Miksi jotkut eivät hoida hampaitaan
Vähällä vaivalla siitä selviää. Itse pesen kerran päivässä kunnolla ja ikinä ei reikiä ole. Parin vuoden välein käyn tarkastuksessa ja eipä sen tarkastuksen jälkeen uutta aikaa tarvitse koskaan varata, kun purukalusto on kunnossa. Niin pieni vaiva, mutta moni ei selvätikään viitsi päivittäin pestä ja sitten ramppaavat joka vuosi hampaitaan paikkauttamassa.
Kommentit (43)
Mulla ei reikiä tule helposti, pesen hampaita kahdesti päivässä mutta narskutan niin kovasti öisin että alaposkihampaat on jouduttu poistamaan kun ovat haljenneet.
Siis ei kai ihmiset pese hampaitaan vain kerran päivässä?? Luulin, että kaikki normaalit pesee sen 2 kertaa. Kumman jätät välistä? Aamu- vai iltapesun? Ja miski? Yäääkk...
Kuule ihan narskuttelun vuoksi hajoaa hammas toisensa perään ja/tai tulehtuu juurista, ei sillä ole mitään tekemistä pesemisen kanssa.
Hammaslääkärini mukaan hoidan hampaitani erinomaisesti: Pesu aamuin ja illoin munakellon kanssa, hammaslanka, suuvesi. Silti joka käynnillä minulta löytyy jopa kaksi uutta reikää ja kun aikoja kunnalliselle puolelle on niukasti, ehtivät nuo reiät kasvaa. Minulta myös lohkesi yksi hammas juurta myöten syödessäni eikä kunnallisella puolella saa implantteja, olen miettinyt hammassiltaa mutta siinä tuhotaan viereiset hampaat.
Vierailija kirjoitti:
Kuule ihan narskuttelun vuoksi hajoaa hammas toisensa perään ja/tai tulehtuu juurista, ei sillä ole mitään tekemistä pesemisen kanssa.
Öö, mikset hanki hammaskiskoa? Siis ihan hammaslääkärissä kannattaa sellainen teettää, otetaan valumalli omien hampaiden mukaan, ei siis mitään sellaista netistä ostettua...
Vierailija kirjoitti:
Hammaslääkärini mukaan hoidan hampaitani erinomaisesti: Pesu aamuin ja illoin munakellon kanssa, hammaslanka, suuvesi. Silti joka käynnillä minulta löytyy jopa kaksi uutta reikää ja kun aikoja kunnalliselle puolelle on niukasti, ehtivät nuo reiät kasvaa. Minulta myös lohkesi yksi hammas juurta myöten syödessäni eikä kunnallisella puolella saa implantteja, olen miettinyt hammassiltaa mutta siinä tuhotaan viereiset hampaat.
No mikset mene yksityiselle? Ja turha nillittää jostain rahasta, sulla on kuitenkin rahaa kaikkeen turhaan...
Hoidin hampaitani, mutta edes hammaslääkäri ei uskonut, että hoidan. Plakkia kertyi ja reikiä tuli yhtä nopeasti kuin sieniä sateella. Suu haisi ja ikenet olivat tulehtuneet. Häpesin. Pesin silti hampaani aamuin illoin ja yritin parantaa hampaiden puhdistusta jokaisen hammaslääkäriltä saamani palautteen jälkeen. Varasin heti ajan, kun huomasin hammaspaikassa lohkeaman. Sanoin uudestaan ja uudestaan, että en pysty saamaan ientulehdusta pois, kun plakki tarttuu hampaisiini niin vauhdilla. Edes ylimääräinen pesu päivällä ei parantanut tilannetta. Ja viimein hammaslääkäri alkoi ihmetellä hampaiden poikkeavaa ulkonäköä ja karheutta.
Sain lähetteen jatkotutkimuksiin erikoishammashoitoon. Siellä sain diagnoosin. Minulle määrättiin lääkinnällinen kuntoutus. Diagnoosin jälkeen kunta säästi rahojaan. Sillä ei ollut varaa antaa minulle tarpeellista määrää hoitoa. Jokaisesta hoidosta päätti johtava hammaslääkäri. Sain vähän, mutta en tarpeeksi. Olin hoitomyönteinen. Otin kaiken hoidon minkä sain vastaan, vaikka hammaslääkärit purkivat turhautumistaan minuun ja sain kuulla aina uudestaan haukut, että miten minun olisi itse yritettävä enemmän.
Paikkaus ja ientulehduskierre jatkuivat. Paikat suurenivat ja hampaat murenivat ja kuluivat. 20 v jälkeen tuli vastaan seuraava hammaslääkäri, joka laittoi lähetteen erikoishammashoitoon. Uusi asuinkunta, enemmän varoja! Nyt olikin liian kallista vain paikata ja paikata. Todettiin, että oli jo viimeinen hetki pelastaa hampaani, jotta en joutuisi siirtymään tekohampaisiin. Olin saanut säästettyä hampaideni juuret riittävän vahvoina hakeutumalla tiheästi paikattavaksi. Seuraavat vuodet olivat täynnä oikomista ja hampaiden kruunutusta ja ienten uudellen muotoilua, jotta ientulehduksissa irtautuneet ikenet saatiin tiiviisti kruunujen ympärille.
Pesen hampaat aamuin illoin ja aina tulee kehuja kuinka hyvin olen pitänyt ne puhtaina. Sanon, että puhtaana pito on helppoa, kun edellisten hampaiden kanssa se oli ollut mahdotonta!
Nyt on hampaat, omilla juurilla kiinni olevat, mutta näkyviltä osin posliinia. Välivaiheessa oli näkyviltä osin muoviset hampaat, mutta nämä posliiniset ovat kuin uusi elämä. Olisin ehkä jo kuollut tulehduksiin, jos en olisi saanut näitä!
Tsemppiä, selvittäkää tilanteenne perin juuriin.
Olen aina hoitanut hampaani hyvin mutta sain ilmeisesti eräältä mieheltä parisuhteen aikana hänen bakteerinsa ja nyt yritän pitää aisoissa parodontiittia. Katsokaa ketä suutelette siis. Minua on enää turha lähestyä huulet törröllään pusua odottaen jos huomaa ettei henkilö ole hoitanut hammaskalustoaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mikset mene yksityiselle? Ja turha nillittää jostain rahasta, sulla on kuitenkin rahaa kaikkeen turhaan...
Kuen mihin? Sosiaalitoimi maksoi silmälasini ja sieltä autetaan myös lääkelaskujeni kanssa, en todellakaan kieri rahassa! Jos tupakointiin viittaat niin valitan, en polta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Öö, mikset hanki hammaskiskoa? Siis ihan hammaslääkärissä kannattaa sellainen teettää, otetaan valumalli omien hampaiden mukaan, ei siis mitään sellaista netistä ostettua...
En ole tuo jolle vastasit mutta ei siitä ole hyötuä jos löytyy jostain tyynyn alta ym! Miehellä nimittäin on. Kallis ja hyödytön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole tuo jolle vastasit mutta ei siitä ole hyötuä jos löytyy jostain tyynyn alta ym! Miehellä nimittäin on. Kallis ja hyödytön.
Häh? Joo, kyllähän ne suuhun pitää yöksi laittaa, ei tyynyn alle. Maksaa noin 250 euroa julkisella.
Vierailija kirjoitti:
Olen aina hoitanut hampaani hyvin mutta sain ilmeisesti eräältä mieheltä parisuhteen aikana hänen bakteerinsa ja nyt yritän pitää aisoissa parodontiittia. Katsokaa ketä suutelette siis. Minua on enää turha lähestyä huulet törröllään pusua odottaen jos huomaa ettei henkilö ole hoitanut hammaskalustoaan.
Ei tulehdus etene parodontiitiksi, jos hoidat hampaitasi etkä esim. tupakoi.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vinkistä, en kyllä muutenkaan suutelisi ketään epähygieenistä haisuhenkeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Häh? Joo, kyllähän ne suuhun pitää yöksi laittaa, ei tyynyn alle. Maksaa noin 250 euroa julkisella.
Mies laittaa sen illalla suuhun, aamulla on tyynyn alla tai lattialla. Ymmärretty?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tulehdus etene parodontiitiksi, jos hoidat hampaitasi etkä esim. tupakoi.
Tilanteeni on hyvä mutta papereiden mukaan sen hoidosta on kyse. En ole koskaan tupakoinut mutta joskus ollut lääkitystä joka on kuivattanut suuta.
Hammaslääkärillä käyminenkin on hampaiden hoitamista.
Keskiverto hampaat ja kroppa kirjoitti:
Kumma, että esim lihominen on oma syy, eikä siinä tunnu olevn yksilöllisiä eroja. Kun taas hampaista puhutaan, niin niissä sitten tuntuukin olevan huomattavasti niitä yksilöllisiä eroja.
Kenenkään "luonnollinen paino" ei vaan ole 35 kiloa sen normaalipainon ylärajan yläpuolella. Ja terveellisen painoindeksin välikin on noin 20 kiloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska ei ole varaa. Kuntani ei kustanna niitä edes toimeentulotukea saavalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vinkistä, en kyllä muutenkaan suutelisi ketään epähygieenistä haisuhenkeä.
Ei aina haise, en olisi huomannut mutta mies sanoi jonkin ajan kuluttua että hänen hampaansa mätänee eikä uskalla koskaan käydä hammaslääkärissä. Nyt ekojen treffien aikana selvitetään jo nämä asiat.
Siis mikset ole 10 vuodessa vielä laitattanut itsellesi uutta hammasta (implanttia)???