Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lähtisittekö ulkomaille kotiäidiksi?

Vierailija
27.09.2013 |

Mies sai työtarjouksen Saksasta ja meille on syntymässä ensimmäinen lapsi alkuvuodesta. Nyt harkitaan vakavasti lähtöä... itseäni huolestuttaa turvaverkon/sosiaalisten suhteiden puute, vaikka olenkin hirveän sosiaalinen ja ulospäinsuuntautunut ja saan kavereita helposti. Taloudellisesti ja miehen uran näkökulmasta meidän kannattaisi ehdottomasti lähteä. 

Lähtisittekö itse vai jäisittekö tänne?

Kommentit (50)

Vierailija
1/50 |
28.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisikin lähteä... :(

Vierailija
2/50 |
28.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähtisin HETI Suomesta pois. Heti. Lähde ihmeessä. Once in the lifetime. Sitä paitsi. Kaikilla ei ole turvaverkkoja kotimaassakaan - kuten esim. meillä. Ihan itse pitää lapsi hoitaa. Ei mummeja jne. hoitamassa lasta...

Tietenkin, jos olet kovin sisäänpäin kääntynyt ja epäsosiaalinen henkilö, ehkä ei sitten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/50 |
29.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin, teimme päätöksen. Lähdemme. :) Kiitos kaikille keskusteluun osallistuneille!! 

Ap

Vierailija
4/50 |
29.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.kunnat.net/fi/Kuntaliitto/media/tiedotteet/2013/02/Sivut/terveyskeskusten-ja-neuvoloiden-asiakkaat.aspx

Suomalaiset ovat pääosin tyytyväisiä terveyskeskuksiin ja neuvoloihin.

Vierailija
5/50 |
29.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.09.2013 klo 09:10"]

http://www.kunnat.net/fi/Kuntaliitto/media/tiedotteet/2013/02/Sivut/terveyskeskusten-ja-neuvoloiden-asiakkaat.aspx

Suomalaiset ovat pääosin tyytyväisiä terveyskeskuksiin ja neuvoloihin.

[/quote]

Onhan se niin, kun ei paremmasta tiedä ja viikkojen odotusajat lääkärille ja hammaslääkärille on niinkuin ok ja burana on lääke kaikkeen. 

Vierailija
6/50 |
29.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.09.2013 klo 22:05"]

Lähtisin HETI Suomesta pois. Heti. Lähde ihmeessä. Once in the lifetime. Sitä paitsi. Kaikilla ei ole turvaverkkoja kotimaassakaan - kuten esim. meillä. Ihan itse pitää lapsi hoitaa. Ei mummeja jne. hoitamassa lasta...

Tietenkin, jos olet kovin sisäänpäin kääntynyt ja epäsosiaalinen henkilö, ehkä ei sitten.

[/quote] Miksi kommentoida englanniksi kun se menee aina vahan vaarin? Once in A lifetime.

Vierailija
7/50 |
29.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lähtenyt ja viihtynyt. Olen puhelias ja sosiaalinen, joten tuttuja löytyi ja suomalaisiin läheisiin pidän yhteyttä tiiviisti netin kautta. En myöskään ole pitkästynyt, kyllä sitä tekemistä on löytynyt, tietysti tylsät kotihommat mutta olen myös opiskellut (en missään oppilaitoksesa, vaan itsekseni), panostanut harrastuksiini (esim. valokuvaus ja maalaaminen joille ei ikinä töissä ollessa tuntunut löytyvän tarpeeksi aikaa) ja tehnyt vapaaehtoistyötä. Olen myös tehnyt täällä välillä keikkahommia.

Vierailija
8/50 |
29.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menisin mukaan. Harmi, ettei mies ole lähdössä mihinkään...

Vierailija
9/50 |
27.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähtisin tuossa tilanteessa. Samahan se sinulle on, missä vauvaa hoidat.

Vierailija
10/50 |
27.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähtisin, mutta en loppuelämäksi.

Vierailija
11/50 |
27.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä lähtisin, vaikka olenkin epäsosiaalinen enkä varmaan saisi yhtään ystävää :). Ajattelisin, että tuo olisi mukava kokemus joka tapauksessa.

Tosin minä en helpolla pode koti-ikävää (jos ollenkaan), enkä tarvitse tiettyjä ruokia tms., kuten moni muu.

Vierailija
12/50 |
27.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähtisin, ehdottomasti. Edellyttäen että parisuhde on kunnossa ja mies ymmärtää että kotiäitiys on siellä sitten sun työ, eli on yhteinen näkemys siitä ja talousasioista yms. Mutta ilmeisesti ne asiat on kunnossa?

Vierailija
13/50 |
27.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä lähdin ja kolmen vuoden kokemuksella voin suositella. Minnepäin Saksaa?

Vierailija
14/50 |
28.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.09.2013 klo 17:32"]

Entä sun ura?

[/quote]

No mitä ihmisten työurille yleensä tapahtuu kun lapsia tulee? Olen jäämässä kohta äitiyslomalle vakiduunista, olen 36 v. ja tehnyt töitä ihan riittämiin... kiva saada vähän taukoa työelämästä. Olen lapsen kanssa kotona sen ajan mitä olen, sen jälkeen haen alani töitä. Toinen vaihtoehto on opiskelu, johon minulla olisi mahdollisuus Saksassa, voisin tehdä siellä jatkotutkinnon suomalaiseen maisterintutkintooni liittyen. 

Taloudellisesti pärjäämme hyvin miehen palkalla ja säästöillä, eli se ei ole katastrofi jos olen pois työelämästä muutaman vuoden.

Ap

Vierailija
15/50 |
27.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähtisin. Helpompihan se tuossa elämäntilanteessa on lähteä, kuin silloin kun olet jo itsekin työelämässä.

Vierailija
16/50 |
27.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähtisin!

Vierailija
17/50 |
27.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saksa on Euroopassa ja ihan nurkan takana, joten ei siellä mitään kummia tukiverkkoja yhden lapsen kanssa tarvita. Skype ja facebook toimii. 

Vierailija
18/50 |
27.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä lähdin, ja juuri Saksaan. Vuoden kokemuksella voin suositella. Vauva syntyi täällä. Erilaisia äiti-vauva -harrasteita on ainakin näin isossa kaupungissa pilvin pimein, niin saksaksi, englanniksi kuin jopa suomeksi. Netistä löytyy googlaamalla.

Mutta hoida ennen päätöstä kuntoon mm. raha-asiat, vakuutukset, eläkkeet ym. Työpäivät on helposti pidempiä kuin Suomessa, joten varaudu siihen että mies ei ole kovin paljon läsnä. Kotiavun palkkaaminen on halpaa, joten se kannattaa hyödyntää. Ja opettele kieli, jos et vielä sitä osaa!

Vierailija
19/50 |
27.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kommenteista!

Tosiaan meillä on kyllä parisuhde vahvalla pohjalla ja mies tiedostaa oikein hyvin, että kotiäitiys on täyttä työtä ja että tietyllä tavalla luovun vähäksi aikaa omista urasuunnitelmistani siksi, että voin lähteä hänen mukaansa ja hoitaa lasta ja kotia. 

Ollaan muuttamassa Kölniin.

Raha-asioista ainoa epäselvyys on siitä, kannattaako saksalaista vanhempainrahaa hakea, vai ottaa kelasta suomalaiset tuet...

Ap

Vierailija
20/50 |
27.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kieltä osaan tosiaan onneksi jo...

Ap