Lapsettomat eivät ymmärrä onneaan
En ymmärrä näitä itsesäälissä kieriskeleviä lapsettomia. Se, ettei ole lapsia, on suuri siunaus ihmiselle. Mitenkään väheksymättä vanhempia. Aika, raha, vapaus, spontaanius, ylimääräinen energia, intohimojensa seuraaminen, itsensä toteuttaminen. Koko maailma on avoinna, ja voi mennä minne tahansa, tehdä mitä tahansa. Aivan unelmaelämää, josta useimmat perheelliset voivat vain haaveilla. Niin paljosta hyvästä jää paitsi, kun kaikki energia menee oman kohtalonsa surkutteluun.
Kommentit (112)
^ Ja aivan samalla tavalla ne ihmiset jotka ovat tietyn lapsettoman kauden jälkeen saaneet lapsen tietävät vallan hyvin, minkälaista elämä oli "ilman lapsia". Ihme jankkaamista täällä taas.
Jokaisen ihmisen kokemus omasta elämästään on vain hänen omansa, kukaan muu ei voi sanoa, että miltä hänen elämänsä hänestä tuntuu ja mikä hänen onnellisuutensa taso on. On aivan naurettavaa vängätä siitä, että ketkä nyt on onnellisempia, lapsettomat vai lapselliset, koska jokaisen ihmisen kokemus onnellisuudestaan on vain ja ainoastaan hänen omansa. Onnellisuudella nokittelu on jotain mielisairaalaosastoa (mistä tämä palsta ei toki muutenkaan kaukana ole).
[quote author="Vierailija" time="27.09.2013 klo 10:51"]
[quote author="Vierailija" time="27.09.2013 klo 10:45"]
[quote author="Vierailija" time="27.09.2013 klo 09:14"]
[quote author="Vierailija" time="27.09.2013 klo 07:43"]
Lapsettomat eivät onneksi ymmärrä mistä jäävät paitsi, se on suuri onni se!
[/quote]
Kyllä lapsettomat itse asiassa ymmärtävät ihan hyvin. Ja juuri sen vuoksi monet heistä päättävätkin jäädä lapsettomiksi.
[/quote] Onneksi tuo harhaluulo, se on suuri siunaus!
[/quote
Ei ole harhaluulo. Lasten hankinnan vaikutuksista ja vanhemmuudesta on saatavilla tietoa runsaasti ja monipuolisesti. Normaalilla eläytymiskyvyllä ja mielikuvituksella varustettu ihminen osaa kyllä päätellä, sopiiko vanhemmuus hänelle vai ei. Jos siis on kiinnostusta asiaa pohtia.
[/quote]
Juu mut kun naapurin kakaroita miettiessä ei voi lainkaan tietää mitä se onni on oman lapsen kanssa. Siihen rakkauteen suorastaan pakahtuu.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2013 klo 22:27"]
[quote author="Vierailija" time="26.09.2013 klo 22:25"]
Jokaisella on oikeus ajatella miten haluaa, mutta minä en kaipaa mitään siitä ajasta kun olin lapseton.
[/quote]
Lapseton elämä on vapaata, mutta siinä onnellisuus vaatii näkemystä. Lapsiperheen elämässä onnellisuuden lähteet ovat helpot ja selväpiirteiset, sekä biologian että kulttuurin tukemat. Ei tarvitse itse paljon päätä vaivata.
[/quote]
Voi jeesus miten mä alan olla niiiiiiiiiiiin täynnä tätä lapsettomien ylemmyydentuntoa. Vai että lapsettoman onnellisuuskin on vähän niinkuin parempaa ja älykkäämpää kuin lapsiperheen?? Ja ennen kaikkea tosi erilaista...
Huh huh sentään taas.
[quote author="Vierailija" time="27.09.2013 klo 10:23"]
Taas tätä samaa jankuttamista... Antaa ihmisten tehdä miten haluavat! Minä nyt EN halua lisääntyä ja onneksi ei ole pakko. Ihan sama mitä joku äippä siitä ajattelee!
[/quote]
Yritä nyt kulta ymmärtää, että meitä ei oikeasti vitun vertaa kiinnosta. Sun ei tarvitse tulla jauhamaan sitä tänne, ihan vaan elät oman valintasi kanssa, kuten mekin. Ei muakaan kiinnosta yhdenkään lapsettoman mielipiteet mun lapsista tai niiden kasvatuksesta. Enkä täällä ole ikinä kysynyt mielipidettä tai vaatinut hyväksyntää yhdeltäkään lapsettomalta.
Joten miksi MIKSI ihmeessä te kuvittelette että teidän valintanne kiinnostaa meitä? Miksi vaaditte siihen jotain aplodeja ja suurta hyväksyntää? Kun ei vaan oikeasti kiinnosta.
[quote author="Vierailija" time="27.09.2013 klo 10:57"]
Juu mut kun naapurin kakaroita miettiessä ei voi lainkaan tietää mitä se onni on oman lapsen kanssa. Siihen rakkauteen suorastaan pakahtuu.
[/quote]
Totta kai sen voi tietää. Ei kyse ole mistään mysteeristä vaan paljon käsitellystä , hyvin ymmärretystä asiasta nimeltä äidin- tai isänrakkaus. Sinulla menee nyt tietäminen ja kokeminen sekaisin. Kokeahan tuota ei voi ilman omaa lasta.
^ Tuo muakin ihmetyttää, miksi ette lapsettomat vaan elä sitä upeaa, onnella kyllästettyä elämäänne, vaan roikutte lapsipalstoilla jankuttaen sitä, mistä kaikesta upeasta lapselliset jäävät paitsi? Jotenkin käsittämätön kuvio. Jos on tyytyväinen elämäänsä niin miksi sitä pitää jatkuvasti muille todistella?
[quote author="Vierailija" time="27.09.2013 klo 11:02"]
Yritä nyt kulta ymmärtää, että meitä ei oikeasti vitun vertaa kiinnosta. [/quote]
Jatkuva kommentointi ja jankkaaminen antaa syytä epäillä muuta.
Todellista tietämystä ei voi olla ilman kokemusta, ei ainakaan tällaisessa aiheessa. Ei mun mieskään tiedä miltä TUNTUU synnyttää vaikka teoriassa tietääkin siitä 5 synnytyksen jälkeen kaiken ja on vierestä sitä seurannut. Ei se kuitenkaan tiedä miltä se TUNTUU eikä edes kuvittele tietävänsä.
[quote author="Vierailija" time="27.09.2013 klo 11:08"]
Todellista tietämystä ei voi olla ilman kokemusta, ei ainakaan tällaisessa aiheessa. Ei mun mieskään tiedä miltä TUNTUU synnyttää vaikka teoriassa tietääkin siitä 5 synnytyksen jälkeen kaiken ja on vierestä sitä seurannut. Ei se kuitenkaan tiedä miltä se TUNTUU eikä edes kuvittele tietävänsä.
[/quote]
Nyt vaihdetaan siis väitettä, kun aikaisempi kuvattiin. Hienoa. Kyse ei kuitenkaan ollut siitä, onko lapsettomalla ollut samanlaisia kokemuksia ja tuntemuksia kuin vanhemmalla, vaan voiko lapseton ihminen tietää, "mistä hän jää paitsi", eli mitkä asiat vanhemmuudessa ovat vanhempien mielestä hyviä ja toivottavia.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2013 klo 22:28"]
No en ymmärrä joo. Olen vastoin tahtoani lapseton 39-vuotias nainen.
Mitä ihmettä minä tekisin sillä ajalla, energialla, rahalla tms mikä on käytettävissä itseni toteuttamiseen, kun en halua toteuttaa itseäni mitenkään erityisesti? Elämäni on vain tyhjää ja tylsää, koska en kaipaa esim. matkoja, uraa, rahan tekemistä tms mitä monet sinkut tavoittelee. Sellaiset asiat ei kiinnosta minua yhtään. Olen synnynnäinen kotirouvaihminen. Mutta valitettavasti joo lapseton vanhapiika, eikä tässä ole mitään kivaa.
[/quote]
Mikä sinua sitten kiinnostaa jos ei ura, raha, tai matkustaminen? Kai sulla on jotain mitä tykkäät tehdä, ja jos ei ole niin etsi se. Ja olet 39v. olisi sinulla vielä aikaa hankkia se lapsi jos se on ainoa asia jota kaipaat, jos ei muuten, niin adoptoimalla?
Älä hyvä nainen heitä elämääsi pois, tee siitä itsellesi mieluinen!
Aivan, ei voi tietää, kuin siitä omasta lapsettoman ihmisen perspektiivistä, ja se "tieto" harvoin vastaa todellisuutta. Se tunne mikä lapsesta tulee useimmille äideille suurena yllätyksenä, se yllättää voimallaan jopa sellaisenkin ihmisen joka kuvitteli tietävänsä kaiken ja oli valmistunut kaikkeen. Ei sitä voi tietää, jossain määrin kuvitella ehkä.
[quote author="Vierailija" time="27.09.2013 klo 10:23"]
Taas tätä samaa jankuttamista... Antaa ihmisten tehdä miten haluavat! Minä nyt EN halua lisääntyä ja onneksi ei ole pakko. Ihan sama mitä joku äippä siitä ajattelee!
[/quote]
Kukas taas tämänkin avauksen väsäs?