Lapsettomat eivät ymmärrä onneaan
En ymmärrä näitä itsesäälissä kieriskeleviä lapsettomia. Se, ettei ole lapsia, on suuri siunaus ihmiselle. Mitenkään väheksymättä vanhempia. Aika, raha, vapaus, spontaanius, ylimääräinen energia, intohimojensa seuraaminen, itsensä toteuttaminen. Koko maailma on avoinna, ja voi mennä minne tahansa, tehdä mitä tahansa. Aivan unelmaelämää, josta useimmat perheelliset voivat vain haaveilla. Niin paljosta hyvästä jää paitsi, kun kaikki energia menee oman kohtalonsa surkutteluun.
Kommentit (112)
[quote author="Vierailija" time="27.09.2013 klo 11:38"]
[quote author="Vierailija" time="27.09.2013 klo 11:36"]
[quote author="Vierailija" time="27.09.2013 klo 11:32"]
Joo... mulla on niin syvä ja rakkaudentäyteinen suhde isääni, ettei olla tekemisissä enkä aio hoitaa häntä nyt kun hän on vanha.
Lopettakaa se perheenperustamistuputtaminen. Kaikista vanhemmista ei ole siihen hommaan ja on helvetin älykästä jos tietää jo ennalta ettei halua lapsia eikä ole valmis antamaan aikaa, rahaa, huolenpitoa jne. Se on vähän niinku silleen että se homma vaatii 100 prosenttia eikä yhtään vähempää.
[/quote]
Omenan pudotessa puun juureen on todellakin hyvä ettei lisäänny! Kiitos herra, kitos!
[/quote]
Ja mitäs vittua nyt? Mulla ON lapsia.
[/quote] Joskus sattuu herrallekkin ohareita! Kaksi sukupolvea tosin jo...
[quote author="Vierailija" time="27.09.2013 klo 11:35"]
[quote author="Vierailija" time="27.09.2013 klo 11:33"]
Ilman kokemusta ei voi tietää, ei siinä sen kummempaa!
[/quote]
Harva asia muuttuu jankkaamalla todeksi. Jos et ymmärrä tietämisen ja kokemisen eroa, en voi auttaa.
[/quote] Mähän sen tiedän, sinulta ne uupuu =)
[/quote]
Sinä tiedät millainen elämä sinulla oli ennen lapsia (tyhjä ja merkityksetön, koska lapsi piti hankkia), mutta et tiedä yhtään mitään jonkun toisen elämästä ilman lapsia.
[quote author="Vierailija" time="27.09.2013 klo 11:28"]
onko sen oman valinnan kanssa todellakin sinut? Ettei kuitenkin jossain takaraivossa koeta kiinnostuneisuutta lapsia ja perhe-elämää kohtaan, koska internet on täynnä keskustelupalstoja, myös niitä lapsettomien ihmisten omia, jonne ei tulisi mieleenkään tulla hehkuttelemaan miten ihanaa on olla monen lapsen äiti
[/quote]
Kyllähän lapsista ja perhe-elämästä voi olla kiinnostunut ilman, että haluaa niitä itselleen. Kommenttisi takaa paistaa oletus, että kaikkihan niitä lapsia kuitenkin pohjimmiltaan haluavat. No, tämä ei pidä paikkaansa. Lapsettomat hehkuttavat onneaan, koska elämä lapsettomana on oikeasti todella mukavaa ja järkyttävän aliarvostettua, jopa halveksittua. Ei tällä äitejä yritetä käännyttää (se olisi myöhäistäkin) vaan muistuttaa perheenperustamisiässä olevia siitä, että lapsettomanakin voi olla onnellinen ja jopa onnellisempi kuin vanhempana.
On olemassa tietääkseni yksi julkinen vapaaehtoisesti lapsettomien foorumi, ja se on käytännössä hyödytön vanhempien jatkuvan provoilun ja vihamielisten kommenttien vuoksi.
[quote author="Vierailija" time="27.09.2013 klo 11:40"]
Joo... mulla on niin syvä ja rakkaudentäyteinen suhde isääni, ettei olla tekemisissä enkä aio hoitaa häntä nyt kun hän on vanha.
Lopettakaa se perheenperustamistuputtaminen. Kaikista vanhemmista ei ole siihen hommaan ja on helvetin älykästä jos tietää jo ennalta ettei halua lapsia eikä ole valmis antamaan aikaa, rahaa, huolenpitoa jne. Se on vähän niinku silleen että se homma vaatii 100 prosenttia eikä yhtään vähempää.
[/quote]
Omenan pudotessa puun juureen on todellakin hyvä ettei lisäänny! Kiitos herra, kitos!
[/quote]
[/quote]
Ok, hihhuli. Kuinkas se raamattu kehottikaan kohtelemaan lähimmäisiään?
[/quote]
Harva asia muuttuu jankkaamalla todeksi. Jos et ymmärrä tietämisen ja kokemisen eroa, en voi auttaa.
[/quote]
Sinä tiedät millainen elämä sinulla oli ennen lapsia (tyhjä ja merkityksetön, koska lapsi piti hankkia), mutta et tiedä yhtään mitään jonkun toisen elämästä ilman lapsia.
[/quote]
Varmasti enemmän kuin sinä toisen elämästä lasten kanssa ;=)
[/quote]
Mitä yrität edes sanoa tällä virkkeellä? Mitkä "ne"? Luitko edes kommenttia, johon vastasit?
[quote author="Vierailija" time="27.09.2013 klo 11:41"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]Silmä silmästä ilmeisesti?
No niin. Täällä joku lapsellinen foliopäämamma purkaa pahaa oloaan. Nyt kannattaa ottaa yhteyttä perheneuvojaan ja yrittää ratkaista päänsisäiset ongelmat ihan rauhassa. Lapsetkin kärsivät tuollaisesta.
On olemassa tietääkseni yksi julkinen vapaaehtoisesti lapsettomien foorumi, ja se on käytännössä hyödytön vanhempien jatkuvan provoilun ja vihamielisten kommenttien vuoksi.
[/quote]
Kostoksi olette sitten samaa harjoitamassa täällä?
[quote author="Vierailija" time="27.09.2013 klo 11:16"]
[quote author="Vierailija" time="26.09.2013 klo 22:28"]
No en ymmärrä joo. Olen vastoin tahtoani lapseton 39-vuotias nainen.
Mitä ihmettä minä tekisin sillä ajalla, energialla, rahalla tms mikä on käytettävissä itseni toteuttamiseen, kun en halua toteuttaa itseäni mitenkään erityisesti? Elämäni on vain tyhjää ja tylsää, koska en kaipaa esim. matkoja, uraa, rahan tekemistä tms mitä monet sinkut tavoittelee. Sellaiset asiat ei kiinnosta minua yhtään. Olen synnynnäinen kotirouvaihminen. Mutta valitettavasti joo lapseton vanhapiika, eikä tässä ole mitään kivaa.
[/quote]
Mikä sinua sitten kiinnostaa jos ei ura, raha, tai matkustaminen? Kai sulla on jotain mitä tykkäät tehdä, ja jos ei ole niin etsi se. Ja olet 39v. olisi sinulla vielä aikaa hankkia se lapsi jos se on ainoa asia jota kaipaat, jos ei muuten, niin adoptoimalla?
Älä hyvä nainen heitä elämääsi pois, tee siitä itsellesi mieluinen!
[/quote]
Kiitos viestistä. Nykyisin elämässäni ei ole oikein muuta kuin alkoholin tissuttelu iltaisin ja työ josta en pidä. Sellaiseen elämään olen ajautunut, alkoa käytän lääkkeeksi pohjattomaan yksinäisyyteen lähinnä. Koiran olen seurakseni ottanut, mutta eihän se täysin ihmisseuraa korvaa.
Ongelma on juuri tuo ettei minua kiinnosta mitkään erityiset asiat. Toiset ihmiset kiinnostaisivat, mutta minulla ei ole käytännössä lainkaan sosiaalisia suhteita. Puolisoa en ole koskaan onnistunut löytämään, koska olen melkoisen ruma ja ilmeisesti myös jotenkin omituinen, koska työpaikoillakin muut on minua aina vältelleet, ja jo lapsena olin koulukiusattu. Ilman puolisoa en ole harkinnut lapsentekoa koska olen tosiaan käytännössä erakko, en usko että olisi kovin terveellinen ympäristö kasvaa. Ja nykyisin on vielä tuo alko-ongelmakin, siitä pitäisi päästä ihan ensin eroon jos haluan mitään tavoitella.
t. se 39 v. vanhapiika joka olisi lapsia kaivannut aikanaan
[quote author="Vierailija" time="27.09.2013 klo 11:43"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]Silmä silmästä ilmeisesti?
[/quote]
Onko tää joku lesta, joka täällä riehuu?
Ei toki suljekaan pois mitään mitä normaalissa elämässä tapahtuu, keneltäkään. Mutta jos vapaahetoisesti lapseton kuljeskelee lapsi/perhepalstoilla kertomassa omasta onnestaan, niin kyllä se pistää miettimään, että onko sen oman valinnan kanssa todellakin sinut? Ettei kuitenkin jossain takaraivossa koeta kiinnostuneisuutta lapsia ja perhe-elämää kohtaan, koska internet on täynnä keskustelupalstoja, myös niitä lapsettomien ihmisten omia, jonne ei tulisi mieleenkään tulla hehkuttelemaan miten ihanaa on olla monen lapsen äiti. Jotenkin tämä kuvio on vaan niin outo. Ei munkaan kaverit jotka on hardcore koiraihmisiä kiertele kissapalstoilla hehkuttamassa miten ihanaa elämä on ilman kissoja.
[/quote]
Se ero tässä kylläkin on, että vaikka palsta on nimeltään "vauva" niin tämä ei ole vain lapsista keskustelua varten. Aiheet liikkuvat melko laajalla alueella ja senpä vuoksi monet lapsettomatkin voivat viihtyä täällä.
[quote author="Vierailija" time="27.09.2013 klo 11:45"]
No niin. Täällä joku lapsellinen foliopäämamma purkaa pahaa oloaan. Nyt kannattaa ottaa yhteyttä perheneuvojaan ja yrittää ratkaista päänsisäiset ongelmat ihan rauhassa. Lapsetkin kärsivät tuollaisesta.
[/quote] Klassista mutta tehotonta!
[quote author="Vierailija" time="27.09.2013 klo 11:47"]
Ei toki suljekaan pois mitään mitä normaalissa elämässä tapahtuu, keneltäkään. Mutta jos vapaahetoisesti lapseton kuljeskelee lapsi/perhepalstoilla kertomassa omasta onnestaan, niin kyllä se pistää miettimään, että onko sen oman valinnan kanssa todellakin sinut? Ettei kuitenkin jossain takaraivossa koeta kiinnostuneisuutta lapsia ja perhe-elämää kohtaan, koska internet on täynnä keskustelupalstoja, myös niitä lapsettomien ihmisten omia, jonne ei tulisi mieleenkään tulla hehkuttelemaan miten ihanaa on olla monen lapsen äiti. Jotenkin tämä kuvio on vaan niin outo. Ei munkaan kaverit jotka on hardcore koiraihmisiä kiertele kissapalstoilla hehkuttamassa miten ihanaa elämä on ilman kissoja.
[/quote]
Se ero tässä kylläkin on, että vaikka palsta on nimeltään "vauva" niin tämä ei ole vain lapsista keskustelua varten. Aiheet liikkuvat melko laajalla alueella ja senpä vuoksi monet lapsettomatkin voivat viihtyä täällä.
[/quote]
Ja sitten tulla provoilemaan tälläisillä aloituksilla ja ihmetellä kun sataa paskaa niskaan? Tyypillistä!
[quote author="Vierailija" time="27.09.2013 klo 11:46"]
Onko tää joku lesta, joka täällä riehuu?
[/quote]
Kaikki mitä keksit?
onko sen oman valinnan kanssa todellakin sinut? Ettei kuitenkin jossain takaraivossa koeta kiinnostuneisuutta lapsia ja perhe-elämää kohtaan, koska internet on täynnä keskustelupalstoja, myös niitä lapsettomien ihmisten omia, jonne ei tulisi mieleenkään tulla hehkuttelemaan miten ihanaa on olla monen lapsen äiti
[/quote]
Kyllähän lapsista ja perhe-elämästä voi olla kiinnostunut ilman, että haluaa niitä itselleen. Kommenttisi takaa paistaa oletus, että kaikkihan niitä lapsia kuitenkin pohjimmiltaan haluavat. No, tämä ei pidä paikkaansa. Lapsettomat hehkuttavat onneaan, koska elämä lapsettomana on oikeasti todella mukavaa ja järkyttävän aliarvostettua, jopa halveksittua. Ei tällä äitejä yritetä käännyttää (se olisi myöhäistäkin) vaan muistuttaa perheenperustamisiässä olevia siitä, että lapsettomanakin voi olla onnellinen ja jopa onnellisempi kuin vanhempana.
[/quote]
Oletit väärin. Siskoni on päälle 40v eikä hän ole koskaan halunnut lapsia. Ymmärrän ja hyväksyn sen täysin. Minun mielestäni jokainen saa päättää itse mitä elämällään tekee.
Lapsettoman onnen hehkuttamiselle Vauva-palsta on vaan vähän väärä. Täällä harva äiti jaksaa kuunnella miten hienoa on olla lapseton kun on niin vapaa ja blaabaablaa. Lapsettomilta harvoin tulee keskusteluihin mitään muuta sisältöä kuin sen korostaminen, miten ihanaa heidän elämänsä ilman lapsia on. Sille hehkutukselle on varmaan paremmatkin osoitteet. Kyllä mulle tulee väkisin mieleen, että oma päätös lapsettomuudesta on kenties vielä vähän epävarma, kun vauva-palstoihin kokee mielenkiintoa. Mutta hyvähän se asia on loppuun asti miettiä, jos omasta valinnasta ei kuitenkaan vielä 100% varma ole.
Kyllä kai vapaaehtoisesti lapsettomat ymmärtävät, mutta eivät ne, jotka haluavat lapsia. Vähän sama kuin jos sanoisi vaikka näyttelijäksi kiihkeästi haluavalle, joka ei 10. kerrallakaan pääse TeaK:n, että et ymmärrä onneasi, säästyt iltatöiltä, ihoa kuormittavilta meikeiltä, raskaalta työltä, jatkuvalta julkisuudelta jne.
[quote author="Vierailija" time="27.09.2013 klo 11:42"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Varmasti enemmän kuin sinä toisen elämästä lasten kanssa ;=)
[/quote]
Komppaan tätä viimeistä kommenttia! Kyllä vaan me "kypsässä iässä" lapset saaneet äidit tiedämme paljonkin elämästä ilman lapsia. Ja edelliselle keskustelijalle ja muillekin onneaan hehkuttaville vela-aktivisteille voin kertoa, että enpä tiedä ketään, joka olisi hankkinut lapsia siksi, että elämä ennen lapsia oli tyhjä ja merkityksetön. Itse nautin elämästäni, loin uraa, harrastin ja matkustin 35-vuotiaaksi. Sen jälkeen alkoi lapsen saanti tuntua ajankohtaiselta ja edelleen nelikymppisenä kahden lapsen äitinä nautin työstäni, harrastan ja matkailen - toki tällä hetkellä pienten lasten ehdoilla eli vähemmän aikaa vieviä harrastuksia ja lapsille sopivia matkakohteita.
[quote author="Vierailija" time="27.09.2013 klo 11:55"]
Täällä harva äiti jaksaa kuunnella miten hienoa on olla lapseton kun on niin vapaa ja blaabaablaa. Lapsettomilta harvoin tulee keskusteluihin mitään muuta sisältöä kuin sen korostaminen, miten ihanaa heidän elämänsä ilman lapsia on. Sille hehkutukselle on varmaan paremmatkin osoitteet. Kyllä mulle tulee väkisin mieleen, että oma päätös lapsettomuudesta on kenties vielä vähän epävarma, kun vauva-palstoihin kokee mielenkiintoa. Mutta hyvähän se asia on loppuun asti miettiä, jos omasta valinnasta ei kuitenkaan vielä 100% varma ole.
[/quote]
Miksi sitten avaat keskusteluja, joita et voi sietää? En minäkään avaa sellaisia ketjuja joiden sisällön arvelen lähinnä vituttavan minua. Yhtä hyvin minä voisin olettaa, että koska moni mamma niin kovin provosoituu näistä lapsettomuuskeskusteluista, niin sitä omaa valintaa lapsista ei sitten kuitenkaan koeta pohjimmiltaan niin onnistuneeksi.
[/quote]
[/quote]
Kaksi eri "jankkaajaakin", btw