Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten teillä on varaa asua Helsingissä?

Vierailija
26.09.2013 |

Olen ihmetellyt miten lapsiperheellä on varaa enää asua Helsingissä... Itse asun n. 80km päässä pääkaupungista ja olen pulittanut 3h+k 78m2 asunnostani 125.000€  (-05). Nyt katselin etuovi.comin asuntoja koska olen aina haaveillut pääkaupunkiseudulla asumisesta ja hyväkuntoisesta 3h+k asunnosta (läheltä keskustaa) saa pulittaa jopa 400.000€! Huhheijjakkaa.... Asuuko siellä Helsingissä enää muita kuin todella hyvätuloisia??? Miten tulette toimeen??? Kertokaa! :)

Kommentit (64)

Vierailija
21/64 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonhan täällä myös ihmiset asuu yksinkertaisesti pienemmissä tiloissa. Mun tuttavapiirissä kaks aikuista ja kaks lasta alle 75 neliön kerrostalokolmiossa ei oo edes poikkeus. Jos siis haluaa asua alle puolen tunnin matkan päässä ydinkeskustasta. ja ne helevetin isot lainat tosiaan, jos yhtään enemmän tilaa haluaa. Monet isot lainat on hankittu aikana, jolloin pankit vielä niitä myönsi ja marginaalit oli käytännössä nolla. Nykyään onkin jo vaikeampaa.

Vierailija
22/64 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lainamme (alkuperäisesti 190k) Helsingin lähiöstä kuukausierät+vastikkeet ovat n.1100€, mikä voi kuulostaa melko suurelta, mutta kun on kaksi maksajaa niin ei se oikeastaan sitä ole. Erityisesti säästämme työmatkakustannuksissa kun emme omista autoa. Autoliiton laskelmassa puhutaan jopa 500€/kk/auto jos kaikki kulut otetaan huomioon. Jos muuttaisimme esim. Keravalle niinkuin jotkut urpot tekevät halvemman asunnon perässä niin köyhtyisimme vain joko auton hankinnan takia tai kalliimpien junamatkojen vuoksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/64 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.09.2013 klo 21:34"]

[quote author="Vierailija" time="26.09.2013 klo 21:32"]

Ostin ensin yksiön, sitten kaksion ja nyt on 4h+k Töölössä. Säästämällä tämä on hankittu.

[/quote]

Millainen hintataso siellä on? Onko Töölö millaista aluetta?

[/quote]

Hyvää aluetta on.

Vierailija
24/64 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.09.2013 klo 22:19"]

Mä katselin tänään oikotieltä asuntoja, ja ihan järkyttävää! Alle 300 tonnin ei saa minkäänlaista kolmiota kehä1:n sisäpuolelta. Olen siis yhden asunnon köyhyysloukussa täällä vantaalaisessa lähiössä. Yli sadan tonnin lisälainaan ei ole varaa!

[/quote]

No katsohan nyt kuitenkin uudestaan. Olen kirjoittanut tähän ketjuun jo aiemmin ja me asutaan alle 200 000 asunnossa kehä ykkösen sisäpuolella, asunnossa on neljä huonetta. Kehä ykkösen sisäpuolelta kyllä löytyy asuntoja alla 300 000, kaikille ne vain eivät kelpaa (tai sitten ei tiedetä missä kehä 1 on kuten ei välilä täällä ketjuissa oikein paikkojen sijaintia tunneta). Toisaalta monesta Vantaalaisesta lähiöstä tulee keskustaan vaikka nopeammin junalla kuin täältä kehä 1:sen sisäpuolelta.

Vierailija
25/64 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä oma asunto etu-töölössä, mä keskituloinen sairaanhoitaja, mieheni parempituloinen juristi, joka on meistä se joka haluaa asua keskustassa. meillä todella paljon lainaa, vielä reilusti yli 400 000, selvitään jotenkuten ja pystymme turvaamaan tyydyttävän/hyvän perustason 3 lapsellemme. sellasta velkaista perheelämää helsingissä. toivotan ap sinut tervetulleeksi tänne.

Vierailija
26/64 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan hyväpalkkaisia (yhteiset bruttotulot n. 140.000 €), on saatu ennakkoperintöä ja korotonta lainaa sukulaisilta + päälle vielä iso pankkilaina, jota nyt jäljellä 150.000€. Asutaan 200 m2 uudessa omakotitalossa Helsingissä.

Vierailija
27/64 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.09.2013 klo 22:26"]

Mä katselin tänään oikotieltä asuntoja, ja ihan järkyttävää! Alle 300 tonnin ei saa minkäänlaista kolmiota kehä1:n sisäpuolelta. Olen siis yhden asunnon köyhyysloukussa täällä vantaalaisessa lähiössä. Yli sadan tonnin lisälainaan ei ole varaa!

[/quote]

No katsohan nyt kuitenkin uudestaan. Olen kirjoittanut tähän ketjuun jo aiemmin ja me asutaan alle 200 000 asunnossa kehä ykkösen sisäpuolella, asunnossa on neljä huonetta. Kehä ykkösen sisäpuolelta kyllä löytyy asuntoja alla 300 000, kaikille ne vain eivät kelpaa (tai sitten ei tiedetä missä kehä 1 on kuten ei välilä täällä ketjuissa oikein paikkojen sijaintia tunneta). Toisaalta monesta Vantaalaisesta lähiöstä tulee keskustaan vaikka nopeammin junalla kuin täältä kehä 1:sen sisäpuolelta.

[/quote]

milloin ootte maksaneet neliöstä alle 200 tuhatta? Ette varmaan ihan viime aikoina. Tai sitten teille on putkiremppa tulossa, tai yhtiövastike yli 500 euroa kuukaudessa.

Vierailija
28/64 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.09.2013 klo 22:36"]

[/quote]

[/quote]

milloin ootte maksaneet neliöstä alle 200 tuhatta? Ette varmaan ihan viime aikoina. Tai sitten teille on putkiremppa tulossa, tai yhtiövastike yli 500 euroa kuukaudessa.

[/quote]

No, jos ne asuu vaikka Pihlajamäessä tai Myllypurossa tai vastaavissa slummeissa, voi pitää paikkaansakin. On joo Kehä 1 sisäpuolella mutta itse en näillä alueilla vapaaehtoisesti asuisi.

Vierailija
29/64 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.09.2013 klo 22:36"]

[/quote]

[/quote]

Vastike on vähän alle 500 euroa (ja siihen sisältyy putkiremontin maksu, joka tehty sen jälkeen kun tähän muutettiin) ja me on siis maksettu huomattavasti vähemmän tästä kuin 200 000, nykyäänkin nämä vielä irtoavat alle 200 000 hintaan. Katsokaa sitä Oikotietä! Ja tämä on tosiaan Helsingin edullisimpia alueita mutta kehä ykkösen sisäpuolella ja meillä on esimerkiksi tässä taloyhtiössä varsin mukava ja pääsääntöisesti asunto-oloihinsa varsin tyytyväinen naapurusto. Olen itse yrittänyt tässä ketjussa sanoa, ettei Helsingissäkään tarvitse asua huippukalliisti mutta kaikki eivät toki halua asua tällaisessa paikassa, jolla on huono maine. Totuus lapsiperhe-elämästä jollakin alueella on kuitenkin yleensä jotain ihan muuta kuin alueen yleinen maine.

Vierailija
30/64 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.09.2013 klo 21:07"]

No ei kaikilla olekkaan varaa. Ja niillä joilla

on niin on iso laina.. Mutta monet on valmiit maksamaan siitö että asuvat keskellä kaikkea.

jos mietin sellaisia kavereita ketkä asuvat kantakaupungissa niin ne ovat sellaisia jotka ovat ostaneet pienen asunnon kantakaupungista joskus 5-10v sitten. Silloin esim kaverini osti kaksion kalliosta  ja maksoi siitä 145 000. my. Sen sitten viimw vuonna ja sai 230000. Maksettuaan 5v asuntolainaa+tuo myyntivoitto niin hänellä oli ihan hyvä käsiraha kolmion hankkimiseen.

[/quote]

Ei välttämättä. Täällä Helsingin arvoalueilla asuu isoissa asunnoissa paljon lapsiperheitä, kuten me, joilla ei ole asuntolainaa lainkaan. Monet ovat hyvätuloisia liike-elämässä joko yrittäjinä tai palkkajohtajina toimivia. Jotkut ovat perineet varallisuutta. Monet puolisoista ovat kotona ja viettävät aktiviista sosiaalista elämää. 

Vierailija
31/64 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.09.2013 klo 21:34"]

Paljos ne vuokrat on kantakaupungissa??

[/quote]

Keskimäärin noin 25–30 €/neliö Kallio-Vallila-Alppilassa, muualla noin 35 €/neliö. Kaupungin asunnoissa 11–13 € neliöltä.

Vierailija
32/64 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki on suhteutettua, itse maksan siitä että saan asua meren äärellä ja pääsen 30min kävelyllä ydinkeskustaan. Mutta en maksa tekokynsistä, tekoripsistä, tekotukasta, autosta tai mk:sta enkä lv:stä.

Asunnossa on 50neliötä, parveke merinäköalalla, valmistunu 2012loppuvuodesta ja hintaa oli 250 000, eli ei paha. Omalta paikkakunnalta saisi kaksi isoa omakotitaloa tohon rahaan mutten missään nimessä haluaisi asua muualla kuin täällä missä nyt. Ei tässä hillittömän messevästi eletä, mutta mulla että puolisolla jää noin 400e huvituksiin/säästöön kuussa laskujen, ruan, yms jälkeen.

Tervetuloa ap tänne, kyllä täällä kelpaa olla! :)

Alueina mukavia on Katajanokka, Kruunuhaka, Ullanlinna, Punavuori, Eira, Kamppi, Etu- ja Taka-Töölö, Ruoholahti, Lauttasaari, Munkkiniemi, Meilahti ja varmasti muutama muukin minkä nyt tästä unohdin.

Vierailija
33/64 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän ottaisin, jos haluaisin Helsingistä edullisen rauhallisen perheasunnon.

http://asunnot.oikotie.fi/myytavat-asunnot/8034045

Vierailija
34/64 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä ollaan; kämppä meren rannassa keskustan tuntumassa, 80m2, yh, 2 lasta.

Olen tehnyt töitä, töitä ja töitä, vaihtanut pienestä sinkkukaksiostani ylöspäin. Hyvä koulutus, mukava duuni ja kohtuullinen palkka - ei huippuliksa, mutta kuitenkin varaa tehdä 60% työaikaa pari vuotta sitten kun lasten koulunkäynti ja harrastukset ruuhkauttivat elämän.

Kyse on myös pitkälti valinnoista, ja jostain luopumisesta. Kaikkea ei voi saada. Omiin valintoihini olen tyytyväinen.

Vierailija
35/64 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.09.2013 klo 23:29"]

Tämän ottaisin, jos haluaisin Helsingistä edullisen rauhallisen perheasunnon.

http://asunnot.oikotie.fi/myytavat-asunnot/8034045

[/quote]

Julkkarin kunnostusta ja putkiremppa viiden vuoden sisään. Niihin saakin sitten varata 1000 euroa lisää per neliö. Eli 60-luvulla ralennetun neukkukuution hinnaksi tuleekin lähemmäksi 300000 euroa...

Vierailija
36/64 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkä asuntolainan maksuaika, ei autoa tai kesämökkiä rahaa nielemässä.

Vierailija
37/64 |
27.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä olekaan varaa asua helsingissä. Monta lasta ja vaimo kotona, joten muutetaan maalle omakotitaloon kun työni sen sallii. Toki täälläkin jotenkuten toimeen tultiin kaupungin vuokrakerrostalossa, mutta ei ollut meidän juttu.

Omakotiasuminen tulee varmaan yhtä kalliiksi riippuen kulutustottumuksista, mutta meidän perheellä elämänlaatu maalla on paljon parempi kuin ahtaasti kaupungissa. Toki täällä on palveluita, joita ei pienemmällä paikkakunnalla ole, mutta emme tässä ruuhkavuosina ehdi muutenkaan teatterissa käymään ;)

Vierailija
38/64 |
27.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on iso laina. 

Vierailija
39/64 |
27.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asutaan Töölössä pienessä asunnossa vuokralla. Kohta saamme noin 150 000e ennakkoperintöä ja kun pannaan vielä 50 000 ihan keskipalkasta säästettyä rahaa likoon niin kyllä sillä Töölöstä omistusasuntokin irtoaa. Ja noin 200 000 jää lainaa.

Vierailija
40/64 |
27.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähitellen ollaan päästy tähän tasoon. Asutaan etu-Töölössä rauhaisalla sivukadulla, neliöitä n. 100. Olen omistanut elämäni aikana varmaan kymmenen asuntoa, vaihtanut parin vuoden välein ja saanut lisärahaa omin voimin tekemistäni laadukkaista remonteista. Nykyisestä on lainaa n. 100 000 euroa, mutta se saataneen maksettua parin vuoden sisään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kahdeksan