Teille, jotka olette jossain uskossa. Miten olette varmoja?
Voi olla, että vastauksia et tule, mutta kysyn silti. En nyt erittele eri uskontoja tai suuntauksia. Haluaisin vain tietää, miksi uskot. Miten voi olla varma, että se kaikki on totta?
Olen itse kokenut paljon erikoisia asioita, ja olen erittäin hämmentynyt. En tiedä, mitä pitäisi ajatella. Olen agnostikko henkeen ja vereen, vaikka mielummin uskoisin johonkin. Kaikki tuntuu niin epävarmalta ja oudolta. Me tiedämme maailmankaikkeudesta liian vähän, jotta voisin olla varma mistään. En edes usko, että ihminen voi todella koskaan ymmärtää todellisuutta.
Ja en kaipaa väittelyä siitä, onko Jumalaa/jumalia/mitä vaan olemassa vai ei. Muutenkin se, mitä on todella olemassa, on niin epäselvää. Ja tiedän itsekin olevani aika sekaisin.
Kommentit (31)
[quote author="Vierailija" time="28.09.2013 klo 16:12"]
Minä uskon itseeni.
[/quote]
Millä tavalla? On totta, että lopulta emme voi tietää mitään itsemme ulkopuolelta. Itsestämmekin vaan todella epävarmasti.
ap
[quote author="Vierailija" time="28.09.2013 klo 16:14"]
Minä uskon itseeni.
[/quote]
Millä tavalla? On totta, että lopulta emme voi tietää mitään itsemme ulkopuolelta. Itsestämmekin vaan todella epävarmasti.
ap
[/quote]
Vain itsestäni voin tietää, että todella olen se mikä olen.
[quote author="Vierailija" time="28.09.2013 klo 16:16"]
[quote author="Vierailija" time="28.09.2013 klo 16:14"]
Minä uskon itseeni.
[/quote]
ap
[/quote]
Vain itsestäni voin tietää, että todella olen se mikä olen.
[/quote]
Tässäkin kyllä törmää kaikenlaisiin sekaviin määritelmiin. Antaako yhteiskunnan määritella itseään, vaikka ei ole varma, onko koko yhteiskuntaa edes olemassa, ja mikä se on... Miten voit tietää, mikä tai kuka olet?
ap
Tiedätkö? Entä jos olet vain jonkun virtuaalihahmo tai uni tai kuvitelma ja se todellinen elämä on jossain aivan muualla vrt. Matrix....
[quote author="Vierailija" time="28.09.2013 klo 16:23"]
Tiedätkö? Entä jos olet vain jonkun virtuaalihahmo tai uni tai kuvitelma ja se todellinen elämä on jossain aivan muualla vrt. Matrix....
[/quote]
Tai jos todellista elämää ei edes ole. Jospa onkin vain yksi tietoinen avaruudessa leijuva olento, joka ikäänkuin elää vain tällaisessa unessa, ja ketään muuta ei oikeasti ole. Tai ainakaan kukaan muu siinä unessa ei ole todellinen.
ap
Älkää antako näiden juttujen pelästyttää. Haluaisin oikeasti kuulla erilaisia juttuja tähän liittyen.
ap
Olen vakaumukseltani EVVVK. Olen uskonnoton, eikä kiinnosta Jumalat vähääkään, olkoon olemassa tai olemattomia, ei vaan kiinnosta vähääkää.
[quote author="Vierailija" time="28.09.2013 klo 16:44"]
Olen vakaumukseltani EVVVK. Olen uskonnoton, eikä kiinnosta Jumalat vähääkään, olkoon olemassa tai olemattomia, ei vaan kiinnosta vähääkää.
[/quote]
Mäkin haluaisin pystyä suhtautumaan vaikka noin. Mua kiinnostaa metafysiikka samalla tavalla kuin muukin tiede.
ap
Minä uskon Jumalaan. Jo pikkulapsesta asti mietin elämän tarkoitusta ja sitä, miksi ihmisen pitää kuolla. Käsittääkseni kuoleman pelko johdatteli minua jo pienestä pitäen kohti Jumalaa. Olen matkustellut erittäin paljon ja nähnyt, miten ihmiset maailmalla uskovat. On paljon pääuskontoja ja niiden lisäksi miljoonia muita uskontoja. Enää en mieti, ketkä ovat oikeassa. Minulle rauhoittava sanoma tulee Raamatusta, erityisesti uuden testamentin puolelta. Rakkaus ja armo ovat ne keskeiset asiat. Iankaikkisuussilmämäärällä tässä mennään, kuolemaa ei tarvitse pelätä. Siksi uskon.
[quote author="Vierailija" time="28.09.2013 klo 16:47"]
Minä uskon Jumalaan. Jo pikkulapsesta asti mietin elämän tarkoitusta ja sitä, miksi ihmisen pitää kuolla. Käsittääkseni kuoleman pelko johdatteli minua jo pienestä pitäen kohti Jumalaa. Olen matkustellut erittäin paljon ja nähnyt, miten ihmiset maailmalla uskovat. On paljon pääuskontoja ja niiden lisäksi miljoonia muita uskontoja. Enää en mieti, ketkä ovat oikeassa. Minulle rauhoittava sanoma tulee Raamatusta, erityisesti uuden testamentin puolelta. Rakkaus ja armo ovat ne keskeiset asiat. Iankaikkisuussilmämäärällä tässä mennään, kuolemaa ei tarvitse pelätä. Siksi uskon.
[/quote]
Kiitos. Itsekin pelkään kuolemaa. Olisi lohdullista uskoa, ainakin niin olisi helpompaa kuolla sitten joskus. Joku sanoi mulle joskus, että usko lähtee sydämestä. Jos on Jumala, ajattelen, että hänen luokseen on monta tietä. Mulla on sellainen tunne, että on olemassa jonkinlainen "hyvä" ja "oikea tie", mutta se tuntuu omassakin päässäni jo hyvin epämääräiseltä.
ap
Hei!
Itse ja perheeni olemme uskossa, on turvallista uskoa kun tietää että synnit on anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä ja rauha sydämessä. On vapaa olo ja turvallinen tunne kun tietää, että jos kuolen/kuolemme niin pääsemme taivaaseen, ja meitä odottaa vielä paljon parempaa taivaassa kuin mitä täällä maanpäällä elämme. Haluan viettää iankaikkisen elämän taivaassa, en helvetin tulessa. Minulla on tunne, että tämä on ainoa oikea usko eikä sitä tule edes sen enempää mietittyä. Usko ohjaa tekemään valintoja elämässä ja elämään kuten Raamattu opettaa. Silti tunnen, ettei mitään puutu elämästä tai ole mitään "sääntöjä", vaan koen, että "säännöt" ovat parhaaksi elämässäni. Koen olevani vapaa elämään vaikka uskonkin näin. En siis koe olevani kahlittu. Sydämessäni tiedän että juuri tämä usko on ainoa oikea :)
Onko sillä mitään merkitystä mikä on todellisuus ja mihin uskoo, kun joka tapauksessa kokee työstressin ja kaikkee paskaa. Niitä ei pääse karkuun muuta kuin saamalla lottovoiton. Olisi ihana, jos voisi paeta johonkin "suurempaan",mutta tämä todellisuus kuitenkin iskee päin naamaa. Ei sillä ole väliä, vaikka olisinkin vaikka jonkun pelin nappula, kun joudun kokemaan oikeasti kaikki vastoinkäymiset ym.
Uskon, että Jeesus on Herrani, koska Jumala on antanut minulle uskon lahjan.
[quote author="Vierailija" time="28.09.2013 klo 17:00"]
Hei!
Itse ja perheeni olemme uskossa, on turvallista uskoa kun tietää että synnit on anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä ja rauha sydämessä. On vapaa olo ja turvallinen tunne kun tietää, että jos kuolen/kuolemme niin pääsemme taivaaseen, ja meitä odottaa vielä paljon parempaa taivaassa kuin mitä täällä maanpäällä elämme. Haluan viettää iankaikkisen elämän taivaassa, en helvetin tulessa. Minulla on tunne, että tämä on ainoa oikea usko eikä sitä tule edes sen enempää mietittyä. Usko ohjaa tekemään valintoja elämässä ja elämään kuten Raamattu opettaa. Silti tunnen, ettei mitään puutu elämästä tai ole mitään "sääntöjä", vaan koen, että "säännöt" ovat parhaaksi elämässäni. Koen olevani vapaa elämään vaikka uskonkin näin. En siis koe olevani kahlittu. Sydämessäni tiedän että juuri tämä usko on ainoa oikea :)
[/quote]
Kiitps. :) Olisi ihanaa pystyä uskomaan tuolla tavalla. Sääntöjä noudattaa, jos niistä löytää järkeä. :)
ap
[quote author="Vierailija" time="28.09.2013 klo 17:00"]
Hei!
[/quote]
Jos siellä taivaassa on niiiin paljon parempi olla, niin miksi uskovat eivät tee itsemurhaa?
[quote author="Vierailija" time="28.09.2013 klo 17:09"]
Onko sillä mitään merkitystä mikä on todellisuus ja mihin uskoo, kun joka tapauksessa kokee työstressin ja kaikkee paskaa. Niitä ei pääse karkuun muuta kuin saamalla lottovoiton. Olisi ihana, jos voisi paeta johonkin "suurempaan",mutta tämä todellisuus kuitenkin iskee päin naamaa. Ei sillä ole väliä, vaikka olisinkin vaikka jonkun pelin nappula, kun joudun kokemaan oikeasti kaikki vastoinkäymiset ym.
[/quote]
En usko, että lottovoittokaan oikeasti pelastaisi mitään. Itsekin olen kokenut ikäviä asioita, ja maanpäällinen Helvetti sen kuin jatkuu. Meillä on lopulta kuitenkin aika paljon eri mahdollisuuksia, vaikka ne tuntuvat kaukaisilta. Joskus mietin, olenko jo kuollut ja joutunut Helvettiin, mutta aina on mahdollisuus jonkinlaiseen muutokseen.
ap
[quote author="Vierailija" time="28.09.2013 klo 17:19"]
Jos siellä taivaassa on niiiin paljon parempi olla, niin miksi uskovat eivät tee itsemurhaa?
[/quote]
En halua, että ketju muuttuu ilkeilyksi, mutta arvelen, että ehkä meillä on joku läksy tai tehtävä opittavana. Silloin itsemurha ei säästäisi ketään miltään. Joutuisimme vain kohtaamaan ne asiat uudelleen jossain muodossa. Kristityt ainakin pitävät itsemurjaa syntinä.
Joskus mietin, ovatko pyhät kirjoitukset tavallaan lastenkirjoja. Jos emme ole valmiita kohtaamaan totuutta, ja profeetat ovat kertoneet meille satuja tai osatotuuksia, joiden avulla selviämme paremmin, koska emme kestä oikeaa ja kokonaista totuutta.
ap
Kerron vielä, siis minä, joka jo lapsena pohdiskelin elämän tarkoitusta. Nuorena lähdin "lavealle tielle", vaikka tiesin, että se oli väärin. Minusta tuli päihderiippuvainen. Synkissä vesissä menin noin 20v.
Tunsin olevani umpikujassa, vailla elämän tarkoitusta. Itsetuhoiset ajatukset vaivasivat, mutta kuoleman pelko esti tekoni. Rukoilin armoa, tarrauduin kuin hukkuva oljenkorteen, että pääsisin päihteistä. Ihme tapahtui: Rukoukseeni vastattiin ja siitä hetkestä olen ollut täysraitis (9v). Sain myös uskovan, raittiin puolison, jonka kanssa saamme tehdä yhteistä matkaa niin Suomessa, kuin ulkomaillakin. Tämä muutos minussa herätteli myös omat aikuiset lapseni uskomaan. Sain armoa armon päälle ja Jumalan rakkautta Jeesuksen tähden. Olen tavattoman kiitollinen ja onnellinen!:))
Suosittelen, että menisit johonkin kristilliseen seurakuntaan tutustumiskäynnille.
Et menetä mitään, mutta voit löytää sen oikean tien, jota etsit.
Siunausta elämääsi!
Olen tavallinen ev-lut. Mulla on kuitenkin myös henkilökohtainen usko kristinuskon Jumalaan, mutta vastauksena kysymykseen: en mä oo varma. Epäilen aika usein ja se kuuluu uskoon: jos oisin varma, niin se ois tietoa. En mä osaa tätä selittää, kai se tulee omakohtaisten kokemusten kautta jolloin on vaikeeta selittää miten sen Jumalan (yliluonnollisen) läsnäolon voi tuntea omassa elämässä.
Joskus oon määritellyt itseni kristinuskon Jumalaan uskovaksi agnostikoksi, vaikka siinä ei sinällään oo mitään järkeä :D
Minä uskon itseeni.