Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Joillakin nuorilla vähän hukassa mitä tarkoittaa työpaikka

Vierailija
30.09.2013 |

Meillä on tosi kiva hyvin työnsä hoitava tyttö lapsemme henkilökohtaisena avustajana. Rassaa vaan se, että on vain ilmoitusluontoinen asia, että hän ei nyt pääsekään ens viikonloppuna tai että koulussa alkaa 7vk työharjoittelu ja hän menee toiselle paikkakunnalle.

Meillä on sovittu työajat 1 tietty arki-ilta (mun harrastus) ja la tai su, sovitaan erikseen.

Edelliselle avustajalle annoin potkut, kun viikonloput ei meinanneet enää lainkaan sopia. Harmittaa todella, ei mitään sitoutumista.

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
30.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2013 klo 19:13"]

Joku sivutyö saattaa olla vain 1h/viikko, esim. jonkin jumppatunnin tai kerhon vetäminen. Minusta sitoutuminen ei ole työtunneista kiinni, tehtävä ne on jos on luvannut!

[/quote]

Eipä tuo näytä olevan ainakaan salilla mikään ongelma vaihtaa ohjaajaa, jos joku peruu tai sairastuu. Noita vaihtoja on vähän väliä. Iso osa vetäjistä on opiskelijoita, jotka eivät tiedä vielä syksyllä kuin seuraavan jakson lukujärjestyksen ja salillakin se ymmärretään, että jos tässä jaksossa voikin vetää aamutunnit, ensi jaksossa ei ehkä voi. 

Vierailija
22/48 |
30.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2013 klo 19:05"]

[quote author="Vierailija" time="30.09.2013 klo 18:59"]

no kerro ihmeessä mitä sen tytön pitäisi tehdä harjoittelunsa suhteen? Perua se, ja samalla riskeerata valmistuminen?

[/quote]

Hänen olisi pitänyt työpaikkaa hakiessaan kertoa, että hänen opiskeluunsa sisältyy pitkiä työharjoittelujaksoja ja jotka eivät ole samalla paikkakunnallla.

Vaihtoehtoisesti ilmoittaa, että joutuu jättämämään tämän työn, koska ei enää pysty tekemään luvattuja tunteja.

ap.

[/quote]

Hyvä tietysti olisi, jos hän olisi tuon ilmoittanut, mutta toisaalta hän on ilmeisesti nuori ja työn ja opiskelun yhteensovittaminen on hänelle uutta. Ei hän välttämättä itsekään tiennyt työsopimusta solmittaessa, että työharjoittelu on toisella paikkakunnalla.

Pitäisikö sun kehittää vähän rekrytointitaitojasi ja kysellä potentiaalisen työntekijän elämästä näitä asioita, jotka voivat vaikuttaa työntekemiseen? Esim. kai tiesit opiskelusta, ennen kuin palkkasit?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
30.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voi nyt hyvänen aika ap. Se nyt vain menee niin, että et voi velvoittaa tätä nuorta opiskelevaa ihmistä olemaan aina teidän käytettävissänne. Jos tyyppi on kertonut tästä ajoissa, kaiken pitäisi olla ok. Teillä pitäisi olla enemmän työntekijöitä juuri tällaisia asioita varten. Vaikka joku varahenkilö tms. Jos sekään ei pääse paikalle, ei voi mitään. Tietysti voitte kysyä, voisitteko saada kaupungilta tai joltain yksityiseltä firmalta sijaisen päiväksi. Se ei tietenkään välttämättä ole lapsesi kannalta hyvä juttu. Itse olen henkilökohtainen avustaja eräälle pojalle, ja juuri tällaisten asioiden takia meitä työntekijöitä on monta. Aivan varmasti löytyy sellaisia, joita tosiaan kiinnostaa vaan muutama tunti viikossa ja satunnaisesti. Jos kukaan meistä avustajista ei pääse paikalle, niin se on sitten vanhempien oltava lapsensa kanssa. Ovatko vuorot aina viikonloppuisin? Aika hankala saada sellaista nuorta, joka olisi oikeasti joka viikonloppu käytettävissä. Vielä kerran: palkkaa joku muukin. Ei kaupunkia kiinnosta onko sulla listoilla yksi vai viisi ihmistä ja kenelle ne tunnit maksetaan.

Vierailija
24/48 |
30.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, mitenköhän rekrytointitaitojen kehittäminen auttaisi, kun hakijoita on tosi vähän ja heistäkin suuri osa sellaisia ettei voi edes ajatella palkkaavansa. Palkka on se mikä  on, siihen en voi vaikuttaa. Niin se vaan pitää paikkansa sanonta, että hyviä työntekjöitä on vaikea löytää. Ihan kuin ei olisi tarpeeksi haastetta jo siinä että lapsi on kehitysvammainen =(

ap.

Vierailija
25/48 |
30.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän kyllä ap:n potutuksen. Joku kerran viikossa tapahtuva harrastus saattaa vammaisen lapsen äidille olla just se henkireikä, joka erottaa lapsen laitoshoidosta (jos äiti uupuu tyystin).

Mutta kyllä minä vähän vastuuttaisin sinuakin, ap. Jos palkkaat opiskelijan, totta kai voit myös itse kysellä palkkaamishetkellä, millaisia työharjoitteluja tai muita esteitä hänellä on vuoden sisällä näköpiirissä. Jos työ on hänelle tosiaan vähän uusi juttu, ei tullut ehkä edes ajatelleeksi työharjoittelua - tai ei oikeasti tiennyt siinä vaiheessa, missä harjoittelu tulee olemaan.

Mieti nyt ap, tähän asti tuo avustaja on noinkin joustavasti tullut haluamanasi viikonloppupäivänä eli suomeksi sanottuna "pilannut" viikonloppunsa, ja ei varmaan kovin pitkällä varotusajalla jopa.

Jos hän on hyvä ja tunnollinen muuten, niele harmisi nyt vaan ja palkkaa joku muu seitsemäksi viikoksi tai sinnittele ilman.

Vierailija
26/48 |
30.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää tais olla se sama joka vinkui työntekijästä, joka lähtee aina kotipaikkakunnalle viikonloppuisin..?

Vierailija
27/48 |
30.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2013 klo 19:09"]

Toinen juttu sitten on se että avustaja pitää palkata itse ja siksi tulee näitä ongelmia. Avustajien pitäisi olla kunnan palkkalistoilla ja olis edes joku sijaismahdollisuus. Nyt jos avutaja sairastuu, niin minä se olen joka peruu harrastukseni. En enää palkkaa äitejä, koska lasten sairastuminen se vasta tylsää olikin.

ap.

[/quote]

Eikö sulla ole mahdollisuutta palkata kahta avustajaa vaikka vuoroviikoiksi, niin ehkä useimmissa tapauksissa voisivat paikata toisiaan?

Vierailija
28/48 |
30.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko siis lapsen omaishoitaja? Jos tosiaan kyse on muutamasta tunnista, niin yleensä tällaiset "tapaukset" hoituvat jonkun yksityisen firman kautta. Esimerkiksi Sol:illa taitaa olla joku tällainen palvelu, että tulevat auttelemaan vain muutamia tunteja kerrallaan. Silloin siis työntekijät lähtevät jatkamaan johonkin muuhun paikkaan. Ettekö voi tätä kautta saada apua?

Vierailija
29/48 |
30.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta opiskelija 'pilaa' viikonloppunsa ihan itse jos vastoin omaa tahtotaan ottaa vastaan työpaikan, jossa pitää tehdä töitä 3h joko la tai su. Ja saanut ajankohdankin valita ihan itse. Olen yrittänyt olla todella joustava, ehkä vika onkin siinä, että olen liian kiltti. Seuraavan kerran kun palkkaan uutta, laitan kiinteät työajat, saa ottaa, mut ei ol pakko.

Se joka ehdotti että listoilla pitäisi olla useampi työntekijä, niin monikohan hakisi paikkaa jossa työtä esim 0-10h/kk?

Vierailija
30/48 |
30.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2013 klo 19:40"] 

Se joka ehdotti että listoilla pitäisi olla useampi työntekijä, niin monikohan hakisi paikkaa jossa työtä esim 0-10h/kk?

[/quote]

No kokeilepa niin tiedät?

Vierailija
31/48 |
30.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä ap, ymmärrän kyllä ärsytyksesi. Ihme kommentteja täällä! Menkää ap:n kenkiin ja miettikää miten omalle kohdalle osuisi, yllättäen seitsemän viikon tauko avustajalla... Suurin osa opiskelijoiden työpaikoista on iltaisin JA VIIKONLOPPUISIN, sen nyt ensimmäisen vuoden opiskelijankin pitäisi hoksata. 

AP:lle onnea seuraavan avustajan valintaan!!! 

Vierailija
32/48 |
30.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2013 klo 18:40"]

[quote author="Vierailija" time="30.09.2013 klo 18:35"]

Ap odottaa vähän liikoja. Toisten pitäisi uhrata koko elämä siksi, että hän maksaa ehkä kymmenestä tunnista viikossa?

[/quote]

Muutama tunti viikossa = koko elämän uhraaminen? No jos siltä tuntuu, ei ehkä kannata ottaa kyseistä työtä vastaan.

Itse aikoinani tein opiskelujen ohella siivousta joitakin tunteja viikossa, eikä tullut ikinä mieleenkään pyytää vapaata joiden omien menojen takia. Saati tehdä niin, kuin tutut on kertoneet, että kesätyöntekijät luettelee ekana päivänä minä viikonloppuina ei pääse sen ja sen festarin takia.

ap.

[/quote]

Minä en ikinä toimi noin röyhkeästi. En puhu mitään ja sitten festarien aattona menen vastaanotolle.

Vierailija
33/48 |
30.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mun käsittääkseni tommoisiin säännöllisiin mutta lyhytaikaisiin töihin yleensä palkataan useampi tekijä sijaistustarpeiden takia. Mäkin olin yhdessä duunissa, jota oli puoli päivää viikossa, ja meitä palkattiin kaksi, eli työtä oli puoli päivää joka toinen viikko. Voitiin sitten tarpeen mukaan vaihtaa vuoroja, nehän oli tiedossa pitkälle etukäteen. Sairastumisen paikkaus oli tietysti herran hallussa, mutta niinhän se aina on.

Vierailija
34/48 |
30.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenen leipää syöt, sen lauluja laulat.

Vierailija
35/48 |
30.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2013 klo 19:31"]

Tää tais olla se sama joka vinkui työntekijästä, joka lähtee aina kotipaikkakunnalle viikonloppuisin..?

[/quote]

Todellakin! Oikeesti, jos MINÄ tarvin avustajaa viikonloppuisin, niin MINÄ en tee mitään sellaisella tytöllä, joka menee kotiin auttamaan omaa äitiään joka toinen viikonloppu.

Vierailija
36/48 |
30.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2013 klo 18:56"]

[quote author="Vierailija" time="30.09.2013 klo 18:48"]

Jos odotat, että nuori pitää viikonloppukalenterinsa tyhjänä siltä varalta, että sinä ehkä haluaisitkin työllistää häntä silloin, niin kyllä, odotat liikoja. Nuorellahan voi olla muitakin työmahdollisuuksia. 

[/quote]

Asioista voidaan sopia jos on jotain muuta menoa, se on ok. Mutta että se on vain ilmoitusluontoinen asia että en sit tule 7 viikkoon töihin. Ja työnantajan pitäis olla vaan, että selvä..

ap.

[/quote]

Jos työntekijällä ei ole lupaa olla pois töistä, kysyt irtisanoutuuko hän. Jos et anna lupaa olla pois tuota aikaa, silloin kerrot, että työsuhde purkautuu lain mukaan, kun on luvatta pois töistä riittävän kauan. Kannattaa kysyä kunnan henkilöstöjohtajalta tai lakimieheltä riittääkö yksin ilmoitus töistäpoissaolosta työsuhteen purkuun.

Avustajia löytyy, kun laittaa vain haun. Kunnan maksama palkka on kohtuullinen tuntiin nähden, mutta tietenkään ei vastaa täyden työajan palkkaa.

Vierailija
37/48 |
30.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2013 klo 19:51"]

Kyllä mun käsittääkseni tommoisiin säännöllisiin mutta lyhytaikaisiin töihin yleensä palkataan useampi tekijä sijaistustarpeiden takia.

[/quote]

Ehkä jossain isossa yrityksessä. Yritäpä ehdottaa kunnalle, se vaatisi viranomaispäätöksen useasta avustajasta. Sijaisia saa kyllä palkata, mutta työntekijä ei saa olla luvatta pois, eikä luvatta poissaolijalle voi helpolla palkata sijaista, koska laki lähtee siitä, että palkattu avustaja tekee työnsä.

Vierailija
38/48 |
30.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä päin asutte? Mikä on avustettana tilanne, vaatimukset? Itse tekisin mielelläni vähäisiäkin tuntimääriä opintojeni ohella. Opiskelen sosionomiksi. 

Vierailija
39/48 |
30.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luvattomasta poissaolosta työntekijälle voi seurata myös korvausvelvollisuus. Jos on jotain maksettua, eikä sitä pääse hyödyntämään, koska avustaja ei saavu paikalle, voi vahingot periä avustajalta. Todennäköisesti menisi riidaksi, mutta oikeus ratkaisee yleensä vahingot sopimuksen rikkojan korvattavaksi. Kun on kyse avustajasta ja avustettavasta invalidista, invalidia ei varmasti katsota edes vahvempaan asemaan.

Vierailija
40/48 |
30.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt vieläkään ymmärrä, miksi ette voi saada avustuspalvelua jostain firmasta? Siellä työntekijät käyvät siis useassa paikassa päivän aikana, ja firma lähettää jonkun paikalle. Saanko udella, mikä vamma lapsellasi on? Jotenkin kuulostaa erikoiselle, että saa avustuksen vain muutamaan tuntiin viikossa. Mitä erikoista silloin tapahtuu?