Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kurjimmat kokemukset vieraana -peukutusketju

Vierailija
31.08.2020 |

Toiseen ketjuun on koottu isäntäväen kurjia kokemuksia vieraista, niin tehdään vastineeksi tällainen. Jaetaan kurjia kokemuksia vieraan näkökulmasta. Peukku ylös = olisi ollut kurjaa minustakin, peukku alas = ei mitään ihmeellistä, en pahastuisi. Ap aloittaa:

Sukulaisperheeni tarjoaa minulle aina vaatimattomammat tarjoilut kuin muille. Tiedän tämän siitä, kun näen muiden vieraiden julkaisemia kuvia somessa perheen tarjoiluista tai luen vieraskirjasta, mitä perhe on tällä kertaa heille tarjonnut. Kun minä menen kylään, tarjotaan uunikalaa, makaronilaatikkoa, jauhelihakastiketta tms perheen arkiruokaa. Viimeisimmän kerran matkustin perheen luo kylään yhdeksi yöksi 3,5 tunnin matkan päähän. Syötiin ruoaksi salaattia ja lämpimiä voileipiä. Seuraavana päivänä perheen äiti lupasi minulta kysymättä, että voin viedä perheen lapset jäätelölle. Onneksi kallis jäätelökioski paikkakunnan keskustassa oli kiinni ja vein lapset markettijäätelöille. Alkuiltapäivästä perheen äiti tuli kysymään lasten kanssa lautapeliä pelatessani, voisinko lähteä jo sovittua aiemmin kotiin, koska he lähtisivät käymään naapurissa kahvilla (näkivät naapuriaan muutenkin liki päivittäin). Minun jälkeen perheen luokse kylään tullutta vierasta odotti pöydällä kuoharipullo ja jääkaapissa tuoreet mustikat jo vierailuni aikana. Somesta näin, kuinka vieraalle oli tehty seuraavana päivänä kuoharin kaveriksi itse kaikkea mäti-graavilohileivistä ja mustikkabritakakusta alkaen. Ärsyttää, kun tunnen itseni ihan b-luokan vieraaksi, vaikka itse vien tuliaisia perheelle joka kerta. Samoin sapetti, kun pyydettiin lähtemään kesken vierailun takaisin 3,5 tunnin matkan päähän, jotta perhe saattoi kahvitella usein näkemänsä naapurin kanssa. Tämän viimeisimmän vierailun jälkeen mietin, ettei huvita mennä vähään aikaan kylään...

Ap

Kommentit (64)

Vierailija
1/64 |
31.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menin kylään tuttuun lapsiperheeseen pitkästä aikaa. Eteiseen saapuessani perheen vanhemmat tulivat vastaan ja huikkasivat lähtevänsä illaksi ulos. Minulle ei oltu kerrottu asiasta mitään. Jäin sitten suu auki vahtimaan perheen kolmea lasta, joista nuorin oli vuosikas. Oli muuten viimeinen kerta.

Vierailija
2/64 |
31.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä tosiaan ihmettelen mitä ihmettä heillä ramppaat? Lakkaa käymästä ja sillä sipuli!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/64 |
31.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

pariskunnalla oli ollut joku riita ennen kuin tulin paikalle mieheni kanssa. piikittelivät toisiaan koko illan ja oli vaivaantunut tunnelma. lähdettiin heti kun kehdattiin.

Vierailija
4/64 |
31.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kannattaa syödä vatsa nyt täyteen, me ei enää tänään syödä." -totesi tätini klo 16.30 päivällisellä. Luulin vitsiksi, ei ollut. Seuraavan valmiiksiannostellun ruoan (kuppi teetä ja pala leipää joko kinkulla tai juustolla) sai seuraavana aamuna klo 8.30.

Vierailija
5/64 |
31.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain kutsun tulla viettämään tiettyä vuodenajan juhlaa.

Päästyäni paikalle sain käteeni ruoanlaittovälineet ja siinä ruokaa laittaessani emäntä kovasti touhotti koska VIERAAT tulee, ja tuleeko se ja se ja tämä ja tuo. 

Näitä kyseisiä vieraita odotettiin kun ruokakin oli jo valmis ja jäähtynyt ja olin saanut pienen "maistiaisen" kuten perheenjäsenet itsekin ottivat. Kun vieraita ei lopulta kuulunut, mitään tarjoiluakaan ei ikinä järjestetty ja minut passitettiin kotiin.

Perhe jäi itse sinne niitten valmistamieni ruokien ääreen sitten.

Vierailija
6/64 |
31.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, kun kyläilypaikasta ei ole kerrottu, että siellä ollaan sairaana/ollaan vasta toipumassa...

"Minea-Mikolla oli vatsatauti viikonloppuna, mutta ei se ole oksentanut enää eilen"

"Vähän yskittää, meillä on töissä ollut flunssaa liikenteessä"

"Niilo-Eveliinan päiväkodissa on ollut noroa tänä syksynä paljon, meilläkin oli viime viikolla"

Siinäpä sitten mietit, kehtaisitko kääntyä kannoiltasi ja lähteä kotiin.

Vierailija
7/64 |
31.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Listaan nämä aikuiset, jotka kuvittelevat kylään tulevien aikuisten toimivan ilmaisina lapsenvahteina ja lähtevät itse muihin menoihin:

"Mä lähtisin käymään pitkällä lenkillä Timon kanssa, jos katsot lapsia pari tuntia?"

"Mä olin sopinut piipahtavani kahvilla Makkosilla, menee reilu tunti. Jadessa-Amalia 4 v ja Jade-Julia 2 v pärjää kyllä sun kanssa täällä."

Se, että tulen kylään ei tarkoita, että olen lupautunut lapsenvahdiksi. Jos kutsut vieraita kylään, on tarkoitus, että itsekin olet kotona. Eri asia, jos sattuu joku hätätapaus, mutta nämä "Jes, Minna-serkku tulee ensi viikolla kylään, laitetaan se vahtimaan lapsia ja lähdetään käymään Jumbossa" eivät sitä ole.

Vierailija
8/64 |
31.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin matkalla, kun soittivat, että ehtisinkö poiketa kaupassa hakemassa kahvimaitoa kun heiltä pääsi loppumaan. Lupasin tietysti, ja pyysi tuomaan vielä jonkun keksipaketinkin, senkin lupasin. Kun olin kaupassa, tuli vielä viestillä muutama muu juttu mitä tarvittaisiin, otin sitten ne vaikka vähän ihmettelinkin. No, kun pääsin paikalle, emäntä laittoi tuomiseni kaappiin, maitotilkan sentään sain tuomastani purkista, mutta muuten taisin vain hoitaa perheen iltapalaostokset.

Vierailija
9/64 |
31.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Listaan nämä aikuiset, jotka kuvittelevat kylään tulevien aikuisten toimivan ilmaisina lapsenvahteina ja lähtevät itse muihin menoihin:

"Mä lähtisin käymään pitkällä lenkillä Timon kanssa, jos katsot lapsia pari tuntia?"

"Mä olin sopinut piipahtavani kahvilla Makkosilla, menee reilu tunti. Jadessa-Amalia 4 v ja Jade-Julia 2 v pärjää kyllä sun kanssa täällä."

Se, että tulen kylään ei tarkoita, että olen lupautunut lapsenvahdiksi. Jos kutsut vieraita kylään, on tarkoitus, että itsekin olet kotona. Eri asia, jos sattuu joku hätätapaus, mutta nämä "Jes, Minna-serkku tulee ensi viikolla kylään, laitetaan se vahtimaan lapsia ja lähdetään käymään Jumbossa" eivät sitä ole.

Kuvailit sit just mun kummitytön vanhemmat! Mä tein kerran kettumaisesti ja kun tuli taas tällainen pyyntö kesken vierailun, niin ilmoitin että kylläpäs särkee päätä ja minun täytyy nyt lähteä kotiin. Siinä jäivät vanhemmat ihmettelemään, että mites he nyt pääsee kahdestaan pois kotoa. :D Mä en ole mikään maksuton lastenvahti perheelle, jolla olisi vara palkata se lapsenvahti.

Vierailija
10/64 |
31.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä olen ainoa, mutta kurjimmalta tuntuvat ne sovitut ja harvinaiset vierailut, jotka eivät näy paikan päällä mitenkään. Mietit, koskahan saa ruokaa ja tuliaiset ovat kadonneet jonnekin kaappiin. Jos perheessä on todella harva ruokaryhmi (syödään vaikka lounas ja myöhäinen päivällinen eikä muuta), niin pahimmillaan olet puoli päivää nälässä. Perheenjäsenet juoksevat omissa menoissaan ja harrastuksissaan, vaikka kyläilijä olisi harvinainen vieras. Itse täytyy kysyä, voisinko saada lainaan pyyhkeen ja käydä suihkussa. Vieraana olisi kiva tuntea olevansa tervetullut, ei yhdentekevä.

Vierailija
11/64 |
31.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maaniset somettajat/pelaajat. Kävin yökylässä erään perheen luona, vierailusta oli sovittu hyvissä ajoin etukäteen ja perhe oli pyytänyt minua kylään. Perheen viisi jäsentä (2 v- 46 v) makoilivat kaikki sohvilla uppoutuneina tabletteihin ja älypuhelimiinsa ja minä mietin, mitähän tässä tekisi. Yritin kysellä jotain ja luoda keskustelua, mutta minulle vastattiin sanalla tai kahdella takaisin ja näki, että ajatukset olivat kiinni omalla ruudulla. Eikö niitä laitteita voi laskea kädestä edes yhdeksi päiväksi?

Vierailija
12/64 |
31.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ujo introvertti ja en viihdy suuremmissa porukoissa, varsinkaan jos ihmiset ovat vieraita. Kun menen jonnekin kylään, niin odotan että paikalla ei ole muita vieraita tai minulle sanotaan etukäteen "meillä on myös miehen sisko/serkku/kaveri käymässä", niin osaan henkisesti varautua. Hirveimpiä ovat kerrat, jolloin eteisessä hoksaat puheensorinan sisältä ja tajuat, että talossa on sinulle uppo-outoja vieraita.

Siinäpä sitten yrität jutella tuntemattomien ihmisten kanssa, eikä voi oikein mitään henkilökohtaistakaan ystävälle kertoa, kun paikalla on itselle vieraita ihmisiä. Mieluummin tulisin kylään sellaisena ajankohtana, jolloin paikalla ei ole muita. Harmi vain, ettei kaikki tajua etukäteen sanoa, jos ovat suunnitelleet päällekkäisiä vierailuja.

Vierailija
13/64 |
31.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vieras tulee pitkän matkan päästä, niin on kohteliasta antaa vieraan viipyä yön yli, esim. 1-2 päivää. Jotkut isäntäväet eivät yhtään huomioi ajomatkaa/bussimatkaa, vaan kuvittelevat, että "kyllä se Anna mielellään tulee suuntaansa bussilla 4 tuntia, käy meillä kahvilla ja lähtee illaksi kotiin". Näitä on tullut paljon vastaan.

Vierailija
14/64 |
31.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaiset tyypit, jotka olettavat vieraiden aina tulevan heidän luokseen.

Eivätkö nämä ihmiset tajua, että matkat maksavat? Ei ole halpaa lystiä mennä esim. Helsingistä Kuopioon junalla/bussilla/omalla autolla. Matkustamiseenkin menee aikaa, mahdolliset tuliaiset maksavat. Kyllä, maksaa se vieraiden kestityskin, mutta harvalla se perusruoka maksaa monta kymppiä.

Vierailija
15/64 |
31.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Voit jäädä meille yöksi, tilaa riittää"

Olivat luvanneet saman asian useammalle juhlavieraalle, jouduin nukkumaan lattialla ilman kunnon peittoa ja hytisin kylmästä koko yön. Joku nukkui sohvalla ja joku puhallettavalla patjalla.

Älä kutsu liikaa yövieraita, jos yöpaikkoja ei ole.

Vierailija
16/64 |
31.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasketaanko, että eräs toisessa kaupungissa ystävä on kärttänyt mua katsomaan vastasyntynyttä vauvaansa nyt pari kuukautta? Sanoin, etten innostu asiasta nyt korona-aikana, koska haluan suojella vauvaa mahdolliselta tartunnalta. Lapsen äiti ehdotti, että matkustaisin heidän kotikaupunkiinsa yli tunnin suuntaansa, kävisin vaunulenkillä hänen ja vauvan kanssa ja matkustaisin sitten takaisin kotiin. En jostain syystä lämmennyt tälle yli 2 tunnin autoilulle/bussimatkalle vaunulenkin takia.

Vierailija
17/64 |
31.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

paikat, joissa tarjoiluihin ei ole varauduttu mitenkään ja saat ensitöiksesi lähteä kauppaan

Vierailija
18/64 |
31.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olimme matkalla ja sovimme ystäväni kanssa, että vierailemme myös heillä, koska se oli matkan varrella ja tapasimme välimatkasta johtuen harvoin. Olimme sopineet tarkan ajan, emmekä menneet pyytämättä paikalle vaan juuri sovittuna lauantaina klo 12. Meillä on kaksi lasta iältään 2 v ja 4 v ja heillä yksi lapsi, myös 2 v. Ystäväpariskunnan mies lähti nukuttamaan lasta päiväunille tunnin päästä saavuttuamme ja jäimme olohuoneeseen juttelemaan. Lapset leikkivät lattialla, ja eivät mitenkään riehuneet tai riekkuneet. Hetken päästä mies tuli huutamaan aivan täysillä, että nyt turpa kiinni, täällä ei pysty kukaan nukkumaan päiväunia. Kaverini alkoi selittämään, että meille on tulossa illalla vieraita ja on ihan katastrofi jos Jessejemina ei nuku päiväunia ja on sitten kiukkuinen kun vieraat illalla tulevat. No me sitten poistuimme paikalta vähin äänin. Pahoihin mieleni, koska olimme sopineet vierailusta etukäteen ja luulin olevani odotettu vieras, mutta minulle huudetaan ja jotenkin tuntui että minun vierailuni oli ihan yhdentekevä ja illalla tulisi ne tärkeämmät vieraat. Ehkä ymmärsin, että en ollut heille sen arvoinen kuin ystäväni oli minulle ja se satutti.

Vierailija
19/64 |
31.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kyllä tosiaan ihmettelen mitä ihmettä heillä ramppaat? Lakkaa käymästä ja sillä sipuli!

pitäiskö lakata näkemästä sukulaisia ihan tyystin?

Vierailija
20/64 |
31.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuvailit sit just mun kummitytön vanhemmat! Mä tein kerran kettumaisesti ja kun tuli taas tällainen pyyntö kesken vierailun, niin ilmoitin että kylläpäs särkee päätä ja minun täytyy nyt lähteä kotiin. Siinä jäivät vanhemmat ihmettelemään, että mites he nyt pääsee kahdestaan pois kotoa. :D Mä en ole mikään maksuton lastenvahti perheelle, jolla olisi vara palkata se lapsenvahti.

Ihan oikein 😁

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme seitsemän