sote-alalla olevat (asiakkaat ruokakaupassa tms.)
Moikkailetteko vai ette/moikkaako asiaakkaat? Lähinnä sellaisia, jotka eivät käy luonanne usein (terapiasuhteessa varmaan normaalia moikkailla), mutta sen verran usein että tunnistaa/muistaa/on ns.tuttu.
Kommentit (13)
Oma-aloitteisesti ei voi tervehtiä, siihen voi vastata jos asiakas tervehtii. On kuitenkin syytä vetää rajat siihen, ettei ala työnsä ulkopuolella hoitaa asiakkaiden asioita esim. ruokakaupassa, vaikka asiakas niin haluaisi. Ja tuossa tervehtimis asiassakin pääsee vielä helpommalla, jos välttää katsomasta ketään esim. silmiin kun on vapaalla, ruokakaupassa tms.
No mä kyllä moikkaan jos mulle moikataan. En oikeasti muista ketään ulkonäöltä, koska mulla käy n. 10 asiakasta päivässä. Ja jos joku haluaa apua ongelmiinsa, en ole niin turhan tarkka, että voin kyllä kaupassakin hiukkasen opastaa tai käskeä varaamaan aikaa vastaanotoltani =)
Eikä muuten tulis mieleenkään välttää mitään katsekontakteja ammattini takia, ihan hassua!! Jokainen me tarvitaan sotepalveluja...
Juuri näin!
[quote author="Vierailija" time="13.09.2013 klo 13:42"]
Ei koskaan oma-aloitteisesti. Asiakas voi moikata ja sitten siihen voi vastata, mutta oma-aloitteisesti ammattilainen ei tervehdi, koska asiakas saa päättää, haluaako hän tervehtimistä julkisesti vai ei.
[/quote]
Ei koskaan oma-aloitteisesti. Asiakas voi moikata ja sitten siihen voi vastata, mutta oma-aloitteisesti ammattilainen ei tervehdi, koska asiakas saa päättää, haluaako hän tervehtimistä julkisesti vai ei.
[/quote]
Näin juuri. Asiakas saattaa olla esimerkiksi ystäviensä tai sukulaisten seurassa ja silloin asiakas voi joutua kiusalliseen tilanteeseen, jos hänestä tuntuu, että pitäisi jotenkin selitellä mistä tuntee tervehtijän. Jos hän siis ei halua, että mahdollinen muu seurue tietää koko sote-asiakkuudesta mitään.
Moikkaan, olen lastenneuvolan terveydenhoitaja. Ei ole kenellekään salaisuus, että pienten lasten kanssa käydään neuvolassa, joten se ei "paljasta" asiakkaasta mitään jos hän tuntee minut. Päinvastoin, olisi hassua olla kaupassa kuin ei tuntisi, kun neuvolakäynneillä kuitenkin yritetään luoda luottamuksellinen ja läheinen suhde.
[/quote]
Näin juuri. Enkä ala juttelemaan asiakkaiden kanssa ruokakaupassa vaikka asiakas sitä haluaisikin.
T: perheneuvolatyöntekijä
Oma terapeuttini sanoi, ettei hän tervehdi asiakkaitaaan, jos kaupungilla nähdään. Minulle tämä sopii oikein hyvin, minkä sanoin hänelle. Vastaan hänen puolestaan, sillä hän tuskin lukee AV:ta.
Moikkaan tietysti. Tuskin siellä kaupassa kukaan tajuu et tossahan on toi hoitsu, et onks toi toinen joku sen asiakas? Et miksköhän se on joutunut asiakkaaksi?
Kyllä ihmisellä on oikeus kokea olevansa arvostettu, näkyvä, yhteisön jäsen vaikka olisikin asiakkaana jossain soten piirissä- eikös ammattilainen juuri siihen pyrikin, että asiakas palaisi tavallisen yhteiskunnan jäseneksi. Ei mun mielestä ole mikään juttu tai nolo asia jos saa apua jostain instanssista.
[quote author="Vierailija" time="13.09.2013 klo 21:41"]
Moikkaan tietysti. Tuskin siellä kaupassa kukaan tajuu et tossahan on toi hoitsu, et onks toi toinen joku sen asiakas? Et miksköhän se on joutunut asiakkaaksi?
Kyllä ihmisellä on oikeus kokea olevansa arvostettu, näkyvä, yhteisön jäsen vaikka olisikin asiakkaana jossain soten piirissä- eikös ammattilainen juuri siihen pyrikin, että asiakas palaisi tavallisen yhteiskunnan jäseneksi. Ei mun mielestä ole mikään juttu tai nolo asia jos saa apua jostain instanssista.
[/quote]
Oletko nukkunut opintojen aikana silloin kun on kerrottu että työntekijä ei IKINÄ tervehdi jos asiakas ei tee aloitetta? Ei ole työntekijän tehtävä miettiä mitä asiakkuuksia asiakas/potilas haluaa pitää salassa. Joku nolostelee sossussa käymistä, toinen ei. Joku ei halua muiden kuulevan äitiysneuvolakäynnistä. Jollekulle hammaslääkärissäkin käyminen on yksityisasia.
Jatkokysymys, tervehtivätkö asiakkaat usein?
ap
Myös minä vastaan jos asiakas tervehti ensin. Ja lähes kaikki asiakkat tervehtivät.