Itsekästä vaiko ei
Terve! Haluaisin kuulla muiden mielipiteen asiasta. Meillä vauva 9kk tällä hetkellä ja löysin keväällä itselleni uuden harrastuksen, perhokalastuksen ja tätä vaimo ei voi sietää. Käyn kalassa ehkä noin 3-4 kertaa viikossa viikonloppuisin, kuitenkin aina siten että pyrin olemaan kotona puolenpäivän aikaan ja aina saan haukut kuinka itsekäs olen kun en muka tahdo viettää aikaa poikani kanssa. Ymmärtäisin tälläiset syytökset jos vaikka ravaisin joka viikonloppu äijä porukalla baareissa tai vastaavassa. Vastapainoksi yritän antaa vaimolleni vapaa aikaa, ja hän saakin sitä mutta aina kun minä lähden kalaan niin olen itsekäs paska ja huono isä joka ei ajattele poikaansa.
viimeisin riita syttyi viime viikonloppuna, olin lähdössä pienellä porukalla viikonlopuksi kalaan, reissusta oli sovittu vaimon kanssa kuukausi sitten. Lähdin la klo6 ja tulin kotiin sunnuntaina viiden aikaan. Ja taas haukut siitä kun en ole ollut kotona ja kuinka itsekäs olen, tällä kertaa anoppikin liittyi mukaan että miten kehtaan tehdä tälläistä että olen noin kauan pois. Edellisellä viikolla vaimo oli ollut laivalla 2 päivää, se ei ole itsekästä vaan minun kalareissuni...
mitä mieltä olette asiasta?
Kommentit (34)
[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 16:52"]
Kuinka monena aamuna ap saa nukkua pitkään?
[/quote]
En yhtenäkään. Aamuvuoroon herään viideltä ja iltavuoro viikolla pääsen töistä kymmeneltä ja herään sitten kun lapsi herää että vaimo sais nukkua pitkään...
Jos olet tosiaan jo puolen päivän aikaan kotona, niin melko hyvältä kuullostaa. Mieheni harrastaa maantiepyöräilyä, yhdellä lenkillä vierähtää 2-6h ja lisäksi välineiden huollot, valmistelut jne... Eli aikaa vievää on, plus mies on sitten pitkän lenkin jälkeen niin väsynyt että makaa sohvalla loppupäivän.
Mutta joo, mikä sopii meille, ei välttämättä sovi vaimollesi. Ehkä hän on väsynyt kotona olemiseen ja yhteisen tai oman ajan vähyyteen. Onhan se elämä välillä vähän tylsää ja kokee olonsa merkityksettömäksi kun elämä pyörii vain lapsen ja kodinhoidon ympärillä. Itselleni varsinkin kotityöt on tylsiä ja turhauttaa kun kaikki on taas hetkenpäästä ihan sekaisin...jotenkin epäkiitollista tehdä sellsita työtä joka ei mäy missään, paitsi jos sen jättää tekemättä.
Meillä mies aina kysyy että voiko hän mennä sinne ja sinne ja yleensä se on minulle ihan ok. Jos lapset on sairaana ja erityisen työläitä, niin voi olla että hän peruu jonkun ei niin tärkeän menonsa.
Itse harrastan vähemmän kuin mieheni, mutta toisaalta tämä sopii minulle. Hän tekee henkisesti raskasta toimistotyötä ja vastapainoksi tarvitsee liikuntaa, minä saan jokun verran liikuntaa lasten kanssa ulkoillessakin, mutta käyn pari kertaa viikossa urheilemassa yksin.
Vinkkini: kysy vaimoltasi mitä hän haluaisi muuttaa systeemisänne. Sano että kalastus on sinulle tärkeää, selitä vaikka vähän tarkemmin mitä siitä saat, mutta kerro että aikatauluista voidaan neuvotella. Ehkei nyt ihan joka viikonloppu ole hyvä kalaan lähteä... Jos on jotain sovittu, niin siitä ei sitten enää saisi valittaa, paitsi jos yllättävä lapsen tai äidin flunssa tms muuttaa tilanteita.
Olisko hyvä juttu hakeutua jonnekin parisuhdekurssille? Moni järjestö pitää niitä. Ne on yleensä tarkoitettu ihan tavallisille pariskunnille ENNEN kuin pahoja ongelmia syntyy. Itsekin olemme olleet ja se oli todella hyvä kokemus, mieskin tykkäsi vaikka oli ensin sitä vastaan.
Opettele ainakin kirjoittamaan selkeämmin. Vaikeaselkoista tekstiä.
Ei hyvänen aika! Melkoinen marttyyri on vaimosi kyllä! Sääliksi käy ap:ta.! Toivottavasti saatte asiat kuntoon, vaimosi ei osaa ilmeisesti arvostaa yhtään sitä, kuinka helpolla hän lapsen kanssa pääsee ja kuinka valtavan osallistuva mies hänellä on!
En ikinä suostuisi järjestelyyn, jossa en voisi käydä harrastuksissani viikoittain, mutta ymmärrän kyllä, että vaimosi toivoo yhteistä aikaa nimenomaan viikonloppuihin. Sehän on sitä kuuluisaa laatuaikaa, kun ei ole kiire ja työpäivän rasitukset eivät paina. Toisen seura on silloin parhaimmillaan. Veikkaan, että jos kävisit vaikka kaksi tai kolmekin iltaa viikossa jossakin, harrastamisesi ei olisi ongelma.
[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 17:00"]
Onhan se elämä välillä vähän tylsää ja kokee olonsa merkityksettömäksi kun elämä pyörii vain lapsen ja kodinhoidon ympärillä.
[/quote]
Tästä tuskin on kyse. Miksi kukaan hankkisi lapsen, jos ei nauti lapsen kanssa olemisesta ja kodinhoidosta tai jopa ahdistuu näistä asioista? Aivan absurdia olisi valittaa, että kotona ahdistaa, kun sinne ei ole kenenkään pakko jäädä.
[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 17:08"]
En ikinä suostuisi järjestelyyn, jossa en voisi käydä harrastuksissani viikoittain, mutta ymmärrän kyllä, että vaimosi toivoo yhteistä aikaa nimenomaan viikonloppuihin. Sehän on sitä kuuluisaa laatuaikaa, kun ei ole kiire ja työpäivän rasitukset eivät paina. Toisen seura on silloin parhaimmillaan. Veikkaan, että jos kävisit vaikka kaksi tai kolmekin iltaa viikossa jossakin, harrastamisesi ei olisi ongelma.
[/quote]
kyllä mäkin sen yhteisen ajan tärkeyden tiedostan, yhteistä aikaa meillä on viikon jokaisena iltana, riippumatta siitä olenko ollut aikaisemmin päivällä töissä tai kalassa.
Olisikohan tuossa nyt käynyt niin, että sen anopin mielestä toimintasi on itsekästä ja, että hän on tälaisen ajatuksen vaimosi päähän istuttanut?
Monta kertaa on ihmiset minullekin ääneen ihmetellyt, kun annan mieheni mennä ja tulla miten tykkää. Osa on vihamielisiäkin mieheni vapauksia kohtaan, vaikka minulla ei hänen menojaan vastaan mitään ole. Nuoret äidit saattaa helposti ottaa vaikutteita tällaisiin asioihin ulkopuolelta!
[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 16:01"]
Siis en tosiaan ole viikonloppuja kokonaan pois, tämä oli toinen viikonloppu poissa olo koko vuonna. yleensä lähden aikaisin aamulla ja palaan ennen kello yhtä. käyn viikolla töissä ja olen aina lapsen kanssa töiden jälkeen koko päivän. Eli olen käytännössä kotona 6 päivää viikossa ja siitä yhdestä päivästäkin vähintään puolet lapsen hereillä olo ajasta
[/quote]
Minusta sinun pitäisi voida käydä kalassa ilman tuollaista syyllistämistä, jos kerran olet joka reissusta sopinut etukäteen vaimon kanssa ja annat hänelle vastaavasti omaa aikaa.
Mutta tulipa mieleen, että onko hän syystä tai toisesta kovin nyt epävarma itsestään, ja mustasukkainen? Jotenkin tuollainen kontrollointihalu täytyy selittää, ja tuli mieleen, että liittyykö elämäänne nyt jotain tuollaista lisärasitetta? Toimiiko seksi? Onko vaimon yleinen mielentila ok, vai onko kenties masennusoireita havaittavissa (vauvanne on niin pieni, että synnytysmasennuskin voi vaivata) - mietipä tätäkin.
Jos esim. vaimo on masentunut, hän äksyilee kaikesta, ei tunne iloa eikä ole energinen. Voi kokea äärimmäisen rasittaviksi kalareissusi sen takia - tai kadehtii, kun sinä iloisena painut perhostelemaan...
Ota asia nyt vakavasti esille vaimosi kanssa. Kysy, mikä on hänen mielestään sopiva oman ajan osuus kummallekin per viikko, ja laatikaa vaikkapa kirjallinen sopimus siitä YHDESSÄ. Kerro, että koet raskaaksi sen, että sinun odotetaan olevan koko ajan passissa kotona, tarvitset vähän omaa aikaa ja ymmärrät saman tarpeen myös hänellä.
[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 17:27"]
Olisikohan tuossa nyt käynyt niin, että sen anopin mielestä toimintasi on itsekästä ja, että hän on tälaisen ajatuksen vaimosi päähän istuttanut?
Monta kertaa on ihmiset minullekin ääneen ihmetellyt, kun annan mieheni mennä ja tulla miten tykkää. Osa on vihamielisiäkin mieheni vapauksia kohtaan, vaikka minulla ei hänen menojaan vastaan mitään ole. Nuoret äidit saattaa helposti ottaa vaikutteita tällaisiin asioihin ulkopuolelta!
[/quote] Tämä saattaa olla totta että anoppi on sen ajatuksen istuttanut. Hänen miehensä kun ei missään käy, on vaan kotona ja palvelee vaimoaan mukisematta ja tekee mitä hän vain pyytää tai käskee. Itse taas en tälläiseen alistu, joten olen töysi vastakohta vaimoni isästä..
[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 17:29"]
[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 16:01"]
Siis en tosiaan ole viikonloppuja kokonaan pois, tämä oli toinen viikonloppu poissa olo koko vuonna. yleensä lähden aikaisin aamulla ja palaan ennen kello yhtä. käyn viikolla töissä ja olen aina lapsen kanssa töiden jälkeen koko päivän. Eli olen käytännössä kotona 6 päivää viikossa ja siitä yhdestä päivästäkin vähintään puolet lapsen hereillä olo ajasta
[/quote]
Minusta sinun pitäisi voida käydä kalassa ilman tuollaista syyllistämistä, jos kerran olet joka reissusta sopinut etukäteen vaimon kanssa ja annat hänelle vastaavasti omaa aikaa.
Mutta tulipa mieleen, että onko hän syystä tai toisesta kovin nyt epävarma itsestään, ja mustasukkainen? Jotenkin tuollainen kontrollointihalu täytyy selittää, ja tuli mieleen, että liittyykö elämäänne nyt jotain tuollaista lisärasitetta? Toimiiko seksi? Onko vaimon yleinen mielentila ok, vai onko kenties masennusoireita havaittavissa (vauvanne on niin pieni, että synnytysmasennuskin voi vaivata) - mietipä tätäkin.
Jos esim. vaimo on masentunut, hän äksyilee kaikesta, ei tunne iloa eikä ole energinen. Voi kokea äärimmäisen rasittaviksi kalareissusi sen takia - tai kadehtii, kun sinä iloisena painut perhostelemaan...
Ota asia nyt vakavasti esille vaimosi kanssa. Kysy, mikä on hänen mielestään sopiva oman ajan osuus kummallekin per viikko, ja laatikaa vaikkapa kirjallinen sopimus siitä YHDESSÄ. Kerro, että koet raskaaksi sen, että sinun odotetaan olevan koko ajan passissa kotona, tarvitset vähän omaa aikaa ja ymmärrät saman tarpeen myös hänellä.
[/quote]
epävarma hän ainakin on ja seksi on tosissaan tyssännyt kun seinään lapsen syntymän myötä. Hänellä on suurinpiirtein yhtä paljon vapaa-aikaa kuin minullakin Ja on aina päässyt lähtemään kun on halunnut, ero vaan on siinä että minä en valita hänen menoistaan enkä syyllistä.
[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 17:36"]
[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 17:27"]
[/quote] Tämä saattaa olla totta että anoppi on sen ajatuksen istuttanut. Hänen miehensä kun ei missään käy, on vaan kotona ja palvelee vaimoaan mukisematta ja tekee mitä hän vain pyytää tai käskee. Itse taas en tälläiseen alistu, joten olen töysi vastakohta vaimoni isästä..
[/quote]
Luultavasti siis syynä on anoppi, sekä vaimon kotona saatu parisuhdemalli. Yritä jutella sen vaimosi kanssa vielä.
Ja ihan oikeasti suosittelen niiden kirjallisten sopimuksien tekemistä!
Sen lapsen kanssa kotona olon ymmärtää vasta kun sitä tosiaan tekee päivästä toiseen kun toinen käy töissä. On rankkaa olla kaksin lapsen kanssa kotona, eikä töissä kun sosiaalinen elämä on sillon niin ankeeta. Ymmärrän kyllä hyvin vaimoasi, toki kyllä tietysti ois hienoa että pääsisit kalastamaan, mutta meilläkin oikeestaan mies käy vaan kerran kuussa omissa touhuissaan. Mies on tosin myöntänytkin, että töissä olokin on hänelle sitä omaa aikaa, jota sit taas mä harvemmin saan kun oon päivät lasten kanssa.
Hirveen vaikee selittää tätä asiaa, mutta toden näkösesti vaimos näkee lapsettoman ajan omana aikana, koska sitä itse menis mielellään töihinkin kun sekin tuntuu jo vapaalta lastenhoidon rinnalla.. Sen rinnalla sitten taas ajatus siitä, että otat viellä sen perhokalastusajankin itsellesi voi tuntua pahalta.
Uskoisin, että kun lapsenne on vanhempi asiat muuttuu =) Parivuotiaan kanssa on jo ihan erilaista.
[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 16:36"]
Sehän se tässä mieltä latistaa kun mielestäni olen enemmän mukana lapsen elämässä kun ehkä moni muu mies. En ravaa baareissa, ystäviä näen silloin tällöin mutta en heidänkään kanssa joka ilta notku. Olen mikana muskareissa ja uinneissa, hoidan aamu toimet iltavuoro viikoilla että vaimo saa nukuttua ja ainut paikka missä pääsen lataamaan akkuja on koskella perhovapa kädessä ja siitäkin nousee sota. lapsi herää 7-8 aikaan aamulla ka olen kotona ennen yhtä, mielestäni en käytä liikaa aikaa omien akkujen lataamiseeni.
[/quote]
OK, tässä tapauksessa ei ole kohtuuton harrastuksen määrä. Puhu vaimollesi ja yritä selvittää miksi hän kokee sen kohtuuttomana. Ja selitä, että se on sinulle tärkeää ja koet olevasi paljon kotona. Kysy, millaisen tilanteen vaimosi oikein haluaisi.