Tiesitkö, että kierreportaissa leveää puolta menee se, joka
on menossa alaspäin, ja kapeaa puolta se, joka on menossa ylöspäin?
Kierreportaissa ei siten välttämättä mennä aina oikeaa puolta, vaikka muutoin oikeaa puolta kulkeminen ja oikealle väistäminen on suositeltavaa.
Kommentit (69)
Mietipä uudestaan ap. tuota ideaasi uudestaan. Jos aikuinen tarvitsee tilaa noustessaan portaita pitkin 45-50cm
Ja portaan leveys on 90-100cm
Askelleveys portaassa 40cm ja toisessa päässä 5cm.
Jos portaita ylösmenevä nousee kapeampaa askelpuolta, niin mihin hän laittaa jalkansa vai meinaatko, että kiipeilevät varpaillaan.
Testasin ap. idean, kun vein roskat.
Ja jo kolmannella askeleella olin lentää naamallani, kun askelmaan mahtui vain päkiäni ja kantapää roikkui ilmassa.
Taisin olla yllytyshullu.
Oikeanpuoleinen liikenne, ainaki niis kierreportaissa joita käytän on myös loogisin tapa. Tai ylös leveää puolta ja alas kapeaa. Ois kauhee mennä sitä kapeeta puolta ylös.
Vierailija kirjoitti:
Mietipä uudestaan ap. tuota ideaasi uudestaan. Jos aikuinen tarvitsee tilaa noustessaan portaita pitkin 45-50cm
Jos portaita ylösmenevä nousee kapeampaa askelpuolta, niin mihin hän laittaa jalkansa vai meinaatko, että kiipeilevät varpaillaan.
Mitä sitten ehdotat? Se alaspäin tulija kävelee kantapäillään kun ylöstulija tulee leveää puolta? On vaikeampaa niin päin. Lähinnä koskee nyt ohitustilanteita, eiköhän kaikki mene itselleen sopivalla kohdalla jos ei ole vastaantulijoita.
Vierailija kirjoitti:
Annetaanko jo olla tämä kierreporras-aihe. Näistä jankkauksista saa päänsäryn.🤕
Pakottaako sua joku lukemaan?
Vierailija kirjoitti:
Se varpaillaan kiipeäminen nimenomaan on ideana, ylöspäin mentäessä kun ihminen luonnostaan kiipeää päkiällä eikä suurin osa edes saa kantapäätä maahan tai rappuselle jyrkässä nousussa.
Ei ole minun ideani vaan aivan yleinen käytäntö, löytyy tapaoppaista kuten joku jo sanoikin.
Aika röyhkeää ajatella, että jos minä koen hankalaksi mennä kapeampaa puolta ylöspäin, niin voin pakottaa jonkun muun tulemaan vaarallisesti kapeaa puolta alaspäin!
Jos ei osaa nousta kapeaa puolta ylös, pitää odottaa niin kauan kunnes portaat ovat vapaat. Eihän siinä muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos portaita ylösmenevä nousee kapeampaa askelpuolta, niin mihin hän laittaa jalkansa vai meinaatko, että kiipeilevät varpaillaan.Se varpaillaan kiipeäminen nimenomaan on ideana, ylöspäin mentäessä kun ihminen luonnostaan kiipeää päkiällä eikä suurin osa edes saa kantapäätä maahan tai rappuselle jyrkässä nousussa.
Ei ole minun ideani vaan aivan yleinen käytäntö, löytyy tapaoppaista kuten joku jo sanoikin.
Ihanko oikeasti joku pystyy päkiöllä kiipeämään kierreportaita pitkin jyrkästi 3,5m korkeyteen kahden kauppakassin kanssa?
Eikö siinä pitäisi jo käyttää turvavaljaita.
Itse olen asunut yli 30v kerrostalossa ja on 6krs, enkä ole vielä ap. ongelmaan törmännyt. Kyllä ainakin meillä odotetaan porrastasanteella, jos joku tulee rappusia alas.
Kierreportaissa on todella jyrkkä nousu, kun pariin neliöön on ahnettu n. 3,5m korkeutta eli ei voi edes verrata luonnon mäkiin tai jyrkänteisiin.
Ja enkä ole mistään käytösoppaista lukenut kierreportaista, vaan ohjeet ovat koskeneet liuku-tai tasaportaita. Eikä ole tullut asia esille, kun niitä on krs-taloihin suunniteltu tai asennettu, vaan aina on menty turvallisuus asiat edelle. Ja jos on iso kokoinen ihminen, niin eihän askelmalle mahdu kuin varpaat askelman kapeammalle kohdalle, kun se saattaa olla vain muutaman sentin syvä.
Ja mihin tarpeeseen tuo idea perustuu? Yleensä ihmiset käyttävät hissiä ja portaat ovat vajaa käytöllä.
Ja jos ylipainoisen tai muuten ison ihmisen kohdalla mietityttää, miten joku 5cm syvä askelma kestäisi jatkuvaa käyttöä yli 100kg, kun paino jakaantuu hyvin pienelle alueella, joka on tavallaan tyhjän päällä. Eikö se ole turvallisuus riski.
Vierailija kirjoitti:
Mitenköhän ihminen pystyy kävelemään tikapuita pitkin ylös kun ei mahdu koko jalka askelmalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos portaita ylösmenevä nousee kapeampaa askelpuolta, niin mihin hän laittaa jalkansa vai meinaatko, että kiipeilevät varpaillaan.Se varpaillaan kiipeäminen nimenomaan on ideana, ylöspäin mentäessä kun ihminen luonnostaan kiipeää päkiällä eikä suurin osa edes saa kantapäätä maahan tai rappuselle jyrkässä nousussa.
Ihanko oikeasti joku pystyy päkiöllä kiipeämään kierreportaita pitkin jyrkästi 3,5m korkeyteen kahden kauppakassin kanssa?
Itse olen asunut yli 30v kerrostalossa ja on 6krs, enkä ole vielä ap. ongelmaan törmännyt. Kyllä ainakin meillä odotetaan porrastasanteella, jos joku tulee rappusia alas.
Kierreportaissa on todella jyrkkä nousu, kun pariin neliöön on ahnettu n. 3,5m korkeutta eli ei voi edes verrata luonnon mäkiin tai jyrkänteisiin.
Ja enkä ole mistään käytösoppaista lukenut kierreportaista, vaan ohjeet ovat koskeneet liuku-tai tasaportaita. Eikä ole tullut asia esille, kun niitä on krs-taloihin suunniteltu tai asennettu, vaan aina on menty turvallisuus asiat edelle. Ja jos on iso kokoinen ihminen, niin eihän askelmalle mahdu kuin varpaat askelman kapeammalle kohdalle, kun se saattaa olla vain muutaman sentin syvä.
Ja mihin tarpeeseen tuo idea perustuu? Yleensä ihmiset käyttävät hissiä ja portaat ovat vajaa käytöllä.
Ja jos ylipainoisen tai muuten ison ihmisen kohdalla mietityttää, miten joku 5cm syvä askelma kestäisi jatkuvaa käyttöä yli 100kg, kun paino jakaantuu hyvin pienelle alueella, joka on tavallaan tyhjän päällä. Eikö se ole turvallisuus riski.
No eihän se mikään 5cm leveä ole se kapea pää. Tai ainakaan jalkojesi leveys kävellessä ei ole niin kapea, että kumpikin jalka kävelisi tuolla 5cm osuudella mikä on aivan kaiteessa kiinni. Kai ne portaat lähtee levenemäänkin vai onko ne molemmista päistä sen 5cm?
Minä kävelen helposti monta kerrosta kapeaa puolta. Kaiteista en enää pidä kiinni, mutta ei ole ongelma siirtää painopistettä kantapäältä päkiöille. Enkä tarvitse turvavaljaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos portaita ylösmenevä nousee kapeampaa askelpuolta, niin mihin hän laittaa jalkansa vai meinaatko, että kiipeilevät varpaillaan.Mitenköhän ihminen pystyy kävelemään tikapuita pitkin ylös kun ei mahdu koko jalka askelmalle.
Harvoin on tikapuita pitkin mennään ostoskassit kädessä.
Ja toisekseen, tikapuut ovat sinällään suuri turvallisuus riski ja onnettomuuksia sattuu paljon.
Ja tikapuita harvoin käyttävät lapset, vanhukset tai liikuntarajoitteiset, toisin kuin kierreportaita.
Ja siksi esim kerrostalojen katoille menevät tikapuut on asennettu 2-3m korkeuteen, ettei niitä on lapset käyttäisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytä nyt vähän päätäsi urpo! Ei ole tarkoitus mennä päkiöillä koko matkaa, vaan VÄISTÄÄ kapeammalle puolelle kun joku tulee vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos portaita ylösmenevä nousee kapeampaa askelpuolta, niin mihin hän laittaa jalkansa vai meinaatko, että kiipeilevät varpaillaan.Mitenköhän ihminen pystyy kävelemään tikapuita pitkin ylös kun ei mahdu koko jalka askelmalle.
Vanhoissa aitoissa ja taloissa oli vintille jyrkät rappuset, joiden syvyys ei ollut kuin noin 10 senttiä. Miesystäväni asuu tällaisen vanhan talon yläkerran asunnossa. Kaidetta ei noissa ennen aikaan ollut, nykyään on sentään usein se. Siinä on laskettava paino jalan etuosalle, kantapäälle ei ole tilaa. Ja hyvin on kotiin päästy könyämään jopa baari-illan jälkeen.
Nykyään taitaa olla vain enempi tuota minäminävaivaa ihmisillä, niin ei laskeutumisen vaikeutta tajuta, kun itse ollaan menossa ylöspäin.
Jo on ap. ongelma.
Olen asunut kauan krs-talossa, jossa kierreportaat, niin koskaan, eikä kukaan ole lähtenyt kiipeämään portaita pitkin, jos joku on tulossa alas. Ja kenellä voi olla niin kiireinen aikataulu, kun puhutaan sekunneista.
Minä kyllä kävelen kierreportaita ylös kapeaa puolta enkä ole kokenut sitä mitenkään ongelmalliseksi.
Jos on kierreportaat niin on yleensä myös useita muitakin kulkuväyliä.
Jos ei pysty nousemaan muutamaa porrasta päkiöiden varassa ilman valjaita, niin alkakaa nyt hyvänen aika tehdä jotain itsellenne ennen kuin kokonaan rapistutte!
ihan joka jumalan päivä. Työpaikalla on vähän väliä hissi rikki, joten en käytä sitä muuallakaan. Tuskin näet, en oikein välitä ihmisistä.