Elämä peestä. Ei varaa edes talvitakkiin
Saati sitten kenkiin. Ja joo, olen töissä. Kaikki raha menee laskuihin ja asumiseen. Onneksi lapsella on nyt melkein kaikki tarvittava talvea varten.
toivottavasti tulee leuto talvi, niin pärjää välikausitakilla ja lenkkareilla.
Kommentit (67)
Hyvätuloinen olen ja mieheläkin ihan ok palkka, mutta silti tingitään omista menoista-on niin paljon muuta. Eli ei mikään outo tilanne
Ostakaa luotolla/osamaksulla! Kyllä siihen ainakin työssäkäyvällä varaa on.
Mä en olis päivääkään semmosen kanssa, joka pidättää itsellään paremman elintason (paremmat vaatteet) kuin itselläni on. Sehän on ihan helvetin nöyryyttävää!
22, no on outo tilanne jos kumpikin on muka ihan OK tuloinen ja ei ole varaa yhteen takkiin!!! Jossai mättää ja pahasti.
missä päin ap asuu? Kerro mittojasi niin tietää mikä koko menee tarkemmin. Itse olen 164cm ja 85kg. Käytän yleensä xl kokoa. Löytyisi varmaan joku takki kaapin pohjalta:)
Ihan tuttu tilanne myös minulle keskituloiselle. En voi oikeastaan koskaan ostaa mitään äkilliseen tarpeeseen, vaan menoja on pakko jakaa useammalle eri kuukaudelle. Lasten tarpeet menee omien edelle. Viime vuonna kuljin joululle asti kesäkengissä, koska silloin tuli veronpalautukset ja oli viimein varaa ostaa itselle kengät.
Te jolla ei ole varaa, onko teillä luottokortteja? Meillä on perheessä 5 korttia ja hyvin on kaikkeen tarpeelliseen varaa. Luottoja lyhennetään välillä reippaammin esim. veronpalautuksista ja lomarahoista.
Mä en vaan käsitä, miten aikuisen ihmisen rahatilanne VOI olla tuollainen!!???
Täälä yksi yh,joka äitiyslomalla tällä hetkellä. Laittelin tuossa aikaisemmin tähän viestii,että voisin lahjoittaa takin jne. Minulla ei ainakaan luottokortteja ole,enkä niitä kyllä saisikaan.
Olen hyvätuloinen, mutta käytössä olevien vaatteiden määrä on tosi pieni. Olen ap:n kanssa samankokoinen, mutta kaikkea on minullakin suunnilleen yksi ja se käytetään loppuun. En käy kirppareilla, mutta luulen, että tässä koossa valikoimaa on vähän.
Jos löydän sopivan vaatteen, käytän sen aivan loppuun. Ei ole kirppis- vaan roskiskamaa käytön jälkeen. Koska paino vaihtelee, jemmassa on valtava määrä liian pieniä vaatteita, joihin muka joskus mahtuu.
Mulla olisi ainakin yksi siisti villakangastakki m-kokoa menossa myyntiin/johonkin keräykseen. Lasten talvikenkiäkin muutamat. Itse olen köyhä yrittäjä (aloittanut juuri), joudun hakemaan toimeentulotukea. Kaupunki ei pysty tarjoamaan hoitopaikkaa lapselle joten en pääse edes ulkopuoliselle keikkatöihin. Meillä taas joutuu kolmelle muksulle ostamaan toppahousut ja yhdelle puvun. Yhdelle yhtä köyhälle annoin maksuaikaa fb- kirpparilla. Tuli mieleen että pitäiskö perustaa joku köyhien solidaarisuusryhmä jossa tavara vois vaihtua toiseen eikä kenenkään tarvisi tilannettaan hävetä. Voisi ryhmän sisällä auttaa toinen toistaan ja jos joku haluaisi lahjoittaa vaatteita tai ruokaa niin voisi niitä välittää eteenpäin tarvitseville ja avun saajalta vaikka kiitoskortin auttajalle. Itse autan muita ja lainaan rahaa jos vain pystyn. Mielelläni antaisin tarpeetonta jollekin jolla myös rahasta puutetta.
[quote author="Vierailija" time="29.09.2013 klo 08:58"]
Te jolla ei ole varaa, onko teillä luottokortteja? Meillä on perheessä 5 korttia ja hyvin on kaikkeen tarpeelliseen varaa. Luottoja lyhennetään välillä reippaammin esim. veronpalautuksista ja lomarahoista.
[/quote]
Luottokorteillahan sitä saa taloutensa kuntoon! Idea on se, että eletään tulojen mukaan. Silloin ei ole aina varaa kaikkeen.
t- 29
Rahattomien kannattaa kuulua faceen, siellä on "annetaan" ryhmiä, jonka kautta voi sekä ilmoitella omia tarpeettomia tavaroitaan pois annettaviksi että kysellä, jos jollakin olisi juuri sinun tarvitsemiasia tavaroita.
[quote author="Vierailija" time="29.09.2013 klo 09:13"]
[/quote]
Luottokorteillahan sitä saa taloutensa kuntoon! Idea on se, että eletään tulojen mukaan. Silloin ei ole aina varaa kaikkeen.
t- 29
[/quote]
eiku 27...
[/quote]
t- 29
[/quote]
Tavoitteena ei nyt ollut saada talous kuntoon, vaan tarpeelliset hankinnat tehtyä.
[quote author="Vierailija" time="29.09.2013 klo 09:00"]
Mä en vaan käsitä, miten aikuisen ihmisen rahatilanne VOI olla tuollainen!!???
[/quote]
Yh, tuore yrittäjä, en voi tehdä ulkopuoliselle töitä tai panostaa yritykseeni täysillä jotta se joskus tuottaisi koska lapselle ei ole hoitopaikkaa kunnallisella, yksityiselle ei varaa maksaa. Ilman yritystä olisi sittenkin joku paskaduuni jolla ei elä. Pyrin mielummin elämässä eteenpäin ja jos ei ole muuta niin ainakin toivoa omalla työllä vaurastumisesta. Parempi se kuin kitua jossain pienipalkkaisena vailla etenemismahdollisuuksia. Iso perhe joten toimeentulotukea joutuisin pienellä palkallakin hakemaan. Ja mies lähti aikoinaan menemään, ei ollut oma valinta jäädä suurperheen yh:ksi. Siinä minun tilanteeni, tilanteiden kirjo on yhtä suuri kuin ihmistenkin, jokaisella oma tarinansa. Olet elänyt ilmeisen suojattua elämää, tervetuloa todellisuuteen. Sinäkin muuten saatat vaikka sairastua vakavasti tai joku kriisi elämässä (läheisen kuolema, ero, onnettomuus) suistaa taloutesi raiteiltaan.
[quote author="Vierailija" time="29.09.2013 klo 09:20"]
[/quote]
t- 29
[/quote]
Tavoitteena ei nyt ollut saada talous kuntoon, vaan tarpeelliset hankinnat tehtyä.
[/quote]
Tarpeelliset hankinnat tehdään silloin, kun niihin on varaa. Ilman talvitakkia on kurjaa, mutta pärjää. Pitää laittaa villapaitaa päälle ja yrittää pärjätä kevyemmällä takilla. Ja ostaa se talvitakki sitten kun siihen on rahaa.Talous pysyy kunnossa, jos myöntää itselleen sen, ettei ole aina varaa kaikkeen. -27
37, tuotan pettymyksen.
Tähän ikään mennessä olen paiskinut niitä töitä ja voin ihan rehellisesti sanoa, että taloutta ei mikään suista raiteiltaan, elämän eteenpäin suunnittelu jo aikaisessa vaiheessa takaa sen, että menestyy.
Sorry nyt vaan, mutta muista on säälittävää että aikuinen ihminen on muka tuollaisessa tilanteessa ja vielä yh ja kaikkea.... kyllä ihan kuule saat sen verran jo lapsilisiä että eiköhän jostain massamyymälästä /h&m sulle joku takki löydy muutamalla kympillä.
Ymmärtäisin jos olisit laiska opiskelija joka ei jaksa tehdä duunia, mutta "aikuinen" ihminen? Se nyt vaan ei ole enää kuin ihan sun oma vika, helppohan se on aina muista syyttää ja omia tilanteitaan kun menee huonosti.
No minusta on kyllä idiotismia jäätyä ilman talvitakkia, kunhan talous on kunnossa! Ja mitäs sitten vaikka on velkoja, kunhan pystyy ne maksamaan. Tosi ankea elämä kyllä olisi, jos elämän tärkein asia olisi velkojen välttäminen.
Kuinka voi työssäkäyvän ihmisen rahatilanne olla noin onneton? Koetahan opetella elämään varojesi mukaan. Jos tulot on huonot voit saada asumistukea kelalta. Mitä laskuja sulle tulee niin paljon ettei riitä rahat halvimpiinkaan vaatteisiin?