Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tiesitkö, että kierreportaissa leveää puolta menee se, joka

Vierailija
30.08.2020 |

on menossa alaspäin, ja kapeaa puolta se, joka on menossa ylöspäin?

Kierreportaissa ei siten välttämättä mennä aina oikeaa puolta, vaikka muutoin oikeaa puolta kulkeminen ja oikealle väistäminen on suositeltavaa.

Kommentit (69)

Vierailija
1/69 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kyllä tiesin, tuonhan nyt pystyy jo järjellä päättelemään, mutta suomalaisille pitää kaikki selittää kädestä pitäen eikä ne siltikään ymmärrä.

Vierailija
2/69 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesin. Suurin osa ei tiedä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/69 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehei, vaan vapaasti mennään. Kierreporraskortti ei vielä ole pakollinen.

Jotkut tarvitsevat kaidetta, on kantamuksia jne.

Vierailija
4/69 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiennyt...

Vierailija
5/69 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kierreportaiden pitäisi olla aina samansuuntaiset, että leveä puoli oikealla ja kapea vasemmmalla siitä syystä että kaikki automaattisesti tajuaisivat kulkea leveää puolta vain alaspäin mennessään.

Vierailija
6/69 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kierreportaat on S a atanan keksintö.

Vierailija
7/69 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vaan molemmat kulkee leveää reunaa ja ohitustilanteessa se väistää joka sen ketterämmin tekee, ei siis kaiteessa roikkuva mummeli, kyynärsauvoilla konkkaaja tai kolmen pienen ja turvakaukalon kanssa liikkuva äiti. Ja jos ohitettavaa olisi jatkuvasti, on syytä muuttaa portaikko toimivammaksi.

Vierailija
8/69 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kierreportaiden pitäisi olla aina samansuuntaiset, että leveä puoli oikealla ja kapea vasemmmalla siitä syystä että kaikki automaattisesti tajuaisivat kulkea leveää puolta vain alaspäin mennessään.

Oikealla ylhäältä vai alhaalta katsottuna?

Vierailija
9/69 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiku just toistin päin. Leveä puoli alhaalta päin katsottuna vasemmalla ja kapea puoli oikealla. Siten ylöspäinmenijät menis kapeaa puolta ylöspäin.

Vierailija
10/69 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei vaan molemmat kulkee leveää reunaa ja ohitustilanteessa se väistää joka sen ketterämmin tekee, ei siis kaiteessa roikkuva mummeli, kyynärsauvoilla konkkaaja tai kolmen pienen ja turvakaukalon kanssa liikkuva äiti. Ja jos ohitettavaa olisi jatkuvasti, on syytä muuttaa portaikko toimivammaksi.

Näin minä olen aina toiminut. Itse olen yleensä se, joka väistän.

Vierailija
11/69 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missäs tällainen sääntö lukee?

Vierailija
12/69 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kierreportaat pitäisi kieltää, eihän siinä ole mitään järkeä että toinen puoli portaista on vaarallinen.

Vierailija
13/69 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP voi mennä sinne kierreportaikkoon sääntöjensä kanssa. Siitä mennään, mistä helpoiten kulkee. Itse en ainakaan halua tippua portaissa ostoskassien tms kanssa, kun on "pakko mennä ylös kapeaa puolta".

Vierailija
14/69 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vaan se, jolla on huonompi tasapaino ja enemmän vaivoja. Tai isojalkaisempi. Meillä on mökillä (ostettu valmis talo) kierreportaat yläkertaan. Äitini juoksee portaat ylösalas nopeaan 36 jalalla ja isompijalkaiset jäävät asettelman jalkojaan sivuittain.

Vierailija
15/69 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös kierreportaat ole aina asennettu myötäpäivään. Jos molemmat menee oikeaa reunaa niin ylös menevällä kapea reuna ja alas menevällä leveä? Normaali väistämissääntö eli väistä aina oikealle.

Vierailija
16/69 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesin jo lapsena. Ihan pääteltävissä. Ylös on helpompi mennä kapeaa puolta, mutta alas leveämpää puolta.

Vierailija
17/69 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisikö tästä tehdä lisäys tieliikennelakiin ja laittaa kaikille pakolliseksi ajo-opetuksen yhteyteen? Niille jotka eivät aja ajokorttia, järjestetään työturvallisuuskortin tapainen päivän maksullinen koulutus.

Vierailija
18/69 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti tiesin ja niin tietää kaikki muutkin. Kierreportaita on useissa kirjastoissa enkä koskaan ole huomannut ihmisillä ongelmia niissä. Edes Kaisassa ei törmäillä, vaikka porukkaa on tosi paljon. Keppien tms kanssa kulkevat käyttävät hissiä.

Rullaportaissakin ihmiset alkavat muuten jo osata oikealle ryhmittymisen.

Vierailija
19/69 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP voi mennä sinne kierreportaikkoon sääntöjensä kanssa. Siitä mennään, mistä helpoiten kulkee. Itse en ainakaan halua tippua portaissa ostoskassien tms kanssa, kun on "pakko mennä ylös kapeaa puolta".

Mutta mitä teet jos naapuri tulee vastaan ostoskassiensa kanssa leveää puolta?

Vierailija
20/69 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missäs tällainen sääntö lukee?

Ei missään :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kuusi