Oletko joskus kuullut, että joku olisi kuollut diabetekseen?
Mielikuvani on, ettei diabetes (tai siis hypoglykemia tai ketoasidoosu) useinkaan tapa, koska oireet on melko helppo tunnistaa ajoissa. En väitä, että se olisi hyvin, hyvin harvinaista, mutta luulen ettei se kuitenkaan ole yleistäkään.
Oletko joskus kuullut henkilöstä, joka olisi kuollut diabeteksen takia?
Kommentit (102)
Kaverin 8v tytär kuoli happomyrkytykseen. Vasta ruumiinavauksessa tosiaan selvisi, että hänellä oli ollut diabetes.
Diabetes on viheliäinen tauti. Veljeni sairastui siihen 9-vuotiaana. Oli muutaman kerran koomassa, mutta selvisi. Yli kaksikymppisenä meni näkö diabeksen takia ja 29-vuotiaana munuaiset lakkasivat toimimasta. Siihen hän sitten kuoli.
Tiedän montakin vanhempaa ihmistä, joilla on jouduttu diabeteksen aiheuttaman huonon verenkierron takia amputoimaan jalka tai molemmat. Eivät he sen jälkeen enää pitkään eläneetkään.
Miehen veli, 51, DM1, ketoasidoosi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin helppo tunnistaa ajoissa? Kakkosdiabetes on varmaan isolla osalla lihavasta kansasta tietämättään.
Minua aina pistää vihaksi, kun kakkostyypin diabetes yhdistetään siihen, että mättäisi epäterveellistä ruokaa kaksin käsin. Omalla papallani oli kakkostyypin diabetes, ja hän oli todella hoikka ja en usko, että olisi enää voinut elää tai syödä terveellisemmin kuin hän. Itselläni on myös kakkostyypin diabetes, ja sen puhjetessa painoa oli noin 50 kg. Mistään epäterveellisestä ja makeasta en ole koskaan välittänyt.
Niinpä. Mummoni on tosi pieni ja heiveröinen, alipainoinen, silti on tosi paha diabetes. Ennen kaikkea perimä laukaisee kakkostyypin diabeteksen. Ykköstyypin taas voi laukaista esim virusinfektiot.
Tunnen kaksi ja tiedän muutaman lisää.
Opiskelukaveri kuoli 25-vuotiaana. Krapulassa edellisillan bileiden jäljiltä, ei jaksanut syödä eikä laittaa insuliinia, nukkui vain koko päivän kiltahuoneella ja aamulla löydettiin kuolleena. Ne jotka hänet sinne illalla jättivät eivät tienneet hänellä olevan 1-tyypin diabetes. Eikä kukaan koko päivänäkään pitänyt hänestä huolta. Itse en ollut tuona päivänä paikalla, yritin aamulla käydä kiltahuoneella mutta poliisit estivät ja sanoivat ettei sinne nyt pääse.
Naapurin mies hoiti diabetestaan huonosti. Lopulta kuoli siihen.
Nopeastihan 1-tyypin diabetekseen kuolee jos sitä ei hoida.
Kyllä. Tiedän teini-ikäisiä jotka kuolleet diabeteksen aiheuttamaan hypoon ja tiedän myös keski-ikäisiä. Kuolemiin usein liittynyt alkoholi ja verensokerin nopea romahdus.
Julia Tukiainen kuoli diabeteksen takia.
Tosi kaunis tyttö.
Eräs tuttu tyttö joutui yhdestä oksennuksesta sairaalahoitoon. Tuli autossa matkapahoinvointi. Toivottavasti jatkossa keksittäisiin parempia mittareita jotka voisivat olla vaikka koko ajan kehossa kiinni ja hälyttäisivät kun alkaa sokerit olla liian ylhäällä tai alhaalla. Nythän kuulemma osa näistä mittareista vähän epäluotettavia.
Aina välillähän uutisoidaan putkaan kuolleesta "humalaisesta". Poliisit on soitettu paikalle kun joku "toikkaroi humalassa". Poliisit ottavat talteen ja heittävät putkaan selviämään. Sitten se "humalainen" löytyy kuolleena, ja vasta siinä vaiheessa tajutaan ettei hän ole humalassa ollut vaan diabeteksen aiheuttama kohtaus ja liian matala verensokeri, ja poliisien sijaan olisi pitänyt soittaa ambulanssi :( Vai liian korkea vs? Joka tapauksessa molemmat ovat hengenvaarallisia tilanteita.
Olen kuullut. Se on ihan yleinen kuolinsyy.
Kaverin kavereista on kaksi kuollut verensokerin laskemiseen humalassa. Edesmenneistä perhetuttavista tiedän diabeteksen sivusairauksiin kuolleita.
Vierailija kirjoitti:
Aina välillähän uutisoidaan putkaan kuolleesta "humalaisesta". Poliisit on soitettu paikalle kun joku "toikkaroi humalassa". Poliisit ottavat talteen ja heittävät putkaan selviämään. Sitten se "humalainen" löytyy kuolleena, ja vasta siinä vaiheessa tajutaan ettei hän ole humalassa ollut vaan diabeteksen aiheuttama kohtaus ja liian matala verensokeri, ja poliisien sijaan olisi pitänyt soittaa ambulanssi :( Vai liian korkea vs? Joka tapauksessa molemmat ovat hengenvaarallisia tilanteita.
Jep, juuri näin. Pidetään sairauskohtauksen saanutta humalaisena. Myös aivoverenkiertohäiriö tms voi saada ihmisen sössöttämään, kävelemään tai käyttäytymään muuten vaan oudosti. Tai menierin tauti voi aiheuttaa ettei yhtäkkiä pysy pystyssä. Tosi vaarallisia nämä virhearviot :(
Vierailija kirjoitti:
Olen kuullut, mutta yleensähän siellä syynä on usein hoitamaton diabetes.
Ei pidä paikkaansa. Siihenhän riittä
ä vaikka se, että pumppu yön aikana irtoaa.
Pappani isoisä, jo 36-vuotiaana. Olen miettinyt vaikuttiko hänen äitinsä korkea ikä ja kaksosuus asiaan. En tiedä mitä toiselle veljelle tapahtui, mutta luultavasti hän eli pidempään.
Ruotsissa huomattiin, että jos isovanhempi on kärsinyt tietyssä iässä nälänhätää, voi jälkipolvissa esiintyä diabetesta. Nälkää kärsinyt oli ollut teini-ikäinen poika tai silloin vielä syntymätön tyttö. Aliravitsemus muutti muodostumassa olevien sukusolujen perimää.
Mun serkku kuoli noin 45-vuotiaana. Ehkä hyvä niin, sokea ja jalaton oli kuollessaan. Eikä syy ollut hoitamattomuus. Ikävä on iso edelleen.
"Kuolin" 2v sitten mökkirempassa saaressa. Olin varmaan pistänyt inskaa tuplana tai triplana. Ihme, että kirjoitan tämän viestin. Kiitos kenelle kuuluu.
Ykköstyypit
Vierailija kirjoitti:
Eräs tuttu tyttö joutui yhdestä oksennuksesta sairaalahoitoon. Tuli autossa matkapahoinvointi. Toivottavasti jatkossa keksittäisiin parempia mittareita jotka voisivat olla vaikka koko ajan kehossa kiinni ja hälyttäisivät kun alkaa sokerit olla liian ylhäällä tai alhaalla. Nythän kuulemma osa näistä mittareista vähän epäluotettavia.
Onhan tuollaisia mittareira. Lasten mittarit antavat suoraan tietoa vanhempien kännykkään.
Seurannaisvaikutuksiin kuoli enoni. Verisuonet kalkkeutuivat. Oli sydänleikkauksessa, jossa isot suonet avattiin. Sen sijaan sydänlihaksen ympärillä olevia pieniä verisuonia ei voida leikata. Eno sai kohtaukset 64 vuotiaana ja kuoli.
Ei diabetes itsessään välttämättä ole niin vaarallinen mutta ne sen liitännäissairaudet on aika karmivia.
Kyllä voi itse seurata Helsingissäkin. Osta apteekista verensokerimittari, lansetit ja liuskat. Voit mittailla niin paljon kuin haluat. Mitä teet mittaustuloksilla? Miten tulokset vaikuttavat hoitoosi?