Oletko joskus kuullut, että joku olisi kuollut diabetekseen?
Mielikuvani on, ettei diabetes (tai siis hypoglykemia tai ketoasidoosu) useinkaan tapa, koska oireet on melko helppo tunnistaa ajoissa. En väitä, että se olisi hyvin, hyvin harvinaista, mutta luulen ettei se kuitenkaan ole yleistäkään.
Oletko joskus kuullut henkilöstä, joka olisi kuollut diabeteksen takia?
Kommentit (102)
Vierailija kirjoitti:
"KKO tuomitsi vuonna 1994 kuolemantuottamuksesta luontaishoitaja A:n, joka oli neuvonut ykköstyypin diabetesta sairastaneen lapsen vanhempia korvaamaan lääkärin määräämän insuliinihoidon kuhne-kylvyillä."
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/professori-rokottamatta-jattamisest…
Ei noi vanhemmatkaan mitään järjen jättiläisiä ole. Toivottavasti syyte tuli murhasta.
Toimittaja-näyttelijä Markku Halme kuoli diabetekseen.
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.is.fi/…
Vierailija123456 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu. Isäni kuoli siihen viime vuonna ja oli sitä ennen n. 10 vuotta sitten ollut koomassakin diabeteksen takia. Ei helppo sairaus jos ei ole tukea siihen eikä itse osaa kunnolla sitä seurata.
Jos kakkostyypin diabetes on suurinpiirtein hoitotasapainossa, ei sitä voi itse seurata mitenkään, ainakaan täällä Helsingissä. Ennen sai mittarin ja liuskoja, mutta ei enää. Vuosittain otetaan verikoe.
Kyllä voi itse seurata Helsingissäkin. Osta apteekista verensokerimittari, lansetit ja liuskat. Voit mittailla niin paljon kuin haluat. Mitä teet mittaustuloksilla? Miten tulokset vaikuttavat hoitoosi?
No minusta sitä olisi hyvä seurata. Jos arvot eivät pysy lääkityksellä viitearvojen sisällä, lääkitystä on syytä lisätä tai vaihtaa. Vuosi on aika pitkä aika, jos sokeriarvot lähtevät kohoamaan liikaa.
Näköjään on totta, että Helsingissä kaikki kakkostyypin diabeetikot eivät saa ilmaisia tarvikkeita. 2017 tullut uusi ohjeistus
raajat menee sokeritaudista, ja kun liikkumakyky on menny niin mene nopeasti loputkin,
Olipa se varsinainen syy mikä vaan vaikka makuuhaavat tulehtuneena tmv. Mihin kuoli?
Vähän ohis, mutta 100 000 ihmistä sairastaa Suomessa tietämättään tyypin 2 diabetestä.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän siihen kuolleita, sen lisäksi sanoisin, että hypoglykemia (alhainen verensokeri)voi olla diapeetikolla ilman diapetestäkin. Se nyt ei yksinään kuitenkaan tapa.
Luepa nyt uudelleen, mitä kirjoitit.
Vierailija kirjoitti:
Ykköstyypin diabetes on se vaikeampi. Eli se, mikä alkaa lapsuus- tai nuoruusiässä.
Mäkin luulin ykköstyypin diabeteksen alkavan lapsuus- tai nuoruusiässä, kunnes oma lapsi sairastui 20-vuotiaana.
Lainaus täältä: https://www.terveyskyla.fi/diabetestalo/tietoa/millainen-sairaus-diabet…
Vaikka enemmistö sairastuvista on lapsia tai nuoria, niin noin joka kolmas on sairastuessaan yli 20-vuotias ja joka kuudes yli 30-vuotias. Suomessa todetaan vuosittain tyypin 1 diabetes usealla yli 50-vuotiaalla ja vanhimmat ovat jopa yli 80 -vuotiaita.
Kymmeniä tiedän. Osa on tappanut itsensä tarkoituksella osa vahingossa, osalla mennyt sisäelimet. Diabeetikot elää lyhyemmän elämän edelleen, etenkin ne jotka eivät hoida itseään hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ykköstyypin diabetes on se vaikeampi. Eli se, mikä alkaa lapsuus- tai nuoruusiässä.
Mäkin luulin ykköstyypin diabeteksen alkavan lapsuus- tai nuoruusiässä, kunnes oma lapsi sairastui 20-vuotiaana.
Lainaus täältä: https://www.terveyskyla.fi/diabetestalo/tietoa/millainen-sairaus-diabet…
Vaikka enemmistö sairastuvista on lapsia tai nuoria, niin noin joka kolmas on sairastuessaan yli 20-vuotias ja joka kuudes yli 30-vuotias. Suomessa todetaan vuosittain tyypin 1 diabetes usealla yli 50-vuotiaalla ja vanhimmat ovat jopa yli 80 -vuotiaita.
Totta! Ykkostyyppi on autoimmuunisairaus siina missa muutkin , eli voi alkaa minka ikaisena hyvansa. Itse sairastuin 27- vuotiaana
Tiedän, on mielestäni uutisoitukin välillä näistä. Usein liittyy joko ketoasidoosiin (esimerkiksi insupumppu mennyt rikki tai pitkävaikutteinen annos jäänyt välistä) tai humalassa/krapulassa hypoon. Alkoholin juominen on diabeetikolle vaarallisempaa, koska alkoholi sekä estää maksaa vapauttamasta sokeria, että laskee verensokeria etenkin laskuhumalassa. Jos siis verensokeri laskee liikaa vaikka sammuneella, siihen kuolee, koska keho ei pysty korjaamaan tilannetta.
Isoisoäitini kuoli sokeritautiin.
Tästä on aikaa.
Olen. Vanhus, jolle oli tehty lääkemuutoksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin helppo tunnistaa ajoissa? Kakkosdiabetes on varmaan isolla osalla lihavasta kansasta tietämättään.
Minua aina pistää vihaksi, kun kakkostyypin diabetes yhdistetään siihen, että mättäisi epäterveellistä ruokaa kaksin käsin. Omalla papallani oli kakkostyypin diabetes, ja hän oli todella hoikka ja en usko, että olisi enää voinut elää tai syödä terveellisemmin kuin hän. Itselläni on myös kakkostyypin diabetes, ja sen puhjetessa painoa oli noin 50 kg. Mistään epäterveellisestä ja makeasta en ole koskaan välittänyt.
Söitkö miten paljon hiilareita? Söitkö esim. viljaa, perunaa, riisiä, hedelmiä? Ja en sitten pahalla kysy, vaan koska meidän suvussa on paljon diabetes 2:sta ja kukaan ei oikeastaan ole ylipainoinen, yksikin on ollut nuorena kilpaurheilija ja sittemmin tosi aktiivinen liikkuja. Kukaan ei ole alkoholin suurkuluttaja, eikä kukaan edes tupakoi.
Itselläni alkoi myös verensokeri olemaan hieman liian korkealla. Ja olen hoikahko ja harrastan liikuntaa päivittäin + runsaasti hyötyliikuntaa. Olen nyt sitten ollut vhh-ruokavaliolla puolisen vuotta ja verensokerit ovat olleet ok, laihtunut olen 4 kg. Samalla koholla ollut verenpaine on laskenut normaaliksi. Siksi kiinnostaa. Mietin, voinko välttyä diabetekselta kokonaan tai edes lykätä sen puhkeamista.
Tyypin 1 diabetes on vakava tauti ja hoito on vaativaa. Tämä sekoitetaan aivan liian usein tyypin 2 diabetekseen, joka harvoin välittömästi uhkaa henkeä. Tyypin 1 diabeetikot ovat välittömässä hengenvaarassa, jos vointia ei seuraa ja insuliinia ei tarkasti annostella.
Diabetes on mainettaan vaarallisempi tauti. Oireet tulevat hiipien ja niihin tottuu helposti, jolloin pysyviä vaurioita tulee helpommin.
Verensokerimittarit maksavat nykyisin pari kymppiä, joten jokaisen diabeetikon ja diabetesta epäilevän kannattaa ostaa sellainen ja tehdä oma pitkäaikaisseuranta.
Usa:ssa diabetekseen kuolee jatkuvasti ihmisiä. Siellä insuliinin hinta on min. 1000 dollaria/ kk. Köyhillä ei ole varaa lääkkeeseen, keskiluokkaisetkin hakevat insuliininsa Kanadasta, jossa se on halvempaa.
Olen kuullut. Isosetäni kuoli diabeteksen komplikaatioihin (jalka-amputaatio, josta ei selvinnyt).
Työkaverini kuoli. Diabetes oli aina ollut hyvin hoidossa. Yksityiselämässä ongelmia. Nukkui yöllä pois. Jokainen mietti hiljaa mielessään "Miksi?" Kuolinsyy diabetes.