Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

HSL Ehdottaa: Ilmaiset matkat pois lastenvaunujen kanssa kulkevilta, JÄRJETÖNTÄ!

Vierailija
31.08.2020 |

Aivan käsittämätöntä?! Miten pienellä äitiyspäivä rahalla maksaa kertaloppuja useaan otteseen ensinnäkin.. jäisi matkat tekemättä ja äiti lapsen kanssa epäsosiaalistuun sitten mielummin kotiin..jos ei vaikka autoakaan omista. Joten huonoksi vauvojen kehittymiselle jos ei pääse enää rahallisista syuistä minnekkään.. tämän takia... JA miten myös käytönnössä onnistuu leimaaminen vaunujen kanssa... esim bussissa kun pientä vauvaa ei voi jättää yksin keskiosaan vaunujen kanssa?! JÄRJETÖNTÄ.

Kommentit (722)

Vierailija
661/722 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ilmaismatkat ja kaikki alennukset pois vaan...Onko sitten kaikki hyvin?Eikö ennemmin kannattaisi kitkeä ne pummit?Portit metroon / Junaan ja ettei ilman lippua sinne vaan pääse...Sinne ne mammatkin voi ostaa sen lipun turvallisesti kun oikeasti se ostettaisiin ennen sinne nousua ..Minusta kuulostaisi reilullmata. Bussien ilmaismatkat voisi säilyäkin...

Miksi ihmeessä sellaiset alennukset pitäisi poistaa, joille on oikeasti perusteita?

Niissä ilmaismatkoissa ei ole ollut mitään muuta perustetta kuin se, että lippua ei ole voinut maksaa muuten kuin jättämällä vaunut valvomatta eikä tuota perustetta enää ole.

Vierailija
662/722 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos yhteiskunnan tehtävä on maksaa kaikki lapsista aiheutuvat kustannukset, niin silloin on kyllä jossain jotain vikaa. Kyllä se valitattavasti on niin, että ne matkalippurahat on lapsiperheissäkin tienattava tavalla tai toisella. Tai sitten on parempi muuttaa sellaiseen paikkaan, missä elinkustannukset ovat alhaisemmat kuin pääkaupunkiseudulla. Jos haluaa rahallista hyötyä lapsistaan, niin monet pienet maalaiskunnat maksavat ihan merkittäviä palkkioita lapsiperheille pitääkseen kunnan elinvoimaisena. 

Mitkä kaikki kulut yhteiskunta lapsiperheille maksaa?

Eikö lapsista tule joskus aikuisia myös? Eikö eläkettä ole kiva saada?

Näin 80-luvulla syntyneenä en kyllä oikein uskalla paljon eläkkeen varaan mitään laskea.... Eläkeikäkin nousee jatkuvasti niin nopeasti, etten usko kovinkaan montaa vuotta eläkettä saavani. 

Jep, taitaa käydä niin että meikäläiset tekevät töitä hamaan loppuun saakka.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
663/722 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikein hyvä että syntyvyys laskee. Sittenpähän pääsette unelmayhteiskuntaanne - ”minä-minä-minun-veromarkat-minulle” -kajakit.

Eipä noin itsekkäällä asenteella kukaan huoli, ei idä siemen.

Vierailija
664/722 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos yhteiskunnan tehtävä on maksaa kaikki lapsista aiheutuvat kustannukset, niin silloin on kyllä jossain jotain vikaa. Kyllä se valitattavasti on niin, että ne matkalippurahat on lapsiperheissäkin tienattava tavalla tai toisella. Tai sitten on parempi muuttaa sellaiseen paikkaan, missä elinkustannukset ovat alhaisemmat kuin pääkaupunkiseudulla. Jos haluaa rahallista hyötyä lapsistaan, niin monet pienet maalaiskunnat maksavat ihan merkittäviä palkkioita lapsiperheille pitääkseen kunnan elinvoimaisena. 

Mitkä kaikki kulut yhteiskunta lapsiperheille maksaa?

Eikö lapsista tule joskus aikuisia myös? Eikö eläkettä ole kiva saada?

Neuvolat, synnytys, päivähoito, koulutus ymv. ovat käytännössä yhteiskunnan maksamia, vaikka niistäkin monesta jokin korvaus peritään, lisäksi lapsilisät, äitiyspäivärahat jne.

Mitkä kaikki kulut yhteiskunnan vielä pitäisi lapsiperheille maksaa?

Ehkäpä ilmaiset lentoliput kun monet lapsiperheet hyödyntää yhteiset vanhempainvapaat viettämällä ne ulkomailla? Onhan lentäminenkin joukkoliikennettä.

Kyllä minä ainakin keski-ikäisenä, akateemisena henkilönä olen ehtinyt työtä tehdä toistakymmentä vuotta ja maksanut veroja, samoin aviopuolisoni.

Miksi sinun maksamasi verot ovat merkittävämpiä kuin meidän?

Missä niin on väitetty?

Mitä?

Vierailija
665/722 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ilmaismatkat ja kaikki alennukset pois vaan...Onko sitten kaikki hyvin?Eikö ennemmin kannattaisi kitkeä ne pummit?Portit metroon / Junaan ja ettei ilman lippua sinne vaan pääse...Sinne ne mammatkin voi ostaa sen lipun turvallisesti kun oikeasti se ostettaisiin ennen sinne nousua ..Minusta kuulostaisi reilullmata. Bussien ilmaismatkat voisi säilyäkin...

Miksi ihmeessä sellaiset alennukset pitäisi poistaa, joille on oikeasti perusteita?

Niissä ilmaismatkoissa ei ole ollut mitään muuta perustetta kuin se, että lippua ei ole voinut maksaa muuten kuin jättämällä vaunut valvomatta eikä tuota perustetta enää ole.

Mikä alennus on oikeasti perusteltu? 

Vierailija
666/722 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

syrjintää kirjoitti:

miksi meillä kuhmossa ei ole tuonlaisia etuja kuitenkin hsl on valtion tukema yritys? teillähän on myös valtion tukemat pyörä ja jalka käytävät

HSL on kuntayhtymien tukema yritys. Ei valtion.

Vierailija
667/722 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Surkea ehdotus!

Esikoisen kohdalla ei bussimatka vielä ollut ilmainen, eikä mobiililippuja ollut. Ensiksi vaunut sisään, sitten jos vauva nukkui niin kantokoppa kainaloon ja lippua maksamaan. Sama etu on myös rollaattorin kanssa kulkeville. Otetaanko sekin pois? Kuka kannattaa? ”Eiku hei, niiltäkin tuplamaksu kun vie tilaa”

Mitä sitten jos joku satunnainen käyttää väärin..

lapsiperheet täällä kuitenkin kaiken maksaa. Lapsien etuja kiristetään koko ajan.

Lapsilta, , jotka on tän maan tulevaisuus.

Älkää nyt enää jauhako tuota ilmaista rollaattorimatkustamista, kun se on tässäkin ketjussa jo moneen kertaan selitetty: rollaattorin kanssa ei matkusteta ilmaiseksi, pyörätuolin kanssa kyllä.

Vierailija
668/722 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikein hyvä että syntyvyys laskee. Sittenpähän pääsette unelmayhteiskuntaanne - ”minä-minä-minun-veromarkat-minulle” -kajakit.

Mikäli jonkun peruste synnyttää lapsia on tosiaan pelkät ilmaismatkat vaunujen kanssa, on vain hyvä ettei sellainen henkilö enää jatkossa tule niitä lapsia hankkimaan.

Vierailija
669/722 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai kukaan ole niitä etuja ehdoin tahdoin kitkemässä pois. Lähinnä kyse on siitä, että HSL on suossa ja raha on otettava jostain. Hesarin artikkelissa jo luki, että lippujen hintoja ollaan nostamassa ja opiskelijoiden ja eläkeläisten alennuksia leikkaamassa. Artikkelin perusteella siis melkein kaikki osallistuvat näihin talkoisiin, joten tietysti ihmetyttää miksi yksi porukka saisi armon.  Etenkin kun kyse on tosiaan alueellisesta edusta, eli muilla paikkakunnilla lapsiperheet maksavat matkustamisestaan ja HSL:kin taitaa olla valtiorahoitteinen yritys.

Vierailija
670/722 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä alennus on oikeasti perusteltu? 

Kysyt noin, mutta puolustat ilmaismatkoja, joissa ei siis ole edes kyse alennuksesta, vaan täydestä maksuttomuudesta?

Vierailija
671/722 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

muuttakaa pois tuosta lapsikielteiseltä seudulta et ole normaali jos yli 1..2 lasta.

Vierailija
672/722 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jo vaihtanut julkisen yksityisautoiluun etujen huononemisen vuoksi. Helsingin keskustaankin pääsee autolla ilmaispaikalle kun tietää ne muutamat ja jopa 4h asiointiaikaa. En enää ihmisten pärskimisen kohteeksti julkisiin hyppää

Vierailija
673/722 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai kukaan ole niitä etuja ehdoin tahdoin kitkemässä pois. Lähinnä kyse on siitä, että HSL on suossa ja raha on otettava jostain. Hesarin artikkelissa jo luki, että lippujen hintoja ollaan nostamassa ja opiskelijoiden ja eläkeläisten alennuksia leikkaamassa. Artikkelin perusteella siis melkein kaikki osallistuvat näihin talkoisiin, joten tietysti ihmetyttää miksi yksi porukka saisi armon.  Etenkin kun kyse on tosiaan alueellisesta edusta, eli muilla paikkakunnilla lapsiperheet maksavat matkustamisestaan ja HSL:kin taitaa olla valtiorahoitteinen yritys.

Eihän tuo etu edes ole mitenkään suoranaisesti kaikkiin lapsiperheisiin kohdistettu, ainoastaan vaunujen kanssa liikkuviin. Lapsen kanssa ilman vaunuja matkustettaessa se lippu tulee maksaa normaalisti.

Ilmaismatka, jolle ei enää ole perustetta. Säännön muutos karsisi pois myös sen, että niitä vaunuja ja rattaita jopa tarpeettomasti kuljetetaan joukkovälineissä vaikka lapsi ei enää niitä tarvitse tai esim. kantoliinaa olisi näppärämpi käyttää. Saati että vaunuja käytetään pelkkien ostoskassien kuljetukseen jopa ilman lasta kuten myös on nähty.

Vierailija
674/722 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

HSL:n mukaan aukko budjetissa voi olla 120 miljoonaa euroa, joten onhan tuossa paikattavaa, vaunu-kansan maksuttomuuden poistaminen on pelkkä pisara meressä. Osa tästä säästötarpeesta johtuu myös Espoossa etenevän metron tuomista menoista, Espoo myös haluaa laajentaa B-vyöhykkeen Matinkylästä koko Kehä III:n sisäpuoliselle alueelle, mikä lisää kuluja. Eli tässä nyt maksellaan kyllä monenlaisia asioita.

Vierailija
676/722 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan mielelläni maksan kyllä veroni, joista kustannetaan yhteiskunnalle välttämättömät palvelut kaikille tasapuolisesti riippumatta siitä, paljonko niille omassa taloudessani on tarvetta. Lapsilisät, vanhempainrahat, neuvolat, päivähoito, koulutus, koulukyydit pitemmillä koulumatkoilla jne. ovat tasa-arvoa edistäviä etuuksia ja ne ovat saatavilla kaikille Suomessa asuville asuinpaikasta riippumatta. 

Sen sijaan en halua olla maksamassa bussilippuja pienten lasten vanhemmille, joilla on ihan hyvin varaa maksaa liikkumisestaan itsekin. Jos ei ole, voi käydä sosiaalitoimistossa keskustelemassa. Kaikki pienten lasten äidit eivät pääkaupunkiseudullakaan välttämättä juurikaan käytä julkista liikennettä. Miksi osalle pitäisi kustantaa tällaisia palveluja, jonka kustannukset maksatetaan myös mm. opiskelijoilla ja eläkeläisillä. Kyllä ne teidän nyt pienet lapsetkin ovat joskus opiskelijoita, mutta toivottavasti eivät muutenkin tiukasta taloudestaan joudu tinkimään maksaakseen pikkulapsen kanssa kulkevan maksukykyisen aikuisen matkoja. 

Vierailija
677/722 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten sitä on varaa köyhillä eläkeläisillä ja opiskelijoilla? Jos on noin tiukassa rahat, niin vähän huolettaa kyllä toi sun lapsen hoitokin... Mitenkähän lie onnistuu, jos ei kerta oo varaa?

Onhan siellä monissa busseissa ja ratikoissa jo keskiosassakin leimauslaitteita. Ja metroasemalla ne on jo ennen laitureita.

Mut mä kyllä kannattaisin itse vuorovälien harventamista. Ei ne täällä muuallakaan Suomessa yhtä soittoa kulje. Siellä on vaan totuttu liian hyvään palveluun. Ois aika saada vähän realismia sinnekin, että miten sitä nykypäivänä Suomessa eletään ja kuljetaan, vai kuljetaanko ollenkaan.

Ei ne vuorovälit täällä ole lyhyet siksi että ei tarvitsisi odotella toista vuoroa, vaan siksi että kaikki mahtuisivat kyytiin. Jos omaa työmatkabussiani harvennettaisi niin ei kyllä olisi mahdollisuuksia kello 16 ruuhkassa päästä kotiin kun ihmisiä on jo nykyisellä 10 minuutin vuorovälillä niin ettei kyytiin pääse. Matkustajavolyymit ovat täällä vähän isompia kuin siellä maaseudun taajamassa jossa yksi bussinrotisko köröttelee kerran kahteen päivään.

Vierailija
678/722 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kannata joukkoliikenteen maksullisuutta rattailta sen takia, sillä vaunuilla matkustaessa kyytiin ei aina pääse.

Mä en ole koskaan jäänyt bussin kyydistä sen vuoksi, että se olisi täynnä. Muutaman kerran matkustaessani bussi on tullut niin täyteen, ettei se ota enää uusia matkustajia. Näin on käynyt ehkä muutamaan otteeseen koko elämäni aikana. Kyseessä suosittuja reittejä, esim Töölöstä Kamppiin busseilla 14/18/39. Ruuhka-aikaan tällä reittivälillä menee dösiä kuitenkin viiden minuutin välein, isosta odotusajasta ei ole kyse.

Bussissa ei tarvitse olla kuin kahdet vaunut, niin enempää ei oteta. Bussissa voi olla puolityhjää, mutta koska vaunupaikat ovat täynnä, ei vaunulliset pääse kyytiin. Olen todistanut useamman kerran tällaisia tilanteita, vaikka en liiemmin kiinnitä asiaan edes huomiota. Todellisuudessa ongelma lienee siis vielä suurempi. Joissain uusissa busseissa mahtuu jo kolmet rattaat kyytiin, se alkaa olla jo ihan hyvä lukumäärä.

Vierailija
679/722 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kannata joukkoliikenteen maksullisuutta rattailta sen takia, sillä vaunuilla matkustaessa kyytiin ei aina pääse.

Mä en ole koskaan jäänyt bussin kyydistä sen vuoksi, että se olisi täynnä. Muutaman kerran matkustaessani bussi on tullut niin täyteen, ettei se ota enää uusia matkustajia. Näin on käynyt ehkä muutamaan otteeseen koko elämäni aikana. Kyseessä suosittuja reittejä, esim Töölöstä Kamppiin busseilla 14/18/39. Ruuhka-aikaan tällä reittivälillä menee dösiä kuitenkin viiden minuutin välein, isosta odotusajasta ei ole kyse.

Bussissa ei tarvitse olla kuin kahdet vaunut, niin enempää ei oteta. Bussissa voi olla puolityhjää, mutta koska vaunupaikat ovat täynnä, ei vaunulliset pääse kyytiin. Olen todistanut useamman kerran tällaisia tilanteita, vaikka en liiemmin kiinnitä asiaan edes huomiota. Todellisuudessa ongelma lienee siis vielä suurempi. Joissain uusissa busseissa mahtuu jo kolmet rattaat kyytiin, se alkaa olla jo ihan hyvä lukumäärä.

Riippuu varmaan linjasta, mun käyttämillä poikittaislinjoilla ruuhka-aikaan tätä sattuu kyllä ihan useasti. Varsinkin jos on huono keli.

Vierailija
680/722 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta "köyhä eläkeläinen" -jankutuksesta tuli mieleen:

Äitini jäi 5 vuotta sitten eläkkeelle matalapalkka-alalta. En tiedä, paljonko hänen eläkkeensä on, luultavasti hyvin vähän. Silti hän lahjoittaa lapselleni sen noin 7000 euroa vuodessa minkä voi antaa ilman lahjaveroa. Meitä aluksi kauhistutti lapsen tilin karttuminen, kun ajateltiin, että äiti on tällainen "köyhä eläkeläinen". Äiti itse nauroi hirveästi tällaisille luuloille. Hän on seitsemänkymppinen velaton nainen, ei dokaa, sellainen suomalainen perusmummo joka lenkkeilee ja säilöö, käy työväenopistossa. Hän itse näkee asian niin, että nyt kun on eläkkeellä, rahaa ei mene työmatkoihin eikä ruokiin niin paljon. Raskaiden fyysisten töiden loputtua terveyskin on vain kohentunut. Siitä oletettavasti pienestä eläkkeestä elää ihan hyvin.

Äitini suhde eläkerahaan ja lapsenlapseensa on opettanut minulle tämän uuden näkökulman, että ei me täällä Suomessa voida aina kaikkeen huutaa "entä eläkeläiset! entä vanhukset!". Sitä 1900-luvun alun vaivaistalon mummoa ei Suomessa enää näe. Emme voi enää tehdä yleistystä, että eläkeläiset kärsivät. Mitä joukkoliikenteeseen tulee, ei me voida pikkulasten maksutonta matkaa haukkuessamme käyttää perusteluna että "entäs eläkeläiset, eikö eläkeläisille kuuluisi tämäkin etu!". Vanhus ei voi koskaan olla lasta tärkeämpi yhteiskunnan talouden kannalta, päinvastoin.

Muistakaa myös, että sillä samalla eläkeläislipulla matkustavat myös ne kovilta palkoilta eläkkeelle jääneet eläkeläiset, joiden eläke on 4000 euroa. Katsokaa, millaista väkeä jää ratikasta oopperan pysäkillä...