Ensikänni ja ikä?
1. Minkä ikäisenä maistoit alkoholia?
2. Minkä ikäisenä joit ensimmäisen kerran itsesi humalaan.
3. Uskotko, että oma lapsesi saman ikäisenä (tai joku tuttavapiirin lapsi) tekisi saman?
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Niin ja 4. Mikä on syntymävuotesi?
En sano kaikki muuten huomaa että olen persu .
14-vuotiaana ekan kerran humalaan, varmaan sitäkin nuorempana sain maistaa äitin saunasiideristä lusikallisen. Vanhemmat ei juoneet koskaan enempää kuin 1-2 annosta, mutta itsestäni tuli alkoholisti. Kolmekymppiseksi mennessä olin juonut loppuelämän alkoholikiintiön täyteen. Nyt raittiina ollut kohta 7 vuotta. Itselläni ei ole lapsia, ja toivottavasti ei kukaan muukaan lapsi juo ennen kun täyttää 18.
1 eipä muistu mieleen
2 kossu puoliksi kaverin kanssa
3 helposti
4 -60 luvulla
1. Joskus 12-vuotiaana vanhempien seurassa
2. 19-vuotiaana
3. Luulen, että saattavat vetää ensikännit aikaisemmin kuin minä, mutta maistaminen saattaa olla myöhemmin.
Olin 13v. 1983
Uskon että mun aikuinen lapsi joi suunnilleen saman ikäisenä.
1. Minkä ikäisenä maistoit alkoholia? Luultavasti joskus 10-vuotiaana viimeistään.
2. Minkä ikäisenä joit ensimmäisen kerran itsesi humalaan. 12-vuotiaana vahingossa, kun kylän hirvipeijaisissa annettiin ihan vapaasti juoda. Hävetti kyllä, kun ymmärsin oman tilani siellä. Kukaan aikuinen ei tuntunut välittävän.
3. Uskotko, että oma lapsesi saman ikäisenä (tai joku tuttavapiirin lapsi) tekisi saman? Ei. Omat lapseni ovat jo tuota vanhempia, eivätkä ole lainkaan kiinnostuneita.
Mainittakoon, että olen syntynyt 1979 ja siitä voi päätellä, kuinka vinossa asiat olivat vielä 90-luvun alussa. Olen muuten itse pärjännyt ihan mukavasti elämässäni noista lapsuuden sekoiluista huolimatta. Eikä kukaan ystäväni voisi minusta tuollaista ajatella. Mutta elin alkoholistiperheessä ja kaikki oli vähän levällään. Onpahan laaja yleissivistys tuoltakin puolelta akateemisen jatkotutkinnon ja tähänastisen kakskytvuotisen erityisasinantuntijan uran lisäksi. Onneksi minulla ei ilmeisesti kuitenkaan ollut alkoholistin geenejä. Isänikin tuntui alunperin juoneen vain sosiaaliseen ahdistuneisuutern ja homma lähti hänellä käsistä. Itse päätin valita toisenlaisen uran.
Vierailija kirjoitti:
Täällä persut luettelee ansioitaan...huuoohh.
En ole persu enkä tule olemaan. Inhoan heitä.
1. Varmaan konfirmaation ehtoollisviini 15v, tai jokin ruoissa käytetty alkoholi (josta tod.näk. alkoholi haihtunut)
2. En ikinä ole ollut kännissä, enkä haluakaan (28v)
3. En halua lapsia. En suosittele humalahakuista juomista kenellekään
Maistoin varmaan 15 vuotiaana.
Humalaan join itseni ensimmäistä kertaa 16- vuotiaana koulun järjestämällä Euroopan matkalla. Meitä oli porukassa 16-20 vuotiaita ja paikalliset näyttivät meille parhaat paikat. Oltiin joka ilta viihteellä, mutta krapulaa ei tullut.
Ero Suomeen oli aikamoinen, kun papereita ei kyselty ja parilla eurolla sai drinkin baarista.
Join 16- vuotiaana tosi hyvän mojiton siellä reissussa ja muistan miten 18- vuotta täytettyäni tilasin useammasta baarista kyseisen juoman, eikä yksikään yltänyt samalle tasolle.
En juonut tuon reissun jälkeen paria kertaa lukuunottamatta ennen kun täytin 18.
Ikää on nyt 30. Lapsi on 5 ja toivon kyllä ettei ainakaan missään ulkomailla vetäisi ensimmäisiä kännejään. Mulla oli tosi epämukava olo kun vieraat miehet tulivat lähentelemään vieraassa maassa.
Täällä persut luettelee ansioitaan...huuoohh.