Oletko joskus kuullut, että joku olisi kuollut diabetekseen?
Mielikuvani on, ettei diabetes (tai siis hypoglykemia tai ketoasidoosu) useinkaan tapa, koska oireet on melko helppo tunnistaa ajoissa. En väitä, että se olisi hyvin, hyvin harvinaista, mutta luulen ettei se kuitenkaan ole yleistäkään.
Oletko joskus kuullut henkilöstä, joka olisi kuollut diabeteksen takia?
Kommentit (102)
Kyllä olen, siitä on kauan aikaa jo, joten en muista/tiedä yksityiskohtia, mutta sen muistan, että hänen sairautensa ei ollut hoitotasapainossa ja hän menehtyi.
ööh. aika monikin?
Julkisuudesta esim Johanna Tukiaisen sisko.
Olen kuullut.
Diabetestä sairastavien elinikä on 10 v vähemmän kuin jos ei ko tautia olisi. Kakkostyypin.
Paha sairaus.
Olen kuullut. Tavallisempaa on, että joutuu pyörätuoliin, kun molemmat jalat joudutaan amputoimaan.
Diabeteksen komplikaatioihin kuolee Suomessa vuosittain tuhansia ihmisiä. Ja niitä komplikaatioita on ihan nuorillakin. Ja kyllä, työssäni olen törmännyt diabeteksen kuolonuhreihin. Yleensä syy on se, että potilasta ei kiinnosta hoitaa tautiaan.
Olen kuullut ja nähnyt.
Sekä kuolleita, että aivovaurioituneita.
Sokeutuneita.
Amputoituja.
Jne.
Ennen insuliinin keksimistä kaikki diabeetikot kuolivat hyvin nopeasti.
Tappaa monellakin tapaa. Kovettaa verisuonia. Tunto heikkenee ääreisosissa, mikä altistaa haavoille, jotka diabeteksestä johtuen paranee huonosti. Pitkään auki olevat haavat toimivat mm verenmyrkytysten alkulähteinä.
Kyllä, 1 tyyppinen. Tajusin liian myöhään että verensokeri laskee liian alas, meni tajuttomaksi matkalla keittiöön ja asui yksin.
Kyseessä on siis vaarallisempi sairaus kuin luulin. Kiitos vastauksista.
Ap
No eihän se nyt Suomessa kovin yleistä ole, kun meillä lääkitys käytännössä ilmaista. Lähinnähän tulee mieleen lääkityksen laiminlyönti Julia tukiaisen tapaan. Jossain jenkeissä taas tilanne on aivan toinen, kun diabetes voi ajaa ihmisen perikatoon, eikä ole enää varaa järkyttävän kalliisiin lääkkeisiin. Juuri katselin ulkolinjan dokumentin Usan terveydenhuollosta ja se oli kyllä järkyttävää katsottavaa.
Olen kuullut ja nähnyt. Itsensä hoitaminen onkin erittäin tärkeää kun sairastaa diabetestä. Olen myös nähnyt kun jalat amputoidaan diabeteksen seurauksena.
Perhetuttu alle 40-v. kolmen lapsen isä ja sairaus oli ihan hyvin hoidossa. Ei ole ihan niin simppeli ja harmiton tauti vieläkään, vaikka hoito edistynytkin valtavasti viime vuosikymmeninä.
Vierailija kirjoitti:
Olen kuullut ja nähnyt. Itsensä hoitaminen onkin erittäin tärkeää kun sairastaa diabetestä. Olen myös nähnyt kun jalat amputoidaan diabeteksen seurauksena.
Nähnyt? Oletko leikkaussalissa töissä?
Anoppi kuoli diabeteksen seurannaisvaikutuksiin. Tuli ympäri kehoa haavoja jotka ei parantuneet, verenmyrkytys.
Olen. Kolmekymppinen nainen, ykköstyypin diabetes. Pieni vauva oli isällä hoidossa, äiti lähti ravintolaan ja kuoli yöllä kotonaan.
Tapasin lapsena mummelin, jonka molemmat jalat oli amputoitu diabeteksen takia. Pidin tilannetta järkyttävänä.
Olen kuullut.