Nipistelen itseäni..tapahtuiko tämä todella tänään lääkärissä??!
Tyttäreni 13v on ollut kipeä pari kuukautta, tukkoinen nenä, voimaton, ruokahaluton jne.
Saimme lastenlääkärille ajan ja tytär päätti valmistautua hyvin ennen vastaanotolle menoa ja kirjoitti lapulle kaikki oireet, joita hänellä oli.
Nenä tukossa, yskää, selkäkipua, korviin ja kurkkuun sattuu jne. Oli siis hienosti ajatellut etukäteen kaiken, että ei unohda mitään. Lääkäri oli tunnin myöhässä, yksityisvastaanotolla.
Hoitaja tuli ensin kyselemään syytä vastaanotolle tuloomme, niinkuin aina ennenkin.
Tytär hymyssä suin antoi lapun ja sanoi, että kirjoitti listan, että ei tarvitse samoja asioita toistaa ensin hoitajalle ja sitten lääkärille. Hoitaja otti lapun ja sanoi jotenkin ihan nauraen, että hän kyllä ymmärtää, että kurjaa kun samoja kysellään ja alkoi lukea listaa ja kirjoittaa niitä tietokoneella ylös. Kaikki meni ihan hienosti, tytär vastaili muutamaan kysymykseen, minä täydensin, jos oli tarvetta. Annan aina lasteni itse kertoa lääkärissä omista vaivoistaan, kun ne kerran on niiden, ei minun. Toki lääkitykset kerron ja sellaiset joista lapsi ei ole varma. SH kysyi, saako hän laittaa listan tyttären potilaspapereihin kiinni, sai luvan.
No, sitten tuli lääkäri sisään ja alkoi kysellä miksi olemme vastaanotolle tulleet? Tyttö sanoi, että listassa ne asiat näkyy, kun hän sen jo kotona valmiiksi kirjoitti. Lääkäri heitti lapun melkein tytön naamaan ja sanoi, hän tekee kysymykset, lista on sinun... No ok, jatkettiin juttelua ja tyttö luki listan. Samalla lääkäri kyseli paljon muutakin ja niihin sai meiltä vastauksen. Erittäin töykeästi kysyi" mikäs se on tämä selkäkipukin täällä" johon tytär sanoi, että selkää ja kaikkia jäseniä pakottaa...
Tilanne oli melko outo kaiken aikaa ja sitten lopulta kun oli reseptit saatu ja hoito-ohjeet ja olimme jo lähtemässä alkoikin lääkäri saarnata siitä, että kuinka epäkohteliatia me olimme olleet hoitajalle!
Kuulemma ei sellaista ole tapahtunut 20 vuoteen, että joku vaan antaa listan ja ei halua puhua hoitajalle. Minäkään en kuulemma ollut vastaillut hoitajalle, vaan lapsi oli itse puhunut!!?
WTF!?
Sanoin ihen ekana, että nyt meni joku pieleen, emme tosiaankaan olleet epäkohteliaita, vaan lapseni nimenomaan valmistui kotona tähän asiaan ja siksi kirjoitti listan. Lekuri siihen, että lista oli lapsen, ei heidän, olisi pitänyt sanoa ne asiat, ei vain antaa listaa epäkunnioittavasti SH:lle, että hän nyt pomona haluaa ojentaa lasta ja kertoi sitten miten kamalan epäkohtelias lapseni oli ollut.
Siinä vaiheessa lapsi tietysti alkoi itkeä, mutta lääkäri vaan jatkoi samaa saarnaamista. Sanoin hänelle, että lapsi oli ehdottoman kohtelias, mutta kun jo kurkkukin kuumotti, ei halunnut toistella kaikkea montaa kertaan. Me lähdettiin jo käytävään ja lekuri vaan jatkoi saarnaamistaan. Sanoin että olen nyt kuullut asian jo 10 kertaa, haluan puhua sen SH:n kanssa, jota nyt on loukattu. Se ei käynyt, kun ei kuulemma ole sen asia selvittää sitä mitä tapahtui, vaan hänen homma. Kysyin uudelleen, että missä se hoitaja on?" Kuulemma oli poistunut, kun oli niin kamala tilanne!!
Tytär itki silmät punaisina ja toki mulla alkoi ääni jo vapista, kun olin jo niin vihainen. Pari hoitajaa ja joku toimistovirkailija kuulivat meidän keskustelun, kun olivat siinä toimistossa vieressä.
Homma vaan jatkui ja jatkui. Sanoin moneen kertaan, että asia selvä, emme tule enää tänne, saatte olla rauhassa.
Kun kirjauduimme ulos, pyysin saada lapsen paperit mukaan, sillä emme tule koskaan enää samaan paikkaan. (Harmi, muut lapsen lääkärit oli oikein ihania siellä samassa paikassa)
Toimiston johtaja sitten pyysi minua tekemään kirjallisen selvityksen tapahtumasta, mutta sanoin, etten kykene nyt kirjoittamaan. Antoi sp osoitteen ja lomakkeen jolla voi laatia valituksen.
En tajua, opetan todellakin lapsilleni sen, etten minä puhu heidän puolestaan ja olen hiljaa aina kuin mahdollista, ei se sitten olekkaan oikein.
En usko vieläkään mitä tapahtui, mutta lapsen kanssa nipisteltiin toisiamme ja oltiin me hereillä.
LApselle sanoin, että kirjoitamme myöhemmin asiasta ja vannotin, ettei hän todellakaan ollut epäkunnioittava ketään kohtaan. Päinvastoin , lapsi on tavallista huolellisempi ja haluaa olla erityisen kohtelias ja sen taidon myös osaa.
Valitan pitkää tarinaa, mutta meni tosiaan yli hilseen meiltä molemmilta.
Kommentit (147)
[quote author="Vierailija" time="26.09.2013 klo 15:37"]
Kassillinen myötätuntoa ap:lle. Inhottavaan tilanteeseen jouduitte.
Oma kurja lääkärikokemukseni on kymmenen vuoden takaa, olin silloin hieman alta parikymppinen. Oli sunnuntai, mahani tuli todella kipeäksi. Sinnittelin muutaman tunnin, sitten oli pakko lähteä terkkarin päivystykseen apua saamaan.
Lääkäri kysyi minulta ensimmäiseksi, koska on ollut viimeksi kuukautiset. Kun en osannut sanoa tarkkaa päivää (sanoin vain että pari viikkoa sitten), hän huusi minulle, että "Et enää ikinä tule lääkäriin tietämättä tarkkaa kuukautisten alkamispäivää! Ota heti housut pois, pakko tutkia ettet ole raskaana". Tutkimuksen aikana hän painoi kipeää mahaani todella lujaa, se sattui niin hemmetisti että aloin itkemään. Kun sisätutkimus oli tehty, lääkäri sanoi että mulla on luultavasti jokin sukupuolitauti ja käski mennä arkena lääkäriin "Kun on paremmin aikaa hoitaa tällaisia juttuja".
Lähdit nyyhkien kotiin kärsimään yhä vaan yltyvästä kivusta, seuraavana päivänä menin toiselle lääkärille. Tutkimukset kestivät aikansa, eikä minusta tosiaankaan löydetty minkäänlaista sukupuolitautia vaan sappikiviä. Jokainen tämän vaivan kanssa kamppaillut tietää, että vatsakivut eivät tosiaan ole sieltä pienimmästä päästä.
Helvetin lämmöllä tätä lääkäriä aina silloin tällöin muistelen.
[/quote]
Aika pökkö lääkäri. Mä en todellakaan pidä kirjaa kuukautisista. Joskus olen pitänyt, silloin ne tulivat suunnilleen kellonlyömän tarkkuudella. Miksi mun pitäisi pitää niitä ylhäällä, tunnen asian kuitenkin muutamaa tuntia ennen kuin vuoto alkaa. Mitään terveydellistä syytä kalenterin käyttöön en keksi.
Jos lääkäri on joskus kysynyt, vastaan vain että en minä muista, joka kuukausi kuitenkin vuotaa. Raskauden mahdollisuushan pitää tutkia ihan joka kerta kuitenkin tullaisissa tapauksissa. Eikä ne lääkärit ole mitään pahaa koskaan sanoneet, se on tasan oma asiani, kiinnostaako mua seurata vuotojani päivän tarkkuudella. Pääasia kai on, että sen huomaa, jos jäävät pois kokonaan tai muuta selvää ongelmaa ilmenee...
Asumme samassa kaupungissa kuin ap ja eräältä pidetyltä kurkku/korvalääkäriltä olemme lähteneet lapseni kanssa kumpikin itkien. Tätä lääkäriä oli meille suositeltu, mutta emme olleet hänen mukaansa tarpeeksi sairaita tullaksemme lääkäriin ja antoi meille kunnon ripityksen. Lapsi ei tosin tullut kuntoon vaikka olimme käyneet hänen luonaan parikin kertaa. Onneksi naapurilääkäristä löytyi aivan ihana tohtori, joka osasi hoitaa lapsemme terveeksi.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2013 klo 15:26"]
Minusta vaikuttaa siltä, että ap:llä on joku hassu suhde lapseensa. Tarkoitan sitä, että antaa lapsen itse listata oireensa ja ei puhu itse mitään sairaanhoitajalle. Jotenkin tulee mieleeni väkisinkin sellainen ylpeänä lapsen vieressä seisoskeleva äiti. Vaikka lapsi ei mitään niin kovin ihmeellistä tekisikään. Myöskin tuo, että lapsen kanssa nyt yhdessä nipistelette siellä toisianne ja ihmettelette ja voisottelette, mitä on tapahtunut. Tarvitseeko sitä nyt lapsen kanssa kaveerata?
[/quote]
Mitä ihmettä sinä nyt oikein selität? Siis jos lääkäri ja sairaanhoitaja käyttäytyvät epäkunnioittavasti lasta kohtaan, joka ei ole tehnyt mitään väärää, niin lapsen kanssa ei saisi edes käydä tapahtunutta läpi ja olla pahoillaan? Kaveerausta... joopa joo... oletko koskaan kuullut vanhemmuudesta ja lapsen tukemisesta vaikeissa tilanteissa?
Käsittämättömän törkeitä osa näistä vastauksista. Ihan kun yritetään pakolla onkia joku juttu, että ap ja hänen lapsensa ovat syypäitä, outoja, huonokäytöksisiä yms. Mielestäni vaikka hoitaja ja lääkäri eivät olisi tykänneet tuosta lapun antamisesta tms. ei oikeuttaisi ripittämiseen tai edes huomauttamiseen. Ihmeen herkkiksiä ovat kyllä olleet, ilmeisesti molemmilla erittäin huono päivä ja käytös.
Minulle on eräs lääkäri huutanut vain sen takia, että kivun vuoksi minulle tuli kyyneleet silmiin. Hän oikeasti huusi minulle vihaisesti, miksi itken, et ole mikään pikkulapsi enää yms. Joten tiedän millaisia lääkäritkin voivat olla.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2013 klo 15:42"]
Lääkärinä voin sanoa tähän, että ei me vihata muistilistoja, mutta kun ne on tosiaan tarkoitettu _potilaalle_, lyhyen vastaanoton aikana ei ehdi alkaa tavata jokaista käsinkirjoitettua lappua. Ja monesti mukana on paljon epäolennaista, sen takia esitetään mieluummin diagnoosiin tähtäävät täsmäkysymykset. Kyseinen lääkäri ei kyllä muuten käyttäytynyt asiallisesti, mutta ihmisiä mekin ollaan. Eipä mullekaan ole aina oltu kilttejä ja kohteliaita asiakaspalvelutilanteissa, vaikka miten asiallisesti käyttäytyisin. Että voipi miettiä asiaa tältäkin kantilta. Siihen vielä lisätään tuo jatkuva kiire, tuskinpa ko. lääkäri oli sitä ylimääräistä odotustuntia kahvitauolla viettänyt...
[/quote]
Lappuun oli kirjoitettu tytön oireet:
-kurkku kipeä
-nenä tukossa
-selkä kipea ja jäseniä särkee
-väsyttää
-ei ole ruokahaluja
-yskittää
Miten tuollainen voi olla vaikea tajuta? Käsiala oli selkeää. Kaikki oli nimenomaan tähän tautiin liittyviä oireita, ei erillisiä vaivoja, juurikin auttavat diagnoosin teossa.
Miten asia voi loukata SH:jaa, jos joutuu sen itse lukemaan?! Lista annettiin ihan hymyssä suin ja SH itsekkin myönsi, että kurja niihin samoihin kysymyksiin on vastata.
Ei taatusti aiheuttanut kiireessä lisävaivaa, päinvastoin, siinähän ne asiat oli joita joutuu kirjaamaan lapsen tietoihin. Sen jälkeen asioista keskusteltiin, niinkuin normaalistikkin.
Tämä on se oleellinen kysymys, jota emme nyt vain tajua..
ap.
Kai tää on provo. Yksityisellähän saa valita lääkärin. Jos muut on mukavia, niin et vaan enää milloinkaan mene tälle paasaajalle.
Jos olisit oikeasti tuohtunut ja juttu olisi totta, niin olisit jo avaukseen laittanu lääkärin ja lääkäriaseman nimen.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2013 klo 15:28"]
Olen huomannut itse usein että kohteliaasta ja ystävällisestä suhtautumisesta muita ihmisiä kohtaan ja sivistyneistä käytöstavoista saa "palkkioksi" huonon kohtelun ja vikojen etsintää.
[/quote]Jaa. Minä taas olen todennut että 99% todennäköisyydellä saa juuri sellaista palvelua kuin miten itse käytäytyy. Jos on itse asiallinen, niin saa asiallista palvelua. Korostan vielä asiallista, tarkoitan sillä tilanteen mukaista käytöstä. Jos jossain poliisin passiluukulla yrittää olla yltiöystävällinen ja tuttavallinen, niin todennäköisesti saa aika hitaita katseista takaisin.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2013 klo 16:02"]
Kai tää on provo. Yksityisellähän saa valita lääkärin. Jos muut on mukavia, niin et vaan enää milloinkaan mene tälle paasaajalle.
Jos olisit oikeasti tuohtunut ja juttu olisi totta, niin olisit jo avaukseen laittanu lääkärin ja lääkäriaseman nimen.
[/quote]
Ihan sama mulle vaikket usko. En kuitenkaan laita nimiä, kun asia on kesken. Teemme valituksen ja sitten nähdään mitä sanovat.
Tuo oli ainoa lääkäri jolle saimme ajan, kun aamulla soitin.
Toki voisin valita seuraavalla kerralla toisen, mutta se sama SH siellä on joka tapauksessa vastassa. Niitä ei ole monia ja miten sen estän, ettei se taas tule pahoittamaan mieltään?
ap.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2013 klo 15:59"]
-kurkku kipeä
-nenä tukossa
-väsyttää
-ei ole ruokahaluja
-yskittää
Miten tuollainen voi olla vaikea tajuta? Käsiala oli selkeää. Kaikki oli nimenomaan tähän tautiin liittyviä oireita, ei erillisiä vaivoja, juurikin auttavat diagnoosin teossa.
Miten asia voi loukata SH:jaa, jos joutuu sen itse lukemaan?! Lista annettiin ihan hymyssä suin ja SH itsekkin myönsi, että kurja niihin samoihin kysymyksiin on vastata.
Ei taatusti aiheuttanut kiireessä lisävaivaa, päinvastoin, siinähän ne asiat oli joita joutuu kirjaamaan lapsen tietoihin. Sen jälkeen asioista keskusteltiin, niinkuin normaalistikkin.
ap.
[/quote]Ainakin poikkesitte toimintarutiinista. Tarkoitushan on selvittää potilaan oireet haastattelemalla. Tarkoitushan on esittää kysymyksiä, vastata niihin ja siitä voi ehkä poikia tarkentavia jatkokysymyksiä jne. Onhan siinä voinu hoitajalle tulla tunne että mitä hittoa tässä nyt oikein yritetään.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2013 klo 16:06"]
[quote author="Vierailija" time="26.09.2013 klo 16:02"]
[/quote]
Ihan sama mulle vaikket usko. En kuitenkaan laita nimiä, kun asia on kesken. Teemme valituksen ja sitten nähdään mitä sanovat.
Tuo oli ainoa lääkäri jolle saimme ajan, kun aamulla soitin.
Toki voisin valita seuraavalla kerralla toisen, mutta se sama SH siellä on joka tapauksessa vastassa. Niitä ei ole monia ja miten sen estän, ettei se taas tule pahoittamaan mieltään?
ap.
[/quote]Jos tarina on totta, eikä sitä ole liioitelut, niin nimi näkyviin vain.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2013 klo 16:09"]
-kurkku kipeä
-nenä tukossa
-väsyttää
-ei ole ruokahaluja
-yskittää
ap.
[/quote]Ainakin poikkesitte toimintarutiinista. Tarkoitushan on selvittää potilaan oireet haastattelemalla. Tarkoitushan on esittää kysymyksiä, vastata niihin ja siitä voi ehkä poikia tarkentavia jatkokysymyksiä jne. Onhan siinä voinu hoitajalle tulla tunne että mitä hittoa tässä nyt oikein yritetään.
[/quote]
Mitä ihmettä? Kai tuon listankin perusteella voi esittää jatkokysymyksiä?
Taitaa tulla aika paljon lääkärireissuja jos on tunne että noita asioita saa olla kyllästymiseen asti selittämässä.
Ehkä se lääkäri on nyt sitä mieltä että voisitte jatkossa vaikka asioida jossain muualla.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2013 klo 16:12"]
[/quote]No olisi kai voinu, mutta jos asiakas oikein nähnyt vaivaa että ei tarvi puhua, niin parempi varmaan olla kyselemättä mitään.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2013 klo 16:09"]
-kurkku kipeä
-nenä tukossa
-väsyttää
-ei ole ruokahaluja
-yskittää
ap.
[/quote]
[/quote]
Ja kun niitä esitettiin ja me vastattiin, sehän tässä niin ihmeellistä onkin.
Jos olisimmekin olleet hiljaa ja ohittaneet ne kysymykset, asian tajuaisi. Tuo lista oli vain avaus tähän hoitotilanteeseen. Sen avulla lapsi kertoi sen, miksi on nyt tullut vastaanotolle. Eli vastasi siihen ekaan kysymykseen, miksi on tullut vastaanotolle!!
ap.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2013 klo 16:14"]
[/quote]No olisi kai voinu, mutta jos asiakas oikein nähnyt vaivaa että ei tarvi puhua, niin parempi varmaan olla kyselemättä mitään.
[/quote]
Osaatko lukea, kertaa nyt ihmeessä nuo ap:n vastaukset, aukeaisi sinullekkin tuo tilanne.
Jos tätä haluaa ajatella sen lääkärin näkökulmasta: On hirvee kiire. Potilaita lappaa sisään liukuhihnalta. Mihinkään ei ehdi keskittyä mutta vastuu painaa. Seinät kaatuu päälle. Ainoa tuki ja turva on rutiini. Se, että kaikki toimii aina samoin. Sitten tulee potilas joka poikkeaa rutiinista. Pasmat menevät sekaisin. Tulee epävarma olo. Alkaa suututtaa. Potilaan vika. Läksytän potilasta joka pilasi rutiinini. Vaikka potilas onkin teini.
Tuon lääkärin ei olisi pitänyt käyttäytyä noin. Hän olisi voinut rauhallisesti selittää, että lappu oli hyvä idea mutta hänelle sopii parhaiten toisenlainen käytäntö. Selittää, että hän tarvitsee omat rutiininsa ja tapansa. Että hänellä on omat rajoituksensa.
Potilaan vika se ei nyt joka tapauksessa ollut mutta useinhan meillä on tapana syyttää muita ihmisiä omasta puutteellisuudestamme.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2013 klo 16:13"]
Taitaa tulla aika paljon lääkärireissuja jos on tunne että noita asioita saa olla kyllästymiseen asti selittämässä.
Ehkä se lääkäri on nyt sitä mieltä että voisitte jatkossa vaikka asioida jossain muualla.
[/quote]
LUE:
"Lapsi ei todellakaan käy lääkärissä joka vaivasta. Nytkin oli ollut jo 2 kk kipeänä ja vasta sitten menimme. Edellinen kerta asemalla oli yli vuosi sitten, vuositarkastuksessa. Itse olen käynyt lääkärissä 3v sitten. ap"
[quote author="Vierailija" time="26.09.2013 klo 16:26"]
Jos tätä haluaa ajatella sen lääkärin näkökulmasta: On hirvee kiire. Potilaita lappaa sisään liukuhihnalta. Mihinkään ei ehdi keskittyä mutta vastuu painaa. Seinät kaatuu päälle. Ainoa tuki ja turva on rutiini. Se, että kaikki toimii aina samoin. Sitten tulee potilas joka poikkeaa rutiinista. Pasmat menevät sekaisin. Tulee epävarma olo. Alkaa suututtaa. Potilaan vika. Läksytän potilasta joka pilasi rutiinini. Vaikka potilas onkin teini.
Tuon lääkärin ei olisi pitänyt käyttäytyä noin. Hän olisi voinut rauhallisesti selittää, että lappu oli hyvä idea mutta hänelle sopii parhaiten toisenlainen käytäntö. Selittää, että hän tarvitsee omat rutiininsa ja tapansa. Että hänellä on omat rajoituksensa.
Potilaan vika se ei nyt joka tapauksessa ollut mutta useinhan meillä on tapana syyttää muita ihmisiä omasta puutteellisuudestamme.
[/quote]
Näin se sattaa olla, sillä lääkäri kertoi, ettei ole koskaan 20v urallaan törmännyt vastaavaan lappuun...
ap.
eikö se listakin tuossa tilanteessa ole ihan sivuseikka, sekopää lääkäri siinä ongelma on. Asiatonta käytöstä ja törkeää lapsen kohtelua. Ei kukaan täysillä käyvä noin käyttäydy. Toisaalta en enää ihmettele että tuollaisia hulluja on joitakin tän ketjun vastauksia lukee. Fokus tyystin hukassa.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2013 klo 15:26"]
Minusta vaikuttaa siltä, että ap:llä on joku hassu suhde lapseensa. Tarkoitan sitä, että antaa lapsen itse listata oireensa ja ei puhu itse mitään sairaanhoitajalle. Jotenkin tulee mieleeni väkisinkin sellainen ylpeänä lapsen vieressä seisoskeleva äiti. Vaikka lapsi ei mitään niin kovin ihmeellistä tekisikään. Myöskin tuo, että lapsen kanssa nyt yhdessä nipistelette siellä toisianne ja ihmettelette ja voisottelette, mitä on tapahtunut. Tarvitseeko sitä nyt lapsen kanssa kaveerata?
[/quote]
Ai hassu suhde, kun opetan lapsen itse selittämään omat oireensa, enkä itse ole se joka kertoo? Opetan lapseni olemaan omatoiminen ja silti olen itse tilanteessa mukana. En opeta lastani jättämällä yksin ja käske hoitaa homma yksin. Lapseni saa ihan rauhassa opetella asioita minun rinnallani.
En todellakaan ollut hiljaa, sillä minä vastasin niihin lisäkysymyksiin, joita SH esitti, jos lapseni ei osannut.
Missään tapauksessa en ollut "joku ylpeä äiti" vaan huolestunut äiti, kun lapseni oli sairas. Vastailin hyvin tarkkaan niihin kysymyksiin, jotka meille esitettiin, en olut hiljaa!!
WOW, ai että tarvitseeko lapsen kanssa kaveerata? Jos meille yhdessä sattui tämä mieletön tilanne, tottakai me sen yhdessä koetamme purkaa ja jollakin lailla käsittää. Osaamme ihan jopa nauraa tälle nipistelylle, tyttö nipisti minua kerran, kun kyselin, että olenko unessa, vai tapahtuiko tuo todellakin meille.
Ja ei, tyttö ei nipistänyt lujaa, eikä ole väkivaltainen jne. Siihen ei nyt tarvitse puuttua. Emme nipistele toisiamme jatkuvasti...
Lapseni itki lääkärissä n. 20 min. Minusta tuo on sellainen asia, jota en voi hyväksyä. Kyseessä vielä lastenlääkäri, olisi pitänyt tajuta lopettaa, kun huomasi kuinka asia vaikutti tyttäreeni. 13v ei ole ihan sama kuin aikuinen. Tuossa iässä ei tarvitse julkista loukkamista lääkäriltä, johon meidän pitäisi luotaa. kaikkea muuta.
ap.