Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Joillakin nuorilla vähän hukassa mitä tarkoittaa työpaikka

Vierailija
30.09.2013 |

Meillä on tosi kiva hyvin työnsä hoitava tyttö lapsemme henkilökohtaisena avustajana. Rassaa vaan se, että on vain ilmoitusluontoinen asia, että hän ei nyt pääsekään ens viikonloppuna tai että koulussa alkaa 7vk työharjoittelu ja hän menee toiselle paikkakunnalle.

Meillä on sovittu työajat 1 tietty arki-ilta (mun harrastus) ja la tai su, sovitaan erikseen.

Edelliselle avustajalle annoin potkut, kun viikonloput ei meinanneet enää lainkaan sopia. Harmittaa todella, ei mitään sitoutumista.

Kommentit (48)

Vierailija
41/48 |
30.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2013 klo 19:16"]

[quote author="Vierailija" time="30.09.2013 klo 19:05"]

[quote author="Vierailija" time="30.09.2013 klo 18:59"]

no kerro ihmeessä mitä sen tytön pitäisi tehdä harjoittelunsa suhteen? Perua se, ja samalla riskeerata valmistuminen?

[/quote]

Hänen olisi pitänyt työpaikkaa hakiessaan kertoa, että hänen opiskeluunsa sisältyy pitkiä työharjoittelujaksoja ja jotka eivät ole samalla paikkakunnallla.

Vaihtoehtoisesti ilmoittaa, että joutuu jättämämään tämän työn, koska ei enää pysty tekemään luvattuja tunteja.

ap.

[/quote]

No eihän niitä harjoittelupaikkoja etukäteen tiedä. Omakin poika sai ammattilukiossa tietää harjoittelupaikasta ,15 viikkoa ennen ja meni ulkomaille! Kyllä se vähän tympäisi itse kutakin, että piti odottaa viime tinkaan. Onneksi passit ym. oli jo olemassa. 

[/quote]

Mikä on ammattilukio?

Vierailija
42/48 |
30.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammattilukio = kaksoistutkinto (mikäli olen oikein käsittänyt).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/48 |
30.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kukaan tollaisen keikkatyön takia elämäänsä lopeta. En mä ainakaan täysillä sitoutuisi tollaiseen kaksi vuoroa viikossa työhön.

Vierailija
44/48 |
30.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2013 klo 20:15"]

Ammattilukio = kaksoistutkinto (mikäli olen oikein käsittänyt).

[/quote]

Ok. Näin minäkin olen ymmärtänyt, että ammattiopintojen ohessa lukee lukion kursseja. Suorittaa siis kaksoistutkinnon. Tuo ammattilukio oli vain uusi termi.

Vierailija
45/48 |
30.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2013 klo 19:40"]

Minusta opiskelija 'pilaa' viikonloppunsa ihan itse jos vastoin omaa tahtotaan ottaa vastaan työpaikan, jossa pitää tehdä töitä 3h joko la tai su. Ja saanut ajankohdankin valita ihan itse. Olen yrittänyt olla todella joustava, ehkä vika onkin siinä, että olen liian kiltti. Seuraavan kerran kun palkkaan uutta, laitan kiinteät työajat, saa ottaa, mut ei ol pakko.

Se joka ehdotti että listoilla pitäisi olla useampi työntekijä, niin monikohan hakisi paikkaa jossa työtä esim 0-10h/kk?

[/quote]

No joo, en mä sua moiti, mutta jos hänkin on omalta puoleltaan ollut joustava noissa, niin mikä sua nyppii, oikeesti? Kaipa säkin nyt aikuisempana ihmisenä olisit voinut kysyä palkkaustilanteessa, että onks sulla tossa koulutuksessa työharjottelua? Kyllä kait tiesit, että hän on opiskelija...?

Vierailija
46/48 |
30.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2013 klo 20:13"]

En nyt vieläkään ymmärrä, miksi ette voi saada avustuspalvelua jostain firmasta? Siellä työntekijät käyvät siis useassa paikassa päivän aikana, ja firma lähettää jonkun paikalle.

[/quote]

En ole ap, mutta voin sanoa, että avustajapäätökset kunnassa viranomainen tekee lain pohjalta. Laki edellyttää, eli siellä lukee, että avustettavan on kyettävä toimimaan työnantajana. Firma voi siis välittää avustajan, kuten rekrytointifirma, mutta tuskin kunnan viranomainen hyväksyy muita, kuin säädetyt kulut. Tiedätkö yhtään firmaa, joka tekisi tuollaista vastikkeetonta työtä?

Vierailija
47/48 |
01.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2013 klo 18:46"]

[quote author="Vierailija" time="30.09.2013 klo 18:31"]

Sitoutumista auttaa se, kun siitä saa jotain. Palkkaa, arvostusta, vastasitoutumista, vastajoustoa. Miksi joku sitoutuisi yksipuolisesti?

[/quote]

Meidän avustaja saa palkkaa sen mitä sovittu, lisäksi aina ruuan jos on meillä ruoka-aikaan, sekä sadepäivänä autokyydin kotiin. Ylitöitä saa tehdä niin paljon kuin haluaa, maksan ne omasta pussistani (kaupunki maksaa sen tietyn tuntimäärän), mutta harmi kun saadaan hädintuskin ne perustunnit kasaan. En nyt tiedä mitä teen tuon 7vk kanssa, palkkaan jonkun toisen 7 viikoksi, vai perun omat juttuni =(

ap.

[/quote]

Heh, mä voin tulla teille töihin. Kokemusta alasta tosin ei ole.

T. Ahkera ja tunnollinen parikymppinen opiskelija, joka ei biletä eikä käy festareilla.

Vierailija
48/48 |
01.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootteko ihmiset nyt ihan tosissanne? Opiskelijalla on 2 työpäivää viikossa, joista toinen osuu viikonlopulle, ja te olette sitä mieltä että on liian sitouttavaa tai että työnantajan pitäisi ymmärtää jos hänen ei niitä onnistu hoitaa? Ei mikään ihme, että yritysjohtajat ihmettelevät nuorten työntekijöiden lojaaliuden puutetta, kun heitä kasvattavien asenneilmasto näyttää tältä. 

Itselleni on opetettu, että otetut velvollisuudet hoidetaan, eikä aseteta festareita tms. vapaa-ajan menoja edelle. Jos ei pysty sitoutumaan, ei ota sellaista työtä vastaan. Festareille mennään silloin kun on vapaa viikonloppu, ei se ole mikään työtätekevän opiskelijan oikeus!

Eikä kaupunki maksa sellaisia palkkoja, että hoitajan voisi ottaa välitysfirmasta. Heidän palkkiot ovat yleensä yli 30 e/tunti, ja ainakin Helsingin kaupunki korvaa 10,44 e/tunti omaiselle. 

Tiedän ap tuskasi. Meillä myös kehitysvammainen lapsi, ja ne ihanat hoitajat, jotka suostuvat kaupungin surkeilla palkkioilla hoitamaan, ovat aivan ylityöllistettyjä. Väkisin jää omat menot vähemmälle, miehen kanssa päästään tuskin koskaan yhdessä mihinkään.