Lähtisittekö ulkomaille kotiäidiksi?
Mies sai työtarjouksen Saksasta ja meille on syntymässä ensimmäinen lapsi alkuvuodesta. Nyt harkitaan vakavasti lähtöä... itseäni huolestuttaa turvaverkon/sosiaalisten suhteiden puute, vaikka olenkin hirveän sosiaalinen ja ulospäinsuuntautunut ja saan kavereita helposti. Taloudellisesti ja miehen uran näkökulmasta meidän kannattaisi ehdottomasti lähteä.
Lähtisittekö itse vai jäisittekö tänne?
Kommentit (50)
Tässä blogissa on ollut lähtöasetelma sama kuin sinulla, ja ihan hyvin on näyttänyt sujuvan:
Lähtisin ilman muuta tuossa tilanteessa pariksi vuodeksi, mutta en loppuelämäksi. Tuo olisi mielenkiintoinen kokemus eikä käytännössä hidastaisi omaa uraa kovinkaan paljon, kun ilmeisesti muutenkin olisit vähintään äitiysloman kotona.
Sen sijaan työssäkäyvälle naiselle (ainakin, jos haluaa tehdä jonkinlaista uraa) Suomi on mielestäni paljon parempi maa kuin Saksa.
terv. Saksassa opiskeluaikana asunut
[quote author="Vierailija" time="27.09.2013 klo 18:48"]
Tässä blogissa on ollut lähtöasetelma sama kuin sinulla, ja ihan hyvin on näyttänyt sujuvan:
frauwelle.blogspot.com/p/about-me-frau-welle.html
[/quote]
Voi kiitos kivasta blogivinkistä!! :)
Ap
Lähtisin heti! Tuohan on paras aika lähteä!
Joo ja kun olet sosiaalinen, voin iloksesi kertoa, että Saksassa on paljonkin ihmisiä. Olen itse lähtenyt sinne sun tänne ja aion lähteä vastakin.
No olen aikanaan lähtenyt. Minulle se ulkomaa oli tämä Suomi. Sittemmin olen täällä kouluttautunut ja mennyt töihinkin, en kotiäidiksi loppuiäkseni jäänyt.
Lähtisin. Vauvan kanssa se on vielä paljon helpompaa kuin isomman lapsen kanssa. Meillä oli oikeastaan joku tuollainen haaveissa jossain vaiheessa, että joksikin ajaksi lähdettäisiin mutta ei sitten miehen työkuvioissa onnistunutkaan. Itse olen ns. varmalla alalla enkä enää kovin urasuuntautunut niin voisin lähteä vaikka siinäkin vaiheessa kun olen jo töissä. Sitten taas kun lapsi jo kouluikäinen niin en enää niin herkästi lähtisi. Nyt esikoinen neljä ja luulen, että jos nyt lähtisimme niin hän varmasti reagoisi asiaan aika vahvasti ja ainakin alkuun kaipaisi kovasti kotiin.
Tietenkin lähdet. :)
Itse asun Saksassa pysyvästi, pääasiassa perheen vuoksi. Saksa on lapsiperheystävällinen maa, ihan toisin kuin Suomi. Lähdin tänne alunperin töihin 15 vuotta sitten ja siinä elämäntilanteessa voisin palata Suomeenkin mutta lasten takia se ei ole minkäänlainen mahdollisuus.
Täällä arvostetaan aikaa lasten kanssa ja lapset ovat tervetulleita kaikkialle. Kovin kummoisia turvaverkkoja ei yhden lapsen kanssa tarvitse silloin, kun voi olla kotona. Ja tarvittaessa täällä saa kyllä apua naapureiltakin. Kölnissä lienee myös paljon suomalaisia, joskin suosittelen ehdottomasti tutustumaan muihinkin. Itseä joskus vähän säälittävät ne Suomikuplassa muumimukeineen elävät expatperheet, en ymmärrä miksi ylipäätään lähteä mihinkään jos ei halua nähdä ollenkaan paikallista elämää.
Nykyään Saksasta Suomeen pääsee siinä kuin Helsingistä Tampereelle, ja skypet sun muut toimivat ensiapuna.
Pienen vauvan kanssa ehdoton plussa on tietenkin myös täkäläinen erinomainen terveydenhuolto, ei tarvitse odottaa viikkoa että pääsee pienen vauvan kanssa arvauskeskukseen tympiintyneen lähärin haukuttavaksi, vaan erikoislääkäripalvelut ovat kaikkien saatavilla ja lääkärissä potilaita kohdellaan asiakkaina, ei välttämättömänä ikävänä kahvitauon keskeyttäjänä.
Lähtisin, vaikka heti! Olen vähän tympiintynyt näihin samoihin kuvioihin joten olisi jännittävää lähteä Saksaan. Olisi myös ihana parantaa saksankielen taitoa, mikä ei ole alunperinkään ollut kovin hyvä.
Lähtisin! Saksa on vielä niin lähellä että Suomestakin varmasti tulee vierailijoita/ isovanhemmat voi tulla auttamaan hätätapauksessa tms.
Minä lähtisin mielelläni, jos olisi pieniä lapsia. Mutta luulen, että nykyisessä tilanteessamme (teini-ikäinen lapsi) jäisimme kuitenkin tänne lapsen kanssa tänne.
Ilman muuta. Saksa on niin paljon parempi maa kuin Suomi; hauska, elämäniloinen, edullinen ja aina tapahtuu kaikkea.
Siksi asunkin itsekin nyt Saksassa.
[quote author="Vierailija" time="28.09.2013 klo 09:59"]
Ilman muuta. Saksa on niin paljon parempi maa kuin Suomi; hauska, elämäniloinen, edullinen ja aina tapahtuu kaikkea.
[/quote]
Tälläinen kuva minullakin on :)
Mitä kaikkea siellä tapahtuu? Vaikka nyt elo-syyskuun aikana?
[quote author="Vierailija" time="27.09.2013 klo 22:45"]
Itse asun Saksassa pysyvästi, pääasiassa perheen vuoksi. Saksa on lapsiperheystävällinen maa, ihan toisin kuin Suomi. Lähdin tänne alunperin töihin 15 vuotta sitten ja siinä elämäntilanteessa voisin palata Suomeenkin mutta lasten takia se ei ole minkäänlainen mahdollisuus.
Täällä arvostetaan aikaa lasten kanssa ja lapset ovat tervetulleita kaikkialle. Kovin kummoisia turvaverkkoja ei yhden lapsen kanssa tarvitse silloin, kun voi olla kotona. Ja tarvittaessa täällä saa kyllä apua naapureiltakin. Kölnissä lienee myös paljon suomalaisia, joskin suosittelen ehdottomasti tutustumaan muihinkin. Itseä joskus vähän säälittävät ne Suomikuplassa muumimukeineen elävät expatperheet, en ymmärrä miksi ylipäätään lähteä mihinkään jos ei halua nähdä ollenkaan paikallista elämää.
Nykyään Saksasta Suomeen pääsee siinä kuin Helsingistä Tampereelle, ja skypet sun muut toimivat ensiapuna.
Pienen vauvan kanssa ehdoton plussa on tietenkin myös täkäläinen erinomainen terveydenhuolto, ei tarvitse odottaa viikkoa että pääsee pienen vauvan kanssa arvauskeskukseen tympiintyneen lähärin haukuttavaksi, vaan erikoislääkäripalvelut ovat kaikkien saatavilla ja lääkärissä potilaita kohdellaan asiakkaina, ei välttämättömänä ikävänä kahvitauon keskeyttäjänä.
[/quote]
Äläpä yleistä! Minun kotikunnassani Suomessa pääsee aina lapsen kanssa lääkärin samana päivänä ja palvelu on ystävällistä. Neljän lapsen kanssa kokemusta asiasta.
[quote author="Vierailija" time="28.09.2013 klo 10:01"]
[quote author="Vierailija" time="28.09.2013 klo 09:59"]
[/quote]
Tälläinen kuva minullakin on :)
Mitä kaikkea siellä tapahtuu? Vaikka nyt elo-syyskuun aikana?
[/quote]
Mm. Oktoberfest alkoi. Joka kylissä ja kaupungeissa on paikallisia juhlia, tapahtumia ym. monenlaista. Pian alkaa joulumarkkinat jne.
Totta kai lähdet. Ei tänne kannata jäädä.
[quote author="Vierailija" time="28.09.2013 klo 10:09"]
[quote author="Vierailija" time="27.09.2013 klo 22:45"]
[/quote]
Äläpä yleistä! Minun kotikunnassani Suomessa pääsee aina lapsen kanssa lääkärin samana päivänä ja palvelu on ystävällistä. Neljän lapsen kanssa kokemusta asiasta.
[/quote]
Hyvin harvinaista Suomessa ja kokemukset arvauskeskuksista melko kehnoja.
Oi lähtisin niin mielelläni.