Ensikänni ja ikä?
1. Minkä ikäisenä maistoit alkoholia?
2. Minkä ikäisenä joit ensimmäisen kerran itsesi humalaan.
3. Uskotko, että oma lapsesi saman ikäisenä (tai joku tuttavapiirin lapsi) tekisi saman?
Kommentit (53)
1. En muista, ehkä 11-v
2. 13-v
3. En usko, koska nykynuoriso ei samalla tavoin ihannoi kännäämistä kuin minun lapsuudessa
12 vuotiaana maistoin alkoholia ja join saman tien kaverin kanssa hyvään humalaan.
Lapseni eivät ole maistaneet alkoholia tietääkseni, ovat kotona viihtyviä nuoria ja kaverit ovat samanlaisia.
Minä ja mieheni emme käytännöllisesti katsoen juo alkoholia enää yhtään.
1. Maistoin eka kerran isän lasista alle kouluikäisenä. Isä ei tietenkään antanut lupaa mutta olin nopea. Ekan kerran join koko alkoholiannoksen joskus 15-16-vuotiaana.
2. Ekan kerran olin humalassa vasta penkkareissa 18-vuotiaana. Vasta tämän jälkeen aloin juoda humalanhakuisesti ja käymään baareissa. Tätä ennen olin juonut vain 1-3 annosta kerrallaan.
3. Mahdollisesti
Olen juonut alkoholia vain kerran elämäni aikana omassa konfirmaatiossani ehtoollisella. Olin silloin 14. Täytin tuona vuonna siis 15. En tiedä, tulinko siitä humalaan. Kuitenkin vastuutonta antaa alaikäisille ehtoollisella alkoholia. Ihmetyttää, että tähän ei ole puututtu. Ensimmäisen kerran miehiäkin, siis riparin isosia halasin kun onnittelivat ripille pääsyn johdosta. Tuon jälkeen en ole vieraita miehiäkään halaillut. Elämäni suurimmat " synnit" ovat siis tapahtuneet kirkossa alaikäisenä.
Vierailija kirjoitti:
Olen juonut alkoholia vain kerran elämäni aikana omassa konfirmaatiossani ehtoollisella. Olin silloin 14. Täytin tuona vuonna siis 15. En tiedä, tulinko siitä humalaan. Kuitenkin vastuutonta antaa alaikäisille ehtoollisella alkoholia. Ihmetyttää, että tähän ei ole puututtu. Ensimmäisen kerran miehiäkin, siis riparin isosia halasin kun onnittelivat ripille pääsyn johdosta. Tuon jälkeen en ole vieraita miehiäkään halaillut. Elämäni suurimmat " synnit" ovat siis tapahtuneet kirkossa alaikäisenä.
Olen siis nyt jo aikuinen absolutisti ja ilmeisesti aseksuaali. Suhtaudun erittäin kielteisesti päihteisiin, enkä halua itse olla niiden kanssa missään tekemisissä. Jo eräiden fiktiivisten sarjojen hahmojen alkoholiongelmat tekevätä pahaa ja ovat kamalaa katsottavaa.
8 vuotiaana mummon sahtia.
11v lonkerolla humala 4kpl.
En usko oman lapsen tekevän samaa, varmasti, joku tutun lapsi tekee.
1. Varmaan 12 vuotiaana
2. 16
3. kyllä, mikäli on alkoholista kiinnostunut, tosin aion kyllä valistaa sen verran ettei tule mitään ylilyöntejä.
1. 2019 syksyllä eli 15 vanhana
2. 16, päivämäärä 24.10.20
3. Varsin kaukainen kysymys mutta eiköhän
4. 2004
13-vuotiaana tyttönä 70-luvulla join ekat kännit. Syntymävuosi 1959.
Oon 79. Kolmannelta asti oli kunnon kotibileitä ja vitosella ekat pikkutumut. Seiskalla ekat kännit ja siitä lähtien tähän päivään
1: 10 vuotiaana maistoin keskiolutta
2: 12 vuotiaana join eka kännit, olutta ja viiniä. Yrjöäminen oli varma!
3: En usko että se 12 vuotiaana vielä joi.
Vierailija kirjoitti:
Oon 79. Kolmannelta asti oli kunnon kotibileitä ja vitosella ekat pikkutumut. Seiskalla ekat kännit ja siitä lähtien tähän päivään
Niin ja omat ei suostu juomaan yhtään
Vierailija kirjoitti:
Varmaan joskus 14-15 vuotiaana sain maistaa äidin lasista siideriä tai viiniä
19-vuotiaana join itseni ensimmäistä kertaa humalaan.
Mun mielestä oma äitini teki oikein, ja teen varmaan itse samalla lailla jos lapsia tulee. Alkoholi ei ollut tabu, äiti joi silloin tällöin, mutten ole koskaan nähnyt häntä humalassa (siis silloin kun olin alaikäinen). Äiti painotti aina, että vaikka menisinkin juhlimaan alaikäisenä, niinkun nuoret nyt tekee (siis nyt puhutaan 16-17 vuotiaasta) niin kotiin saa aina tulla ja äitille saa aina soittaa, jos joku hätä tulee. Mulla ei varmaankaan tuon takia ollut mitään tarvetta kapinoida tai lähteä ryypiskelemään. Olin kyllä kavereiden kanssa ulkona, mutta mä olin aina selvinpäin. Onneksi kaveriporukassakaan moista ei paheksuttu tai kyseenalaistettu.
19v?? Haha nolis :D
1. 10v kulaus keskiolutta isän pullosta saunan jälkeen
2. 13v Bacardi-Colasta hiprakassa kavereiden kanssa.
3. Lapseni on 13v. Uskoisin, ettei vielä 1-2v kännejä juo
4. 70-luvun puolivälin lapsi olen
1.Ehkä vähän olen maistellut jo kymmenen ikävuoden jälkeen sekä luvan kanssa että ilman
2. 13- vuotiaana ja kokemus oli puoliksi vahinko ja sen verran kamala, että seuraavaan humalaan meni useampia vuosia.
3. Poika jäi kiinni ysillä
4. 1967
1. Leikki-ikäisenä sain varmaan maistaa isän lonkeroa teelusikallisen.
2. Olin 15-vuotias.
3. Tietoni mukaan poikani oli aikoinaan myös samanikäinen kuin minä kokiessaan ensihumalan. Ihan tavallinen ikä kokeilla, vaikka toki sitä aina haluaisi vanhempana lykätä.