Oletko joskus kuullut, että joku olisi kuollut diabetekseen?
Mielikuvani on, ettei diabetes (tai siis hypoglykemia tai ketoasidoosu) useinkaan tapa, koska oireet on melko helppo tunnistaa ajoissa. En väitä, että se olisi hyvin, hyvin harvinaista, mutta luulen ettei se kuitenkaan ole yleistäkään.
Oletko joskus kuullut henkilöstä, joka olisi kuollut diabeteksen takia?
Kommentit (102)
Kaikki vaikuttaa kaikkeen, ripuli, muu sairaus horjuttaa hoitotasapainon joka sekin on "yksilöllinen", eli ei aina se 5. Itsellä voi heitellä joskus matkoilla esim (en juo!) syömisten heitellessä välillä 4-18 ja silti olen ihan normi kunnossa.
Veljeni ei kyennyt lopettamaan juomista ja kuoli 48v iässä, oli diabeetikko.
Kyllä, valitettavasti. Ystäväni menehtyi insuliinishokkiin nukkuessaan. Oli parikymppinen.
Mun mummon veli kuoli 2-tyypin diabetekseen, hän ei pahemmin kuulemma välittänyt hoitaa itseään.
Olen kuullut, mutta yleensähän siellä syynä on usein hoitamaton diabetes.
Kun olin teini, kaverini isä kuoli ilmeisesti huonosti hoitamaansa ykköstyypin diabetekseen. Viimeksi kuulin erään tuttavan äidin kuolleen kakkostyypin diabeteksen seurauksiin 60+ vuotiaana. En tiedä yksityiskohtia mutta onhan niitä mahdollisuuksia täällä mainittu.
Olen lukenut että nykyään lapsia kuolee enemmän kuin ennen, koska vanhemmat eivät tunnista diabeteksen oireita tai sitten vain tapaa lasta riittävän usein, jotta huomaisivat tämän sairastuneen. Osa viedään lääkäriin henkitoreissaan, osa ehtii kuolla.
Vierailija kirjoitti:
Onko ap ihan idiootti?
Ei välttämättä, mutta sä selkeesti olet.
ohis
Vierailija kirjoitti:
Onko ap ihan idiootti?
On. Luultavasti syöttää ylipainoisille lapsilleen jatkuvasti valkoista sokeria ja joku on alkanut syystä tai toisesta huolestumaan ja kyselemään asiasta. Vähättelyselitysten kalastelua mitä ne sekaisimmat täällä välillä harrastaa.
Oletko ap hyvinkin nuori vai miten on mahdollista, ettet ole ikinä kuullut jonkun kuolleen diabeteksen seurauksena? Eiköhän se ole aika tavallinen kuolinsyy.
Joo, yhden kaverin äiti kuoli siihen. Häneltä meni db1:sen seurauksena munuaiset ja vaikka hän sai uuden munuaisen niin diabetes tuhosi senkin. Hän kuoli elinsiirtojonoon, keho ei ilmeisesti enää jaksanut dialyysihoidossa oloa
Mieheni kolmikymppinen ystävä kuoli diabetekseen viime vuonna.
Serkkutyttöni 1970-luvulla kuoli ykköstyypin diabeteksen aiheuttamiin sydänvaivoihin. Hön menetti myös lähestulkoon näkönsä ennen sitä. Onneksi hoidot ovat kehittyneet siitä.
Tiedän. 20v. nuori mies, 30+ nainen ja 40+ nainen. Kuolleet nukkuessaan. Jokainen näistä on ”tutun tuttu” joten en ole tohtinut kysellä tarkempaa kuolinsyytä. Jokaisella heistä oli 1-tyypin diabetes, joka liittyi kuolinsyyhyn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin helppo tunnistaa ajoissa? Kakkosdiabetes on varmaan isolla osalla lihavasta kansasta tietämättään.
Minua aina pistää vihaksi, kun kakkostyypin diabetes yhdistetään siihen, että mättäisi epäterveellistä ruokaa kaksin käsin. Omalla papallani oli kakkostyypin diabetes, ja hän oli todella hoikka ja en usko, että olisi enää voinut elää tai syödä terveellisemmin kuin hän. Itselläni on myös kakkostyypin diabetes, ja sen puhjetessa painoa oli noin 50 kg. Mistään epäterveellisestä ja makeasta en ole koskaan välittänyt.
Tiedän tuon mutta enemmistö niistä on lihavia.
Mistä tiedät?
Mun tuntemista diabeetikoista kaikki ovat hoikkia tai normaalipainoisia.
kun olin nuori niin meidän naapurin 18 v tyttö kuoli nukkuessaan ja oli diabetes joka todettiin kuolinsyyksi. Joku silloin sanoi että oli ollut uimassa illalla ja en muista oliko insuliinia laittanut liikaa vai liian vähän vahingossa. Hänen vanhempansa olivat lääkäreitä ja mitään ei aamulla ollut enää tehtävissä.
Diabetes on tappaja. Osaisiko joku terveydenhuollon ammattilainen ohjata ap;n lasten ja aikuisten ravinto/sokerisuositusten pariin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu. Isäni kuoli siihen viime vuonna ja oli sitä ennen n. 10 vuotta sitten ollut koomassakin diabeteksen takia. Ei helppo sairaus jos ei ole tukea siihen eikä itse osaa kunnolla sitä seurata.
Jos kakkostyypin diabetes on suurinpiirtein hoitotasapainossa, ei sitä voi itse seurata mitenkään, ainakaan täällä Helsingissä. Ennen sai mittarin ja liuskoja, mutta ei enää. Vuosittain otetaan verikoe.
Mitä sä selität? Asun Helsingissä ja juuri kuluneella viikolla sain lisää liuskoja. Uuden mittarin sain helmikuussa.
Jos kakkostyypin diabetes on suurinpiirtein hoitotasapainossa, ei sitä voi itse seurata mitenkään, ainakaan täällä Helsingissä. Ennen sai mittarin ja liuskoja, mutta ei enää. Vuosittain otetaan verikoe.