Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko joskus kuullut, että joku olisi kuollut diabetekseen?

Vierailija
30.08.2020 |

Mielikuvani on, ettei diabetes (tai siis hypoglykemia tai ketoasidoosu) useinkaan tapa, koska oireet on melko helppo tunnistaa ajoissa. En väitä, että se olisi hyvin, hyvin harvinaista, mutta luulen ettei se kuitenkaan ole yleistäkään.

Oletko joskus kuullut henkilöstä, joka olisi kuollut diabeteksen takia?

Kommentit (102)

Vierailija
1/102 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kuullut.

Vierailija
2/102 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä olen, siitä on kauan aikaa jo, joten en muista/tiedä yksityiskohtia, mutta sen muistan, että hänen sairautensa ei ollut hoitotasapainossa ja hän menehtyi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/102 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen, insuulinishokkiin kuoli.

Vierailija
4/102 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

ööh. aika monikin? 

Julkisuudesta esim Johanna Tukiaisen sisko.

Vierailija
5/102 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kuullut.

Diabetestä sairastavien elinikä on 10 v vähemmän kuin jos ei ko tautia olisi. Kakkostyypin.

Paha sairaus.

6/102 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kuullut. Tavallisempaa on, että joutuu pyörätuoliin, kun molemmat jalat joudutaan amputoimaan.

Vierailija
7/102 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Diabeteksen komplikaatioihin kuolee Suomessa vuosittain tuhansia ihmisiä. Ja niitä komplikaatioita on ihan nuorillakin. Ja kyllä, työssäni olen törmännyt diabeteksen kuolonuhreihin. Yleensä syy on se, että potilasta ei kiinnosta hoitaa tautiaan.

Vierailija
8/102 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kuullut ja nähnyt.

Sekä kuolleita, että aivovaurioituneita.

Sokeutuneita.

Amputoituja.

Jne.

Vierailija
9/102 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen insuliinin keksimistä kaikki diabeetikot kuolivat hyvin nopeasti.

Vierailija
10/102 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tappaa monellakin tapaa. Kovettaa verisuonia. Tunto heikkenee ääreisosissa, mikä altistaa haavoille, jotka diabeteksestä johtuen paranee huonosti. Pitkään auki olevat haavat toimivat mm verenmyrkytysten alkulähteinä.

Vierailija
11/102 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapurin Markku.

Vierailija
12/102 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, 1 tyyppinen. Tajusin liian myöhään että verensokeri laskee liian alas, meni tajuttomaksi matkalla keittiöön ja asui yksin.

Vierailija
13/102 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseessä on siis vaarallisempi sairaus kuin luulin. Kiitos vastauksista.

Ap

Vierailija
14/102 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eihän se nyt Suomessa kovin yleistä ole, kun meillä lääkitys käytännössä ilmaista. Lähinnähän tulee mieleen lääkityksen laiminlyönti Julia tukiaisen tapaan. Jossain jenkeissä taas tilanne on aivan toinen, kun diabetes voi ajaa ihmisen perikatoon, eikä ole enää varaa järkyttävän kalliisiin lääkkeisiin. Juuri katselin ulkolinjan dokumentin Usan terveydenhuollosta ja se oli kyllä järkyttävää katsottavaa.

Vierailija
15/102 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kuullut ja nähnyt. Itsensä hoitaminen onkin erittäin tärkeää kun sairastaa diabetestä. Olen myös nähnyt kun jalat amputoidaan diabeteksen seurauksena.

Vierailija
16/102 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perhetuttu alle 40-v. kolmen lapsen isä ja sairaus oli ihan hyvin hoidossa. Ei ole ihan niin simppeli ja harmiton tauti vieläkään, vaikka hoito edistynytkin valtavasti viime vuosikymmeninä.

Vierailija
17/102 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverin äiti kuoli.

Vierailija
18/102 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kuullut ja nähnyt. Itsensä hoitaminen onkin erittäin tärkeää kun sairastaa diabetestä. Olen myös nähnyt kun jalat amputoidaan diabeteksen seurauksena.

Nähnyt? Oletko leikkaussalissa töissä?

Vierailija
19/102 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anoppi kuoli diabeteksen seurannaisvaikutuksiin. Tuli ympäri kehoa haavoja jotka ei parantuneet, verenmyrkytys.

20/102 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen. Kolmekymppinen nainen, ykköstyypin diabetes. Pieni vauva oli isällä hoidossa, äiti lähti ravintolaan ja kuoli yöllä kotonaan.

Tapasin lapsena mummelin, jonka molemmat jalat oli amputoitu diabeteksen takia. Pidin tilannetta järkyttävänä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän yhdeksän