Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nipistelen itseäni..tapahtuiko tämä todella tänään lääkärissä??!

Vierailija
25.09.2013 |

Tyttäreni 13v on ollut kipeä pari kuukautta, tukkoinen nenä, voimaton, ruokahaluton jne.

Saimme lastenlääkärille ajan ja tytär päätti valmistautua hyvin ennen vastaanotolle menoa ja kirjoitti lapulle kaikki oireet, joita hänellä oli.

Nenä tukossa, yskää, selkäkipua, korviin ja kurkkuun sattuu jne. Oli siis hienosti ajatellut etukäteen kaiken, että ei unohda mitään. Lääkäri oli tunnin myöhässä, yksityisvastaanotolla.

Hoitaja tuli ensin kyselemään syytä vastaanotolle tuloomme, niinkuin aina ennenkin.

Tytär hymyssä suin antoi lapun ja sanoi, että kirjoitti listan, että ei tarvitse samoja asioita toistaa ensin hoitajalle ja sitten lääkärille. Hoitaja otti lapun ja sanoi jotenkin ihan nauraen, että hän kyllä ymmärtää, että kurjaa kun samoja kysellään ja alkoi lukea listaa ja kirjoittaa niitä tietokoneella ylös. Kaikki meni ihan hienosti, tytär vastaili muutamaan kysymykseen, minä täydensin, jos oli tarvetta. Annan aina lasteni itse kertoa lääkärissä omista vaivoistaan, kun ne kerran on niiden, ei minun. Toki lääkitykset kerron ja sellaiset joista lapsi ei ole varma. SH kysyi, saako hän laittaa listan tyttären potilaspapereihin kiinni, sai luvan.

No, sitten tuli lääkäri sisään ja alkoi kysellä miksi olemme vastaanotolle tulleet? Tyttö sanoi, että listassa ne asiat näkyy, kun hän sen jo kotona valmiiksi kirjoitti. Lääkäri heitti lapun melkein tytön naamaan ja sanoi, hän tekee kysymykset, lista on sinun... No ok, jatkettiin juttelua ja tyttö luki listan. Samalla lääkäri kyseli paljon muutakin ja niihin sai meiltä vastauksen. Erittäin töykeästi kysyi" mikäs se on tämä selkäkipukin täällä" johon tytär sanoi, että selkää ja kaikkia jäseniä pakottaa...

Tilanne oli melko outo kaiken aikaa ja sitten lopulta kun oli reseptit saatu ja hoito-ohjeet ja olimme jo lähtemässä alkoikin lääkäri saarnata siitä, että kuinka epäkohteliatia me olimme olleet hoitajalle!

Kuulemma ei sellaista ole tapahtunut 20 vuoteen, että joku vaan antaa listan ja ei halua puhua hoitajalle. Minäkään en kuulemma ollut vastaillut hoitajalle, vaan lapsi oli itse puhunut!!?

WTF!?

Sanoin ihen ekana, että nyt meni joku pieleen, emme tosiaankaan olleet epäkohteliaita, vaan lapseni nimenomaan valmistui kotona tähän asiaan ja siksi kirjoitti listan. Lekuri siihen, että lista oli lapsen, ei heidän, olisi pitänyt sanoa ne asiat, ei vain antaa listaa epäkunnioittavasti SH:lle, että hän nyt pomona haluaa ojentaa lasta ja kertoi sitten miten kamalan epäkohtelias lapseni oli ollut.

Siinä vaiheessa lapsi tietysti alkoi itkeä, mutta lääkäri vaan jatkoi samaa saarnaamista. Sanoin hänelle, että lapsi oli ehdottoman kohtelias, mutta kun jo kurkkukin kuumotti, ei halunnut toistella kaikkea montaa kertaan. Me lähdettiin jo käytävään ja lekuri vaan jatkoi saarnaamistaan. Sanoin että olen nyt kuullut asian jo 10 kertaa, haluan puhua sen SH:n kanssa, jota nyt on loukattu. Se ei käynyt, kun ei kuulemma ole sen asia selvittää sitä mitä tapahtui, vaan hänen homma. Kysyin uudelleen, että missä se hoitaja on?" Kuulemma oli poistunut, kun oli niin kamala tilanne!!

Tytär itki silmät punaisina ja toki mulla alkoi ääni jo vapista, kun olin jo niin vihainen. Pari hoitajaa ja joku toimistovirkailija kuulivat meidän keskustelun, kun olivat siinä toimistossa vieressä.

Homma vaan jatkui ja jatkui. Sanoin moneen kertaan, että asia selvä, emme tule enää tänne, saatte olla rauhassa.

Kun kirjauduimme ulos, pyysin saada lapsen paperit mukaan, sillä emme tule koskaan enää samaan paikkaan. (Harmi, muut lapsen lääkärit oli oikein ihania siellä samassa paikassa)

Toimiston johtaja sitten pyysi minua tekemään kirjallisen selvityksen tapahtumasta, mutta sanoin, etten kykene nyt kirjoittamaan. Antoi sp osoitteen ja lomakkeen jolla voi laatia valituksen.

En tajua, opetan todellakin lapsilleni sen, etten minä puhu heidän puolestaan ja olen hiljaa aina kuin mahdollista, ei se sitten olekkaan oikein.

En usko vieläkään mitä tapahtui, mutta lapsen kanssa nipisteltiin toisiamme ja oltiin me hereillä.

LApselle sanoin, että kirjoitamme myöhemmin asiasta ja vannotin, ettei hän todellakaan ollut epäkunnioittava ketään kohtaan. Päinvastoin , lapsi on tavallista huolellisempi ja haluaa olla erityisen kohtelias ja sen taidon myös osaa.

Valitan pitkää tarinaa, mutta meni tosiaan yli hilseen meiltä molemmilta.

Kommentit (147)

Vierailija
101/147 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän ketjun vastaajista aika monella on psyykkisiä ongelmia. Eikä ap lukeudu heihin.

Vierailija
102/147 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.09.2013 klo 09:26"]

[quote author="Vierailija" time="26.09.2013 klo 08:04"]

Minun kokemukseni mukaan lääkärit inhoavat kaikkia potilaan muistilistoja. Ei myöskään kannata kertoa googlanneensa netistä mitään. En tiedä, mikä siinä saa heidän verenpaineensa nousemaan. Kenties se on joku valtataistelu ja kunniakysymys.

[/quote]

Mulla taas ihan päinvastaista kokemusta.

Mä en meinaa millään muistaa kaikkia oireita, joten mulla on usein muistilappu mukana. Ja melkein aina lääkäri pyytää sen itselleen vaikka kirjoitankin sen listan siis ennen kaikkea itselleni etten unohda sanoa jotain asiaa tai oiretta.

[/quote]

Minäkin lääkärinä kysyn usein, että "jokos sinun muistilista on käyty läpi" ja jos menee monimutkaisemmaksi niin pyydän että "tarvitsetko tätä vielä, voisin ottaa lunttilapuksi että muistan sanella kaiken".

Ajattelen niin että jos lääkäri lapuista ja googlesta ahdistuu, kyse on usein epävarmuudesta oman ammattitaidon suhteen. Itse pidän hyvänä sitä, että ihmistä kiinnostaa oma terveydentila ja on valmis ottamaan asioista selvää ja pohdiskelemaan syy-yhteyksiä. Aina ne potilaan KVG-diagnoosit ei osu, mun tehtävä on kartoittaa oiret, tutkimuslöydökset, tehdä diagnoosi ja selvittää potilaalle, miksi mihinkin diagnoosiin päädytään ja mihin se johtaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/147 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]Ainakin poikkesitte toimintarutiinista. Tarkoitushan on selvittää potilaan oireet haastattelemalla. Tarkoitushan on esittää kysymyksiä, vastata niihin ja siitä voi ehkä poikia tarkentavia jatkokysymyksiä jne. Onhan siinä voinu hoitajalle tulla tunne että mitä hittoa tässä nyt oikein yritetään.

[/quote]

No miksei voi ton lapun perusteella tehdä jatkokysymyksi+å?

Vierailija
104/147 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lekurilla ollut joku vikatrippi kun napsinut aineitaan, sattuu tuollaista ammattilaisillekin.

Vierailija
105/147 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.09.2013 klo 15:58"]

Käsittämättömän törkeitä osa näistä vastauksista. Ihan kun yritetään pakolla onkia joku juttu, että ap ja hänen lapsensa ovat syypäitä, outoja, huonokäytöksisiä yms. Mielestäni vaikka hoitaja ja lääkäri eivät olisi tykänneet tuosta lapun antamisesta tms. ei oikeuttaisi ripittämiseen tai edes huomauttamiseen. Ihmeen herkkiksiä ovat kyllä olleet, ilmeisesti molemmilla erittäin huono päivä ja käytös.

Minulle on eräs lääkäri huutanut vain sen takia, että kivun vuoksi minulle tuli kyyneleet silmiin. Hän oikeasti huusi minulle vihaisesti, miksi itken, et ole mikään pikkulapsi enää yms. Joten tiedän millaisia lääkäritkin voivat olla.

[/quote]

MEDIANLUKUTAITO haloo! Jos todella uskot kaiken mitä netissä sanotaan tai joku kirjoittaa tällaiselle palstalle, niin onneksi olkoon! Uskot varmaan jokaisen iltasanomienkin lööpin, jokaisen juorun jne. ON PÄIVÄNSELVÄÄ, että aloittaja kertoo vain oman näkökulmansa tapahtumiin. Ja tottakai sillon HÄN on se väärin kohdeltu. Mutta niin kauan kun emme ole olleet kärpäsenä katossa todistamassa tilannetta, miten se on oikeasti mennyt, ovat AP:n valitukset ainakin minulle yhtä tyhjän kanssa. Olisin idiootti, jos täällä aivan tosissani uskoisin jokaisen hänen sanansa ja puolustaisin häntä hullun lailla tietämättä MITÄÄN siitä, mitä todella on tapahtunut, puolueettomasti.

Siksi minua todella paljon huvittaa nämä suuressa vihassa AP:ta puolustelevat HÖLMÖT, jotka ilmeisesti ovat tavallisessakin elämässä sellaisia ihmisiä, että eivät vaivaudu koskaan kuulemaan toisen osapuolen mielipidettä. Toisin sanoen sellaisia ihmisiä, että jos heille puhuu pahaa jostakin toisesta henkilöstä, he samantien ovat samaa mieltä, kyseenalaistamatta tippaakaan tai haluamatta lainkaan itse ottaa selvää, onko kyseisessä pahaa puhumisessa mitään totuuspohjaa.

Vierailija
106/147 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sairaanhoitaja ei tarvinnut lappua, hän olisi aivan hyvin voinut sanoa, ettei lapun antaminen ole tarpeellista ja sitten kysellä oireista.

Vierailija
107/147 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 23:43"]

Listat tehdään itselle muistiksi, ei ojennettavaksi.

[/quote]

Minäkin kirjoitan aina listan siis listan eli listan vaivoistani. Viimeksi erikoislääkäri otti sen luki ja kirjoitti potilastietoihin kysellen minulta tarkennuksia kaiken aikaa. Tämä kaikki täysin asiallisesti!

Vierailija
108/147 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin lääkärin kiirettä hirveästi helpottaa se että täysin turhaan itketetään 13-vuotiasta lasta joka ei ole halunnut mitään pahaa.

Vierailija
109/147 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulun itse niihin, joita muistilappu lääkärikäynnilla auttaa, koska en sairaana ja joskus hermostuneena lyhyellä vastaanotolla muista kaikkea. Olen myös saanut KEHUJA muistilapustani gynekologiltani, joka on myös julkisella puolella Nkl:lla korkeassa asemassa. En yhtään ihmettele, että hänen vastaanotolleen on pitkä jonotusaika, yleensä monta kuukautta. Ap.N kohtaama lääkäri on jotain ihan käsittämätöntä, toivottavasti tekee valituksen.

Vierailija
110/147 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei helvetti oikeasti, luulosairaita ihmisiä koko av täynnä :) oikeastikko kannatte oirelistaa mukana kun menette lääkäriin? Lääkäri varmaan kirjoittaa tietoihinsa "mielisairas" nähtyään lappunne :)

Vierailija
111/147 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs sitten, kun lääkäri kohtaa puhevikaisen, joka on kirjoittanut oireensa lappuun, jottei lääkärin tarvitse arvuutella, että "anteeksi mitä?" ja kirjata jotain sellaista ylös, joka ei pidäkkään paikkaansa. Kyllä lääkärin pitää pystyä pitämään pasmansa kurissa tai vaihtaa ammattia. Se SH:kin olisi voinut sanoa, että haluaisi mieluummin haastatella pikaisesti oireista, jos sopii. Erikoisen herkkä SH, kun luulisi, ettei tuohonkaan ammattiin hakeudu ne herkimmät ihmiset, vaan täytyy olla valmis kohtaamaan kaikenlaisia ihmisiä, jotka ovat vielä sairaita.

Vierailija
112/147 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.09.2013 klo 22:20"]

ei helvetti oikeasti, luulosairaita ihmisiä koko av täynnä :) oikeastikko kannatte oirelistaa mukana kun menette lääkäriin? Lääkäri varmaan kirjoittaa tietoihinsa "mielisairas" nähtyään lappunne :)

[/quote]

Eheei sinne päinkään vaan laittaa labraan pitkän listan kanssa, että tauti selviää:))

Ap:n lääkäri käyttäytyi törkeästi (onko ottanut tabuja). Selvittäisin asian perusteellisesti ja tiukan asiallisesti!

Vierailija
113/147 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti jokaisen kannattaisi kirjoittaa lääkärikäynnille muistilappu ja tämä muistilappu olisi hyvä olla aikaa varatessa, jos pääsee jonku ihmisen kanssa siinä vaiheessa jutteleen.

Sitähän me ei tiedetä, oliko SH oikeasti pahoittanut lapusta mielensä, vai oliko se vain lääkärin tulkinta asiasta. Mutta jos sielläkin on kovin hierarkkinen systeemi, niin voihan olla, että SH on kokenut sen lapun antamisen jotenkin hänen työtään vähätteleväksi, muutenkin jos firmassa lääkärit pitää sairaanhoitajia alempiarvoisina. Ja lääkäri tykkää, et on Ok, jos hän pitää hoitajia alempina, mut asiakkaat ei.

Mun itseni on ainakin helpompi hahmottaa kirjoitettua tekstiä kuin puhuttua, joten noi laput olis ihan jees. En tosin ole lääkäri.

Tosta lapusta näkee yhdellä silmäyksellä tilanteen ja pääsee tekeen tarkentavia kysymyksiä.

Vierailija
114/147 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 23:53"]

Lääkärikin voi olla sairas. Siltä vaikuttaisi tässä tapauksessa. Tee valitus. T: sh

[/quote]

Kyllä, ehdottomasti samaa mieltä. Lääkäri itse oli avun tarpeessa, ei missään nimessä siinä tilassa, että olisi voinut auttaa muita.

T. Lääkäri

Vierailija
115/147 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee mieleen, että noinkohan se sh edes loukkaatui siitä lapusta. Tuskin edes tietää, että lekuri siellä teille raivosi... Se sai siitä vaan motiivin haukkua teitä, kun sitä nyt vaan jostain syystä sattui se listan näkeminen vituttaa.

Vaikea kuvitella, että jok vastaanoton sh vetäisi moisesta hernettä nenään. Eiköhän se ollu ihan lääkärin keksimä juttu....

Eli kannattaa todellakin selvittää asia

Vierailija
116/147 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.09.2013 klo 09:59"]

Huvittuneena luen tätä alkuperäisen tarinan kirjoittajan yksipuolista vuodatusta. Kannattaisi tämänkin foorumin lukijoiden ehkä hieman järkeä käyttää, eikä uskoa kaikkea mitä tänne kirjoitetaan. Luuletteko tosiaan, että henkilö on kertonut tapahtumista kaiken? Rivienvälistä luettavissa melkoisen paljon jos ovat onnistuneet lapsensa kanssa sekä sairaanhoitajan että lääkärin suututtamaan. Ne oireet pyydetään muutenkin itse selittämään ihan sen takia, että se tarina tosiaan muuttuu hyvin usein eikä siitä lapusta selviä mikä niistä on se pääasiallinen syy tulla vastaanotolle.

[/quote]

Hoitajanhan kanssa ap tyttärineen ei enää päässyt juttelemaan – meillä on vain lääkärin sana siitä, että tämä oli loukkaantunut...

Toisaalta kyllä voin kuvitella, että ap:n ja tyttären puhetavassa oli jotain hoitajan ylimieliseksi tulkitsemaa, jolloin tosiaan tämän saama kuva saattoi olla tyyliä "ei meidän tarvitse hoitsuille alkaa mitään selittämään". Ja hyvinkin saattaisin närkästyä, jos mielestäni jotain ihmistä, omaa työkaveriani, kohdellaan alentuvasti. (Toivoisin tosin siinäkin tapauksessa osaavani asian hoitaa tyylikkäämmin kuin tarinan lääkäri.)

Mutta emmepä me tosiaan voi tietää, miltä tlanne on siellä paikan päällä näyttänyt.

Vierailija
117/147 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missään yksityisellä sh tai kukaan muu kuin vastaanottava lääkäri ei kysele sairauksista.

Sori en usko tarinaa..

Vierailija
118/147 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vaaditaan työpaikalla sairauslomatodistus yhdestäkin päivästä. Kun korkeassa kuumeessa ja yskässä taivalsin lääkäriin yksityiselle asemalle, lääkäri tuijotti mua kuin vajaaälyistä. "Siis sulla on kuumetta ja yskä? Mitä sä täällä teet? Miksi sä tänne tulit? Kai sä tiedät että flunssa paranee kotona."

Kerroin tarvitsevani sairauslomatodistuksen, josta nainen sai lisää puhtia. "Siis missä firmassa sä oot? Toihan on ihan tyhmää ja kallista! Ihan idiootti menettely, sairauslomatodistus flunssasta?", nainen pyöritteli silmiään vihaisesti. Hän ei siis myötätuntoisesti naureskellut tiukalle menettelylle, vaan vaikutti olevan jotenkin hämmentävän paskana firmastamme...

Kävin labrassa, ja kun menin uudestaan huoneeseen kuulemaan labratulokset, alkoi sama saarna. "Siis hirveetä tuhlausta, ihan järjetöntä", hän mutisi. En ikävä kyllä ole niin rohkea, että olisin kehdannut kysyä mikä häntä vituttaa - hänellehän siitä palkkaa maksetaan, että kirjoittaa sairauslomatodistuksia. Otin vain paperin käteen, painoin nimen mieleen enkä enää hänelle mene.

(Sori, ei liittynyt ap:n juttuun mitenkään.)

Vierailija
119/147 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko Jyväskylässä oikeasti kolmen lääkärin ja yhden sh:n lääkäriasema?

Vierailija
120/147 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä jäin ihmettelemään, oliko se sh oikeasti loukkaantunut. Jos siltä ei saatu enää myöhemmin kommenttia niin voisi kai olla, että lääkäri on loukkaantunut senkin puolesta, tai jotain.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kahdeksan