Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jääkö unet vähiin pikkuvauvan kanssa?

Vierailija
27.09.2013 |

Valvottaako pikkuinen vauva vanhempiaan? Jos on tavallinen vauva (ei koliikkia) valvooko vauva myös yöllä? Vai valvooko vanhemmat vaikka vauva nukkuisi? Saako pienen vauvan äiti ja isä tarpeeksi unta? Vai minkä ikäinen lapsi valvottaa eniten?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
27.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ihan samanlaista, eli vauva nukkuu 10 tunnin yöunet ja herää pari kertaa vain sinä aikana. Ja nukkuu useita päikkäreitä. Minua ei väsytä yhtään!

Vierailija
2/15 |
27.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vau kaikilla muilla näyttää olevan helpot vauvat. Oma vauvani, nyt 5 kk, on vasta viime aikoina alkanut nukkumaan päikkäreitä. Öisin herää noin 20 kertaa, ei aina syömään, herää vaan ja tämän jälkeen hänet pitää kanniskella takaisin uneen. Yksin tai pienellä silittelyllä ei nukahda uudelleen. Juuri viime yönä heräsi joka jumalan tunti. Että se on arpaonnea millaisen tapauksen saat. Itse olen järkyttävän väsynyt, vanhentunut varmaan kymmenellä vuodella. Mies joutuu nukkumaan eri huoneessa viikot, että pystyy käymään töissä.

Oon kade helppojen vauvojen äideille. Mutta pääasia kuitenkin on että vauva on muuten terve.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
27.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vau kaikilla muilla näyttää olevan helpot vauvat. Oma vauvani, nyt 5 kk, on vasta viime aikoina alkanut nukkumaan päikkäreitä. Öisin herää noin 20 kertaa, ei aina syömään, herää vaan ja tämän jälkeen hänet pitää kanniskella takaisin uneen. Yksin tai pienellä silittelyllä ei nukahda uudelleen. Juuri viime yönä heräsi joka jumalan tunti. Että se on arpaonnea millaisen tapauksen saat. Itse olen järkyttävän väsynyt, vanhentunut varmaan kymmenellä vuodella. Mies joutuu nukkumaan eri huoneessa viikot, että pystyy käymään töissä.

Oon kade helppojen vauvojen äideille. Mutta pääasia kuitenkin on että vauva on muuten terve.

Vierailija
4/15 |
27.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just se on rankkaa, että vaikka vauva nukkuu vuorokaudessa paljon, pätkät ovat lyhyempiä kuin mihin aikuinen on yleensä tottunut. Vauva heräilee yötä päivää meillä parin tunnin välein, joten syvään uneen ei pääse oikein ikinä. Sitten onkin pian jo vaikea nukahtaa, kun on niin ylivirittyneessä tilassa. Viime yönä vauva nukkui ekan kerran 5,5 h putkeen ja olen kuin eri ihminen tänään, kun nukuin itsekin noin 5 h putkeen!! Ekan kerran 3 kuukauteen! :) esikoisen kanssa saakin enemmän unta, mutta nyt ei päikkärit onnistu, kun kotona on vauvan lisäksi myös vilkas 3v esikoinen, joka jätti sopivasti,päikkärit pois juuri kun vauva syntyi... ;) eli kyllä sitä aika väsynyt voi olla, vaikka vauva nukkuukin "koko ajan". 

Vierailija
5/15 |
27.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän pienellä ikäerolla syntyneet lapset olivat alle 1-vuotiaina tosi huonoja nukkumaan. Olivat ihan vastasyntyneestä lähtien pirteitä kuin peipposet ja päiväunille sai tosissaan nukuttaa. Tissillä sai yleensä jotenkin tainnutettua. Toinen nukahti vain kantoliinassa hyssytellessä. Yöllä heräilivät 6 kk:n ikäisiksi parin tunnin välein. Myös meillä vauva nukkui vieressä, tissi suuhun ja itse nukahdin heti. Mutta väsynyt sitä on, kun ei saa nukkua paria tuntia enempää putkeen. Olen itse herkkä heräämään pieneenkin meteliin ja heräsin yleensä vauvan ähinään ennen kuin tämä alkoi edes itkemään. Kiinteämmän ruoan aloituksen jälkeen yöheräilyjä oli yleensä enää kerta, kaksi. Maitopullon saatuaan nukahtivat. Reilu 1-vuotiaina alkoivat nukkumaan koko yön putkeen. Tämän jälkeen ovatkin olleet hyviä nukkujia, luojan kiitos. Meidän lapset olleet isokokoisia vauvoina, joten ovat varmasti tarvinneet myös paljon energiaa kasvuun ja nälkä on herättänyt yöllä.

Kateeksi käy niitä, joiden vauva nukkuu 10 tuntia yössä. Silloin varmasti jaksaa nauttia vauva-ajasta ihan eri tavalla. Omalla kohdalla vauva-aika meni lähinnä hengissäselviytymisharjoituksena. 

Vierailija
6/15 |
27.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä voi etukäteen tietää kuinka paljon vauva valvottaa! Meidän esikoinen oli loistava nukkuja, nukkui 10-12 tunnin yöunet, aamupäivätirsat, 3-5 h päiväunia ja iltatirsat ennen yöunille menoa. No, kuopus oli ihan toista maata, ei varmasti ensimmäiseen vuoteen nukkunut yli 4 h pitempiä pätkiä ja päivälläkin tosi nihkeää se nukkuminen ja voi sitä väsymyksen määrää silloin.

Vierailija
7/15 |
27.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsi nukkui vauvana todella huonosti ja nukkuu yhä huonosti. Vauvana nukkui päivisin maks. 30min päiväunia päivisin muutamia, ja yöllä huusi noin 2 asti yöllä ja sitten nukahti muutamaksi tunniksi, maks 4tuntia nukkui pötköön ensimmäisenä ikävuotenaan. Heräilee yhä vähintään kerran yössä, ikää 2,5v, ei nuku enään päiväunia kuin harvoin.

Vierailija
8/15 |
27.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
9/15 |
27.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu vauvasta ja vanhemmista. Mä nukuin omieni vauva-ajat kuin tukki. Ne herättivät muutaman kerran yössä pienellä tuhinalla tms. (ei siis esim. huutamalla), mutta sen verran vain havahduin että sain niille rinnan suuhun - nukahdin melkein saman tien uudestaan. 

Olinkin kyllä todella väsynyt, sillä raskausajat olivat olleet raskaita ja unettomia.

Vierailija
10/15 |
27.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma vauvani tunnisti päivän ja yön vastasyntyneestä asti. Heräsi kyllä syömään, mutta ei itkien kuten aiemmankin vastaajan vauva. Varsinkin aluksi hormonitoimintakin taisi auttaa minua nukahtamaan helposti. Satunnaisia yöitkuja oli muutama kun vauva oli kipeä, mutta muuten ei valvonut eikä valvottanut.

Vierailija
11/15 |
27.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti vauvat nukkuvat tosi paljon, ihan alkuun varmaan 20 t/vrk. Mutta ne nukkuvat pätkissä eli heräilevät vähän väliä, yötä päivää. Eli sellaista pitkää pätkää ei pääse itse nukkumaan, mihin on tottunut. Vauvan unisykli on lyhyempi, mikä voi johtaa siihen ettei itse juuri pääse sitä syvintä unijaksoa nukkumaan.Ja joskus voi olla tosi vaikea nukahtaa heti uudelleen, kun vauva on herättänyt. Joitain kotitöitä/asioita joutuu hoitamaan, kun vauva nukkuu ja ne vievät sitä tärkeää uniaikaa. Kumma juttu, mutta monesta syystä vaikka vauva nukkuu koko ajan, äiti ei sitä kerkeä tekemään :D

Itse en ole ollut mitenkään äärettömän väsynyt, mutta kyllähän se toimintakykyyn ja päähän vaikuttaa...

Vierailija
12/15 |
27.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kestää yleensä aikansa ennenku vauvalle tulee jonkinlainen rytmi. Vauvahan tietty aluksi nukkuu paljon enemmin kuin valvoo, mutta saattaa nukkua sen kaiken lyhyissä pätkissä, jolloin äitiparka ei ehdi nukahtaa saati nukkua ja joutuu kierteeseen jossa on aina väsynyt. Mut kaikki äidit ja vauvat on erilaisia, etukäteen ei voi tietää miten se menee. Voi mennä hyvin tai huonosti tai hyvin huonosti.

Vierailija
13/15 |
27.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä valvoin esikoisen aikana, koska kaikki olivat pelotelleet, ettei viereen saa ottaa, kun sitten se vauva siihen oppii ja se on maailman kauhein asia blaa blaa blaa. No, nousin sitten tunnollisesti aina istualleen imettämään nojatuoliin ja koska vauva ihan pienenä söi ikuisuuden, niin siinä sitten istuin tuntikaupalla monta kertaa yössä. Siihen aikaan tuli tv-chattejä ja tuijottelin sitten niitä samalla tai sitten ihan vain koomailin.

Toisen ja kolmannen kohdalla osasin sitten onneksi jo itsekin ajatella ja otin vauvat heti perhepetiin. Ei väsyttänyt ja hyvin nukutti kaikkia.

Vierailija
14/15 |
27.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuohon kysymykseen voi antaa yhtä oikeaa vastausta, kaikki lapset on erilaisia.

Meillä vauva ei valvottanut öisin, ensimmäisen kuukauden jälkeen ei herännyt yöllä ollenkaan. Yleisempää on kuitenkin se, että lapset heräilevät ensimmäisten kuukausien aikana öisinkin, unirytmin vakiintuminen kestää toisilla jopa 3-vuotiaaksi asti.

Vierailija
15/15 |
27.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vauva nukkui aluksi jatkuvasti, ja ihmettelinkin, mistä oikein on kyse, kun puhutaan väsyneistä äideistä. Nukuin enemmän kuin koskaan!

Nyt 3kk vauva nukkuu vähemmän, mutta toisaalta selkeä rytmi on muodostunut. Hän menee nukkumaan klo21 ja herää klo8. Yöllä hän herää pari kertaa syömään, mutta koska nukumme samassa sängyssä, en edes kunnolla herää syöttöön. Kaivan vaan tissin esiin ja vauva syö ja nukahtaa takaisin. Ennen olin sellainen, että jos heräsin yöllä kesken kaiken johonkin, en saanut enää unenpäästä kiinni, mutta jokin kumma äitihormoni auttaa minua nukahtamaan nykyään salamana, enkä kuku öisin. Vauva ottaa myös kolmet päikkärit ja joskus torkahdan itsekin päiväunille.

Kaikki vauvat ovat erilaisia, mutta meillä näin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi neljä