Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Viranomaisen tekemä täysin aiheeton lastensuojeluilmoitus

Vierailija
27.09.2013 |

Mitä mahdollisuuksia minulla on antaa palautetta siitä? Ilmoitus todettiin aiheettomaksi, mutta aiheutti minulle suunnatonta huolta ja haittaa.

Ei sentään rikosilmoitusta, mutta voinko tehdä jonkun valituksen, jos ilmoitus sossujenkin mielestä on täysin turha?

Kommentit (91)

Vierailija
21/91 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.01.2014 klo 14:53"]

Vaikka osittain oletkin oikeassa niin onhan se kumma jos hakee laillisia oikeuksiaan (sosiaalituen piirissä myös harkinnanvaraiset) ja sen vuoksi tehdään ilmoitus. Ei kai siitä uudesta tai vanhasta nyt olekaan kysymys. Pienituloisissa perheissä kaikki pitää tarkkaan laskea. Kokemusta on kun köyhästä perheestä minäkin syntyisin.

[/quote]

No, jos joutuu sosiaalitukea kovin usein hakemaan, lienee elämänhallinnassa ongelmia.

Vierailija
22/91 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.01.2014 klo 14:53"]Vaikka osittain oletkin oikeassa niin onhan se kumma jos hakee laillisia oikeuksiaan (sosiaalituen piirissä myös harkinnanvaraiset) ja sen vuoksi tehdään ilmoitus. Ei kai siitä uudesta tai vanhasta nyt olekaan kysymys. Pienituloisissa perheissä kaikki pitää tarkkaan laskea. Kokemusta on kun köyhästä perheestä minäkin syntyisin.

[/quote]No kuule niin minäkin mutta ei jääty avuttomana ruinaamaan sossulta mitään vaan sitten ommeltiin ja vaihdettiin ja kudottiin. Omanikaan eivät ole koskaan joutuneet epäsopivissa vaatteissa kulkemaat, toki paikatuissa mutta puhtaissa ja sopivissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/91 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.01.2014 klo 14:50"][quote author="Vierailija" time="29.01.2014 klo 14:35"]

[quote author="Vierailija" time="29.01.2014 klo 14:22"]

Meillä tilanne seuraava. Lasten lähihuoltajana toiminut äiti jää asennottomaksi ja lapset muuttavan luokseni. Asunnon alta lähteminen oli 6kk mm. kaupungin ja sosiaalitoimen tiedossa, mutta vaihtoehtoista asuntoa ei järjestynyt. Kun oli häädön aika päätti sosiaalitoimi tehdä lastensuojeluilmoitukset vaikka lapset muuttavat minun (isän) luokse asumaan tilapäisesti. Minun mielestäni perustetta tähän ilmoitukseen ei ollut, mutta asiakkuuden piiriin nyt kuulutaan. Lapsilla pysyy sama koulu ja tarha eikä muutenkaan vaikuta heidän elämään. Minä olen siis lastensuojelun piirissä siksi, että ex-vaimoni jäi asunnottomaksi eikä kaupunki taikka sosiaalitoimi kerennyt 6kk ennaltaehkäiseviin toimiin ja teki ilmoituksen omista laiminlyönneistään. Voin sanoa, että vituttaa ja hävettää tämä toimenpide.

[/quote]

Tiedän myös tapauksen jossa sossu ei antanut harkinnanvaraista tukea talvivarusteisiin, mutta teki sitten ls-ilmoituksen puutteellisesta varustuksesta. Virkailija sai tapauksesta huomautuksen, mutta mitä niistä. Kyse ei ollut muusta kuin liian pienestä talvihaalarista. Ymmärrän sinua.

[/quote] No aika huono elämänhallinta siinä vaiheessa jos ei kirppikseltä saa lapselle haalaria ja kenkiä. Pitääkö ne kaikki uutena saada?

[/quote]

Käypä huviksesi kirpparilta etsimässä esim. 6-vuotiaalle pojalle haalaria. Montako löydät? Meidän pojat on ainakin ollut niin liikkuvaista sorttia ulkosalla, että puvut ovat alta aikayksikön polvesta ja kyynärpäistä rikki. Siksi meillä on ollut koulupuku ja kotipuku erikseen. Muuten pitäisi jatkuvasti ostaa uusia ulkovaatteita. Koulussa ei mene rikki, kun on niin tarkkaa tuo lasten leikkiminen. Ei saa kiipeillä, juosta, potkia palloa. Ettei vaan kehenkään satu!

Vierailija
24/91 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas jotkut trollit pyrkivät sekoittamaan keskustelun täysin. Sen kuin syyllistätte äitiä ja varmasti tiedätte mikä hänen elämänhallinnan laita on. Mutta lapsilla näyttäisi olevan koti myös isänsä luona. Kodittomaksi eivät siis jääneet lapset vaan heidän äiti. Tässä voidaan yksiselitteisesti tulkita lastensuojeluilmoituksen olevan aiheeton eikä sitä olisi pitänyt näillä tiedoilla edes aloittaa. Harmittaa kaikkien osapuolten kannalta.

Vierailija
25/91 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.01.2014 klo 15:17"][quote author="Vierailija" time="29.01.2014 klo 14:53"]

Vaikka osittain oletkin oikeassa niin onhan se kumma jos hakee laillisia oikeuksiaan (sosiaalituen piirissä myös harkinnanvaraiset) ja sen vuoksi tehdään ilmoitus. Ei kai siitä uudesta tai vanhasta nyt olekaan kysymys. Pienituloisissa perheissä kaikki pitää tarkkaan laskea. Kokemusta on kun köyhästä perheestä minäkin syntyisin.

[/quote]

No, jos joutuu sosiaalitukea kovin usein hakemaan, lienee elämänhallinnassa ongelmia.

[/quote] ei ole elämänhallinnasta kiinni että Suomessa ei saa töitä edes siivoojana. Herätyyyyys.

Vierailija
26/91 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.01.2014 klo 14:59"]

[quote author="Vierailija" time="29.01.2014 klo 14:56"]

Voi hyvä ihme. Jos exäs ei saa kuudessä kuukaudessa uutta kämppää hommattua niin hänellä on todellakin ongelmia elämänhallinnan kanssa. Yhteiskunnanko se kämppä olisi pitänyt hommata??

Taisi olla ilmoitus ihan aiheellinen. 

[/quote]

Oletko tyhmä vai lukutaidoton?

Miksi kyseisen isän pitäisi olla lastensuojelun asiakas siksi, että hänen eksällään on elämänhallintaongelmia? PItäisikö sinunkin lapsistasi tehdä ilmoitus, vaikka siksi että naapurtalossa on dementoitunut mummo?

[/quote] Eihän isä olekaan lastensuojelun asiakas vaan hänen lapsensa. Jotka ovat exän lapsia myös. Exällä on pahoja ongelmia ja jos isä vaikkapa heittäisi veivinsä tai sairastuisi, on hyvä olla valmiiksi jo tiedot niin asiat helpottuvat Että lapsia ei esimerkiksi vietäisi johonkin äidin tilapäiskämppään vaan asiasta olisi tietoa. Se on lastensuojelua.

Vierailija
27/91 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.01.2014 klo 15:26"]

[quote author="Vierailija" time="29.01.2014 klo 14:56"]

Voi hyvä ihme. Jos exäs ei saa kuudessä kuukaudessa uutta kämppää hommattua niin hänellä on todellakin ongelmia elämänhallinnan kanssa. Yhteiskunnanko se kämppä olisi pitänyt hommata??

Taisi olla ilmoitus ihan aiheellinen. 

[/quote]

Oletko tyhmä vai lukutaidoton?

Miksi kyseisen isän pitäisi olla lastensuojelun asiakas siksi, että hänen eksällään on elämänhallintaongelmia? PItäisikö sinunkin lapsistasi tehdä ilmoitus, vaikka siksi että naapurtalossa on dementoitunut mummo?

[/quote] Eihän isä olekaan lastensuojelun asiakas vaan hänen lapsensa. Jotka ovat exän lapsia myös. Exällä on pahoja ongelmia ja jos isä vaikkapa heittäisi veivinsä tai sairastuisi, on hyvä olla valmiiksi jo tiedot niin asiat helpottuvat Että lapsia ei esimerkiksi vietäisi johonkin äidin tilapäiskämppään vaan asiasta olisi tietoa. Se on lastensuojelua.

[/quote]

Hyvänen aika sentään. Lasten äiti on asunnoton. Lapset eivät. Onhan täällä maa pullollaan myös yksihuoltajia. Mitä jos he heittävät veivinsä jne jne. Niinpä..

Vierailija
28/91 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tilanne seuraava. Lasten lähihuoltajana toiminut äiti jää asennottomaksi ja lapset muuttavan luokseni. Asunnon alta lähteminen oli 6kk mm. kaupungin ja sosiaalitoimen tiedossa, mutta vaihtoehtoista asuntoa ei järjestynyt. Kun oli häädön aika päätti sosiaalitoimi tehdä lastensuojeluilmoitukset vaikka lapset muuttavat minun (isän) luokse asumaan tilapäisesti. Minun mielestäni perustetta tähän ilmoitukseen ei ollut, mutta asiakkuuden piiriin nyt kuulutaan. Lapsilla pysyy sama koulu ja tarha eikä muutenkaan vaikuta heidän elämään. Minä olen siis lastensuojelun piirissä siksi, että ex-vaimoni jäi asunnottomaksi eikä kaupunki taikka sosiaalitoimi kerennyt 6kk ennaltaehkäiseviin toimiin ja teki ilmoituksen omista laiminlyönneistään. Voin sanoa, että vituttaa ja hävettää tämä toimenpide.

[/quote]

Siis miksi sosiaalitoimen olisi pitänyt järjestää vaimollesi asunto?

Vierailija
29/91 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.01.2014 klo 15:38"]

[/quote]

Siis miksi sosiaalitoimen olisi pitänyt järjestää vaimollesi asunto?

[/quote]

Ei sosiaalitoimen olisi varmaan sitä asuntoa pitänyt järjestää, mutta lastensuojelu ehkä olisi voinut puuttua asiaan jo siinä vaiheessa kun häätöuhka on tiedossa. Heillä on mahdollisuudet vaikuttaa esimerkiksi kaupungin asuntojen kiirrellisyysasteeseen. En ole AP, kyseinen kirjoittaja jolle viestin osoitit, mutta kuitenkin.

Vierailija
30/91 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.01.2014 klo 15:26"]

Eihän isä olekaan lastensuojelun asiakas vaan hänen lapsensa. Jotka ovat exän lapsia myös. Exällä on pahoja ongelmia ja jos isä vaikkapa heittäisi veivinsä tai sairastuisi, on hyvä olla valmiiksi jo tiedot niin asiat helpottuvat Että lapsia ei esimerkiksi vietäisi johonkin äidin tilapäiskämppään vaan asiasta olisi tietoa. Se on lastensuojelua.

[/quote]

Tämä meni jo ihan päättömäksi.  Tuolla perusteella kaikkien yksinhuoltajien lasten pitäisi olla lastensuojelun asiakkaita.

Vierailija
31/91 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka ilmoituksen on tehnyt? Ja tiedäthän myös sen, että ilmoitus tehdään lapsista, ei huoltajasta?

Olen itse viranomainen ja jos itse kuulisin, että jonkun perheen lapsilla on tilanne minkä seurauksena ovat ehkä kohta kodittomia, tekisin ehdottomasti lastensuojeluilmoituksen.

Tilanne ratkesi nyt lapsille parhain päin, mutta tiesikö ilmoituksen tekijä ennen ilmoituksen tekoa, että lapset muuttavat isän luo? Jos ei niin ilmoitus oli täysin aiheellinen.

Näihin on aina vaikea ottaa kantaa kun aloittajan tyypillisesti kertovat vain vähän faktoja ja jättävät yleensä ne oleennaisimmat seikat pois.

Vierailija
32/91 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.01.2014 klo 15:47"]

Kuka ilmoituksen on tehnyt? Ja tiedäthän myös sen, että ilmoitus tehdään lapsista, ei huoltajasta?

Olen itse viranomainen ja jos itse kuulisin, että jonkun perheen lapsilla on tilanne minkä seurauksena ovat ehkä kohta kodittomia, tekisin ehdottomasti lastensuojeluilmoituksen.

Tilanne ratkesi nyt lapsille parhain päin, mutta tiesikö ilmoituksen tekijä ennen ilmoituksen tekoa, että lapset muuttavat isän luo? Jos ei niin ilmoitus oli täysin aiheellinen.

Näihin on aina vaikea ottaa kantaa kun aloittajan tyypillisesti kertovat vain vähän faktoja ja jättävät yleensä ne oleennaisimmat seikat pois.

[/quote]

Oho, jopas on syntynyt paljon keskustelua. Hyvä niin, koska pelkäsin tämän jäävän vaille huomiota.

Ilmoituksen teki siis sosiaalityöntekijä joka käsitteli lapsien äidin toimeentulohakemuksia yms. Tämä sosiaalityöntekijä tiesi huoltajuudestani sekä halustani ottaa pojat luokseni asumaan tarpeen tullen. Olen tämän kirjallisesti heille tietoon tuonut. Lapsilla ei siis missään vaiheessa ollut pienintäkään uhkaa jäädä kodittomaksi. Syy lastensuojeluilmoitukseen oli äidin asunnottomuus. Mitään muita perusteita ei ole eikä ollut. Kyllä tämä minun mielestäni on aika kiusallista ja minua kohdellaan kuin en olisi lapsia ennen hoitanutkaan. Olen kuitenkin ollut koti-isänä esikoisen ollessa pieni ja muutenkin asunut hänen kanssa ensimmäiset 5v.

Vierailija
33/91 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on pelkästään hyvä, että neuvolat reagoivat nopeasti. Kaikilla asioilla on kaksi puolta; lastensuojelua ym. tahoja moitittiin ja moititaan reagoimattomuudesta Eerikan tapauksen tiimoilta. 

Valitettavasti maassamme on lisääntyvässä määrin vanhempia, jotka tavalla tai toisella laiminlyövät lapsiaan. Lasten etu on, että puututaan. Pienempänä pahana pidän muutamia aiheettomia tapauksia, jotka, asioiden todistetusti ollessa kunnossa, voidaan todeta aiheettomiksi. Ymmärrän kyllä, että em.tapauksissa vanhemmille koituu pahaa mieltä ja turhaa vaivaa. Puhtaalla omallatunnolla selviää kuitenkin.

Vierailija
34/91 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sossuista löytyy  hyvin asenteellisia akkoja. Isä ei ole kykenevä huoltaja lapselle. Tiedän tämän  yhden jutun perusteella. Ihan sama vaikka eivät olisi isää tavanneet koskaan ja mitään hänestä eivät tietäisi. 

Oikeesti tänä päivänä löytyy hyviä isä paljonkin ja jos noin takapajuiset asenteet niin pitäisi vaihtaa ammattia. On myös isiä joilta vaimo kuollut ja lapsi jää automaattisesti isälle. Meidän poikien isä pystyisi mennen tullen hoitamaan meidän lapset, jos minä tästä jonnekkin häviäisin. Inhoan isien syrjintää. Näen lapseni harrastuksen parissa paljon isiä jotka ovat niin aidosti läsnä lapsilleen.

Vierailija
35/91 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.01.2014 klo 16:07"]

Minusta on pelkästään hyvä, että neuvolat reagoivat nopeasti. Kaikilla asioilla on kaksi puolta; lastensuojelua ym. tahoja moitittiin ja moititaan reagoimattomuudesta Eerikan tapauksen tiimoilta. 

Valitettavasti maassamme on lisääntyvässä määrin vanhempia, jotka tavalla tai toisella laiminlyövät lapsiaan. Lasten etu on, että puututaan. Pienempänä pahana pidän muutamia aiheettomia tapauksia, jotka, asioiden todistetusti ollessa kunnossa, voidaan todeta aiheettomiksi. Ymmärrän kyllä, että em.tapauksissa vanhemmille koituu pahaa mieltä ja turhaa vaivaa. Puhtaalla omallatunnolla selviää kuitenkin.

[/quote]

"...muutamia aiheettomia tapauksia"?
Näitä "muutamia aiheettomia tapauksia" tuntuu tulevan ilmi aivan arkipäiväisissä keskusteluissa lähes joka suunnasta, joten vaikuttaa kyllä melkoisen todennäköiseltä, että se muutama on aika lailla enemmän kuin muutama.
Vakavampaan asiaan.
Mitä tulee tuohon "todistetusti", niin jos sanon, että asiat on kunnossa, eikä kukkahattu sitä usko, niin se on aivan sama, että väittäisi minua suoraan valehtelijaksi. Kun asia sitten on todistettu, ja aiheettomaksi havaittu, niin on aivan vääjäämättömän loogisesti MYÖS todistettu, että minä olin oikeassa sanoessa, ettei tarvetta ole. Siitä taas seuraa looginen implikaatio, että sanomaani ei ole uskottu. Minua on siis pidetty valehtelijana.
Ja tässä, arvon kuulijat, on kupletin juoni: Kukaan, joka väittää minua valehtelijaksi, ei pääse siitä seurauksitta. Muodossa tai toisessa. Ennemmin tai myöhemmin.

Vierailija
36/91 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupunki on Helsinki, mutta sossun nimeä en viitsi paljastaa, koska se ei palvele kenenkään etuja tässä tilanteessa. Lähinnä kummastuttaa, että millaisiin asioihin näitä resursseja tuhlataan. Siinä vaiheessa kun lapsiperhe on jäämässä asunnottomaksi sossu levittelee käsiään. Minkä vuoksi lastensuojelu ei puuttunut asiaan jo ennen häätöä? Olisi varmasti ollut kaikille halvempaa ja helpomaa jos ex-vaimo olisi saanut kaupungilta asunnon.

[/quote]

Hmmm...onkohan eräs tapaus tämä sossu, jonka toimintaa olen päässyt seuraamaan vähän kuin sivusta...nainen on ihan hakoteillä ja sosiaaliset taidot puuttuu täysin, maalaisjärkeä ei osaa käyttää ja on kaikin puolin sellainen tapaus, että olisi hoidon tarpeessa itse :D. Ihan jäätävä tyyppi, saa muut ammattilaiset ympärillään pyörittelemään silmiään omalla käytöksellään ja on saanut joitakin ilmoituksia omasta ammattitaidottomuudestaan/virheistään.

Vierailija
37/91 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin on sama tapaus, koska ilmoituksen tekijä oli mies. Aion kyllä pyytää häneltäkin selvityksen asiasta vaikka vastauksena on varmasti vain sananhelinää ja vetoaa tehneensä kaiken lapsien etua silmällä pitäen.

Vierailija
38/91 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.01.2014 klo 17:18"]

Tuskin on sama tapaus, koska ilmoituksen tekijä oli mies. Aion kyllä pyytää häneltäkin selvityksen asiasta vaikka vastauksena on varmasti vain sananhelinää ja vetoaa tehneensä kaiken lapsien etua silmällä pitäen.

[/quote]

Aika hälyyttävää, että Helsingissä on näin paljon taitamattomia sossuja...Eerikan tapaus, tämä minun tietämä nainen ja sinun tapauksesi mies. Muropaketillako ne sinne työntekijät arpoo vai?

Vierailija
39/91 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä väliä, jos se ei ole johtanut turhiin toimenpiteisiin. Oon itsekin nuorisotyöntekijänä tehny pari ilmoitusta, ei siihen kevein perustein ryhdy ja silti aina toivoo, että olisi väärässä eikä syy huoleen ole.

Välillä tiedän, että on ongelmaa ja vanhemmista on tuntunut, etteivät muuta kautta saa tukea.

Vierailija
40/91 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.09.2013 klo 17:57"]

[quote author="Vierailija" time="27.09.2013 klo 17:31"]

Terkka teki ls ilmon minusta kun en muistanut mennä neuvolaan eikä minuun tai mieheeni saanut yhteyttä.kutsuin palaveriin sostyöntekijän ja tämän neuvolan terkan.en enää käy neuvolassa. Menen yksityiselle.kyllä häpesi tämä täti.kun aihetta huoleen ei ollut.tätä tämä nykyaika on kun on niin paljon kaikenlaista huumetaustaa ihmisillä sun muuta kait että viranomaiset joutuu olemaan ylivarovaisia.

[/quote]

Meillä kävi myös näin. Lapsella on aika usein hoitoa vaativa perussairaus, jonka vuoksi pituutta, painoa ja muita asioita pidetään silmällä sairaalan puolesta. Ei sitten tullut mentyä neuvolaan ja jouduimme lastensuojelun selvitysten kohteeksi.

Eikö neuvolan pitäisi olla vapaaehtoinen?

[/quote]

Neuvola on vapaaehtoinen. Mulle määrätty terkkarikin mainitsi tästä muutaman käynnin jälkeen, kun totesi, etten ollut koskaan juttutuulella. Ei siis ehdottanut, että vaihtaisin hoitajaa, vaan sanoi, ettei tarvi käydä. En minä neuvolassa halua juttelemassa käydä, vaan otattamassa mitat.