Elämä peestä. Ei varaa edes talvitakkiin
Saati sitten kenkiin. Ja joo, olen töissä. Kaikki raha menee laskuihin ja asumiseen. Onneksi lapsella on nyt melkein kaikki tarvittava talvea varten.
toivottavasti tulee leuto talvi, niin pärjää välikausitakilla ja lenkkareilla.
Kommentit (67)
Ap, tarjoukseni on yhä voimassa. Terveisin henkilö, joka tarjoutui ostamaan takin ja kengät.
Uskon, että joskus voi olla tosi tiukka taloudellinen tilanne. Mutta kirpparilta löytyy muutamalla eurolla takkeja. Vaikea uskoa ettet mitenkään saisi raavittua muutamaa euroa kasaan tässä ennen kuon kovat pakkaset tulevat.
Sen kyllä uskon, että olisi mukavampaa ostaa uusi ja juuri itselle mieleinen takki, mutta jos on rahat ihan vähissä on vaan pakko tyytyä vähempään. Elämä on.
Ostotarjouksen tekijä Olet todella kiltti ihminen. :) Minä ehdotin, että ap kertoo mittansa palstalla. Olen ostanut muutamalle palstalaiselle ruokaa, koska tilanne voi olla välillä vaikea. Olen nyt pitkällä sairauslomalla, joten ylimääräistä ei ole. Muuten voisin auttaa kirjoittajaa.
Johonkin turhaan ne ap:n rahat tuntuu kuluvan, tuntuu jotenkin aika oudolta ettei ole varaa edes talvitakkiin. Itsekin olen tosi pienituloinen, mutta sitten yritän vain elää tosi säästäväisesti, säästää vaikka muutaman euron kuussa, jotta olisi varaa ostaa talvitakki seuraavaksi kaudeksi, sullahan se takki rikkoontui jo kuukausia sitten? Ja olisin myös etsinyt kirpparilta aktiivisesti uutta koko tämän ajan. Miten se takkisi ylipäänsä meni rikki, eikö sitä olisi voinut korjata vielä? Jos vetoketju meni rikki niin kai sen korjaisi ompelijalla edullisesti?
Itsekin olen siis pienituloinen enkä odota että rahani riittää aina kaikkeen. Ei ole esim. varaa ostella uusi kenkiä täksi talveksi. Siksi kuljenkin vanhoilla enkä heittänyt niitä pikkuvikaisia viime keväänä roskikseen. Mieluummin pikkuvikaiset kuin ei kenkiä ollenkaan.
Minäkin tarvitsisin talvikengät. Tennareilla, jotka kaiken lisäksi hankaa, pitäisi pärjätä. Viime talvena sain ostettua talvikengät, mutta niistä meni jo vesi lopputalvesta läpi. Kirpparilta en uskalla ostaa kenkiä jalkasienen vaaran takia :(
Osamaksulla netistä, esim. Ellos!
[quote author="Vierailija" time="28.09.2013 klo 23:32"]
Tuskin neljän lapsen äiti enää on ala-ikäinen.(alle 17-vuotiaat saa lapsilisää ja lapsilisä oli kai tarkoitettu lapsen hankintoihin ja elatukseen?)
[/quote]
Hölmö!!! Vanhempien iällä ei ole väliä! Alle 17-vuotiaaSTA saa lapsilisää :D Tarkoittaa siis lapsia. Kaikki vanhemmat saa lapsilisää jos lapsi/lapset on alle ton 17 :)
Oi, miten olisin kiitollinen, jos joku pystyisi auttamaan. Edes sen toppatakin verran. Mulla ei ole nimetöntä osoitetta, mutta jos odotat hetkisen, niin käyn sellaisen tekemässä :)
T: neljän äiti
[quote author="Vierailija" time="29.09.2013 klo 11:23"]
Oi, miten olisin kiitollinen, jos joku pystyisi auttamaan. Edes sen toppatakin verran. Mulla ei ole nimetöntä osoitetta, mutta jos odotat hetkisen, niin käyn sellaisen tekemässä :)
T: neljän äiti
[/quote]
Nyt on tällainen omenainen@live.fi
t: neljän äiti
Mua oikeasti säälittää niin köyhät ihmiset, ettei ole varaa talvivaatteisiin. Meillä jää jatkuvasti todella hyväkuntoista vaatetta viisihenkiseltä perheeltä, mutta kun en tiedä mistä ne parhaiten löytäisivät käyttäjänsä. Äitini niitä vie UFF:n laatikkoon, mutta en tiedä tavoittaako sinne vietävät vaatteet ketään. Meillä on sekä lasten että aikuisten vaatteita, joita ei vaan kukaan käytä, niin turha jemmailla nurkissa. Mielelläni antaisin jollekin tarvitsevalle.
[quote author="Vierailija" time="29.09.2013 klo 09:56"]
Uskon, että joskus voi olla tosi tiukka taloudellinen tilanne. Mutta kirpparilta löytyy muutamalla eurolla takkeja. Vaikea uskoa ettet mitenkään saisi raavittua muutamaa euroa kasaan tässä ennen kuon kovat pakkaset tulevat.
Sen kyllä uskon, että olisi mukavampaa ostaa uusi ja juuri itselle mieleinen takki, mutta jos on rahat ihan vähissä on vaan pakko tyytyä vähempään. Elämä on.
[/quote]
Minäkään en usko, että jollain ei olisi varaa ostaa kirpparilta. Kirppareita on joka ikisessa tuppukylässä. Ja jos ei kirpparille pääse, niin FB on täynnä annetaan-ryhmiä ja myös kirppareita.
Siivosin eilen kaapit, ja laskin että olen kolmen vuoden sisällä ostanut kahdeksan talvitakkia. Olen kokoa 34-36, jos joku on samaa kokoa ja tarvitsee takkia niin minulta voisi löytyä.
Ei kannattaisi hankkia lapsia, jos ei pysty niitä elättämään.
[quote author="Vierailija" time="29.09.2013 klo 13:09"]
Minäkään en usko, että jollain ei olisi varaa ostaa kirpparilta. Kirppareita on joka ikisessa tuppukylässä. Ja jos ei kirpparille pääse, niin FB on täynnä annetaan-ryhmiä ja myös kirppareita.
[/quote]Mistä kumpuaa tämä uskomus, että joka paikassa on kirppareita? Esim. minun paikkakunnallani ei ole ainuttakaan... asukkaita sentään melkein 40 000. Naapurikaupungissa on jokunen, mutta ripoteltu sen verran hankaliin paikkoihin, että julkisilla kulkeminen vie tuntikausia ja useamman kympin per reissu, jos vaikka kahdessa tai kolmessa käy. Plus että harvinaisempia kokoja (alle 36 ja yli 44-46) on tosi harvassa, joten ei ole todellakaan mitään takeita, että kalliilla reissulla löytää jotain.
Minulla on varaa ostaa omat vaatteeni ja kenkäni kaupasta, mutta jos olisin kirppareiden varassa, olisin kusessa.
Ainakin myöhään keväällä talvitakkeja voi saada jopa -70 % alesta. Itse ostin just sieltä vielä himoamani takin pilkkahintaan.
Diakoni, spr ja muut kristilliset (miksei muutkin uskontokunnat) jakavat vähävaraisille tarpeellisia vaatteita ja ruokaa. En tiedä, toimiiko isommissa kaupungeissa jotkut muutkin avustusjärjestöt, mutta omalla paikkakunnallani spr ja diakoni jakavat vaatteita. Pelastusarmeija, helluntalaiset ja vapaakirkkolaiset sitten jakavat ruokaa eri aikoihin kuukausittain. Otappa ap johonkin yhteys omalta paikkakunnaltasi, ihan varmasti auttavat, eikä tarvitse kuulua kirkkoon. Narkkarit ja juopotkin saavat lämmintä vaatetta, niin miksi ei myös matalapalkkatyöläinen, joka koittaa elättää myös lapsensa :)
Niistä kirppareista: meidän lähikirppiksellä on myös niin sanottu euron rekki, ja siinä on ihan siistejä vaatteita silloin tällöin. Itsekin olen ostanut. Pari euroa saa kokoon vaikka pulloja keräämällä, jos oikein tiukaksi menee -- eikä ole edes vaikeaa, kun juniorit jättävät "eväspullonsa" juuri siihen, missä se on juotu tyhjäksi. Kaupasta jaksetaan täytenä kantaa ulos, mutta tyhjiä ei sinne takaisin millään.
[quote author="Vierailija" time="29.09.2013 klo 16:39"]
[/quote]
No tulihan se sieltä.
[quote author="Vierailija" time="29.09.2013 klo 18:03"]
[quote author="Vierailija" time="29.09.2013 klo 16:39"]
[/quote]
No tulihan se sieltä.
[/quote]
Tottahan se on. Kenenkään ei ole pakko tehdä lapsia, joten lasten elättäminen ei voi olla yhteiskunnan vastuulla. Lapia tulee hankkia vain, jos kykenee ne elättämään.
Mihin sä takkia tarvitset?
http://www.iltasanomat.fi/seksi-parisuhde/art-1288603642729.html