Lähtisittekö ulkomaille kotiäidiksi?
Mies sai työtarjouksen Saksasta ja meille on syntymässä ensimmäinen lapsi alkuvuodesta. Nyt harkitaan vakavasti lähtöä... itseäni huolestuttaa turvaverkon/sosiaalisten suhteiden puute, vaikka olenkin hirveän sosiaalinen ja ulospäinsuuntautunut ja saan kavereita helposti. Taloudellisesti ja miehen uran näkökulmasta meidän kannattaisi ehdottomasti lähteä.
Lähtisittekö itse vai jäisittekö tänne?
Kommentit (50)
Kiitos ihanan rohkaisevista ja positiivisista kommenteista!! :) Kyllä tässä alkaa vähitellen vaa'an kieli kallistua lähtemisen kannalle, kun näitä eri hyviä ja huonoja puolia puntaroi. Ja tosiaan tännehän voi aina palata, jos siltä alkaa tuntua...
Ap
[quote author="Vierailija" time="28.09.2013 klo 10:09"]
[quote author="Vierailija" time="27.09.2013 klo 22:45"]
Tietenkin lähdet. :)
Itse asun Saksassa pysyvästi, pääasiassa perheen vuoksi. Saksa on lapsiperheystävällinen maa, ihan toisin kuin Suomi. Lähdin tänne alunperin töihin 15 vuotta sitten ja siinä elämäntilanteessa voisin palata Suomeenkin mutta lasten takia se ei ole minkäänlainen mahdollisuus.
Täällä arvostetaan aikaa lasten kanssa ja lapset ovat tervetulleita kaikkialle. Kovin kummoisia turvaverkkoja ei yhden lapsen kanssa tarvitse silloin, kun voi olla kotona. Ja tarvittaessa täällä saa kyllä apua naapureiltakin. Kölnissä lienee myös paljon suomalaisia, joskin suosittelen ehdottomasti tutustumaan muihinkin. Itseä joskus vähän säälittävät ne Suomikuplassa muumimukeineen elävät expatperheet, en ymmärrä miksi ylipäätään lähteä mihinkään jos ei halua nähdä ollenkaan paikallista elämää.
Nykyään Saksasta Suomeen pääsee siinä kuin Helsingistä Tampereelle, ja skypet sun muut toimivat ensiapuna.
Pienen vauvan kanssa ehdoton plussa on tietenkin myös täkäläinen erinomainen terveydenhuolto, ei tarvitse odottaa viikkoa että pääsee pienen vauvan kanssa arvauskeskukseen tympiintyneen lähärin haukuttavaksi, vaan erikoislääkäripalvelut ovat kaikkien saatavilla ja lääkärissä potilaita kohdellaan asiakkaina, ei välttämättömänä ikävänä kahvitauon keskeyttäjänä.
[/quote]
Äläpä yleistä! Minun kotikunnassani Suomessa pääsee aina lapsen kanssa lääkärin samana päivänä ja palvelu on ystävällistä. Neljän lapsen kanssa kokemusta asiasta.
[/quote]
Kuule, ehdottoman enemmistön kokemukset suomalaisesta arvauskeskustoiminnasta ovat enemmän kuin negatiivisia. Ota ensin selvää mitä yleistäminen tarkoittaa. Se, että homma toimii siellä surkeasti ei kumoudu sillä, että yhdellä suomalaisella on joskus ollut hyväkin kokemus terveydenhuollosta.
Lähtisin, en edes miettisi. Saksa ei ole kaukana, lentokoneella pääsee nopeasti Suomeen vierailulle ja samoin sukulaiset Saksaan.
Upea kokemus varmaan!
Ulkomaankomennus on ollut mun unelma, mutta mies ei ole ollut kiinnostunut. Aivan mahtava tilanne, jos ei itse ole edes pakko käydä töissä, vaan saa mammalomailla hyvällä omalla tunnolla. Olen kateellinen.
Minä lähtisin! Kaipaamaan jäisin kyllä salmiakkia ja lonkero-juomia :)
Saksassa on paljon suomalaisia perheitä, joten verkostoituminen on jopa helpompaa kuin Suomessa. Lisäksi kaikista suuremmista kaupungeista löytyy paljon suomenkielistä toimintaa vauvajumpasta muskariin, erilaisiin harrastusryhmiin ja kielikouluun.
Olemme olleet Saksassa pienten lasten kanssa, joten voin suositella lämpimästi :)
Lähtisin heti! Tällaiselle elämäänsä kyllästyneelle kotiäidille olisi ihanaa päästä vähän vaihtamaan maisemaa :)
Lähtisin ilman muuta.
Olen ollutkin kotiäitinä - omasta työstä toimivapaalla - ulkomailla pari vuotta. Hieno kokemus koko perheelle. Me olimme valtameren takana, tehän olette parin tunnin matkan päässä Suomesta, melkein kuin kotona.
Mina lahdin samantapaisessa tilanteessa. ulkomaille ja hyvin on mennyt. Varsinkin kun sanot olevasi sosiaalinen. Mina en ole hirvean sosiaalinen ja silti tutustuin helposti ihmisiin ja sain hyvan ystavaverkoston. Kokemukseni mukaan suomalaisiin suhtaudutaan ystavallisen uteliaasti. Meita pidetaan jopa vahan eksoottisina. Lahde ihmeessa. Onnea vauvasta ja miehesi hienosta tyotilaisuudesta!