ole todella lahjakas ja taitava tekemään lahjoja itse, en suosittele itsetehtyä lahjaa minään viimeisenä vaihtoehtona, "kun ei ole rahaa mihinkään muuhunkaan". Tulee vain turhaa stressiä, jos se lopputulos ei miellytäkään omaa silmää.
Ja jos ap:tä hävettää jopa näyttäytyä häävieraiden joukossa liian halvassa mekossa, epäilen, että tuo palveluslahjakortti ei ole oikein paras mahdollinen valinta siinä porukassa.
Jos se ystävä kerran on niin hyvä ja rakas, niin sano sille ihan rehellisesti, että taloudellinen tilanteesi ei salli sinun osallistua häihin. Kyllä hyvä ystävä sen ymmärtää. Eikä tarvi myöhemmin muistella, mitenkäs minä hänelle valehtelinkaan. Ehdota, että tapaatte nyöhemmin (häämatkan jälkeen?) ja juotte ne juhlakahvit sitten. Ja hankit sellaisen lahjan, joka sopii taloudellesi.
Aidon samppanjapullon saa reilulla parillakympillä ja siihen se brunssikutsu kiinni.
älä ole niin kamalan estoinen, haluatko edes mennä?!?!?
Mä en kyllä ymmärrä miten niin itsetehty ei olis "oikein paras mahdollinen valinta siinä porukassa"? Kuka niitä toisten lahjoja muka arvostelee? Ei kai sillä lahjalla ole tarkoitus tehdä vaikutus muihin vieraisiin? Jestas tätä materialistista maailmaan...
Mä pistäisin luotolle, mutta mä olenkin niin täydellinen lortto, että hyvän ystävän häät on mulle niin tärkeät, että pari hunttia luottokortilla ei kaduttaisi mua pätkääkään. Sen saa aina maksettua, mutta noihin häihin pääsee vain kerran.
Kutewn joku jo mainitsikin, kaikki varakkaat eivät automaattisesti tunnista vaatteiden merkkiä tai "haista köyhyyttä". Sinuna kävisin läpi kaikki kirppikset (niiltä voi oikeasti löytää tosi kauniita ja hyvin istuvia pukuja). Jos sinulla on pitkät hiukset, teet vain itse jonkun korkkiruuvikiharat/banaaninuttura-tyylisen klassisen kampauksen, se ei ole vakeaa. Muutenkaan kampauksella ei mielestäni ole niin paljon väliä, kunhan se on siisti ja tyylikäs, samoin meikki.
Nro 32:n lahjaehdotus on mielestäni hyvä.
Täältä löytyy kohtuuhintaisia mekkoja jos vaan koot natsaa:
http://www.mangooutlet.com/FI/all/outlet/women/dresses/
Ja lahjaksi esimerkiksi:
Ja netti on täynnä kampausohjeita, yksinkertaisen ja helpon kampauksen saa sukkadonitsilla. Jos siis on pitkät(hköt) hiukset. Meikinkin voi itse tehdä jos on edes joskus meikannut ja tarvikkeet ja tuotteet löytyy kotoa. Katso vaikka Saara Sarvaksen blogista neuvoja. -36
Kiitti hyvistä vinkeistä, keep them coming ;) !
Mun täytyy kyllä nyt hieman yhtyä 29:n mielipiteeseen. Mä en todellakaan ole käsillä tekevää tyyppiä, joten askartelut, ompelut ja omatekoiset banaaninutturat voi kyllä todella unohtaa saman tien. Mulla on sen sortin tukka, että muutamat kampaajatkaan eivät ole saaneet siihen mitään tolkkua, ja itse vielä vähemmän.
Ja rehellisesti sanottuna mulla ei ole aikaa eikä kiinnostusta lähteä kiertämään kaikenmaailman lähetystoreja sopivan iltapuvun toivossa, tuntuu aika epätoivoiselta vaihtoehdolta löytää sopiva vaate sillä tavalla. Käytettyä vastaan mulla ei todellakaan ole mitään, ehkäpä voisi muutamassa vintagepuodissa vierailla. Sellaisissa, joista tietää löytävänsä hienoja vaatteita, ovat ikävä kyllä myös hinnat "kohdillaan".
Mutta nyt tein kuitenkin päätöksen: Aion keksiä jotain ja menen häihin vaikka viimeisillä rahoillani.
[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 20:43"]
Kiitti 9. Eipä ole paljon puskureita, kun vasta valmistuin ja siirryin työelämään. Ihan hyväpalkkaisiin töihin vieläpä. Nyt vaan ei ole, ja luotolle en elä. Ap
[/quote]
En ihan tajua, mikset voisi ostaa luotolle, jos sinulla tosiaan on hyväpalkkainen työ. Onko työ lyhytaikainen tai onko sinulla isot velat niskassa vai mistä kiikastaa?
Minä hankkisin sinun sijassasi luotolla tyylikkään asun, jota voi käyttää muissakin juhlissa. Jos vaatekaapissa ei ole mitään juhliin sopivaa, siitä tulee kuitenkin jossain vaiheessa ongelma, eli ratkot pukeutumisongelmasi vain luotolla etukäteen. Lahjassa voit pihistellä. Jos olette ystäväsi kanssa läheisiä, hän kyllä ymmärtää varattomuutesi.
[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 21:03"]
Mä en kyllä ymmärrä miten niin itsetehty ei olis "oikein paras mahdollinen valinta siinä porukassa"? Kuka niitä toisten lahjoja muka arvostelee? Ei kai sillä lahjalla ole tarkoitus tehdä vaikutus muihin vieraisiin? Jestas tätä materialistista maailmaan...
[/quote]
No kuka niitä toisten pukujakaan arvostelee?! Ja kuitenkin tämä tuntuu olevan ap:lle tärkeää. Jos ap:lle kerran noiden ihmisten arvostelua pelkää, on turha hankkia itselleen lisästressiä vielä "liian huonolla" lahjalla.
MINUN mielestäni itsetehty lahja ei ole huono, mutta kyllähän noin ajattelevia ihmisiä löytyy pilvin pimein. Tällä palstallakin aina vängätään itsetehtyjen lahjojen meriiteistä, joka hemmetin joulu.
t: tuo aiempi kirjoittaja
No vaatteet voi tuunata tai lainata kaverilta?
Minä ainakin morsiamena olisin kiinnostuneempi siitä että tuleeko rakas kaveri vai tuleeko hyviä lahjoja. Minusta ei olisi jättämään jonkun häitä vaan koska ei ole varaa hommata kaikkea uutta ja ihmeellistä. Eikö läsnäolo olisi vaan se tarkoitus?
Lahjaksi jos tahtoo antaa jotain niin tee jotain? Vaikka saippuaa. Ja nättiin pakettiin se. Tai tee suklaata? Ajatus on tärkeä: voit vaikka luvata hääparille jotain palvelua tai läsnäoloa, eikö sellainen ole ihan käypä lahja ollut muutenkin: tehdä lappu jossa annetaan vaikka pari tuntia aikaa lastenvahtimiselle. :) Tai koiran jos ei ole lasta. Varsinkin jos et niinkään välitä hoitaa koiria niin sehän on jo suuri ele!
Vähän mielikuvitusta peliin. Jos sinulla on kuvia parista niin tee pieni kansio hääparista? Tai pyydä kuvia heidän vanhemmilta. Sitten voit pitää reippaasti häissä vaikka puheen sen ympärille. Ei sen tarvitse olla kovin kummaa. Juhlit vaan rakkautta ja onnea!