Lapsettomat eivät ymmärrä onneaan
En ymmärrä näitä itsesäälissä kieriskeleviä lapsettomia. Se, ettei ole lapsia, on suuri siunaus ihmiselle. Mitenkään väheksymättä vanhempia. Aika, raha, vapaus, spontaanius, ylimääräinen energia, intohimojensa seuraaminen, itsensä toteuttaminen. Koko maailma on avoinna, ja voi mennä minne tahansa, tehdä mitä tahansa. Aivan unelmaelämää, josta useimmat perheelliset voivat vain haaveilla. Niin paljosta hyvästä jää paitsi, kun kaikki energia menee oman kohtalonsa surkutteluun.
Kommentit (112)
kuolla vanhana yksi hyi. kaverit jo ehkä haudassa, vanhainkodissa pääse mihinkään, kun ei ole ketään kuka veisi.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2013 klo 23:27"]
Hassu aloitus, ehkä joku sellainen, joka on tehnyt lapset vain koska niin kuuluu tehdä, voi ajatella noin? Minä ainakin elän pienten lasten kanssa sitä unelma elämääni. Olen odottanut tätä koko lapsuuteni ja nuoruuteni,että sitten kun saan olla äiti ja tehdä pienten lasteni kanssa sitä ja tätä ja mennä sinne ja tänne. Tämä on IHANAA aikaa. Pelottaa jo valmiiksi se aika kun lapset ovat isoja ja he eivät enää asu kotona. Onneksi sitten tulee pian taas lapsenlapset. Meitä on monenlaisia täällä.
[/quote]
Mistä tiedät, että lapsesi haluavat lapsia? Tai että saavat, vaikka haluaisivatkin?
[quote author="Vierailija" time="26.09.2013 klo 22:21"]
No niinhän se on. Osaan olla onnellinen, ymmärrän että olen etuoikeuttettu lapseton!
[/quote]
Sama täällä. Mutta lapsettomallekaan eivät kaikki tiet avaudu vaikka haluaisi. Se on outoa, että monet lapsia hankkineet luulevat, että olisivat sitä ja tätä ilman lapsia... Eli lapset ovat ikään kuin tekosyy.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2013 klo 23:27"]
Hassu aloitus, ehkä joku sellainen, joka on tehnyt lapset vain koska niin kuuluu tehdä, voi ajatella noin? Minä ainakin elän pienten lasten kanssa sitä unelma elämääni. Olen odottanut tätä koko lapsuuteni ja nuoruuteni,että sitten kun saan olla äiti ja tehdä pienten lasteni kanssa sitä ja tätä ja mennä sinne ja tänne. Tämä on IHANAA aikaa. Pelottaa jo valmiiksi se aika kun lapset ovat isoja ja he eivät enää asu kotona. Onneksi sitten tulee pian taas lapsenlapset. Meitä on monenlaisia täällä.
[/quote]
Ei kukaan voi luvata sulle mitään lapsenlapsia. Ehkä lapsistasi tulee onnellisia lapsettomia.. ;)
Mikä sopii yhdelle, ei sovi toiselle. Annetaan kaikkien kukkien kukkia. Lapset ovat lahja, jotka meille on annettu. Eikä tuomita ja väheksytä heitä, jotka eivät saa tai halua lapsia. Suvaitsevaisuutta pitäisi muutenkin olla enemmän tässä maailmassa
Mitä unelmaelämää? Elämä on tässä ja nyt, pitää ottaa kaikki irti siitä hetkestä ja elämänvaiheesta, jota kulloinkin elää. En todellakaan haaveile elämästä ilman lapsia! Mä olin elänyt jo kahden aikuisen lapsetonta arkea ihan tarpeeksi kauan.
Onko näiden täntyyppisten avausten tekijä vain innokas provoilija vai jotenkin tärähtänyt? Sukua lättymiehelle?
Joka päivä olen kiitollinen ja onnellinen elämästäni. En halua lapsia, sillä elän elämääni mieluummin itse kuin toisen kautta.
[quote author="Vierailija" time="27.09.2013 klo 00:03"]
Joka päivä olen kiitollinen ja onnellinen elämästäni. En halua lapsia, sillä elän elämääni mieluummin itse kuin toisen kautta.
[/quote]
Ahaa, vai lasten hankkiminen on elämistä toisten kautta. No, sinähän sen lapsettomana parhaiten tiedätkin ;)
[quote author="Vierailija" time="27.09.2013 klo 18:05"]
Kyllähän mulla työttömänäkin olisi enemmän kuin nyt aikaa ja vapautta toteuttaa itseäni ja ihana kiireettömyyttä, mut en mä silti tahtoisi luopua missään tapauksessa nykyisestä työpaikastani ja jäädä työttömäksi (rahattomuus ei ollut mulle työttömänä ongelma eikä raha suurin syy käydä töissä tällä hetkellä).
[/quote]
Minulla olisi työttömänä enemmän aikaa mutta ei riittävästi rahaa tehdä kaikkea, mitä haluan tehdä. Työttömyys siis kaventaisi elämääni ja tekisi siitä vaikeampaa. Lisäksi satun nauttimaan työstäni ja pidän sitä keskeisenä kanavana toteuttaa itseäni. Kun ei ole lapsia, töiden jälkeinen vapaa-aika on kuitenkin kokonaan omassa käytössä, ja se riittää kyllä minulla rentoutumiseen ja kaikkeen kivaan tekemiseen. Helppous ei tosiaan riitä elämänsisällöksi, mutta itseaiheutettujen ongelmien välttäminen kyllä mahdollistaa paremmin niiden merkityksellisten asioiden tekemisen.
[quote author="Vierailija" time="27.09.2013 klo 11:06"]
^ Tuo muakin ihmetyttää, miksi ette lapsettomat vaan elä sitä upeaa, onnella kyllästettyä elämäänne, vaan roikutte lapsipalstoilla jankuttaen sitä, mistä kaikesta upeasta lapselliset jäävät paitsi? Jotenkin käsittämätön kuvio. Jos on tyytyväinen elämäänsä niin miksi sitä pitää jatkuvasti muille todistella?
[/quote]
Täytyy olla aika harcore-palstamamma, jos pitää foorumikirjoittelua ja upeasta elämästä nauttimista jotenkin vaihtoehtoisina tai rinnasteisina asioina. Palstalle kirjoittaminen ei ole pois mistään sellaisesta, mikä tekee elämästä hienoa. Se on pois kissakuvien katselemisesta kahvitauolla.
[quote author="Vierailija" time="27.09.2013 klo 11:19"]
Se tunne mikä lapsesta tulee useimmille äideille suurena yllätyksenä, se yllättää voimallaan jopa sellaisenkin ihmisen joka kuvitteli tietävänsä kaiken ja oli valmistunut kaikkeen. Ei sitä voi tietää, jossain määrin kuvitella ehkä.
[/quote]
Tästä ei edelleenkään ollut kysymys. Kyllä jokainen aiheeseen perehtynyt tietää, että lasta kohtaan voi tuntea yllättävän voimakkaita tunteita. Ei tarvitse itse kokea tätä tunnetta tietääkseen, että tällainen ilmiö on olemassa ja arvioidakseen, onko itse kiinnostunut sellaisesta.
Ei toki suljekaan pois mitään mitä normaalissa elämässä tapahtuu, keneltäkään. Mutta jos vapaahetoisesti lapseton kuljeskelee lapsi/perhepalstoilla kertomassa omasta onnestaan, niin kyllä se pistää miettimään, että onko sen oman valinnan kanssa todellakin sinut? Ettei kuitenkin jossain takaraivossa koeta kiinnostuneisuutta lapsia ja perhe-elämää kohtaan, koska internet on täynnä keskustelupalstoja, myös niitä lapsettomien ihmisten omia, jonne ei tulisi mieleenkään tulla hehkuttelemaan miten ihanaa on olla monen lapsen äiti. Jotenkin tämä kuvio on vaan niin outo. Ei munkaan kaverit jotka on hardcore koiraihmisiä kiertele kissapalstoilla hehkuttamassa miten ihanaa elämä on ilman kissoja.
Joo... mulla on niin syvä ja rakkaudentäyteinen suhde isääni, ettei olla tekemisissä enkä aio hoitaa häntä nyt kun hän on vanha.
Lopettakaa se perheenperustamistuputtaminen. Kaikista vanhemmista ei ole siihen hommaan ja on helvetin älykästä jos tietää jo ennalta ettei halua lapsia eikä ole valmis antamaan aikaa, rahaa, huolenpitoa jne. Se on vähän niinku silleen että se homma vaatii 100 prosenttia eikä yhtään vähempää.
[quote author="Vierailija" time="27.09.2013 klo 11:05"]
[quote author="Vierailija" time="27.09.2013 klo 10:57"]
Juu mut kun naapurin kakaroita miettiessä ei voi lainkaan tietää mitä se onni on oman lapsen kanssa. Siihen rakkauteen suorastaan pakahtuu.
[/quote]
Totta kai sen voi tietää. Ei kyse ole mistään mysteeristä vaan paljon käsitellystä , hyvin ymmärretystä asiasta nimeltä äidin- tai isänrakkaus. Sinulla menee nyt tietäminen ja kokeminen sekaisin. Kokeahan tuota ei voi ilman omaa lasta.
[/quote]Ilman kokemusta ei voi tietää, ei siinä sen kummempaa!
[quote author="Vierailija" time="27.09.2013 klo 11:33"]
Ilman kokemusta ei voi tietää, ei siinä sen kummempaa!
[/quote]
Harva asia muuttuu jankkaamalla todeksi. Jos et ymmärrä tietämisen ja kokemisen eroa, en voi auttaa.
[quote author="Vierailija" time="27.09.2013 klo 11:00"]
[quote author="Vierailija" time="26.09.2013 klo 22:27"]
[quote author="Vierailija" time="26.09.2013 klo 22:25"]
Jokaisella on oikeus ajatella miten haluaa, mutta minä en kaipaa mitään siitä ajasta kun olin lapseton.
[/quote]
Lapseton elämä on vapaata, mutta siinä onnellisuus vaatii näkemystä. Lapsiperheen elämässä onnellisuuden lähteet ovat helpot ja selväpiirteiset, sekä biologian että kulttuurin tukemat. Ei tarvitse itse paljon päätä vaivata.
[/quote]
Voi jeesus miten mä alan olla niiiiiiiiiiiin täynnä tätä lapsettomien ylemmyydentuntoa. Vai että lapsettoman onnellisuuskin on vähän niinkuin parempaa ja älykkäämpää kuin lapsiperheen?? Ja ennen kaikkea tosi erilaista...
Huh huh sentään taas.
[/quote]
Mun mielestä näissä ketjuissa tämä onnellisuusjankkaus on äitien aikaan saamaa. Jos lapseton sanoo olevansa onnellinen, alkaa mammat vaahdota miten hänkin "luuli" olevansa onnellinen mutta nyt vasta ymmärtää "todellisen" onnen. Hyvä sille mammalle, kiva että on onnellinen. Onko silti pakko kokonaan mitätöidä toisen onnellisuus?
[quote author="Vierailija" time="27.09.2013 klo 11:32"]
Joo... mulla on niin syvä ja rakkaudentäyteinen suhde isääni, ettei olla tekemisissä enkä aio hoitaa häntä nyt kun hän on vanha.
Lopettakaa se perheenperustamistuputtaminen. Kaikista vanhemmista ei ole siihen hommaan ja on helvetin älykästä jos tietää jo ennalta ettei halua lapsia eikä ole valmis antamaan aikaa, rahaa, huolenpitoa jne. Se on vähän niinku silleen että se homma vaatii 100 prosenttia eikä yhtään vähempää.
[/quote]
Omenan pudotessa puun juureen on todellakin hyvä ettei lisäänny! Kiitos herra, kitos!
[quote author="Vierailija" time="27.09.2013 klo 11:35"]
[quote author="Vierailija" time="27.09.2013 klo 11:33"]
Ilman kokemusta ei voi tietää, ei siinä sen kummempaa!
[/quote]
Harva asia muuttuu jankkaamalla todeksi. Jos et ymmärrä tietämisen ja kokemisen eroa, en voi auttaa.
[/quote] Mähän sen tiedän, sinulta ne uupuu =)
[quote author="Vierailija" time="27.09.2013 klo 11:36"]
[quote author="Vierailija" time="27.09.2013 klo 11:32"]
[/quote]
Omenan pudotessa puun juureen on todellakin hyvä ettei lisäänny! Kiitos herra, kitos!
[/quote]
Ja mitäs vittua nyt? Mulla ON lapsia.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2013 klo 22:21"]
No niinhän se on. Osaan olla onnellinen, ymmärrän että olen etuoikeuttettu lapseton!
[/quoteniimpä,omani on ollut hoidossa viimeksi kesäkuun alussa ja myönnän etten mitään haluaise nyt enemmän kun herätä aamulla YKSIN ettei tarvis ekana vaihtaa vaippaa ja keittää puuroo,olis niin luksusta!