Dna karhuaa kaksi vuotta vanhoja " maksamattomia" laskuja.
En ole ollut aikoihin edes dna:n asiakas ja yhtäkkiä tulee maksumuistutus kahden vuoden takaa. Soitin Dna:lle ja sieltä sanoivat, päivittävänsä tietojansa tjtn. Nyt tuli miehellekin 130 euron lasku marraskuulta 2004. Eikä ole enää silloin ollut edes Dna:n asiakkaana! Minusta tuntuu vaan oudolta etteivät ole muka aiemmin näitä rahojaan kaivanneet eivätkä ole lähetelleet muistutuslaskuja tai mitään! Ja laskut ollaan kyllä aina maksettu ajallaan! Mistäköhän voisi itse tarkistaa, että onko jo maksanut nuo laskut vai ei? Onko muilla kokemusta tällaisesta?
Kommentit (105)
Ilmeisesti ette ole olleet laskutuksessa töissä kun ette tiedä kuinka paljon ihmisiltä menee laskuja perintään. Tässä on nyt vaan kyse siitä, että Dna perii näitä laskuja kahden vuoden jälkeen jostain syystä (heillä on oikeus vielä näitä periä) ja sen takia asiakkaat nostaa äläkän. Pyytäkää ne laskukopiot ja puheluerittelyt niin näette että ihan oikeita laskuja ne on.
huja lähetetty! Opetelkaa ymmärtämään luettunne.
minun posteja menee vanhempieni osoiteeseen vielä kymmenen vuoden jälkeenkin.
Vierailija:
Että kyllä olitte pirun tyhmiä kun maksoitte niin vanhan laskun!!
Mulla ei olisi tullut mieleenikään maksaa tuollaista..
Uskomattomia idiootteja täälläkin pyörii...
Mutta pakkohan se lasku on maksaa, jos ei halua menettää luottotietojaan. Kerroppa mitä sinä olisit sitten tehnyt?
Vierailija:
Mutta pakkohan se lasku on maksaa, jos ei halua menettää luottotietojaan. Kerroppa mitä sinä olisit sitten tehnyt?
Sivustakatsojana kommentoin että jos perintätoimistosta tulee jotain jonka tietää olevan väärin, kiistää laskun aiheettomana, mielellään kirjallisesti.
Tällöin perintätoimisto ei jatka eikä luottotiedot mene, jonka jälkeen otetaan yhteyttä laskuttajan asiakaspalvelu- tai muu päällikkö-tasoisella tittelillä olevaan henkilöön ja asiallisesti selvitetään mikä on tilanne.
Asiakaspalveluun on turha huutaa ja räyhätä, tekevät työtään ja ainoastaan riittävän isolla tittelillä oleva henkilö voi pyörtää " yleisen" käytännön, johon asiakaspalvelijat on opetettu vetoamaan. Joskus yrittävät että " yhdistän hänelle" eivätkä anna suoraa numeroa mutta ovelana kysyy että minkä niminen henkilö on ja soittaa itse vaihteen kautta, jolloin mahdollisesti v-mäinen asiakaspalvelija ei pääse ennakolta antamaan negatiivista kuvaa toisella linjalla soittavasta asiakkaasta esimiehelleen.
Jos et ole esim saanut laskuja omaan osoitteeseesi, voit sanoa että en ole saanut laskuja ja ehdotat että maksat korottoman ja laskutuslisättömän alkuperäisen summan. Huom! periaatteessa " velallisen" on myös itse karhuttava laskuja jos niitä ei kuulu ajoissa. Tilanteessa voi myös kokeilla sanoa että on sopimuksessa on sovittu että laskutus on kuukauden välein (jos todella on ja jos se minimi laskutettava summa on ylittynyt), jolloin olisi sopimusrikko kun laskua ei ilman suurta syytä ole tullut.
Jos laskut ovat menneet väärään osoitteeseen MUTTA sinulla on mustaa valkoisella esim liittymäsopimuksen muodossa että olet ilmoittanut oikean osoitteen, et joudu maksamaan kuin velkasi ilman muita kuluja.
Ja mikä tärkeintä, säilytä vähintään tiliotteet minimissään 5v, helpottaa jos verottajakin hoksaa karhuta jotain.
Kyllähän lehdissä on kirjoitettu puhelinyhtiöiden laskutusten epäselvyyksistä.
Pitäisi vinkata nyt johonkin lehtiin, että kysyisivät DNA:lta mistä johtuvat nämä yli kahden vuoden takaisten laskujen karhuamiset, kun ihmisten on hankala selvittää niin vanhoja laskuja. Tuskin me AV-mammat olemme mikään poikkeusryhmä, vaan kyllä näitä laskuja on täytynyt tulla paljonkin ihmisille.
Ei ole laskua kuulunut vuoteen, ja olen olen koko ajan ajatellut että ilmainen puhe-etu on vielä voimassa ja laskua ei siksi kuulu, mutta ei. Laskua olikin kertynyt 80 euroa ja ei ole täällä yhtään laskua vuoteen näkynyt, vaikka liittymäsopimuksessa lukee että yli 20 euroan laskut lähetetään kuukausittain. Mitähän tekisin?
Taisi olla jokin 100-150 euroaa ilmaista puheaikaa viime elokuussa Stockmannin Kolumbus-liittymillä. Muistaisiko kukaan niitä tarjouksia?
Normaali puhelinlaskuni on ollut 3-15 euroa kuukausi, joten tuo 100 euroa olisi kyllä tullut täyteen, mutta ei nyt kuitenkaan sen päälle voi olla oikeasti tullut tuota 80 euroa.
Mihinhän tässä pitäisi ottaa yhteyttä kuluttaja-asiamieheen vai Elisaan (kolumbusliittymä on elisan)?
Eli oletuksena tiliotteet löytyvät jolloin helppo katsoa mitä maksettu ja kenelle.
Sellainen tuli vielä mieleen että jos lasku on maksettu ja laskuttavat uudelleen niin selvitystyöstä ja kuluista kirjoittaa oman selosteen ja pyytää korvaamaan.
Jos ette, saattaa rahat mennä uinumaan dna tilille
" Nyt horjuu pahasti usko noihin mielivaltaisiin puhelinyhtiöihin"
Veit sanat suustani!
Sitten tulee kahden vuoden jälkeen perintätoimistosta kirje, että pitää maksaa heti lasku tai menee perintään. Jee jee!
Kysäise, että mikä se 80 euroa siellä on, mitä ei ole laskutettu. Mielestäni itselläni oli näin, että saldo näytti 66 euroa, mutta todellisuudessa laskua tuli 21 euroa, koska niitä puheaikoja jotka hyvitetään ei oltu vielä hyvitetty siinä saldossa. Näin uskon, että asia on myös sulla, eli oikeasti sulla ei tod ole sitä laskua kertynyt 80 euroa.
Mutta varmistapa tämä asia asiakaspalvelusta, siellä he mullekin vastaavassa tilanteessa katsoivat todellisen saldon.
Itselläni jo toistamiseen DNA:n liittymä eikä koskaan ole ollut ongelmaa. Laskuja jos ei ole juuri sillä hetkellä pystynyt maksamaan, on voinut soittaa asiakaspalveluun ja pyytää maksusuunnitelmaa (myös itse sitä ehdottaneet). Myöskään mitään aiheettomia laskuja ei ole tullut.
Nykyään sitä saa ties mihin asiakaspalveluun soittaessa odottaa... Viimeksi itse kun soitin Elisalle internet-asioissa, niin ensin jonotin about 45min, että pääsisin tekemään vikailmoitusta automaattiin, jonka jälkeen kuului nauha " palvelu on tilapäisesti poissa käytöstä." Huijausta!
Muutoin operaattoreiden (niin netti- kuin puhelinasioissakin) kanssa on saanut asiallista palvelua. Palvelu vastaa aina siihen, miten itse sinne asian esittää. Jos tarpeeksi selkeästi ja asiallisesti esittää, niin saa kyllä vastaavaa palveluakin. Ainakin itsellä on kokemukset ollut ok.
dna laskutti vuodelta 2004. Enkä löytänyt mistään alkuperäisiä. Maksoin pois... oudolta kylläkin vaikutti.
Miehelläni ei ole yli vuoteen ollut Cubion liittymää, mutta nyt tuli 6 euron lasku jostain aiemmin laskuttamattomista tekstareista. Äidilleni taas tuli 78 sentin ylimääräinen lasku samaan aikaan, hänellä on vieläkin Cubion liittymä.
Eivät ne luottotiedot puff vaan mene, perintätoimistokin lähestyy ensin vähintään kahdella kirjeellä - ja jos soitatte sinne (kun ette näytä olevan tod ainoita) ja ilmoitatte että tämä homma ei toimi näin, niin sielläkin varmaan vähän lykätään juttua, tai ainakin neuvoteltavissa on. Samaten voipi kysäistä DNA:lta jos nämä vakuuttavat ainakin sen yhden muistutuksen lähettäneensä, että miksi tuo on siihen yhteen jäänyt. Yleisin tapahan on lasku -> muistutus -> 2. muistutus, jossa uhataan perintätoimistolla.
Vuodesta 2003 on kuitenkin nyt se kolme vuotta joka firmalla on aikaa laskua periä, joten kaipa DNA juuri siksi karhuaa siltä ajalta olevia tai olemattomia laskuja. Älkää missään nimessä nyt hötkyilkö sen maksamisen kanssa (perintätoimiston kirjeestä saattaa ääritapauksessa mennä vuosikin ennen luottotietojen menoa, ja ne menevät vasta käräjien kautta) vaan käykää kaikki reitit läpi ensin. Jos lasku on väärä, joutuu DNA mitä todennäköisimmin maksamaan ne selvityskulut (eli juuri nuo pankin tiliote-maksut ja muut).
Mulle olisi kyllä satanenkin niin iso raha, etten siitä tappelutta luopuisi vaikka epäilyttäisikin se, olenko varmasti maksanut - tähän mennessä en ole kyllä ollut huomaamatta yhtään maksamattomaksi jäänyttä laskua, niin kauan muistutuksia ja muita postilaatikkoon tippuu ;)
Vierailija:
Ihmeellistä että vain joukko AV-mammoja on saannseet laskua. Eikä niitä ole mennyt esim toimittajille tai joillekkin sellaisille jotka olis osanneet nostaa älämölön eikä vain maksaa kiltisti.Siis tosiaan ei tää AV-mammojen ongelma vaan ole, tuolla matkapuhelinfoorumissa on tää sama keskustelu noin niinkuin suurinpiirtein. Ja siellä luuraa luultavasti muitakin kuin pelkkiä mammoja... Todella monelle, siis todella monelle on tullut nyt laskuja DNA:lta muutaman vuoden takaa. Ihmettelen kyllä, miksei tästä ole mitään juttua tullut?????
ja mun mielesta on kylla ihan selva juttu miksi DNA lahettelee laskuja monen vuoden paasta: 95 prosenttia teista sanoi kiltisti maksaneensa aiheettomat laskut! Sehan on DNA:lle helppoa rahaa.
Selvittakaa kaikki asiat kirjeitse tai sahkopostitse, niin etta jaa todisteet siita mita kukakin on sanonut. Sailyttakaa tiliotteet ja laskut. Ottakaa kuluttaja-asiamieheen yhteys. Kirjoitelkaa mahdollisimman nakyvasti lehtien palstoille.
Sen tietty ymmarran jos maksamatonta laskua peritaan, mutta jos laskut on maksettu ei mun mielesta voi mitenkaan ruveta monen vuoden paasta sanomaan etta joo taalla on viela puheluita mita me ei olla laskutettu. Ainakin DNA:n taytyisi pystya lahettamaan lista niista puheluista.
hänelle tuli 1000 MK:n lasku (1999) DNA:lta. hänen normaalit puhumiset olivat satasia... Kaveri pyysi DNA:lta puhelutiedot, minne soitettu ja mihin aikaan.
Suurin osa puheluista oli soitettu työaikana. Töissä oli täysin mahdotonta puhua kännykkää, ja meillä se oli jopa kielletty tuomasta työtiloihin. Kaverinikin puhelin oli " soittanut yksinään" pukukaapissa! ?
Hän jaksoi hetken riidellä asiasta, mutta eipä se auttanut, olisi pitänyt varmaan oikeuteen asti mennä mutta se olisi voinut tulla kalliimmaksi. kaveri maksoi laskun korkoineen...
itse ihmettelin Dna:n tyyliä jättää kaksi ekaa kuukautta kokonaan laskuttamatta, ja sit tuli lasku per viikko! nyt tilanne rauhoittunut,
ja olen aika tyytyväinen.
Että kyllä olitte pirun tyhmiä kun maksoitte niin vanhan laskun!!
Mulla ei olisi tullut mieleenikään maksaa tuollaista..
Uskomattomia idiootteja täälläkin pyörii...